کد خبر: 1636
1398/12/26 - 10:23


رئیس دانشگاه آزاد استان در گفت‌وگو با صدای زنجان:

مواد اولیه بدهند، ژل ضدعفونی تولید می‌کنیم

علیرضا فیروزفر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان با اشاره به اینکه ‌با توجه به نیازهای روز جامعه ‌و در راستای کنترل و پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر بیماری کرونا جدید؛ دانشگاه آزاد زنجان در اقدامی شروع به تولید مواد ضدعفونی دست کرده است، گفت: با تلاش مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان و مرکز رشد دانشگاه‌های آزاد اسلامی زنحان و ابهر، محصولات محلول و ژل ضدعفونی‌کننده با پایه الکلی تولید شد.

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- شیوع بیماری کرونا ویروس جدید موجی از نگرانی را در میان عموم مردم ایجاد کرده و حساسیت آنها را نسبت به رعایت موارد بهداشت فردی و عمومی افزایش داده است، اما نگرانی و اضطراب از این بیماری با مراجعه آنها به داروخانه‌ها و مواجهه با جواب سربالا برای تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی کننده تشدید شده و هرچه زمان می‌گذرد این دغدغه نیز افزایش می‌یابد.

تب خرید مواد ضد عفونی کننده در میان مردم

با انتشار اخبار مربوط به شیوع بیماری کرونا ویروس، تب خرید اقلام بهداشتی در بین گروه‌های مختلف جامعه به مراتب بالا رفته و کمبود این محصولات دل نگرانی‌هایی را در جامعه ایجاد کرده است.

شهروندان زنجانی نیز برای مقابله با بیماری کرونا ویروس جدید و خرید محصولات بهداشتی، از قبیل ماسک، دستکش و ملزومات ضد عفونی کننده به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند اما در همان درب ورودی یا مقابل پیشخوان روی برگه‌ای با جمله «لطفا سوال نفرمایید، ماسک، ژل و اسپری ضدعفونی نداریم» روبه رو می‌شوند. این در حالی است که خبرهای نگران کننده‌ای مبنی بر افزایش شمار مبتلایان و فوتی‌های ناشی از این بیماری به گوش می‌رسد و از سوی دیگر نوظهور بودن، رفتارهای متفاوت ویروس و نبود هیچ درمان و واکسنی برای این بیماری، دست اندرکاران حوزه بهداشت و درمان را نیز به چالش کشیده است.

مراجعات متعدد شهروندان به داروخانه‌ها و نبود اقلام بهداشتی پیشگیری کرونا ویروس حکایت از کمبود این مواد ضدعفونی کننده دارد.

یکی از شهروندان زنجانی در این خصوص می‌گوید: نبود نظارت‌های کافی از سوی متولیان امر و سودجویی عده‌ای، به کمبود این نوع محصولات منجر شده است. محصولاتی که پیش از این به وفور در سطح داروخانه ها وجود داشت اکنون به دغدغه ی بسیاری از خانواده ها تبدیل شده است.

تولید مواد ضد عفونی کننده توسط دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان

در چنین شرایطی و در راستای مبارزه با ویروس کرونا دانشگاه آزاد اسلامی زنجان اقدام به تولید ژل ضدعفونی کننده کرده است تا حداقل بتواند گامی برای تهیه ژل ضدعفونی کننده بخشی از اساتید و کارکنان خود کند.

 در این خصوص، علیرضا فیروزفر، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان با اشاره به اینکه ‌با توجه به نیازهای روز جامعه ‌و در راستای کنترل و پیشگیری از شیوع هر چه بیشتر بیماری کرونا جدید؛ دانشگاه آزاد زنجان در اقدامی شروع به تولید مواد ضدعفونی دست کرده است، گفت: با تلاش مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان و مرکز رشد دانشگاه‌های آزاد اسلامی زنحان و ابهر، محصولات محلول و ژل ضدعفونی‌کننده با پایه الکلی تولید شد.

وی اظهار کرد: این محصول با تلاش مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان، مرکز تحقیقات بیولوژی و هسته فناور شیمی مرکز رشد دانشگاه‌های آزاد اسلامی زنجان و ابهر، تولید شده است.

وی اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی استان اقدام به تولید محلول و ژل ضدعفونی‌کننده پایه الکلی در واحد زنجان و گان‌های پزشکی در واحد ابهر کرده است تا در اختیار بخش‌های مورد نیاز قرار بگیرد.

 رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان به ترکیبات محلول و ژل ضدعفونی تولید شده اشاره کرد و افزود: در تهیه این ژل و محلول ضدعفونی‌کننده از اتانول، اسانس و مواد آنتی باکتریال با پایه گیاهی، ویتامین E  و آلوئه‌ورا استفاده شده است.

وی در خصوص ویژگیهای بارز این ژل ضدعفونی کننده افزود: از طرفی به واسطه کمبود این محصول در سطح جامعه به نظر میرسد که تولید این محصول می تواند بخشی از نیاز اولیه جامعه دانشگاهی استان (دانشگاه آزاد) را تامین کند .همچنین این محصول به واسطه داشتن مواد آنتی باکتریال با پایه گیاهی و ویتامین ها و سایر موارد نرم کننده دست افراد نیز باشد.

فیروز فر با اشاره به اینکه این محصول هم اکنون در حجم محدود، و تنها برای مصارف کارکنان دانشگاه ازاد تولید می شود، گفت: در صورتی که از سوی مسئولان امر از این دانشکده حمایت شود و مواد پایه این ژل ضدعفونی کننده به ویژه الکل آن تامین شود می توان این ژل ضد عفونی کننده را به سطح بالایی از تولید رساند.

فیروزفر به ترکیب این مواد با اتانول اشاره کرد و یادآور شد: ترکیب این مواد با اتانول موجب افزایش اثربخشی ژل ضدعفونی‌کننده می‌شود.

وی در زمینه تولید محلول و ژل ضدعفونی کننده افزود: بنا به فراخور تولید این محصول بالغ بر 5 الی 20 نفر در تولید این محصول سهیم هستند و در صورت حمایت و تامین مواد پایه این ژل ضدعفونی کننده، به نظر میرسد به نیروی کار بیشتری برای تولید این محصولات وجود داشته باشد که در این زمینه با ورود دانشجویان به این حوزه می‌توان در راستای اشتغال‌زایی انها نیز گامی برداشت

وی همچنین به تولید «گان» پزشکی در مرکز رشد واحد ابهر اشاره کرد و یادآور شد: شرکت یاسین طب ابهر که در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر مستقر است، موفق به تولید انواع  لباس سرهمی لمینه و ساده شد تا گامی در راستای تأمین نیاز بیمارستان‌های استان زنجان در شرایط خاص امروز برداشته باشد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان با اشاره به اینکه در شرایط امروز جامعه و با توجه به کمبودی که تجهیزات و امکانات پزشکی وجود دارد،اظهار کرد: «گان‌های» تولیدشده برای  بیمارستان فرهیختگان دانشگاه آزاد اسلامی نیز ارسال شده است.

پیش از این نیز، کیان پهلوان افشار، رئیس دانشگاه آزاد اسلام ابهر نیز در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرده بود: شرکت یاسین طب ابهر مستقر در مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر موفق به تولید «گان»های مورد استفاده کادر پزشکی و پرستاری بیمارستان‌های درگیر در بیماری ویروسی کووید - ۱۹ شده است.

وی ادامه داده بود: این شرکت با تولید انواع لباس سرهمی لمینه و ساده، گام موثر و مفیدی در تأمین نیاز بیمارستان‌های ابهر در شرایط خاص امروز برداشته است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر افزوده بود: با هماهنگی‌های صورت گرفته با مدیریت بیمارستان فرهیختگان تهران، نیاز کادر درمانی آن بیمارستان از طریق شرکت مذکور طی روزهای آینده تأمین خواهد شد.

پهلوان افشار خاطرنشان کرده بود: مدتی پیش نخستین محموله لباس‌های یک بار مصرف تولیدی شرکت یاسین طب ابهر به بیمارستان فرهیختگان تهران ارسال شد.

این مسئول با تاکید بر این که باید عزم و همت جهادی برای ریشه کنی کرونا از کشور وجود داشته باشد، ادامه داد: هر کس به سهم خود باید در این زمینه احساس مسئولیت کرده و گام بردارد که یکی از بهترین کمک‌ها به حوزه بهداشت و درمان در این زمینه پیوستن به پویش در خانه بمانیم و پرهیز از حضور در تجمعات است.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانتولید ژل ضدعفونیعلیرضا فیروزفردانشگاه آزاد زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1636


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»