سال ۹۸ را شاید بتوان سال طوفان های سهمگین حوادث برای کشور خواند رخدادهایی که بی وقفه از پی هم آمدند و کشتی متلاطم از حوادث را در نوردیدند
فوزیه مهدیون- سال ۹۸ را شاید بتوان
سال طوفان های سهمگین حوادث برای کشور خواند رخدادهایی که بی وقفه از پی هم آمدند و
کشتی متلاطم از حوادث را در نوردیدند.
در این میان اما، سهم قایق کوچکی به نام زنجان، از
شلاق های بی رحمانه امواج برخی حوادث، بیشتر بود.
در آشفته بازار سال ۹۸، پریشان حالی شورا و شهرداری
زنجان هم مزید بر علت مشکلات این شهر بود. آن هم درست در یکی دو ماه پایانی سال که
مهمترین گام شورا بستن بودجه شهرداری است.
بی شک فرصت هایی که به راحتی از
دست زنجان رفت به این آسانی قابل جبران نیست و دود آن بیشتر به چشم مردم میرود تا
چشم آقایانی که در این به هم ریختگی اوضاع، شورا و شهرداری مسوولیتی داشتند و نیز دارند.
بودجه ریزی سال ۹۹ شهری زنجان درست در میان بگیر
و ببندهای برخی از اعضای مجموعه شورا و نیز شهرداری انجام گرفت. در شرایطی که باید
همه انرژی این مجموعه برای مطالعه دقیق و اختصاص بودجه متناسب با کمیسیون ها و حوزه
های مختلف انجام می گرفت، شوربختانه هر دم از این باغ بری می رسیدو به قول گفتنی گلی
می چید و می رفت و خزان باغ شورا و شهرداری زنجان هر روز بیش از پیش چهره رنگ و رو
رفته اش را نمایان می کرد.
شاید بتوان گفت در این اوضاع شیر تو شیر شورا و شهرداری
زنجان این طفیل بودجه (بودجه ۹۹ شهرداری) بود که قربانی شده چرا که در میان تاخت و
تاز و بگیر و ببند ها بسته شد و اثرات سوء به اصطلاح تغذیه آن بعدها نمایان میشود.
بودجهای که در آغاز یکی از اعضای
شورا آن را ۵۵۰ میلیارد تومان و حمیدی رییس شورای وقت، آن را ۴۴۵ میلیارد تومان اعلام
میکند. درحالی که اختلاف ۱۰۵ میلیارد تومانی بودجه همه ذهن ها را به خود مشغول می
کند، احضار برخی از اعضای شورا برای توضیح پاره ای مسائل، همچنان ادامه دارد.
دیری نمی پاید که عباس راشاد رییس پیشین کمیسیون
بودجه شورای شهر آن روزهای زنجان، که البته
به فاصله کمی از آن تلاطم های شورا و شهرداری، ریس شورای شهر زنجان شد با قاطعیت تمام
و در گفتگوی اختصاصی با روزنامه صدای زنجان، بودجه سال ۹۹ شهرداری زنجان را ۵۵۰ میلیارد
تومان اعلام کرده و می گوید: این بودجه با حدود بیش از ۳۰ تبصره در روز ۳۰ بهمن ۹۸
تصویب شد. راشاد ۵۶ درصد از این بودجه را جاری و ۴۴ درصد آن را هم عمرانی اعلام می
کند.
صحبت از بودجه به ویژه بودجه عمرانی
که می شود ناگزیر پروژه ها در ذهن ها رژه می روند. حالا دیگر کمتر کسی است که زنجانی
یا مقیم زنجان باشد و نداند که پروژه سبزه میدان یکی از اصلی ترین پروژه های شهری زنجان
است.
پروژه ای دیرین که با آمدن و رفتن شهرداران و استانداران
بسیاری، همچنان روی زمین مانده وگاهی البته لاک پشت وار کارهایی صورت می گیرد.
پروژه ای که عملیات اجرایی آن به
گفته راشاد رییس سابق کمیسیون بودجه، از این پس، باید با سرعت بیشتری انجام گیرد، تا
در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ گشایش و پایان داستان پروژه سبزه میدان کلید بخورد.
