کد خبر: 1685
1399/01/27 - 9:32


صدای زنجان از وضعیت درآمد تاکسی‌رانان زنجان در روزهای کرونایی گزارش می‌دهد؛

خط قرمز

رئیس سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری: تهیه کاورهای نایلونی زمان‌بر است/ رئیس اتحادیه تاکسی‌رانی زنجان: کاهش 85 درصدی درآمد رانندگان تاکسی/ شهردار زنجان: در تأمین اقلام بهداشتی برای نیروهای پسماند و پاکبانان مشکل داریم چه رسد به رانندگان تاکسی

پایگاه خبری صدای زنجان

 «به هر تعداد مسافر که باشد سوار می‌کنیم چون فعلاً هیچ امکاناتی برای سوارکردن سه مسافر در اختیارمان قرار داده نشده است. از کمک‌های دولت برای ماندن در خانه خبری نیست، رانندگان تاکسی مجبورند سر کار بیایند. وقتی طرح فاصله‌گذاری در تاکسی را مطرح و تعداد مسافران را کم کردند باید مابه‌التفاوت آن مسافر را به کرایه اضافه کنند.

به گزارش روزنامه صدای زنجان هیچ امکاناتی حتی یک دستکش نایلونی در اختیار راننده تاکسی قرار داده نشده است و باید خودمان تهیه کنیم، وقتی می‌بینید راننده تاکسی ماسک یا دستکش استفاده نمی‌کند برای این است که توان خرید آن را ندارد. تعداد زیادی از رانندگان تاکسی از بازنشستگان و یا افراد مسن هستند که کار دیگری به جز مسافرکشی بلد نیستند با افزایش قیمت بنزین هزینه‌های ما چند برابر شده ولی با شیوع ویروس کرونا و کاهش مسافر راننده تاکسی عملاً درآمدی ندارد.

در کنار افزایش هزینه‌های استهلاکی ماشین، هزینه خرید ماسک و دستکش هم تحمیل شده چون دولت و یا شهرداری هیچ ماسک و دستکشی در اختیار ما قرار نداده است. در وضعیت فعلی اگر راننده‌ای به دلیل مشکلات مالی، پرداخت اجاره‌بها و غیره مجبور به مسافرکشی باشد روزی 30 هزار تومان در می‌آورد که هزینه سوخت و روغن و بیمه ماشین نیست.»

این‌ها درد و دل رانندگان تاکسی است که در وضعیت فعلی و با شیوع کرونا کسب و کارشان ویروسی شده و معیشت‌شان به خطر افتاده است.

شیوع ویروس کرونا خیلی از مشاغل را تحت تأثیر قرار داده است و وضعیت اقتصادی بسیاری از خانوارها را به دلیل محدودیت‌هایی با مشکل مواجه کرده است. بعضی از مشاغل ربطی به مایحتاج روزمره زندگی مردم ندارد و می‌توانند در خانه‌ها بمانند تا هرچه سریع‌تر این ویروس از بین برود یا این‌که دارو و یا واکسن آن تولید شود.

رانندگان تاکسی اما این روزها نمی‌توانند خانه‌نشین باشند چرا که چرخ زندگی‌شان نمی‌چرخد و مجبورند با به خطر انداختن جان‌شان در برابر کرونا یک تنه مشکلات‌شان را حل کنند و در پی کسب روزی باشند.  

به گفته مسئولان یکی از کانون‌های اصلی شیوع کرونا در جامعه، وسایل حمل و نقل عمومی است چرا که براساس اعلام وزرات بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، تاکنون 22 نفر از این رانندگان فوت کرده‌اند و 400 نفر هم مبتلا به این بیماری شدند که تعدادی از آن‌ها تاکنون بهبود یافته‌اند.

با اجرایی شدن طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، شرط فعالیت تاکسی‌ها در روزهای کرونایی منوط به سوار کردن فقط دو مسافر در صندلی عقب شد، این‌که این موضوع بعد از گذشت حدود چند هفته از اجرایی شدن آن آیا توسط تاکسی‌رانان زنجانی رعایت شد یا خیر خود جای سوال دارد.

فعلاً خبری از اجرای شروط فاصله‌گذاری در تاکسی‌های زنجان نیست

از مشاهدات عینی و اظهارات رانندگان پیداست که در صورت وجود مسافر ابایی از سوارکردن بیش از دو نفر ندارند و در بسیاری از موارد نیز به دلیل عدم استقبال مردم تاکسی‌ها با کمترین ظرفیت فعالیت می‌کنند که به خودی خود موضوع فاصله‌گذاری رعایت می‌شود.

ادعاهای رانندگان مبنی بر عدم مقرون به صرفه بودن سوارکردن دو مسافر کاملاً به جا بوده و مورد توجه مسئولان قرار گرفته است تا جایی که راه‌حل‌ سوار کردن سه مسافر، استفاده از کاورهای نایلونی در تاکسی‌ها عنوان شده است.

