کد خبر: 1677
1399/01/25 - 9:52


صدای زنجان از به خطر افتادن معیشت کارگران روزمزد و ساختمانی در روزهای خانه‌نشینی و سرانجام حمایت‌های دولت از این قشر گزارش می‌دهد؛

روزمزدها و غصه معیشت

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان: معیشت کارگران ساختمانی در خطر است/ مدیرکل تأمین اجتماعی استان: کارگران ساختمانی مشمول قانون کار نیستند به همین دلیل بیمه بیکاری نمی‌گیرند/ عضو مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور: از حق کارگر می‌گوییم برچسب سیاسی می‌زنند

پایگاه خبری صدای زنجان

در شرایطی که دولت برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا حمایت بیمه بیکاری را قرار داده است، مشاغلی مانند روزمزدها از این امکان بی‌بهره هستند و دستشان خالی است.

به گزارش روزنامه صدای زنجان مشاغلی مانند دست‌فروش‌ها، نظافت‌چی‌ها، کارگران ساختمانی و خدماتی،‌ مشاغل خانگی، مسافرکش‌ها، پیک‌های موتوری، رانندگان تاکسی، رانندگان آموزشگاه‌های رانندگی، تعمیرکاران لوازم خانگی، پیک رستوران‌ها، چرخی‌های بازار، کارگرانی در کارگاه‌های کمتر از 10نفر و غیره به دلیل این‌که قراردادی بین آن‌ها و کارفرما به صورت رسمی منعقد نمی‌شود، به نظر می‌رسد که مشمول بیمه بیکاری نمی‌شوند.

کارگران بر این باورند که در این روزها بیشترین ضرر برای قشر کارگری است که با قرنطینه درآمد خود را به طور کامل از دست داده است. این دسته افراد نه حقوق ثابتی دارند و نه قراردادی که بتوانند برای بیمه بیکاری اقدام کنند. معمولاً‌ هم از لیست دولت برای پرداخت بسته حمایتی حذف می‌شوند. البته پرداخت نهایتاً‌ 600 هزار تومانی دولت مگر چقدر می‌تواند به این قشر  برای امرار معاش زندگی کمک کند در شرایطی که به گفته نمایندگان کارگران حداقل سبد معیشت کارگران 4 میلیون و 940 هزار تومان است.

90 درصد کارگران زیر خط فقرند

 آمارها نشان می‌دهد که حدود 90 درصد از کارگران زیرخطر فقر بوده و نیازمند حمایت جدی از سوی دولت‌ هستند موضوعی که رزاق محمدی، رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی استان نیز به آن اشاره داشته و از به خطر افتادن وضعیت معیشت کارگران ساختمانی ابراز نگرانی کرده و نسبت به تبعات آن هشدار داد.

وی با اشاره به وضعیت فعلی جامعه و شیوع بیماری کرونا، این‌گونه عنوان کرد که در این موقعیت حساس کشور در مورد گرفتاری بیماری کرونا که گریبان‌گیر همه است سبب تحت تأثیر قرار گرفتن شرایط اقتصادی و اجتماعی جامعه و تضعیف معیشت کارگران شده از همین رو نیازمند حمایت جدی دولت هستند.

وضع کاری و معیشتی کارگران ساختمانی قبل از شیوع کرونا هم خوب نبود

این مسئول به وضعیت نامناسب کاری و معیشتی کارگران ساختمانی قبل از شیوع کرونا ویروس اشاره داشته و بر این مطلب تأکید کرد که در حال حاضر با وضعیت فعلی معیشت این افراد باخطر جدی مواجه است چرا که شرایط  فعلی مشکلات شغلی و درآمدی کارگران را با مشکلات زیادی همراه کرده است.

وی با اشاره به این‌که بنده به عنوان فعال کارگری و مسئول تشکل صنفی کارگران استان از مسئولان درخواست دارم به خواسته‌ها و نیازهای این قشر زحمت‌کش و آسیب‌پذیر اقدام عاجل کنند، افزود: با توجه به اعلام دولت و حمایت از این اقشار امیدوارم هرچه سریع‌تر فکری به حال این قشر شده و انتظار می‌رود، اولویت ارائه تسهیلات یا بسته معیشتی ابتدا برای این گروه در نظر گرفته شود.

محمدی با بیان این‌که اطلاع ندارم مسئولان و متولیان استانی در حوزه امور کارگری در این زمینه اقدماتی انجام داده‌اند یا خیر، یادآور شد: درخواست داریم به مشکلات کارگران رسیدگی شود تا شاهد خدشه‌دار شدن کرامت انسانی این قشر نباشیم.