البته وی این را هم میگوید که
پروژه سبزه میدان چند پروژه جانبی هم دارد که پشتیبان این پروژه هستند.
رییس پیشین کمیسیون بودجه شورای
شهر زنجان، قطع مسیر خیابان زینبیه شرقی و غربی در محدوده سبزه میدان را از جمله این
پروژه های پشتیبان عنوان کرده و می افزید: اجرای این طرح ها برای روان سازی ترافیک
اجتنابناپذیر است و بالاخره یک روز اتفاق می افتد.
رییس پیشین کمیسیون بودجه شورای
شهر زنجان تاکید میکند که با کمک شورای ترافیک، پیگیر مسیر جایگزین هستیم تابا قطع
این مسیرها اختلالی در رفت و آمد شرقی و غربی، نداشته باشیم.
عباس راشاد این را هم میگوید که پیشنهادهایی هم در این باره شده است که بعد از بررسی، بهترین مسیرها
انتخاب می شوند،چون سبزه میدان یک مجموعه به هم پیوسته بود و قرار نیست داخل طرح، معبری
برای عبور ماشین ها داشته باشیم.
وی اضافه می کند: گزینه های دیگری هم مانند تونل
و کنارگذر سبزه میدان که قسمت شمالی را دور بزند، از پیشنهادهای مطرح و ارائه شده در
این حوزه هست.
رییس پیشین کمیسیون بودجه شورای شهر زنجان ایجاد
فیبر نوری را یکی از پروژه های جدید عنوان کرده میگوید: این پروژه که ۴۴ کیلومتر آن
شبکه گذاری و ۸ تا ۵ کیلومتر آن باقی مانده است، در۳ تا۶ ماهه اول سال ۹۹، و با اعتبار
۲۰ میلیارد تومان عملیاتی می شود.
راشاد با بیان اینکه جایگزین تابلوهای هوشمند، به
جای تابلوهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی فعلی،
پیشنهاد شورا به شهرداری است می گوید: اگر تابلوهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی هوشمند
باشند، با کنترل از طریق فیبر نوری که بخشی از آن در اختیار ما و بخشی دیگر در اختیار
ایرانسل است ،میتوان همه تابلوهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی شهری را کنترل و در صورت
نیاز موضوع آنها را با توجه به شرایط روز حتی
به صورت ساعتی و دقیقه ای عوض کرد.
وی با بیان اینکه تابلوهای فعلی با مرور زمان و آفتاب
خوردگی کهنه می شوند و تعویض هر چند وقت یک بار آن ها هزینه بر است میافزاید:
تابلوهای هوشمند اما، علاوه بر
صرفه جویی در هزینه ها میتواند محل درآمد بسیار خوبی برای شهرداری باشد.
داستان ما در آسفالت
ریزی همان داستان پت و مت شده است
رییس پیشین کمیسیون بودجه شورای
شهر زنجان از اختصاص ۲۵ میلیارد تومان برای آسفالت، ۳۸ میلیارد تومان برای پیور (قطعات
بتنی) در بودجه سال ۹۹ شهرداری خبر میدهد و میگوید: با توجه به این که آسفالت نامناسب
خیابان ها از دغدغههای بزرگ مردم زنجان است بحث آسفالت ریزی یکی ازبزرگترین پروژه
های شهرداری در سال آینده است.
عباس راشاد البته با انتقاد از روش تکراری و بی فایده استفاده ازآسفالت قیری در معابر شهری می افزاید:
یکی از پیشنهادهای من البته از شورای سوم تاکنون این است که بتن های آر سی سی که در
مقابل نمک مقاوم هستند، جایگزین آسفالت قیری شود تا نمک پاشی های های فصل سرما آنها را تخریب نکند.
وی با تاکید بر این که شوربختانه
حکایت آسفالت ریزی ما همان داستان خنده دار پت و مت شده است می گوید: در ۴ماهه ی گرم سال، آسفالت ریزی
می کنیم و در فصل سرما با نمک پاشی هایی که اجتناب ناپذیر است با دست خودمان همه آن
سرمایه و تلاش را دوباره تخریب می کنیم.