دو روز پیش مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور خبر از اجرایی شدن استفاده از کاورهای نایلونی در تاکسی‌های شهر تهران داد و نسبت به رانندگان دیگر شهرها تأکید کرد که اگر بحث کاور برای رانندگان تاکسی انجام نشود صرفاً باید طبق مصوبه وزارت بهداشت عمل شود که با دو مسافر موافقت شده است و اگر کاور برای محفظه دور رانندگان منظور شود راننده می‌تواند 3 مسافر جابجا کند.

تهیه کاورهای نایلونی زمان‌بر است

در مورد روند عملیاتی شدن این موضوع در شهر زنجان طبق اظهارات فرهاد رفیعی، رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری، زنجان فعلاً در مرحله دریافت دستورالعمل کتبی از مرکز بر لزوم رعایت موارد مذکور بوده و به این زودی‌ها نباید شاهد عملیاتی شدن آن باشیم چرا که تهیه و دوخت و نصب کاورهای نایلونی در تاکسی‌ها زمان‌بر بوده و کار یکی دو روز نیست.

این مسئول تاکسی‌رانان را ملزم به رعایت پروتکل‌های ارائه شده از سوی وزارت بهداشت بر نحوه فعالیت آن‌ها دانسته و عنوان کرد که در صورت عدم توجه رانندگان به این موارد بهداشتی برخورد انضباطی با آنان می‌شود.

 در حالی رانندگان تاکسی از عدم ارائه ماسک و دستکش از سوی شهرداری به آن‌ها گلایه داشتند که رفیعی در گفت‌وگو با صدای زنجان ادعا کرد که از روزهای نخست شیوع کرونا در زنجان ماسک و دستکش در اختیار رانندگان قرار داده شده و تونلی نیز در بلوار آزادی برای ضدعفونی شدن تاکسی‌ها در نظر گرفته شده است.

در این بین حبیب یگانه، سرپرست شهرداری زنجان نیز به وجود مشکل در تأمین اقلام بهداشتی نظیر ماسک و دستکش برای نیروهای زیرمجموعه خود که در حوزه‌های پرخطر فعالیت دارند نظیر پسماند و پاکبانان و غیره اشاره کرده و از حداقل‌ها گفت چه رسد به تأمین ماسک و دستکش برای رانندگان تاکسی.

مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور نیز در این زمینه گفته مقرر شد وزارت کشور هماهنگی لازم با وزارت صمت انجام دهد تا تهیه این اقلام راحت‌تر شود البته در مورد محلول مشکل از قبل حل شده و پیش از عید نوروز برای شهرداری‌هایی که نمی‌توانستند محلول تهیه کنند با درخواست، محلول در اختیارشان قرار می‌گرفت ولی برای دستکش و ماسک مشکل داریم و لازم است پیگیری‌ها انجام شود تا سهمیه مشخص تخصیص داده شود و بتوانیم این اقلام را به دست راننده‌ها برسانیم.

ابتلای یک راننده تاکسی به ویروس کرونا

رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان در پاسخ به این سوال که تاکنون چند راننده تاکسی به ویروس کرونا مبتلا شده و سهم زنجان از آمارهای کشورهای ارائه شده در این زمینه چه نفر است، این‌گونه عنوان کرد که «خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلای راننده تاکسی به کرونا در زنجان گزارش نشده است.» ولی بهرامی رئیس اتحادیه تاکسی‌رانی زنجان خبر از مثبت شدن آزمایش کووید19 یک راننده تاکسی خبر داد و گفت: این راننده در اسفند ماه مبتلا به کرونا شد و در منزل بستری و برای مدتی قرنطینه بود، این فرد چون جزو بیمه‌شدگان است و برای واریز حق بیمه به اتحادیه مراجعه می‌کند ما در جریان بیماریش قرار گرفتیم و در مورد دیگر رانندگان که بیمه نیستند اطلاعی از ابتلایشان به این ویروس نداریم.

مقصر نیستیم چون دستگاه پوز به تعداد تاکسی نداریم

پرداخت الکترونیکی کرایه از سوی مسافران یکی از موارد مهمی بود که از شیوع و ابتلای راننده و مسافر به ویروس کرونا جلوگیری می‌کرد. موضوعی که برای فعالیت تاکسی‌ها نیز مطرح و جزو شروط تعیین شده قرار داشت که در تاکسی‌های زنجان این موضوع تاکنون رعایت نشده است چرا که به گفته رفیعی، برای پرداخت‌های الکترونیکی در تاکسی‌ها به اندازه کافی دستگاه پوز نداشتیم.

وی در مورد عملیاتی نشدن این شیوه پرداختی نیز شهرداری را مقصر ندانسته و تصریح کرد: در حال حاضر دو هزار و 400 تاکسی فعال در شهر وجود دارد بانک به این میزان دستگاه پوز نداشتند که در اختیار هر راننده قرار دهند تا مسافر کرایه را با کارت بانکی به حساب راننده واریز کند.

