کد خبر: 1709
1399/02/01 - 9:51


گزارش صدای زنجان از نگاه آسمانی قیمت مسکن در روزهای کرونایی؛

سندروم قیمت‌های بی‌قرار مسکن

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان: کرونا سبب کاهش معاملات شد/ نائب رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان: امسال قیمت مسکن 10 درصد و زمین 15 تا 20 درصد افزایش یافته است/ معاون مسکن و ساختمان مدیرکل راه و شهرسازی استان: اجرای طرح اقدام ملی سبب کاهش 40 درصدی مسکن می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی، در نیمه شمال غربی کشور، استان زنجان بیشترین تورم را بعد از تهران دربخش مسکن دارد به طوری که استان‌های پر جمعیت از قبیل آذربایجان‌های‌ غربی و شرقی، گیلان، اردبیل، همدان و قزوین تورم کمتری نسبت به استان زنجان در بخش مسکن دارند.

به گزارش روزنامه صدای زنجان با آغاز سال جدید نیز برخی از مسئولان بر این باور بودند که بیماری کرونا سبب کاهش معاملات و در نتیجه کاهش قیمت مسکن را به دنبال خواهد داشت ولی افزایش قیمت مسکن حتی در ایام تعطیلات نوروزی نیز احساس می‌شد.

با این افزایش قیمت‌هایی که در بخش مسکن زنجان حاکم شده مسلما خرید خانه برای یک جوان از محالات ممکن بوده و امید نصفه و نیمه مستاجرین نیز برای تهیه مسکن از بین رفته است.

حرف مردم

یکی از همشهریان در گفت‌وگو با صدای زنجان اظهار می کند: چرا نظارتی در بخش مسکن شهر زنجان وجود ندارد. قیمت‌ها در این بخش سرسام‌آور بوده بطوری‌که آپارتمان نقلی که تا چند وقت قبل 150 میلیون بود هم اکنون به 450 میلیون تومان رسیده و با این درآمدها چگونه می‌توان یک آپارتمان 50 متری خرید.

وی ادامه می دهد: قیمت مسکن در برخی از استان‌های کشور بسیار منصفانه تر از شهر زنجان است و مسئولان استانی چرا اقدامی در این زمینه ندارند تا حباب قیمت مسکن را از بین ببرند.

کاهش ساخت و سازها موجب شده واحدهای مسکن مهر که 99 ساله بوده و زمین آن در اختیار دولت است نیز افزایش قیمت چشم گیری داشته باشند و فردی که یک واحد مسکن مهر حدود 14 میلیون به صورت اقساطی برایش آب خورده هم اکنون بالای 300 میلیون تومان به فروش می رساند.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک زنجان می گوید: امسال معامله مسکن به علت شیوع بیماری کرونا و تعطیلی مشاورین املاک کاهش چشمگیری داشته است.

ابولفضل طاهری ابراز می کند: امسال اگر افزایش قیمتی در بخش مسکن داشتیم به علت افزایش قیمت همه مصالح ساختمانی از قیبل سیمان، میلگرد، درب و پنجره‌آلات و غیره بوده است.

بورس می‌تواند در کاهش قیمت مسکن موثر باشد

طاهری اجرای طرح اقدام ملی در زنجان را یکی از راه‌های کاهش قیمت مسکن در زنجان عنوان می‌کند و می گوید: با ساخت و تکمیل طرح اقدام ملی و همچنین ایجاد بازارهای جانبی از قبیل بورس برای سرمایه گذاری اقشار مختلف، از سرمایه گذاری در بخش مسکن می کاهد که سبب شکسته شدن قیمت مسکن در زنجان می شود.

با وجود کرونا مسکن گران شد

نائب رئیس اتحادیه صنف مشاورین املاک استان زنجان در گفتگو با صدای زنجان به افزایش قیمت مسکن در نخستین ماه سال 99 اشاره می کند و می گوید: با وجود اینکه بازار مسکن در آغاز سال و شیوع کرونا تعطیل بود ولی بخش مسکن در زنجان تا 10 درصد و زمین 15 تا 20 درصد گران تر شده است.

احمد نوروزی اظهار می کند: وضعیت بازار مسکن در سال 99 با توجه به نوسان قیمت ارز و تورم در بخش‌ها و کالاهای مختلف و همچنین مصالح ساختمانی با افزایش قیمت روبرو شده است.

مسئولان استانی کم کاری می کنند

وی کم کاری مسئولان استانی را یکی از عوامل مهم افزایش قیمت در شهر زنجان عنوان می کند و ادامه می دهد: در سایر استان‌ها تا حدودی وضعیت بازار مسکن بهتر از زنجان است و مسائل مربوط به آن شناسایی و برطرف شده ولی در استان زنجان مسئولان در این زمینه کاهلی و کم‌کاری می کنند.