خیابان های رنگی
زنجان از خیال تا واقعیت
تصورش را بکنید هرخیابان به یک
رنگ خاصی باشد. یکی زرد دیگری سبز و آن یکی هم قرمزو نیز رنگ های دیگر. تا چشم کار
می کند رنگ است و زیبایی. البته بدون چاله های غافلگیر کننده، مقاوم در برابر نمک،
خنک کننده هوا وعمر مفیدش هم که از ۱۵ تا ۵۰ سال است.
حتی خیالش هم زیباست این رویا اما
فقط در صورتی می تواند تحقق پیدا کند که به طرح پیشنهادی عباس راشاد عضو شورای شهر
زنجان عمل و پیور جایگزین آسفالت قیری فعلی شود.
طرحی که به گفته خودش، در قالب اقتصاد مقاومتی آورده
شده و در بودجه سال ۹۹ شهرداری هم برآن تاکید کرده است.
اما دلیل اصرار او از شورای سوم
تاکنون برای جایگزینی پیور به جای آسفالت قیری هم این است که عمر آسفالت در شهر سردسیری
مانند زنجان که در زمستان نمک پاشی دارد، فقط چند ماه است و در تابستان هم با ایجاد
گرما باعث افزایش دما شده ودر زمستان مانع ازریزش برف می شود. چون برفی که قرار است
روی زمین بنشیندبه خاطر گرمای موجود در بالا همانجا به آب تبدیل و به صورت باران ریزش
میکند.
نباید به عقب برگردیم
این عضو شورای شهر بر این باور است که پیور اگر چه
در مقایسه با آسفالت قیری خیلی گران است، اما چون عمر مفیدش بالاست ارزش هزینه کردن
دارد. اگر هم بخشی از پیور به هر دلیلی خراب شود، می توان آن قسمت را به راحتی با پیور دیگر عوض کرد در حالی که در
آسفالت چنین نیست و در زمان حفاریهای ضروری اگر آن قسمت به شکل هندسی منظم بریده نشود
بعد از پایان کار نمی توان آن بخش از آسفالت را دوباره به خوبی ترمیم و لکه گیری کرد
.
عباس رشاد آنگونه که میگوید از
دستگاههای نظارتی هم میخواهد و انتظار دارد که مجموعه ی مدیریت شهری را مکلف به جایگزین
پیور با آسفالت کنند.
او حتی میگوید از این درخواستم دفاع کرده و در پاسخ
به آنهایی که میگویند چرا خودتان بدون اجبار و تکلیف سایر دستگاهها،اقدام نمیکنید
هم میگویم چون این امر نیاز به مصوبه شورا دارد و باید به سند و الزام تبدیل شود.
پیور و رانندگی قانون
مند
رییس کمیسیون بودجه شورای شهر زنجان
از دیگر مزایای پیورها، مقاومت در برابر فشار ناشی از عبور و مرور ماشین ها عنوان کرده
میگوید: علاوه بر این مقاومت شکل های خاص آن ها از سرعت نامتعارف خودرو هم می کاهد
و همین عامل باعث می شود که رانندگی قانونمند باشد.
دیگر چمن نمی کاریم
عباس راشاد در ادامه اجرای پارکینگ طبقاتی دروازه
ارک در محل ضلع جنوبی مسجد دستغیب و نیز مکلف شدن شهرداری برای کاشت درخت به جای چمن
را از الزامات بودجه سال ۹۹ میخواند و میگوید:
برای صرفه جویی در آب دیگر چمن نمی کاریم و مکلف
به کاشت درخت هستیم اگرچه تاکید من و برخی دوستان بر درختان مثمر است.
نظر شخصی او اما درباره علل نبود درختان مثمر در
سطح شهر زنجان هم قضیه سیاسی پشت پرده است و البته بهانه مخالفان هم به گفته خودش آلوده
بودن میوه این درختان است.
رییس پیشین کمیسیون بودجه بر این
باور است که میتوانیم مانند بسیاری از کشورهای دیگر از کاشت درختان مثمر مانند سیب
و حتی بادام که سازگار با کم آبی است استفاده کنیم.
او البته برای بهانه جویان طرح و میوه های آلوده این درختان آینده هم، راه حل
دارد و می گوید: زیباییهای چشمنواز آن مال مردم و میوه های آلوده اش را هم گاو و
گوسفندان بخورند.
