معاون امور استانهای سازمان صداوسیما: در شرایط کنونی، نقش قرارگاهی رسانه صدا و سیما بیش از گذشته اهمیت یافته است/استاندار زنجان: اگر ظرفیتهای صدا و سیما بهدرستی فعال شود، از یک رسانه صرفاً اطلاعرسان به یک کنشگر فعال اجتماعی تبدیل خواهد شد/امام جمعه زنجان: استفاده از قالب طنز و برنامههای گفتوگومحور در رسانه ملی مورد توجه قرار گیرد
پایگاه خبری صدای زنجان نیوز/ سمیه محرمی: مراسم تودیع و معارفه مدیر کل صدا و سیمای
زنجان با حضور معاون امور استانهای سازمان صداوسیما و جمعی از مسئولان استان
زنجان دوشنبه دوم تیرماه 1405 در سالن همایش شهید شهریاری برگزار شد و در این
مراسم، رضا ستاری پور به عنوان مدیر صدا و سیمای زنجان معرفی و از زحمات محمدجلیل
آل امین تقدیر شد.
نقش قرارگاهی
صداوسیما اهمیت ویژهای یافته است
علیرضا کیخا، معاون امور استانهای
سازمان صداوسیما در آیین تکریم و معارفه مدیرکل صداوسیمای مرکز زنجان، با تأکید بر
اینکه امروز مهمترین میدان تقابل، نبرد میان حقیقت و دروغ در عرصه روایتهاست،
رسانه را خطمقدم این جنگ شناختی است.
کیخا اظهار کرد: ما در دورهای زندگی میکنیم
که جریانهای رسانهای معاند هم دروغ میگویند و هم راستگویان را به دروغگویی متهم
میکنند.
وی با اشاره به ماهیت مدعیان دروغین
حقوق بشر تصریح کرد: رخدادهای دو سال اخیر بهویژه در غزه، ماهیت واقعی دولتها و
رسانههایی را که مدعی دفاع از حقوق بشر، آزادی بیان و حقوق زنان بودند، آشکار
کرد. جهان شاهد بود که چگونه این مدعیان در برابر کشتار غیرنظامیان، زنان و کودکان
سکوت کردند یا به توجیه این جنایتها پرداختند.
معاون امور استانهای صداوسیما، رسانه
را مهمترین ابزار این نبرد شناختی خواند و افزود: فعالان رسانهای باید با نگاه،
ادبیات و روایت متناسب با شرایط امروز، ایثار، مقاومت و مظلومیت ملت ایران را به
تصویر بکشند، چراکه روایت صحیح، مهمترین وظیفه رسانه در میدان جنگ روایتهاست.
کیخا با اشاره به مأموریتهای ابلاغی
رهبر به رسانه ملی مبنی بر ایفای نقشهای چهارگانه آسایشگاه، آوردگاه، دانشگاه و
قرارگاه، خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، نقش قرارگاهی رسانه بیش از گذشته اهمیت یافته
است و صداوسیمای زنجان باید متناسب با جایگاه پایتخت شور و شعور حسینی، روایتگر
فرهنگ عاشورا و تقویتکننده انسجام ملی باشد.
وی با قدردانی از تلاشهای مدیرکل پیشین
صداوسیمای مرکز زنجان، عملکرد این مجموعه را در دوران مسئولیت، مصداق بارز حضور
مؤثر و مسئولانه در میدان بود و تأکید کرد: کارکنان این مجموعه آنچه را به آن
اعتقاد داشتند، در عمل به نمایش گذاشتند.
عبور از اطلاعرسانی صرف به کنشگری
اجتماعی
سیدمحسن صادقی در آیین تکریم و معارفه
مدیرکل صداوسیمای مرکز زنجان، با تأکید بر اینکه تغییرات مدیریتی امری طبیعی است
اما آنچه ماندگار میماند آثار و دستاوردهای مدیران است، گفت: امروز قدرتها بیش
از تصرف سرزمینها، برای تسخیر ذهنها و شکلدهی به ادراک عمومی با یکدیگر رقابت میکنند
و رسانه در این جنگ ترکیبی و شناختی، مهمترین ابزار قدرت نرم محسوب میشود.
استاندار زنجان با بیان اینکه رسانه ملی
در جهان معاصر وظیفهای فراتر از اطلاعرسانی دارد، اظهار داشت: مأموریت امروز
صداوسیما، تبیین دقیق واقعیتها، مدیریت جریان اطلاعات و ارائه روایت معتبر از وقایع
در فضای رقابتی است. مهمترین سرمایه رسانه ملی اعتماد عمومی است که تنها با صداقت
در اطلاعرسانی و حرفهایگری تقویت میشود.
صادقی با اشاره به اهمیت رسانه استانی
تصریح کرد: رسانه استانی نزدیکترین رسانه به مردم است و اگر ظرفیتهای آن بهدرستی
فعال شود، از یک رسانه صرفاً اطلاعرسان به یک کنشگر فعال اجتماعی تبدیل خواهد شد.
