کد خبر: 2345
1399/03/06 - 10:3


صدای زنجان از پروژه 9 ساله ساماندهی زنجانرود گزارش می‌دهد؛

روی سیاه رود

فرماندار زنجان: محصولات کشاورزی کشت شده در حاشیه زنجانرود باید امحا شود/ رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: متولی آلودگی جواب‌گو نیست کشاورز را محکوم می‌کنند/ معاون نظارت و پایش مدیرکل محیط‌زیست استان: وضعیت بد زنجانرود براساس شاخص کیفیت/ مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان: مشکلی در ظرفیت تصفیه‌خانه نداریم سرپرست معاونت امور زیربنایی شهرداری زنجان: معارض‌ها مانع نصب آشغال‌گیر شدند

پایگاه خبری صدای زنجان
الهام احمدی- 9 سال از موضوع ساماندهی زنجانرود و آلاینده بودن این رودخانه و تبدیل آن به مرکز تفریحی و گردشگری در جنوب شهر زنجان می‌گذرد ولی همچنان بلاتکلیف باقی است. چند سال پیش در مرحله نخست مسئولان شهری به سرعت ضلع غربی پل بیجار تا پل میربها را ساماندهی و ظرف سه ماه از آن بهره‌برداری کردند اما عملیات عمرانی برای ساماندهی این رودخانه در همین مرحله متوقف شد و اقدامی برای ادامه عملیات در مراحل بعدی انجام نشد.

مهر ماه سال گذشته تعدادی از باغداران و کشاورزان منطقه زنجانرود در اعتراض به عدم ساماندهی این رودخانه و آلودگی‌های ناشی از آن نامه‌ای خطاب به مسئولان به ویژه اداره کل محیط زیست استان را به رسانه‌ها ارائه داده و خواستار رسیدگی به موضوع فاضلاب و پساب صنعتی هدایت شده به این رودخانه شدند.

در این نامه این‌گونه عنوان شده بود که «ما امضاکنندگان نامه که از روستاهای مختلف منطقه زنجانرود از جمله نیک‌پی، کزبر، اسفناج، یامچی، کناوند و باغلوچه هستیم در طول مسیر این رودخانه به شغل باغداری و کشاورزی مشغول هستیم اما با معضل جدی آلودگی آب مواجه بوده و انتظار رسیدگی از سوی مسئولان را داریم.  

از اواخر شهریور ماه سال 98، بحث ورود فاضلاب و پساب صنعتی شهری به شدت منطقه را آلوده کرده و در زمان نه چندان دور، سبب شیوع بیماری‌های واگیر برای مصرف‌کنندگان آب شرب می‌شود.

باغداران و کشاورزان مسیر رودخانه زنجانرود به منظور شرب و شست‌وشو، پخت و پز و غیره از آب چاه‌های حفر شده استفاده می‌کنند و به همین دلیل انتظار می‌رود هرچه سریع‌تر کارشناسان آن اداره را برای انجام آزمایش‌های مربوط به این منطقه اعزام کنید.»

این کشاورزان در حالی خواستار رسیدگی به وضعیت زنجانرود و ساماندهی آن برای به سامان شدن کشت و کارشان هستند که مسئولان در وهله نخست یکی از راهکارها را جلوگیری از کاشت محصول و درختان مثمر در حاشیه این رودخانه دانسته و با استفاده از ظرفیت قانونی سعی در جلوگیری از کاشت محصولات کشاورزی دارند چرا که فرماندار زنجان از امحا و شخم‌زدن محصولات کاشت شده در مزارع حاشیه این رودخانه سخن گفته و رئیس جهاد کشاورزی نیز معتقد است متولی آلودگی زنجانرود باید پاسخگو باشد نه این‌که کشاورز را محکوم ‌کنند.

