کد خبر: 1628
1398/12/24 - 1:7


صدای زنجان وضعیت عرضه دام زنده و بازار گوشت قرمز پس از شیوع کرونا را بررسی می‌کند

زنجیره تولید گوشت، پاره شد

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان: برای حمایت از دامدار و جلوگیری از فعالیت دلالان، میادین عرضه دام زنده را تعطیل نمی‌کنیم/ مدیرکل دامپزشکی استان: هیچ نقطه خطری در رابطه با آلودگی دام‌ و فرآورده‌های پروتئینی به کرونا مشاهده نشده است/ رئیس اتحادیه قصابان زنجان: تعطیلی رستوران‌ها، بازار گوشت را مختل کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- در حال حاضر میادین عرضه دام زنده سطح استان مستقر در شهرهای زنجان، خرمدره و خدابنده فعال هستند. شهروندان با اشاره به حساسیت شرایط موجود کشور می‌گویند بهتر بود برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا این مراکز تا اطلاعات ثانوی تعطیل شوند اما مسئولان دامپزشکی و جهاد کشاورزی استان معتقدند: ویروس کرونای جدید قابلیت انتقال از دام زنده به انسان را نداشته و از سویی دیگر وقتی نکات بهداشتی در این اماکن رعایت می‌شود نیازی به تعطیلی کار و کاسبی دامداران و بدتر کردن بازار گوشت قرمز نیست.

اگرچه تاکنون هیچ موردی از ابتلای دام‌ها به ویروس کرونای جدید گزارش نشده است، اما سازمان دامپزشکی کشور بر اساس اصول بهداشتی و در تعامل با سایر کشورها، به منظور جلوگیری از انتشار فزون‌تر این ویروس نوظهور در کشور که دارای ابعاد ناشناخته بسیاری است، ورود دام زنده و به ویژه حیوانات خانگی از کشورهایی که به طور قطعی، مواردی از ابتلا به ویروس کرونا را داشته‌اند، ممنوع کرد.

کارشناسان می‌گویند: وقتی اصولا در دام‌ها بیماری گزارش نشده است، بنابراین فرآورده‌های آنان نیز آلوده نخواهند بود و تنها آلودگی به صورت ثانویه و آن هم از طریق انسان آلوده در تماس با سطح فرآورده امکان پذیر است.

بسیاری از صاحبنظران معتقدند: با رعایت اصول بهداشتی در مراکز فرآوری و یا در منزل این مورد هم قابل کنترل خواهد بود، ضمن آن‌که به دلیل حساسیت بالای ویروس به حرارت در همان مراحل اولیه پخت غذا ویروس غیر فعال می‌شود.

دلیلی برای تعطیلی میادین احشام وجود ندارد

در حال حاضر میادین عرضه دام زنده سطح استان مستقر در شهرهای زنجان، خرمدره و خدابنده فعال هستند. شهروندان با اشاره به حساسیت شرایط موجود کشور می‌گویند بهتر بود برای پیشگیری از انتقال ویروس کرونا این مراکز تا اطلاعات ثانوی تعطیل شوند اما مسئولان دامپزشکی و جهاد کشاورزی استان معتقدند: ویروس کرونای جدید قابلیت انتقال از دام زنده به انسان را نداشته و از سویی دیگر وقتی نکات بهداشتی در این اماکن رعایت می‌شود نیازی به تعطیلی کار و کاسبی دامداران و بدتر کردن بازار گوشت قرمز نیست.

محمدباقر حاج‌کاظمی، مدیرکل دامپزشکی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان در خصوص نگرانی مردم از انتقال کرونای جدید از راه انواع گوشت بر این باور است: در این مورد نگرانی وجود ندارد و وقتی اصولا در دام‌ها بیماری گزارش نشده است لذا فرآورده‌های آنان نیز آلوده نخواهند بود و تنها آلودگی به صورت ثانویه و آن هم از طریق انسان آلوده در تماس با سطح فرآورده امکان پذیر است که با رعایت اصول بهداشتی در مراکز فرآوری و یا در منزل این مورد هم قابل کنترل است.

مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه بیماری کرونای جدید عامل مشترک بین دام و انسان نیست و تاکنون در کل دنیا چنین گزارشی منتشر نشده است، تاکید می‌کند: کرونا ویروس‌ها دسته بزرگی از ویروس‌ها هستند که برخی از آن‌ها نظیر مرس یا سارس می‌تواند عامل انتقال بیماری از حیوان به انسان باشد. اما به جرات می‌گوییم کرونای جدید عامل مشترک بین دام و انسان نیست و اقدامات احتیاطی سازمان دامپزشکی دلیل بر ابتلای دام‌ و طیور به این ویروس نیست.

حاج‌کاظمی با اشاره به احتمال قرارگیری ویروس بر روی بسته‌ فرآورده‌ها و ابزار قطعه‌بندی فرآورده‌های گوشتی در اماکن عرضه‌کننده این اقلام تصریح می‌کند: به منظور ارتقای سطح بهداشت و تضمین سلامتی جامعه، اقدامات کنترلی و وضعیت سلامتی و بهداشتی نیروهای فعال در کشتارگاه‌ها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

وی با اشاره به نگرانی شهروندان از عدم تعطیلی میادین عرضه دام زنده به صدای زنجان می‌گوید: همانطور که گفته شد هیچ نگرانی برای انتقال بیماری از دام به انسان وجود ندارد. علاوه بر آن ناظر بهداشتی اداره کل دامپزشکی در میادین عرضه دام زنده مستقر هستند و مشکلی تا به امروز وجود نداشته است.

مدیرکل دامپزشکی با اشاره به وجود دام مازاد در استان و لزوم خروج آن از شبکه تولید تعطیلی میدان دام زنده در این برهه از زمان را به ضرر دامداران می‌داند و معتقد است: دامداران دام خود را به امید درآمد نگه داشته‌اند تا شب عید عرضه کنند، مسئولان استانی برا اینکه وضعیت اقتصادی خانوارها بهم نخورد، میدان احشام را تعطیل نکرده‌اند. در بررسی‌های میدانی دامپزشکان و ناظران اداره کل از میدان احشام تا اماکن فرآوری و عرضه موادپروتئینی هیچ نقطه خطری در کل استان مشاهده نشده است.

این مسئول اضافه می‌کند: تاکنون مسئولان ارشد و متولیان امور، هیچ تصمیمی برای تعطیلی میادین احشام مستقر در شهرستان‌های زنجان، خرمدره و خدابنده اتخاذ نکرده‌اند، با رصد و کنترل اماکن به لحاظ رعایت اصول بهداشتی، مشکلی مشاهده نشده است اگر غیر این بود دانشگاه علوم پزشکی حتما وارد شده و نسبت به تعطیلی آن اقدام می‌کرد، همانطور که برای رعایت اصول ایمنی و بهداشتی، رستوران مستقر در مجاورت میدان احشام شهر زنجان که محل ازدحام جمعیت بود را تعطیل کرد.

نگران نباشید؛ فقط اصول بهداشتی را رعایت کنید

حاج‌کاظمی با تاکید بر اینکه فراورده‌های پروتئینی نظیر طیور، آبزیان، گاو، گوسفند به صورت اولیه به هیچ عنوان نمی‌تواند به ویروس کرونا آلوده باشند، می‌گوید: ممکن است به علت ناآگاهی و عدم رعایت اصول بهداشتی در روند فرآوری یا بسته‌بندی، مثل هر کالای دیگری آلوده شود که نظارت‌های لازم و کافی از سوی اداره کل انجام می‌گیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان از شهروندان درخواست می‌کند که بدون هیچ نگرانی فرآورده‌های پروتئینی لیبل‌دار و دارای برچسب را خریداری کرده و برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس از قطعه‌بندی گوشت در محل خرید اجتناب کنند.

وقتی اوضاع تحت کنترل است چرا مانع کاسبی دامداران شویم

محمدعلی صادقی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان در گفت‌وگو با صدای زنجان که به هیچ عنوان موافق تعطیلی میادین عرضه دام زنده آن هم در آستانه نوروز نیست، معتقد است: اگر قرار یاشد میادین عرضه‌کننده دام زنده تعطیل شود، دام به صورت غیرمتمرکز و از طریق شبکه دلالی به دست مصرف‌کننده می‌رسد که قطعا در قیمت گوشت قرمز و نابسامانی بازار تاثیرگذار است.

