کد خبر: 16718
1404/08/05 - 10:10


نبود بسته‌بندی از اصلی‌ترین چالش‌های تجاری صنایع دستی استان زنجان است

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زنجان گفت: نبود بسته‌بندی از اصلی‌ترین چالش‌های تجاری صنایع دستی استان است که از رقابت اغلب محصولات این حوزه در بازارهای صادراتی جلوگیری می‌کند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زنجان گفت: نبود بسته‌بندی از اصلی‌ترین چالش‌های تجاری صنایع دستی استان است که از رقابت اغلب محصولات این حوزه در بازارهای صادراتی جلوگیری می‌کند.

مهدی باقری افزود: بسته‌بندی ضعیف باعث کاهش جلوه و زیبایی محصولات شده و قیمت تمام‌شده کالا را برای تولیدکننده افزایش می‌دهد.

به گفته وی، هزینه‌های بالای بسته‌بندی یکی از مهم‌ترین موانع ارتقای کیفیت و استانداردهای صادراتی است و بسیاری از کارگاه‌ها به دلیل تامین نشدن این هزینه‌ها با مشکل رو به رو هستند.

باقری افزود: فرهنگ بسته‌بندی به شکل مناسب در استان نهادینه نشده است و اغلب تولیدکنندگان از مدل‌های ابتدایی و کم‌هزینه برای بسته‌بندی استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: نبود بسته‌بندی مناسب، فروش و صادرات برخی صنایع دستی زنجان را محدود کرده و رشد اقتصادی حوزه را کند کرده است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زنجان ادامه داد: راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای اقتصاد بسته‌بندی توسعه فرهنگ بسته‌بندی و سرمایه‌گذاری دولتی یا خصوصی برای تجهیز کارگاه‌ها است که به افزایش رقابت‌پذیری و صادرات صنایع دستی کمک خواهد کرد.

وی خاطر نشان کرد: حمایت از هنرمندان و حضور فعال‌تر آنها در نمایشگاه‌های کشوری می‌تواند در شناخت و فروش بیشتر محصولات مؤثر باشد.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زنجان خاطر نشان کرد: بسته‌بندی حرفه‌ای علاوه‌ بر حفظ ارزش هنری موجب حفاظت فیزیکی محصول و جلب اعتماد مشتریان داخلی و خارجی می‌شود.

باقری با اشاره به پیوست اقتصادی فرهنگی صنایع دستی استان،‌افزود: کارگاه های صنایع دستی زنجان در اقتصاد محلی این استان اهمیت ویژه‌ای دارد و باید پیوست اقتصادی فرهنگی داشته باشد یعنی فرهنگ ایران زمین و زنجان در آنها نمود پیدا کند و نوع بسته بندی برای کشور مقصد باید سازگار با شرایط فرهنگی آن کشور طراحی شود.

وی اضافه کرد: متاسفانه صنایع دستی با چالش‌های مرتبط با بسته‌بندی و اقتصاد فرهنگی مواجه است که بر توسعه و صادرات آن تأثیر منفی دارد.

باقری افزود: ویژگی‌های اقتصاد فرهنگی صنایع دستی زنجان با ایجاد اشتغال مولد به افزایش امنیت اقتصادی کمک کرده و موجب کاهش فقر در مناطق روستایی شده است.

رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان زنجان گفت: این صنایع، نمایانگر فرهنگ و تمدن زنجان و ایران است و با بهره‌برداری از منابع محلی اقتصاد داخلی را تقویت می‌کند.

وی اظهار داشت: مهم‌ترین محصولات صنایع دستی استان شامل ملیله‌کاری، چاروق‌دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلم‌زنی، گلیم‌بافی و گیوه‌بافی است که هویت فرهنگی منطقه را بازتاب می‌دهد.

باقری افزود: هم اکنون بیش از ۳۰۰ واحد تولید صنایع دستی با ایجاد حدود ۱۶ هزار شغل دائمی نقش مهمی در اقتصاد استان ایفا می کنند.

منبع/ ایرنا

اقدام کننده: مسئول تحریریه

صدای زنجانصنایع دستیصادراتزنجان
sedayezanjannews.ir/nx16718


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»