عباس راشاد با بیان اینکه با تأمل می گویم شاید در
این خصوص یک طرح استعماری در لایه های ذهنی ما قرار گرفته است، می افزاید:
چرا در خیابان های شهر هامبورگ درختان سیب کاشته
می شود ولی ما که در کشور آب و آفتاب هستیم، باید درخت کاج را که مال سیبری است بکاریم.!
نامهربانی با حوزه
فرهنگی با بودجه کمتر از نیم درصدی
در اختصاص اعتبار برای حوزه ها
و بخش های مختلف شهرداری، حوزه فرهنگی آنگونه که مسوولان شورا و شهرداری می گویند مظلوم
واقع شده است.
و به قول راشاد رییس پیشین کمیسیون بودجه شورا،
بودجه فرهنگی سال ۹۹ مصیبت عظمی است.
او میزان اعتبار این حوزه را ۳ میلیارد تومان عنوان
کرده میگوید: این اعتبار حتی نیم درصد هم نمی شود و با این رقم در عمل به فعالیتهای
فرهنگی شهر هیچ اصالتی نمیدهیم و این در حالی است که شورای عالی فرهنگی ۲۴۰ نوع فعالیت
فرهنگی را مشخص کرده است.
این عضو شورا حمایت از رسانه ها و مطبوعات، پایگاههای
فرهنگی ۱۷۰ مسجد در سطح شهر، حدود یک هزار هیئت مذهبی، چاپ کتاب مقاله و فصلنامه و
فعالیتهای بسیار دیگری را از جمله فعالیتهای فرهنگی عنوان کرده میگوید:
برخی از دوستان می گویند دستگاه های دولتی مکلف به
حمایت از این فعالیتها هستند ولی من کاملاً مخالفم چون به اعتقاد من مسوولیت شهرداری
ها در این بخش بیش از سایر دستگاه ها است و شورا هم که یک پارلمان محلی است باید همراه
مردم باشد.
رییس پیشین کمیسیون بودجه شورای شهر زنجان با استناد
به فرمایش رهبری که می فرمایند انسان فقط یک درصد مادی و ۹۹ درصد عنصر غیر مادی است، می افزاید: اموری
مانند نشستهای خانوادگی، سفرهای زیارتی ازآغاز تا پایان سفر، خندیدن در شادی ها و جشن ها، گریه برای مصائب اهل بیت و نیز واقعه ی روز عاشورا،
همه امور فرهنگی محسوب میشوند.
راشاد با تاکید بر اینکه اقداماتی
که برای گریه و خنده انجام میگیرد هم یک کار فرهنگی است میافزاید: نمی توان کسی را
به خاطر خنده که یک کار اقتصادی نیست نکوهش
کرد ویا مانع خنده اش شد.
انتخاب مسئول فرهنگی
کاربلد درمان درد ریخت و پاش های حوزه فرهنگی
وی با اظهار تاسف از اختصاص اعتبار بسیار ناچیز برای
حوزه فرهنگی، میگوید: در طول سه دوره حضورم
در شورا، تاکنون با این وضعیت فاجعه بار بودجه فرهنگی مواجه نشده بودم اگرچه
همیشه تاکید دارم که بودجه فرهنگی حداقل باید ۲۵ میلیارد تومان باشد.
این عضو شورای شهر زنجان با انتقاد از آنهایی که ریخت و پاش های حوزه فرهنگی را بهانهای برای مقابله
با اختصاص بودجه مناسب در این حوزه می دانند میافزاید: با انتخاب یک مسوول
فرهنگی کاربلد جلوی ریخت و پاش ها هم گرفته می شود.
عباس راشاد می گوید من از بودجه فرهنگی دفاع می کنم
و برای این دفاع برنامه هم می دهم چون بر این باورم که نباید با حوزه ی فرهنگی نامهربانی
کرد.