صادقی با اشاره به کاهش مصرف موادپروتئینی به ویژه گوشت قرمز به علت کرونا ابراز می‌کند: این موضوع سبب شده تا نگرانی برای اختلال در بازار خرید و فروش دام زنده بیشتر شود.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان تهران و البرز را عمده مقصد دام سبک زنجان اعلام می‌کند که به دلیل شیوع ویروس کرونا، میزان مصرف مردم به شدت کاهش یافته و از سویی دیگر تعطیلی رستوران‌های این استان‌ها اوضاع را وخیم‌تر کرده است.

صادقی در مورد احتمال ممنوعیت صدور و ورود دام زنده عنوان می‌کند: در حال حاضر دام سبک پروار شده در دست تولیدکنندگان وجود دارد که باید به دست مصرف‌کنندگان برسد، در حوزه دام سنگین نیز بخشی از نیاز استان از استان‌های همجوار نظیر قزوین تامین می‌شود، ما به هیچ عنوان موافق بسته شدن مبادی ورودی و خروجی که با مختل شدن بازار گشت قرمز ارتباط تنگاتنگی دارد، نیستیم.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان با اشاره به نظارت دامپزشکی از نحوه عرصه دام زنده در میادین سطح استان و رعایت اصول و نکات بهداشتی تاکید می‌کند: در میادین عرصه دام زنده تمامی نکات بهداشتی رعایت می‌شود در نتیجه نیازی به تعطیلی نیست.

معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان در پاسخ به سؤالی مبنی بر نگرانی برای انتقال ویروس از دام زنده به انسان می‌گوید: تاکنون هیچ گزارشی در این زمینه وصول نشده است و نگرانی هم وجود ندارد.

اوضاع سینوسی بازار گوشت

قصابی‌های زنجان می‌گویند پس از ورود کرونا به کشور و استان و تعطیلی رستوران‌ها بازار این قلم به شکل محسوسی افت کرده است. اما به علت فرارسیدن نوروز 99 و جنب و جوش مردم برای خرید، بازار گوشت قرمز فعلا وارد وضعیت قرمز نشده است.

یکی از قصابی‌های سطح شهر در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به افزایش حدود 10 هزار تومانی گوشت قرمز در بازار می‌گوید: برخلاف سایر اقلام، کرونا نتوانسته است سبب افزایش غیرمنطقی گوشت قرمز شود. اما تعطیلی رستوران‌ها به دلیل شیوع کروناویروس سبب شده تا گوشت‌های قرمز اعم از گوسفندی و گاوی در قصابی‌های انباشته شود.

بهلول بیات، رئیس اتحادیه قصابان زنجان نیز با اشاره به افزایش آمار کشتار در کشتارگاه‌ها به دلیل روزهای پایانی سال و فرارسیدن نوروز عنوان می‌کند: در حال حاضر قیمت گوشت خالص و مخلوط گوساله به ترتیب 85 و 80 هزار تومان و گوشت گوسفندی با توجه به قطعه‌بندی به قیمت 100 تا 125 هزار تومان در قصابی‌های سطح شهر عرضه می‌شود.

بیات با بیان اینکه شایعه تعطیلی کشتارگاه‌ها به دنبال شیوع کروناویروس در روزهای نخست سبب افزایش استقبال خرید گوشت قرمز از قصابی‌ها شد، اضافه می‌کند: عمده مردم گوشت ران از قصابی‌ها خریداری می‌کنند، از این بابت نمی‌توان گفت وضعیت گوشت قرمز بد است اما باید این راه هم بگوییم تعطیلی رستوران‌ها و مراکز سرو غذا و نبود خریدار سبب شده تا بازار گوشت قرمز وضعیت مطلوبی نداشته باشد و عمده قطعات گوشت به جز ران در قصابی‌ها موجود بوده و خریداری وجود ندارد. اما در کل باید گفت وضعیت بازار گوشت قرمز فعلا بد نیست.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانرنجیره تولید گوشت در زنجاناتحادیه قصابان زنجاناداره کل دامپزشکی استان
sedayezanjannews.ir/nx1628


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»