کد خبر: 1799
1399/02/14 - 16:7


صدای زنجان از دام‌های پهن شده از سوی سودجویان در بازار بورس را بررسی می‌کند؛

شکارچیان در کمین سهام عدالت

هفته گذشته بود که با موافقت رهبری سهام عدالت حدود 50 میلیون نفر از مردم آزادسازی شد و دارندگان سهام عدالت مجازند تا با رعایت تشریفات، سهام عدالت خود را در بورس به فروش برسانند

پایگاه خبری صدای زنجان

الهام احمدی- هفته گذشته بود که با موافقت رهبری سهام عدالت حدود 50 میلیون نفر از مردم آزادسازی شد و دارندگان سهام عدالت مجازند تا با رعایت تشریفات، سهام عدالت خود را در بورس به فروش برسانند.

حالا با این آزادسازی سهام عدالتی که شامل سهام 49 شرکت دولتی مشمول اصل 44 قانون اساسی است ممکن است افرادی با رانت و سودجودیی سرمایه‌های مردم را با بهای اندک از چنگشان درآورده و هرگز به اهداف تعیین شده برای سهام عدالت از قیبل « تأمین عدالت اجتماعی، فقرزدایی و گسترش سهم بخش تعاون در اقتصاد کشور » دست نیابیم.

موضوعی که رضا استجلو، رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان نیز بر آن تأکید داشته و به مردم هشدار داد تا فریب افراد سودجو را نخورند.

وی به شگردهای سودجویان اشاره داشته و عنوان کرد: عده‌ای برای بدست آوردن سهام یک شرکت با تبانی چند نفر اقدام به فروش آن سهام کرده تا مردم عادی و تازه واردها با ترس و اضطراب اقدام به فروش آن سهام کنند که این اقدام  سبب بوجود آمدن صف فروش شده و با این کار ارزش سهام آن شرکت را در چند هفته به نصف یا بیشتر، کاهش داده و کم کم  توسط  خودشان جمع‌آوری می‌شود.

استجلو بر این باور است که این افراد پس از این‌که مقدار مورد نیاز را خریدند هر عرضه توسط مردم را نیز خریداری کرده و سبب بوجود آمدن صف‌های بلندمدت خرید می‌شوند در نتیجه سهمی  را که در پایین‌ترین  قیمت جمع‌آوری کرده بودند با استفاده از کانال‌های سیگنال ده و فضای مجازی تبلیغ خرید این سهام را به مردم آن هم به صورت محدود و با گرفتن هزینه سیگنال می‌فروشند و وقتی که به بالاتر از ارزش واقعی آن سهام رسید، جو عمومی آغاز شده و هر فردی که کد معاملاتی اخذ کرده اقدام به خرید سهام این شرکت می‌کند.

ناظران بازار بورس از ایجاد حباب جلوگیری کنند

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان این اقدام فریبکارانه را سبب بوجود آمدن حباب خطرناک و خانمان‌سوز دانسته و یادآور شد: ناظران بازار بورس باید کارشناس ارشد و مجرب و آشنا به ارزش ذاتی سهام شرکت‌ها باشند و از ایجاد حباب جلوگیری کرده و مانع متضرر شدن حقوق مصرف‌کننده و سرمایه‌های مردم شوند.

این مسئول با اشاره به این‌که باید قوه قضائیه نظارت بیشتر بر نظارت ناظران بازار سرمایه داشته باشد، تصریح کرد: اگر ارزش ذاتی سهمی در بازار سرمایه بالاتر است باید به اطلاع کلیه سهامداران آن شرکت برسد نه این‌که با بازیگردانی و فریب، سهامدار را خسته کرده و مجبور به فروش کرد.

وی معتقد است با عدم نظارت کافی، بی‌اعتمادی مردم به بازار سرمایه افزایش می‌یابد و به جای این‌که سرمایه‌های مردم در چرخ تولید کارخانه و شرکت‌ها استفاده شود به سمت خرید ملک، دلار و بازار سرمایه خارجی سوق پیدا کرده و سبب به وجود آمدن حباب و گرانی و بیکاری می‌شود.

استجلو خاطرنشان کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری که امسال را سال جهش تولید نامگذاری کرده است، باید مردم را تشویق کرد تا نقدینگی را در بازار سرمایه استفاده کرده و سبب رونق چرخ تولید شوند.

به گفته این مسئول با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در سال جدید و نامگذاری جهش تولید و تأکید دولت به واگذاری سهام شرکت‌های دولتی مردم در بازار سرمایه بورس، رشد شاخص از ابتدای سال سرعت گرفته و هر روز بیشتر نیز میشود و بالاترین جذب نقدینگی مردم را به خود داشته است.

وی معتقد است با ادامه این روند یک سری آسیب‌ها  و معایبی آشکار می‌شود که مستلزم مدیریت و اداره از سوی دولت و نظارت قوه قضائیه است تا مبادا عده‌ای با رانت و بازیگردانی سرمایه‌های مردم را از چنگشان درآورند.

این مسئول بر این باور است که مدیران ارشد اجرایی بورس باید تمهیدات و پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند تا این روند را در مسیر درست هدایت شود نه این‌که با ایجاد قوانین یک شبه ترس و اضطراب در دل مردم ایجاد کرده و سبب بوجود آمدن صف‌های طولانی فروش شده و منجر به زیان مصرف‌کننده شود.

دلایل افزایش قیمت سهام شرکت‌ها

رئیس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان از جمله دلایل افزایش قیمت سهام شرکت‌ها را رسیدن به سوددهی، تجدید ارزیابی و معادل‌سازی با دلار، رونق و جهش تولید با توجه به فرمایشات رهبری و راه‌اندازی شرکت‌های تولیدی نیمه تعطیل و نیاز کشور به تولید ملی و داخلی با توجه به تحریم‌های اقتصادی دانست.

وی تحریم‌های نفتی و کسری بودجه دولت و اقدام به فروش سهام شرکت‌های دولتی به مردم و جذب نقدینگی برای رفع کسری بودجه و جذب نقدینگی مردم در راستای تولید داخل و جلوگیری از سرازیر شدن نقدینگی مردم در بازار دلار و سکه را از دیگر دلایل افزایش قیمت سهام شرکت‌ها دانست.

با قرض و وام وارد بورس نشوند

استجلو در توصیه‌ به مردم از آنان خواست تا از خرید و فروش‌های هیجانی اجتناب کنند و اگر از تخصص کافی برخوردار نیستند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری معتبر کارگزاری‌ها استفاده کنند که کمترین ریسک و  قابلیت نقد شدن هر روز را دارد.

این مسئول در پایان با تأکید بر این مطلب که اگر مردم سرمایه کمی دارند عرضه اولیه شرکت‌ها را در اولویت قرار دهند، خاطرنشان کرد: مردم تا حد امکان با قرض و وام‌هایی با درصد بالا وارد بورس نشوند و حتماً خریدهای خود را در چند سبد انتخاب کنند و تک سهم نباشند.

اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانآزاد سازی سهام عدالتسازمان بورس اوراق بهادارانجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان استان زنجان
sedayezanjannews.ir/nx1799


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»