۲ سال است که زنجانیها
بوی افزایش بودجه را حس نمی کنند
شاید مقایسه اجمالی بودجه ۹۹ شهرداری
زنجان با بودجه سالهای نه چندان دور آن، گویای اوضاع و احوال ناخوش امروز و شاید فردای
شورا و شهرداری زنجان باشد و قضاوت را هم همان مردمی بکنند که وکلای خود را به دست
خویش انتخاب و راهی پارلمان محلی شورا کرده اند تا از حقوق شهروندی آنها دفاع کنند.
و اما رقم بودجه شهرداری زنجان در سال ۹۵، ۲۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۶ با بودجه ی سبزه
میدان و نیز بودجه ۵۵ میلیارد تومانی ۱۱ سازمان شهرداری، در مجموع ۳۴۰ میلیارد تومان
بود.
این را حبیب یگانه سرپرست شهرداری
زنجان که ۲ سال پیش هم سکان هدایت شهرداری
زنجان را در دست داشت، مطرح میکند.
او البته تاکید میکند در ۲ سال اخیر که در شهرداری
زنجان نبوده است در جریان ریز بودجه شهرداری نیست و در خصوص جزئیات آن اظهار نظر نمی
کند.
یگانه اذعان دارد اتفاقی که در این مدت رخ داد افزایش
جهشی قیمت ها به خاطرتغییر قیمت ارز بود که افزایش قیمت مصالح ساختمانی و صدور شناسنامه
های ساختمانی را موجب شد. علاوه بر آن دستمزدها هم که هر ساله افزایش دارد.
شهردار سالهای ۹۵ و ۹۶ زنجان از ارتباط کیفیت خدمات
عمرانی با بودجه شهرداری اینگونه میگوید:
شکی نیست که اگر میخواهیم کیفیت خدمات عمرانی در
شهر را حفظ کنیم ،ناچار هستیم بودجه را افزایش دهیم ولی به وضوح مشخص است که در دو
سال اخیر ،افزایش بودجه اگر چه بوده ولی برای شهروندان قابل محسوس نبوده است.
چون در گذشته هر ساله بین ۷۵ تا
۸۰ هزار تن در سطح شهر پخش آسفالت داشتیم،
و حالا با افزایش هزینه ی آسفالت، مصالح
ونیز کار عمرانی، زمانی می توان ادعا ی انجام کار عمرانی بیشترکرد، که آسفالت بیشتری
در سطح شهر ریخته شده باشد ولی اگربا افزایش قیمت قیر و مصالح، توان آسفالت ریزی به
اندازه همان ۸۰ هزار تن هم نباشدوشاید به نصف آن هم کاهش پیدا کرده باشد، حاکی از آن است که پروژه ها وتکالیف عمرانی
عقب افتاده است.
تحقق بودجه ۹۸ تا
پایان امسال بعید است
حبیب یگانه ازبعید بودن تحقق بودجه
امسال تا پایان سال و دلایل آن می گوید: افزایش هزینه ها و رکود ساخت و ساز از یک سو
و شرایط ویژه اقتصادی از سوی دیگر، قطعاً اجازه نمی دهد که تحقق بودجه ۹۸ تاپایان امسال
کلید بخورد. به فرض اگر هم امکان پذیر باشد حداقل در بخش عمرانی نخواهد بود. اگر چه
در بخش هزینه های جاری بخشی از تعهدات مالی از جمله پرداخت حقوق و اضافه کاری پرسنل
شهرداری و نیز هزینه هایی که اجتناب ناپذیر است انجام شود.
او با اظهار تاسف اضافه میکند:
اما احساس می کنم آنچه که بر زمین می ماند بخشی از پروژه های عمرانی است که امسال انجام
نشده و در این فرصت باقیمانده از سال هم انجام آن دور از ذهن است.
جگر زلیخا بهترین
اصطلاح برای خیابان های زنجان
آسفالت ریزی خیابان ها و توسعه
فضای سبز از جمله مطالبات اساسی مردم شهری و در عین حال از حداقل های حقوق شهروندی
است. و بی شک انتظار اختصاص بودجه بیشتری در این بخش می رود. اماوضعیت این روزهای خیابانهای
شهر زنجان خود به خوبی گویای حال ناخوش شهر است و به گفته بیشتر شهروندان شاید مناسبتر
از اصطلاح جگر زلیخا برای خیابانها یافت نشود. اوضاع فضای سبز هم که ناگفته پیداست.