امحای محصولات کشاورزی

فرماندار زنجان در واکنش به عدم نظارت به محصولات کشاورزی کاشت شده در اطراف زنجانرود و استفاده از آب‌های آلاینده برای آبیاری محصولات تولید شده این‌گونه عنوان کرد که سال گذشته به مجموعه جهاد کشاورزی ابلاغ کردیم تا کاشت در این محدود را کنترل کرده و مزارع صیفی‌جاتی که از آب آلوده این رودخانه استفاده می‌‌کنند شخم بزنند و در صورت کشت نیز با استفاده از ظرفیت‌های قانونی امحا کرده و اجازه عرضه به بازار را ندهند که در این زمینه پیگیری‌های لازم انجام و احکام قضایی هم صادر شد.

رضا عسگری در ادامه تصریح کرد: امسال نیز تأکید بر این داریم که جهاد کشاورزی کنترل‌های لازم را اعمال کند و اجازه کشت به محصولاتی که با فاضلاب‌‌های آلوده آبیاری می‌شوند ندهد و در صورت کشت نیز اجازه برداشت محصول را ندهد.

به گفته فرماندار زنجان استفاده از فاضلاب در بخش کشاورزی زمانی قابل قبول است که هم سازمان حفاظت محیط زیست تأییدیه لازم را صادر کند و هم محصول تولیدی ضرری برای سلامت افراد هم نداشته باشد.

وی در واکنش به این موضوع که نظارت‌های لازم در این زمینه انجام نشده و در طول سال‌های گذشته تغییر محسوسی در این بخش شاهد نبودیم، بیان کرد: سال گذشته برای نخستین بار با کشاورزانی که در این محدوده کشت کرده و از آب آلوده برای آبیاری محصولاتشان استفاده می‌کردند برخورد و در برخی موارد احکام قضایی نیز صادر و اجرا هم شد و در صورت ادامه‌ تخلف از سوی کشاورزان و یا واحدهای تولیدی و صنعتی باید برخوردهای لازم انجام شود.

استاندارد شدن فاضلاب خروجی راشاکاسپین

فرماندار زنجان در توضیح آخرین اقدامات انجام شده برای ساماندهی زنجانرود، استاندارد شدن پساب‌های ورودی به این رودخانه را محور اصلی مباحث مطرح شده در این زمینه عنوان کرد و پیگیری به استاندارد رساندن فاضلاب خروجی راشاکاسپین را از جمله وظایف محوله به فرمانداری دانست.

به گفته فرماندار زنجان موضوع اصلی در ساماندهی زنجانرود به استاندارد رساندن پساب‌ واحدهای تولیدی است که وارد این رودخانه می‌شود و در این قضیه نیز سازمان حفاظت محیط زیست باید نظارت‌های لازم را داشته و از اختیارات قانونی خود برای پیگیری این موضوع استفاده کند.

وی ورود آب‌های جاری و سطحی و نیز پساب غیراستاندارد واحدهای تولیدی را سبب وضعیت نامطلوب زنجانرود دانسته و گفت: شهرداری موظف به احداث زباله‌گیر در مسیر آ‌ب‌های جاری بود و در این زمینه پیمانکار نیز انتخاب کرده و کار را آغاز کرده بودند، علاوه بر این فعالیت‌های عمرانی در حاشیه این رودخانه در حوزه گردشگری در حال انجام بوده و سرمایه‌گذاری شده است که در صورت عدم ساماندهی آن عملاً این موضوع کارکرد خود را از دست می‌دهد.

ضرورت اتصال همه منازل به شبکه فاضلاب

عسگری این مطلب را یادآور شد که برای جلوگیری از مشکلات ناشی از هدایت فاضلاب منازل به نهرها همه محلات باید به شبکه فاضلاب شهری متصل شوند که این کار فعلا عملیاتی نشده است و فاضلاب برخی منازل همچنان به زنجانرود هدایت می‌شود که شهرداری و آب و فاضلاب باید کنترل‌های لازم را داشته باشند.

فرماندار زنجان هدایت فاضلاب منازل به چاه‌های جاذب و جلوگیری از اتصال آن‌ها به آب‌های جاری و در نهایت پیوستن آن‌ها به زنجانرود را از وظایف شهرداری دانسته و طبق تکالیف و ضوابط و مقررات لحاظ شده شهرداری باید نظارت‌های لازم را در این بخش داشته باشد.