مشکل مسکن؛ به راحتی قابل حل است

نوروزی با تاکید بر اینکه کاهش قیمت مسکن در زنجان راه حل دارد، بر این باور است: مشکل مسکن در زنجان به راحتی قابل حل است و مسئولان مربوطه باید اقدامات لازم را در این زمینه اتخاذ نمایند و از اعضای اتحادیه مسکن به عنوان افراد با تجربه دعوت به همکاری کنند تا حباب قیمت مسکن در زنجان از بین برود.

این کارشناس مسکن اعتقاد دارد گرانی زمین و مسکن در زنجان دلایل مختلفی دارد که مسئولان مربوطه می بایست آنها را شناسایی کنند و اینکه به چه علتی در شهر ساخت و سازها کاهش یافته بطوری که بافت مرکزی به خرابه تبدیل شده است.

وی 12 علل را موجب گرانی مسکن در زنجان عنوان می کند و می گوید: استاندار در راس همه امور، اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری، بنیاد مسکن، اداره ثبت و اتحادیه مشاورین املاک در بخش مسکن دخیل هستند و می بایست برنامه ای در راستای کاهش مسکن طراحی و اجرا نمایند.

نوروزی حضور دلالان و سرمایه گذاران در بخش مسکن را یکی از عوامل گرانی مسکن در زنجان می‌داند و خاطرنشان می کند: اقشار سرمایه دار زنجان از قبیل برخی از پزشکان، کارخانه داران، بازاری‌ها و حتی معلمین، دارایی های خود را در بخش مسکن سرمایه گذاری می کنند و با افزایش تقاضا و کاهش عرضه، قیمت مسکن افزایش می یابد.

گلشهر همیشه در حال اوج گرفتن

گلشهر کاظمیه با 8 فاز یکی از بزرگترین شهرک‌های شهر زنجان با پستی و بلندی‌هایی که دارد، چند سالی است که شیب تورمی را به خود گرفته و قصد پایین آمدن را نیز ندارد ولی همچنان خواهان زیادی داشته و دارد.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان معتقد است حضور دلالان در این شهرک و تقاضای زیاد همشهریان برای خرید خانه درشهرک تازه تاسیس گلشهر از عوامل مهم گرانی مسکن در این شهرک است.

وی وجود دلالان در این بخش را یکی از عوامل افزایش قیمت مسکن می داند و ادامه می دهد: حضور دلالان به ویژه در شهرک تازه تاسیس گلشهر یکی از عوامل گرانی مسکن در این منطقه بوده و علاوه بر آن، امروزه قشری از مردم زنجان سرمایه خود را در بخش مسکن سرمایه گذاری می کنند که اگر بازارهای جانبی دیگری برای سرمایه گذاری در زنجان فراهم بود به طور قطع تورم مسکن در زنجان کاهش می یافت. 

کارشناس مسکن در زنجان نیز بر این باور است: از زمان‌های گذشته مردم رغبت بیشتری برای خرید خانه در شرق شهر زنجان دارند و چون حضور مردم در قیمت مسکن موثر است قیمت مسکن در شهرک گلشهر نیز افزایش یافته است.

وی در ادامه خاطرنشان می کند: دلالانی در این شهرک وجود دارند که در بنگاه‌های مسکن حضور می‌یابند و از کاهش قیمت در این منطقه جلوگیری می کنند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان نیز بار روانی مردم را یکی از دلایل گرانی گلشهر نسبت به سایر شهرک‌ها عنوان می کند و می گوید: باور و بار روانی در همشهریان وجود دارد مبنی بر اینکه شرق شهر چون به سمت تهران بوده توسعه یافته تر است و موجب افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش قیمت مسکن در گلشهر شده است.

فضای مجازی نیز عاملی برای رشد این شهرک شده، تنها کافی است به آگهی‌هایی که در فضای مجازی و برخی سایت ها از قبیل دیوار و شیپور منتشر می شود، نگاهی انداخت و به وضعیت گرانی و رشد مسکن در این ناحیه از شهر پی برد.

کوی فرهنگ بهترین شهرک زنجان

شاهین فر، کوی فرهنگ را یکی از بهترین شهرک‌های شهر برمی شمرده و خاطرنشان می کند: اصول شهرسازی، پلان‌های معماری و معابر شهری  در کوی فرهنگ رعایت شده و علاوه بر آن در اسلام‌آباد نیز معابر شهری صحیح بوده ولی چون تقاضا در شرق شهر بیشتر است این مناطق افزایش قیمت چندانی نداشتند. 