سرپرست شهرداری زنجان در خصوص وضعیت
آسفالت خیابانهای زنجان و فضای سبز هم اینگونه
می گوید: از جمله پروژه های عمرانی بحث آسفالت است که با توجه به وضعیت آسفالت شهر،
اطمینان دارم میانگین تناژ هر ساله که ۸۰ هزار تن بوده است هم در سالهای اخیر ریخته نشده است.
او با بیان اینکه هر سال نزدیک به ۲۰ هکتار توسعه
فضای سبز در سطح شهر بود، می افزاید: امسال اما توسعه این میزان فضای سبز را بعید می
دانم.
وی با تاکید صریح و روشن بر اینکه مدیران نباید با اعداد بازی کنند، بلکه به طور دقیق پاسخ دهند
که در حوزه آسفالت ریزی، پیاده رو سازی و توسعه فضای سبز ،چه عملکردی دارند می گوید:
همه ی آمار مربوط به این طرح ها قابل دستیابی است چون از ۱۵ سال پیش تا کنون میزان
تناژ سالانه آسفالت ریخته شده درسطح شهر، پیاده رو سازی و توسعه فضای سبز مشخص است
وقضاوت در این باره هم برعهده شهروندان است، چون اگر بودجه عمرانی اضافه شده باشد مردم
اثرش را باید در سطح شهر ببینندواحساس کنند.
فعالیت های حوزه
فرهنگی شهرداری ها، شهرها را از بی روح بودن خارج می کند
حبیب یگانه با اظهار تاسف از بودجه
ناچیز بخش فرهنگی در بودجه ۹۹ به اهمیت حوزه فرهنگی اشاره میکند و میگوید: اگر زیرساختها
و مسائل عمرانی یک شهر فراهم بوده ولی فاقد شور و نشاط اجتماعی باشد، مانند قصرها و
موزه های بی روحی می شوند که در زمان پهلوی دوم ساخته شده اند.
او با اشاره به اینکه فعال کردن حوزه فرهنگی در شهرداری
ها، توسط وزارت کشور و سازمان شهرداری ها و دهیاری ها، رویکرد مثبتی است میافزاید:
فعالیت های حوزه فرهنگی شهرداری ها، شهر ها را از بی روح بودن خارج و به توسعه فرهنگی
شهر هم کمک می کند.
یگانه می گوید: معمارها بر این باورند همانگونه که
خانه به عنوان واحد کوچک اجتماعی باید تامین کننده نیازهای جسمی و روحی افراد ساکن
در آن باشد، شهر هم به عنوان یک اجتماع در مقیاس بزرگتر، باید نیازهای روحی و جسمی
ساکنین آن را تامین کند.
وی با تاکید بر اینکه اگر با این رویکرد به شهر نگاه
کنیم، فعالیتهای فرهنگی باید توسعه پیدا کند می گوید: مشکلی که در حوزه فرهنگی از
سال های گذشته تاکنون بوده این است سلیقه ها و افکار متفاوت در مدیریت فرهنگی شهر وشورای
شهر، وجود دارد .
یگانه می افزاید: چون بعضی ها فکر
می کنند، کل هزینه های فرهنگی باید تک بعدی هزینه شود، می گویند فقط باید صرف ورزش،
عده ای آنرا برای مساجد و بعضی ها هم فقط برای جشن ها و آیین های مذهبی می خواهند که
این امر باعث رشد تک بعدی فرهنگی می شود.
وی تاکید میکند در فعالیت های فرهنگی شهرداری باید
همه ابعاد از جمله هنر، ورزش، زیباسازی شهری، مناسبت ها و اعیاد باید در برنامه ریزی
های فرهنگی مورد توجه قرار گیرند ولی شوربختانه اتفاقی که در سال های اخیر در حال افتادن
است این است که توجه به فعالیت های فرهنگی
بسیار کم رنگ شده و فقط در برخی ابعاد، فعالیتهایی انجام گرفته است.
وی میگوید: اگرمدیران وقت ،تقویم
فرهنگی ۲سال گذشته را ادامه میدادند، امروز در این نقطه متاثر کننده نبودیم.