وی معتقد است آنچه در حال حاضر چشم‌گیر بوده زباله‌های نهرهایی است که به آب‌های جاری متصل شده و به زنجانرود هدایت می‌شوند که این مشکل با نصب زباله‌گیر قابل حل است، عملیات اجرایی نصب زباله‌گیر آغاز شده و باید هر چه سریع‌تر تکمیل شود و در صورت نیاز زباله‌گیرهای بیشتری در مسیل‌های منتهی به زنجانرود نصب شود.

بخش دیگری از ساماندهی وضعیت زنجانرود و آلودگی‌های آن مرتبط به فاضلاب‌های صنعتی است که به این روخانه سرازیر می‌شود که از جمله مهم‌ترین‌ آن پساب راشاکاسپین است، موضوعی که فرماندار زنجان نیز به آن اشاره داشته و معتقد است که پساب‌های ورودی به رودخانه زنجانرود باید استانداردهای لازم را داشته باشد از همین رو موضوع تصفیه‌خانه این شرکت مطرح بود که آب منطقه‌ای و سازمان حفاظت محیط زیست پیگیری‌های لازم را در این زمینه داشتند.

رأی به نفع معارضان

وی با تأکید بر این‌که رهاسازی پساب‌های خروجی این شرکت با وجود به استاندارد رساندن آن باید ضابطه‌مند باشد، افزود: اواخر اسفند ماه سال گذشته بخشی از لوله‌گذاری برای انتقال این پساب به رودخانه انجام شد ولی در نقطه پایانی مشکلاتی ناشی از تصرف بستر رودخانه توسط برخی از معارضان بود که متاسفانه شکایتی که در این زمینه از سوی آب منطقه‌ای انجام شد ولی رأی به نفع معارضان صادر شد از همین رو آن‌ها اجازه دفن لوله را نداند.

فرماندار زنجان خطاب به آب و فاضلاب عنوان کرد که این سازمان باید از ظرفیت‌ها و اختیارات قانونی خود و نیز ماده 9 قانون اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده کند تا رفع تعرض انجام شود و بتوانیم این پروژه را هر چه سریع‌تر تکمیل کنیم.

به گفته عسگری هزینه این لوله‌گذاری‌ها توسط شرکت راشاکاسپین پرداخت شده و پیگیری رفع معارض نیز باید توسط شرکت آب و فاضلاب تسریع شود.

وی معتقد است لوله‌گذاری در مسیل نباید منجر به عدم کنترل پساب‌ها شود چرا که این فاضلاب خروجی در هر نقطه‌ای باید استانداردهای لازم را دارا بوده و مورد تأیید سازمان حفاظت محیط‌زیست باشد، به طور یقین هر پسابی که خارج از ساختارهای تعیین شده برای پساب واحدهای صنعتی باشد مورد پذیرش نبوده و باید برخورد لازم با متخلفان انجام شود.

نظارت محیط زیست بر پایداری استانداردسازی فاضلاب‌های صنعتی

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی فرماندار و طبق آخرین گزارش اعلامی، پساب راشاکاسپین به حدی از استاندارد رسیده که قابلیت جاری شدن در زنجانرود را داشته باشد از طرفی این مسئول عنوان کرد که محیط‌زیست باید اقدامات لازم برای پایداری این شرایط را انجام داده و کنترل‌های مستمر لازم را با استفاده از سیستم‌های آنلاین موجود و یا براساس تعیین ضوابط اجرایی نظارت‌های پایداری داشته باشد.

وی با یادآوری این مطلب که پساب شرکت‌های شهرک صنعتی که وارد زنجانرود می‌شود نیز باید استانداردهای لازم را برای استفاده در کشاورزی داشته باشد، بیان کرد: نکته‌ حائز اهمیت این‌که واحدهای صنعتی دارای پساب آلاینده و خطرناک باید تصفیه‌خانه ویژه داشته باشند و پیش‌تسویه لازم قبل از وارد شدن پساب‌شان به تصفیه خانه را انجام دهند که در این زمینه هم شرکت شهرک‌های صنعتی باید نظارت لازم را داشته باشند و محیط زیست باید ضوابط را ابلاغ کند.

