کد خبر: 1673
1399/01/24 - 11:57


در گفت‌وگو با خواننده تک آهنگ «کووید - 19»؛

«مارکتینگ»، دغدغه‌ اصلی هنرمندان موسیقی

«سینا ندرلو» خواننده جوان و مستعدی است که در آخرین آهنگ خود به نام «کووید - 19» از حس و حال روزهای شیوع کرونا می‌گوید و از پرستاری که در این روزها باید لباس رزم به تن کند و به جنگ با این بیماری برود. این تک آهنگ مدتی در فضای مجازی استان دست به دست شد و به نوعی مخاطب خود را دعوت به حفظ قرنطینه خانگی کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

«سینا ندرلو» خواننده جوان و مستعدی است که در آخرین آهنگ خود به نام «کووید - 19» از حس و حال روزهای شیوع کرونا می‌گوید و از پرستاری که در این روزها باید لباس رزم به تن کند و به جنگ با این بیماری برود. این تک آهنگ مدتی در فضای مجازی استان دست به دست شد و به نوعی مخاطب خود را دعوت به حفظ قرنطینه خانگی کرد.

به گزارش روزنامه صدای زنجان خوانندگی و آهنگسازی این تک آهنگ را «سینا ندرلو» به عهده داشت و پیانو و تنظیم و میکس و مسترینگ را «نوید اقبالی». شاعر این تک‌آهنگ اما «جواد لشگری» بود که در شعرش از پرستارهای درگیر این بیماری سخن می‌گفت.

با خواننده و آهنگساز این تک آهنگ به گفت‌وگو نشسته‌ایم که در زیر می‌توانید آن را بخوانید:

آقای ندرلو از سابقه کاری خود بگویید و اینکه کار خود را از کجا شروع کردید؟

حدود 6 تا 7 سال است که وارد عرصه موسیقی شده‌ام. در ابتدا به نوازندگی ویلون روی آوردم و با اینکه در آن زمان چندان هدف جدی در عرصه موسیقی نداشتم، تلاش خود را در این زمینه انجام دادم. به مرور زمان اما موسیقی برای من به هدفی جدیتر تبدیل شد و من سعی کردم رشته‌ تحصیلی و کارم را همسو با موسیقی انتخاب کنم.

 حدود سه و نیم سال پیش هدفم را در این عرصه مشخص کردم و به موسیقی با دید حرفه‌ای‌تری نگریستم.

فضای موسیقی استان را چگونه ارزیابی می‌کنید و مزایا و مشکلاتی که در این فضا وجود دارد، به نظر شما چیست؟

متاسفانه فضای موسیقی که در استان وجود دارد، بسیار محدود است و این مسئله خود دارای مزایا و معایبی است که اگر بخواهم از مزایای آن بگویم؛ می‌توان به این موضوع اشاره کرد که که اگر شخصی بخواهد در وادی موسیقی ورود پیدا کند نسبت به شهرهای بزرگتر سریع‌تر شناخته می‌شود و می‌تواند  در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشد. اما اگر بخواهم در مورد معایب آن صحبت کنم؛ می‌توان گفت که غایت و نهایت همه چیز از ابتدا و تا انتها مشخص است در حالی که در شهرهای دیگر این طور نیست و اگر دقیق‌تر به این موضوع بپردازم، باید اذعان کنم که در استان بهترین و بدترین نوازنده فلان‌ساز مشخص است و این موضوع نیز به نظر من یکی از معایب آن است.