این تغییر رویکرد میتواند در افزایش سرمایه اجتماعی، تقویت همدلی میان مردم و
مسئولان و ارتقای گفتوگوهای اجتماعی نقش بیبدیلی ایفا کند.
وی افزود: تحول در حکمرانی روایتها،
مقابله با جنگ شناختی، توسعه اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق، و همچنین تقویت انسجام
اجتماعی و عدالت فرهنگی، از مأموریتهای اصلی حوزه رسانه در دوره پیشرو است.
استاندار زنجان با بیان انتظارات خود
از مدیریت جدید صداوسیمای مرکز زنجان گفت: حرکت در مسیر تقویت مرجعیت رسانهای،
بهرهگیری از ظرفیت نخبگان، تعامل مستمر با دانشگاهها، توجه ویژه به نسل جوان و
استفاده هوشمندانه از فضای مجازی و فناوریهای نوین، باید در اولویت برنامهها
قرار گیرد.
وی تأکید کرد: ایجاد فضای گفتوگو میان سلایق
مختلف در چارچوب قانون و نظام، بهترین راه برای تقویت انسجام ملی و مقابله با آسیبهای
اجتماعی است.
صادقی با تقدیر از عملکرد مجموعه صداوسیمای
استان در زمینههایی نظیر ارتقای زیرساختهای فنی، افزایش ضریب نفوذ رسانه و ایفای
نقش مؤثر در وقایع اخیر جنگ ۱۲ روزه و جنگ رمضان، ابراز امیدواری کرد: با شناخت دقیق
مدیریت جدید از شرایط اجتماعی، فرهنگی و سیاسی استان، جایگاه رسانه استانی بیش از
پیش ارتقا یابد.
لزوم استفاده از قالب طنز و برنامههای
گفتوگومحور
حجتالاسلام مصطفی حسینی نماینده ولیفقیه
در استان و امامجمعه زنجان نیز در این مراسم با بیان اینکه فلسفه وجودی شبکههای
استانی، توجه ویژه به ظرفیتهای بومی است، اظهار کرد: در حالی که موضوعات کلان ملی
در شبکههای سراسری پیگیری میشود، رسانه استانی رسالت دارد که مسائل، مطالبات و
ظرفیتهای تکتک شهرستانها را بهصورت عادلانه و متوازن منعکس کند. عدالت رسانهای
حکم میکند همانطور که مرکز استان دیده میشود، شهرستانهای ابهر، خدابنده، سلطانیه،
طارم و سایر مناطق نیز سهم عادلانهای در آنتن استانی داشته باشند.
حجتالاسلام حسینی با اشاره به موفقیت
برخی برنامههای پرمخاطب رادیویی در استان گفت: تجربه نشان داده که مردم از تولیدات
بومی و مردمی استقبال میکنند؛ لذا ضروری است این موفقیت در قالبهای تلویزیونی و
فضای مجازی نیز بازتولید شود.
وی افزود: جامعه امروز بیش از هر زمان
دیگری به طنزهای فاخر، شیرین و امیدآفرین نیاز دارد تا ضمن ایجاد نشاط، همدلی و
انسجام اجتماعی در جامعه تقویت شود.
امامجمعه زنجان با انتقاد از رویکردهای
تشریفاتی در رسانه افزود: مردم بیش از آنکه مشتاق شنیدن سخنرانیهای رسمی باشند،
علاقهمند به دیدن شخصیت واقعی، اخلاق و شیوه تعامل مسئولان با خود هستند. رسانه
باید از قالبهای خشک و گزارشهای اداری فاصله گرفته و با استفاده از برنامههای غیررسمی
و گفتوگومحور، تصویری شفاف از مسئولان ارائه دهد.
وی خاطرنشان کرد: حکمرانی مردمی باید
در میدان عمل دیده شود. رسانه موظف است مسئولانی را به تصویر بکشد که بدون تشریفات
در میان مردم حضور دارند، حرف آنان را میشنوند و مسائل را از نزدیک رصد میکنند.
حجتالاسلام حسینی در پایان تأکید کرد:
رسانه علاوه بر وظیفه اطلاعرسانی، نقش کلیدی در فرهنگسازی دارد. ترویج فرهنگ
خدمت صادقانه، سادهزیستی و تواضع مسئولان از سوی رسانه، بهترین راه برای افزایش
سرمایه اجتماعی و تقویت اعتماد عمومی به نظام و کارگزاران است.
سردار
محسن سهندی فرمانده سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان نیز در این مراسم، گفت:
رسانه، سنگر مقدم در جنگ رسانهای دشمن است و باید از تمامی ظرفیت های موجود در
این حوزه به نحو مطلوب بهره برداری کرد.
انتهای
پیام/