این مسئول با بیان این‌که در حال حاضر بر روی پرداخت کرایه از طریق QR‌ کد کار می‌کنیم تا مسافران از طریق موبایل کرایه خود را پرداخت کنند، افزود: عملیاتی شدن این موضوع نیز زمانبر بوده و سازمان فاوا شهرداری در حال طراحی برنامه آن است.

محدودیت‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟

رانندگان تاکسی بر این باورند که با شیوع ویروس کرونا درآمد آن‌ها کاهش یافته و معیشت‌شان به خطر افتاده است حال با وضع دستورالعمل‌های جدید و کاهش مسافر روزهای بحرانی را تجربه می‌کنند و با کرایه‌های فعلی متضرر می‌شوند.

ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور در پاسخ به این دغدغه رانندگان تاکسی گفته اگر اجرای این پروتکل تا آخر فروردین ماه باشد، قاعدتاً قابلیت اجرایی شدن این پروتکل به شکل کنونی امکان دارد، اما اگر قرار باشد که این مسأله استمرار یابد، باید تصمیمی درباره کسری درآمد رانندگان انجام شود چراکه در این صورت فشار به رانندگان وارد میشود.

این مسئول در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: پس از شیوع کرونا در کشور، درآمد‌های ناوگان تاکسیرانی با کاهش اساسی روبه‌رو شده است و اگر اجرای پروتکل‌ها از میزان تعداد مسافران رانندگان هم بدون هیچ‌گونه برنامه‌ریزی برای جبران آن بکاهد، این مساله به دور از انتظار است و به نظر ما در صورت استمرار، باید افزایش کرایه‌ها متناسب با کاهش تعداد مسافران اعمال شود.

ضامنی در حالی از افزایش کرایه‌ها متناسب با کاهش تعداد مسافران سخن می‌گوید که در دیگر شهرها همانند تهران افزایش نرخ کرایه اعمال شده ولی در زنجان هنوز خبری از این موضوع نیست و رانندگان همچنان با نرخ سال گذشته فعالیت می‌کنند.

چرا افزایش نرخ کرایه در زنجان اعمال نمی‌شود؟

مهدی بهرامی، رئیس اتحادیه تاکسی‌رانی زنجان نیز از اقدامات منفعلانه مسئولان در افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها گلایه داشته و عنوان کرد: متأسفانه افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها در زنجان همه ساله تا مرداد ماه طول می‌کشد و رانندگان باید نصف سال را با نرخ سال گذشته فعالیت کنند در حالی که همه افراد جامعه از کارمند تا کارگر وضعیت دریافتی و حقوقشان اول سال مشخص می‌شود.

در وضعیتی که به گفته بهرامی 85 درصد درآمد راننده تاکسی افت کرده و درآمد هر راننده در روز بیشتر از 30 هزار تومان نمی‌شود و برخی رانندگان هم خانه‌نشین شدند دولت برای حمایت از این قشر همانند دیگر کسب‌وکارهای آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا وعده پرداخت بسته معیشتی و وام‌های کم‌بهره و غیره داد که متأسفانه با گذشت حدود دو ماه از این موضوع هیچ اقدام عملی را شاهد نبودیم.

این موضوع مورد تأکید مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور نیز بوده و دو روز پیش در پاسخ به مشکلات رانندگان تاکسی و سرانجام این بسته‌های حمایتی عنوان کرده که براساس مصوبات دولت، رانندگان تاکسی در اولویت دریافت کمک‌های دولتی با توجه به شیوع کرونا قرار دارند که البته هنوز در مقام اجرا این مسأله عملیاتی نشده است.

به گفته این مسئول اعطای بسته حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر از دویست هزار تومان تا ۶۰۰ هزار تومان متناسب با تعداد خانوار و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از یک میلیون تا دومیلیون برای خرید اعتباری معیشتی دو موضوعی است که از سوی دولت اعلام شده، اما اجرایی نشده است؛ این مساله در حالی صورت گرفته است که پیگیری‌هایی بسیاری را در این زمینه انجام دادیم و حتی فهرست ناوگان حمل و نقل عمومی را در هفته گذشته به وزارت رفاه اعلام کردیم.

صدای زنجان برای پیگیری این موضوع که آیا شهرداری به صورت موقت نمی‌تواند بسته حمایتی در اختیار این رانندگان قرار دهد تا فعلاً از این بحران خارج شوند، از رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری زنجان سوال کرد که وی عملی شدن این موضوع را از توان شهرداری خارج دانسته و عنوان کرد در توان شهرداری نیست تا برای 2 هزار و 400 تاکسی‌ران بسته حمایتی ارائه کند.


صدای زنجانتاکسی رانان زنجانشهرداری زنجانشیوع کرونا
sedayezanjannews.ir/nx1685


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»