شرایط ضبط و تولید موسیقی و آهنگ در استان زنجان چگونه است؟

از وقتی که موسیقی «مارکتینگ» وارد بازار شد، کار برای افرادی که صرفا موسیقی را برای هنر می‌خواستند به مراتب سخت‌تر شد. در این میان هستند افرادی که با شرکت‌ها و کمپانی‌های پشتیبان وارد کار می‌شوند و این شرکت‌ها و کمپانی‌ها تمام تجهیزات و امکانات مورد نیاز آن‌ها را فراهم می‌کند تا آهنگ و یا موزیکی را منتشر کنند و مسلما این فرد با کسی که خودش به تنهایی کار می‌کند، بسیار متفاوت هستند. کسانی که با شرکت‌ها و کمپانی‌ها قرارداد می‌ببندند به دلیل داشتن اسپانسر با امکانات و هزینه‌هایی به مراتب بالاتر از کسی که خود اقدام به انتشار و ساخت آهنگی می‌کند رو به رو هستند و مسلما با این امکانات کار بهتری را ارائه می‌دهند. در حالی که فرد به تنهایی قادر به برآورد کردن هزینه‌ها و امکانات نخواهد بود چرا که هیچ تهیه‌کننده و اسپانسری ندارد تا از او حمایت کند و این مسئله مسلما در نحوه عرضه و دیده شدن کار نیز تاثیرگذار است و این یکی از مشکلات بزرگی است که هنرمندان عرصه موسیقی با آن روبه رو هستند و می‌توان گفت که شاید بسیاری از هنرمندان مستعد به دلیل پیدا نکردن پشتیبان توانایی عرضه آهنگ خود را ندارند.

آیا مشکلات سخت‌افزاری و نبود استودیو ضبط در استان مشکل‌آفرین بوده است؟

با توجه به کوچک بودن زنجان می‌توان اذعان کرد که این استان دارای محدودیت‌های بسیاری است. در استان تنها 5 تا 6 استدیو ضبط آهنگ وجود دارد که شاید نهایت 2 تا 3 مورد آن فعال باشند و بتوان با آنها همکاری داشت اما به واسطه کوچک بودن استان هنرمندان عرصه موسیقی با هم آشنایی دارند و از این بابت شاید بتوان به نحوی در زمینه تولید آهنگ و غیره از آنها کمک گرفت. در استان هنرمندان بسیار مستعدی فعالیت می‌کنند برخی از این هنرمندان که به من در تولید کارهایم کمک کردند، آقای فرزاد صیدی که در کار اول من، زحمت بسیاری کشیدند و من چند سال قبل از ایشان بسیار آموختم. همچنین آقای نوید اقبالی که تنظیم موزیک‌های بنده را به عهده داشتند که دیدی که در کارشان  وجود دارد، کاملا حرفه‌ای است.

به نظر شما آیا باید یک فعال عرصه موسیقی دغدغه‌های جامعه خود را مدنظر قرار بدهد؟

در پاسخ به این سوال در وهله اول باید دانست که «هنر چیست؟» و «چه کابردی دارد؟» و باید دانست که هنر تنها مختص خود هنرمند نیست و یک هنرمند خوب کسی است که هم خود از کارش لذت برد و هم مخاطب خود را درک و جذب کند و تاثیراتی مثبت هم بر روی او بگذارد و به نظر من در هنر موسیقی حضور مخاطب بسیار اهمیت دارد و از همین جهت است که مردم بسیار سریع‌تر با آن ارتباط می‌گیرند. موسیقی از دیرباز تاکنون بسیار در جامعه تاثیر‌گذار و مایه‌ بسیاری از جنبش‌های اجتماعی بوده است. در این میان نیز گروهی موسیقی را در تقابل با مذهب می‌دانند که به نظر من این گونه نیست چرا که قرآن و نوحه نیز تابع قوانین موسیقی است و افراد مذهبی نیز مسلما شنیدن قرآن با صوت دلنشین را بیشتر از شنیدن آن به صورت معمول دوست دارند.

شما تا چه میزان در کارهای خود به این موضوع (دغدغه‌های اجتماعی) توجه دارید؟

اگر توجه داشته باشید من در آخرین آهنگ خود با عنوان «کووید - 19» به موضوع روز جامعه پرداخته‌ام و در واقع درصدد این بوده‌ام که با مخاطب زمانه‌ خود دغدغه‌هایم را مطرح کنم همانگونه که این موضوع می‌تواند دغدغه‌های او نیز باشد و من در این آهنگ دقیقا حال نوروز خودمان را مطرح کردم و از تلاش و رنج‌ها و مشقت‌های پرستارانی که با جان و دل در حال تلاش هستند، گفته‌ام تا به نوعی مخاطب را درگیر خود و او را دعوت به حفظ قرنطینه خانگی کنم تا به نوعی در زمینه فرهنگ‌سازی این مسئله نقشی داشته باشم.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانموسیقیکروناسینا ندرلو
sedayezanjannews.ir/nx1673


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»