با این‌که فرماندار زنجان از مجازات کشاورزان سخن گفته و تأکید بر برخورد قاطع با آنان را دارد ولی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مقصر معضل به وجود آمده در زنجانرود را کشاورز نمی‌داند و معتقد است که متولی معضل دیرینه آلودگی زنجانرود خود جوابگو نیست آن وقت کشاورزی که سال‌ها قبل در آن مکان به کشت مشغول بوده را محکوم می‌کنند.

تاراسی به حق‌آبه کشاورزی از تمامی رودخانه‌ها اشاره داشته و با طرح این سوال که آیا در مورد معضل زنجانرود باید نوع کشت و فعالیت‌های کشاورز را اصلاح کنیم یا عامل آلوده‌کننده را؟

کشاورزان از رودخانه حق آبه دارند

به گفته تاراسی کشاورزان در حاشیه زنجانرود از گذشته برای کشاورزی حق‌آبه داشتند ولی بعداً که تعدادی واحد صنعتی و تولیدی با ضوابط محیط زیست در این محدوده مستقر شدند حالا ضوابط را رعایت نکردند و سبب آلودگی شده است که طبق قانون پسماند، تولیدکننده پسماند باید پساب خود را مدیریت کند که این کار انجام نشده و سبب آلودگی شده است.

این مسئول بر این باور است که در مورد معضل زنجانرود عامل آلایندگی که بسیاری از واحدهای تولیدی آب‌دوست مستقر در حاشیه زنجانرود است رها شده و به اصرار می‌خواهند الگوی کشت کشاورز را تغییر داده و کاشت درختان غیرمثمر را تحمیل می‌کنند.

وی در این قضیه حق را به کشاورز داده و معتقد است که هر کسی هم جای کشاورز بود به رویه فعلی معترض می‌شد. چرا باید کشاورز از کاشت محصولی که می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد منصرف شده و درخت غیرمثمر همانند صنوبر را بکارد که بعد از سال‌ها درآمدی برایش حاصل شود یا خیر؟

پیشنهاد رئیس جهاد کشاورزی استان برای حل معضل آلایندگی زنجانرود این بود که واحدهای تولیدی و صنعتی که این بلا را بر سر کشاورزی، بهداشت و محیط زیست منطقه آوردند شناسایی شده و پایش شوند، هر چند این موضوع را جهاد کشاورزی پیگیر است ولی حق کشاورز برخورد این‌چنینی نیست.

با توجه به گفته‌های فرماندار زنجان رویکرد فعلی به حوزه کشاورزی در حاشیه زنجانرود این‌گونه است که از کاشت محصول جلوگیری شده و در صورت مقاومت کشاورز، برای جلوگیری از ورود این محصولات به بازار، مزارع شخم زده شده و محصولات از بین برده شود.

این رویکرد مورد اعتراض رئیس جهاد کشاورزی استان بود و معتقد است که هر چند برخی از رأی‌های صادر شده در این زمینه به نفع کشاورز بوده ولی همچنان این مزارع در تهدید کارخانه‌‌ها و صنایع آلاینده قرار دارد که برای حل این معضل چندین جلسه در مورد به استاندارد رساندن فاضلاب خروجی واحدهای آلاینده همانند راشاکاسپین برگزار شده است. از طرفی در گذشته پیگیری‌های زیادی نیز برای به استاندارد رساندن فاضلاب خروجی پگاه زنجان انجام شد که خوشبختانه به استاندارد لازم رسید.