وی ضمن تأکید بر این مطلب که اگر حمایت‌هایی که از طرف دولت اعلام شده به موقع به دست کارگران ساختمانی نرسد مسئولان استانی باید پاسخگوی این موضوع باشند، گفت: در شرایط فعلی کارگران بیشترین خسارت را دیده‌اند و معیشت آن‌ها در خطر است.

محمدی با بیان این‌که تأمین معیشت کارگران به یک روز کار طاقت‌فرسا و تأمین هزینه روزمره بستگی دارد، افزود: شرایط فعلی ساخت و ساز در کشور و استان و رکود ایجاد شده، معیشت این قشر را به خطر انداخته است، اگر یک کارگر و یا استادکار ساختمانی یک ماه کار نکند چگونه باید زندگی و نان شب خانواده خود را تأمین کند.

وی با اشاره به این‌که با این تعطیلات اجباری، کارمندان دولت و یا کارگران شرکتی می‌توانند با حداقل دستمزد زندگی خود را اداره کنند، اما متأسفانه کارگران و افرادی که شغل آزاد دارند با دشواری مواجه هستند، بیان کرد: از مسئولان درخواست  می‌کنم  تا تصمیمات و اقدامات مناسب را اتخاذ کنند.

کارگران ساختمانی مشمول قانون کار نیستند

علیاری، مدیرکل تأمین اجتماعی استان نیز در واکنش به بی‌بهر‌ه ماندن کارگران ساختمانی از بیمه بیکاری اعلام شده از سوی دولت با اشاره به این‌که طبق اعلام دولت فقط 10 گروه شامل دریافت بیمه بیکاری به دلیل تعطیلی‌های رخ داده بر اثر شیوع کرونا ویروس شده‌اند، گفت: کارگران ساختمانی جزو 10 گروه تعیین شده نیستند چرا که در صورت بیمه بودن نیز نوع بیمه‌شان خویش‌فرمایی بوده و حق بیمه بیکاری نمی‌دهند که تأمین اجتماعی بتواند برای آن‌ها بیمه بیکاری پرداخت کند از سوی دیگر مشمول قانون کار نیستند.

این مسئول با بیان این‌که طبق نظر دولت پرداخت بیمه بیکاری فقط به 10 گروه مذکور انجام می‌شود که طبق تصمیم آن‌ها، کارگران فصلی و ساختمانی در این گروه قرار ندارند، بیان کرد: تاکنون پرداخت بیمه بیکاری به گروه‌های یاد شده نیز انجام نشده و فعلاً فقط ثبت‌نام‌ها در سامانه انجام می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که لیست‌ ثبت‌نامی‌های متقاضی دریافت بیمه بیکاری در سایت وزارت کار پس از تکمیل به منظور بررسی و قرارداشتن آن‌ها در 10 گروه اعلامی به تأمین اجتماعی ارسال می‌شود، خاطرنشان کرد: افراد واجد شرایط بیمه بیکاری احصا شده و پرداختی‌ها انجام می‌شود و برای مابقی فاقد شرایط لازم نیز از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.

احتمال پرداخت بیمه بیکاری کرونایی به متقاضیان واجد شرایط از اردیبهشت ماه

مدیرکل تأمین اجتماعی استان در مورد زمان پرداخت بیمه بیکاری به افراد واجد شرایط نیز افزود: احتمالاً این پرداختی‌ها از ابتدای اردیبهشت ماه امسال انجام شود چرا که در فروردین ماه افراد واجد شرایط احصا می‌شوند.

باید گفت طبق توضیحات ارائه شده از سوی مسئولان، این بیمه بیکاری شامل حال کارگران مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی می‌شود که در حال حاضر به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌طور موقت بیکار غیرارادی شناخته شده‌اند از همین رو صرفاً بیکاران غیرارادی مشمول قانون کار که بیمه شده تأمین اجتماعی و مشمول قانون بیمه بیکاری هستند، می‌توانند از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند.

بیکاران مشمول قانون بیمه بیکاری ثبت‌نام شده در سامانه می‌توانند تا سه ماه (اسفند ماه ۹۸ لغایت اردیبهشت ۹۹) بیمه بیکاری دریافت کنند.

افراد برای ثبت نام بیمه بیکاری باید به سایت bimebikari.mcls.gov.ir مراجعه کنند. بعد از ثبت نام در این سامانه و دریافت کد رهگیری، نیازی به حضور فیزیکی کارگران در ادارات کار نیست.