پایان مسکن مهر؛ شروع گرانی مسکن

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان زنجان بسته شدن مسکن مهر را یکی از عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن در زنجان عنوان می کند و می گوید: پروژه مسکن مهر در زنجان زودتر از استان‌های دیگر به اتمام رسید به طوری‌که در استان‌های دیگر هم اکنون پروژه های مسکن مهر در حال ساخت است و این یکی از عوامل مهم گرانی مسکن در زنجان نسبت به سایر استان‌هاست.

سعید شاهین‌فر با اشاره به حضور غیررسمی دلالان در بخش مسکن ادامه می دهد: افرادی که در ساخت و ساز مسکن مهر زنجان فعالیت داشتند با اتمام پروژه مسکن مهر به سراغ سرمایه گذاری در بخش مسکن روی آورند که این موضوع سبب گرانی بخش مسکن در زنجان شده است.

قیمت زمین سبب افزایش قیمت مسکن شده است

وی قیمت زمین را یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت مسکن می داند و تصریح می  کند: هم اکنون قیمت ساخت یک متر مربع ساختمان مسکن در سراسر کشور حدود یک میلیون و 600 هزار تومان است و این قیمت زمین است که در مسکن تاثیرگذار بوده و سبب افزایش قیمت در این بخش می-شود.

شاهین فر حضور دستگاه‌های مختلف از قبیل اتاق اصناف، دفتر فنی استانداری، ستاد تنظیم بازار و تعاونی‌های زمین را در قیمت زمین دخیل می داند و می گوید: اتاق اصناف و تعزیرات و همچنین ستاد تنظیم بازار در کنترل زمین می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند و از افزایش بی رویه زمین جلوگیری کنند.

راه حل دولت چیست؟

این مسئول ساخت و تکمیل پروژه طرح ملی اقدام را یکی از راه‌حل‌های مهم در کاهش قیمت مسکن در زنجان عنوان می کند و می گوید: دولت برای خنثی نمودن تورم در بخش مسکن، طرح ملی اقدام مسکن را در دستور خود قرار داده که امیدواریم با شروع و ساخت آن شاهد کاهش قیمت‌ها در بخش مسکن شویم.

مسکن 40 درصد کاهش می یابد

معاون مسکن و ساختمان استان بر این باور است: طرح ملی مسکن سبب کاهش چشمگیری در قیمت مسکن زنجان می‌شود بطوری که پیش بینی می‌شود با ساخت 10 هزار واحد از این طرح از تعداد متقاضیان کاسته شده و حدود 40 درصد قیمت مسکن کاهش یابد.

وی با اشاره به طرح ملی اقدام دولت، تصریح می کند: از دی‌ماه سال گذشته ثبت‌نام این طرح برای متقاضیان واجد شرایط آغاز شد و هم اکنون نیز دو مورد از پروژه های آن در حال ساخت است.

شاهین فر با بیان اینکه بیشتر پروژه های این طرح در غرب شهر ساخته می شوند، توضیح می دهد: بیشتر زمین‌های دولت در غرب شهر است و برای همین بیشتر واحدها در این منطقه ساخته و به بهره برداری می رسد.

به گفته این مسئول، سهم شهر زنجان از طرح ملی اقدام 13 هزار واحد است که هم اکنون شرایط  2 هزار و 600 متقاضی پایش شده و در حال ارائه مدارک هستند و مابقی متقاضیان نیز در دست اقدام است.  

برای جلوگیری از تورم قیمت یک خوراکی در فروشگاه‌ها نظارت می‌شود ولی بخش اعظم مسکن که یک نیاز برای هر خانواده ای است نظارتی ندارد، این موضوع سبب شده حضور سودجویان و دلالان برای سودآوری بیشتر روز به روز افزایش یافته و توان خرید مستاجرین و اقشار ضعیف جامعه برای خرید خانه و آپارتمان کاهش یابد و این می طلبد مسئولان مربوطه اقدامات لازم را اتخاذ نمایند تا از رشد قیمت بی رویه مسکن در شهر جلوگیری شود.

ایجاد دستگاهی برای نظارت این بخش، قیمت‌گذاری مناطق توسط دولت و الکترونیکی کردن معاملات نیز از راه‌هایی است که شاید بتوان از افزایش قیمت مسکن و زمین جلوگیری کند.


صدای زنجانمسکنتورمسعید شاهین فر
sedayezanjannews.ir/nx1709


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»