طبق گفته مسئولان حضور و غیاب متقاضیان بیمه بیکاری تا پایان اردیبهشت ماه انجام نمی‌شود. در صورت استمرار بیکاری بعد از اردیبهشت ماه نیز پرونده افراد در کمیته دونفره بررسی و پس از تأیید، پرداخت بیمه بیکاری ادامه پیدا می‌کند.

وعده عملی نشده

۱۳ فرودین ماه امسال بود که به منظور حمایت از کارگرانی که مشمول دریافت بیمه بیکاری نیز نشدند در پنجمین جلسه  کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت  بر اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ بر نحوه ارائه بسته‌های حمایتی به صورت هدفمند تأکید و در نهایت مقرر شد علاوه بر ارائه تسهیلات مناسب به کارگران رسمی، امکانات و بسته‌های حمایتی مناسبی برای کارگران روزمزد و افرادی که دارای قرارداد رسمی نیستند، پیش‌بینی شود ولی تاکنون هیچ خبری از این بسته‌های معیشتی نشده است.

موضوعی که رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی زنجان نیز بر آن اشاره داشته و عنوان کرد که متأسفانه موضوع حمایت کارگران روزمزد و ساختمانی در قالب ارائه تسهیلات و بسته‌های معیشتی از سوی مسئولان فقط بیان شده و هیچ اقدام عملی تاکنون انجام نشده است چرا که تاکنون حتی یک کارگر ساختمانی هم این بسته‌ها را دریافت نکرده است.

وی ضمن انتقاد از برخی صحبت‌های ارائه شده از سوی مسئولان که بر پایه عملی استوار نیست، گفت: متأسفانه مسئولان فقط گفتند که می‌خواهند بسته معیشتی بدهند ولی هیچ حرفی از نحوه ارائه و زمان توزیع و غیره نزدند و مشخص نیست چه زمانی قرار است این حمایت‌های وعده داده شده محقق شود.

از حق کارگر می‌گوییم برچسب سیاسی می‌زنند

 ندرلو، عضو مجمع عالی نمایندگان کارگران کشور نیز ضمن انتقاد از بی‌توجهی مسئولان به کارگران و معیشت آن‌ها اینگونه عنوان کرد: متاسفانه هیچکس به کارگر رحم نمی‌کند و به فکر قشر کارگر نیست در روزهای قرنطینه که همه جا تعطیل بوده و همه کارکنان از ترس جانشان دست از کار کشیدند به غیر از کارگرانی که در برخی از نهادها همانند شهرداری فعالند هیچ تعطیلی نداشتند و در بحرانی‌ترین روزها نیز شاهد فعالیت‌شان در شهر بودیم.

وی در مورد حقوق ضایع شده کارگران ساختمانی و نداشتن بیمه و عدم ساماندهی آن‌ها تأکید کرد: کارگران در همه بحران‌ها در خط مقدم قرار دارند ولی با این حال توجهی به آن‌ها نمی‌شود وقتی از وضعیت وخیم معیشت و نبود هیچ‌گونه حمایتی از آن‌ها حرفی می‌زنیم، می‌گویند جنگ است خودمان هم نمی‌دانیم چکار باید بکنیم؟ وقتی می‌خواهیم از دردهای کارگر و ضرورت توجه به این قشر سخن بگوییم برچسب سیاسی می‌زنند.

دولت مستقیماً در حمایت از کارگر وارد نشود وضع وخیم‌تر می‌شود

این مسئول با اشاره به این‌که با شیوع کرونا ویروس و تعطیلی کارخانجات، شاهد اخراج بسیاری از کارگران هستیم و مشخص هم نیست که سرانجام این وضعیت چه می‌شود، افزود: تا زمانی که دولت در حمایت از کارگر مستقیماً وارد عمل نشود وضعیت بدتر از این می‌شود.

وی با تأکید بر این‌که دولت برای حفظ سلامتی کارگران فصلی و روزمزد و کمک به معیشت آن‌ها باید حمایت‌های لازم را در زمینه بیمه این کارگران داشته باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از نیمی از کارگران روزمزد و فصلی و ساختمانی فاقد کارند و از سوی دیگر کارگران کارخانجات و شرکت‌ها نیز معلق‌اند و هنوز تکلیفشان مشخص نیست.


صدای زنجانکارگران روزمزدبیمه بیکاریتامین اجتماعی
sedayezanjannews.ir/nx1677


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»