تنها راهکار، استاندارد شدن فاضلاب خروجی صنایع است

وی تنها راهکار در برطرف شدن معضل آلایندگی زنجانرود را به استاندارد رسیدن فاضلاب‌های خروجی واحدهای تولیدی و صنعتی دانست و عنوان کرد در صورتی که این اتفاق رخ ندهد با استقرار هر واحد صنعتی باید کشاورزی را تعطیل کنیم از همین رو در پایش واحدهای صنعتی آلاینده باید به کمک محیط زیست رفت تا آلایندگی در این بخش را به حداقل برسانیم نه این‌که در پایین دست این واحدها اقدام به اصلاح کشت محصولات کشاورزی کنیم.

به گفته این مسئول با فرض این‌که بخواهیم کشاورزی را در این محدوده‌ها حذف کنیم آلایندگی بهداشتی و زیست محیطی واحدهای صنعتی چه می‌شود؟ درست است که در حال حاضر در ساماندهی زنجانرود به سمت حذف کشاورزی و یا اصلاح کشت حرکت شده ولی مباحث اجتماعی و یا آلایندگی بهداشتی و ارزان زمین‌های پایین دست و غیره نیز اهمیت داشته و باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

تاراسی بر این باور است که صنایع آلاینده مجبورند به استاندارد رساندن فاضلاب‌های خروجی خود تن دهند.  

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بخش قابل توجهی از مشکلات واحدهای صنعتی را که تهدیدی بر کشاورزی منطقه شده است به دلیل مکان‌یابی نامناسب آنان دانست و بر این موضوع تأکید کرد که باید مکان‌یابی درست واحدهای صنعتی مورد توجه قرار گیرد.

وی بر این نکته تأکید دارد که یکی از معضلاتی که بخش کشاورزی استان با آن دست و پنجه نرم می‌کند استقرار نادرست واحدهای صنعتی است چرا که مکان‌یابی واحدهای صنعتی در استان به درستی انجام نشده و برای کشاورزی منطقه به معضل تبدیل شده است.

تاراسی معتقد است در برخی از مناطق استان مستقر شدن واحدهای صنعتی که آلایندگی در پی داشته و یا فاضلاب‌های خروجی غیراستانداردی دارند تهدیدی بر محصولات کشاورزی شده است از طرفی کشاورزان نمی‌توانند با مستقر شدن یک واحد صنعتی آلاینده در منطقه‌ای که چندین سال به کشت و زرع مشغول بودند را رها کنند.

مکان‌یابی نادرست استقرار صنایع، تهدیدی بر کشاورزی است

به گفته این مسئول اگر در ابتدا مکان‌یابی درستی برای استقرار واحدهای صنعتی انجام شود برای بخش کشاورزی نیز در آینده تهدید محسوب نمی‌شود، در حال حاضر مناطقی در زنجان وجود دارد که در صورت استقرار واحدهای صنعتی، بخش کشاورزی نیز می‌تواند در کنار آن به کار خود ادامه دهد.

وی به اراضی مارنی در غرب زنجان اشاره کرد و گفت: در صورتی که در این منطقه صنایع مستقر شده و ضوابط را رعایت کنند دیگر نیازی به حذف کشاورزی در منطقه نیست چرا که آلایندگی‌های ناشی از فعالیت این واحدها قابل پیشگیری است.

این مسئول خاطرنشان کرد: برای پایش کارخانجات باید به کمک محیط زیست رفت و تدابیر لازم اتخاذ شود تا تهدیدهای ناشی از آن دامن کشاورز را نگیرد.

علی اسدی، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان در پیگیری صدای زنجان در مورد نظارت‌های این اداره کل بر وضعیت پساب‌های خروجی واحدهای صنعتی که وارد زنجانرود می‌شود، متذکر شد که نظارت و نمونه‌برداری از خروجی تصفیه‌خانه شهرک صنعتی علی‌آباد و راشاکاسپین به طور مداوم انجام می‌شود و اواخر سال گذشته نیز شرکت راشاکاسپین برنامه استانداردسازی فاضلاب خروجی را ارائه داده بود که در همین راستا لجن فعال از کشور چین وارد و به تصفیه‌خانه راشاکاسپین اضافه شد.

به گفته این مسئول با اضافه شدن لجن فعال فاضلاب راشاکاسپین به استاندارد نرسید از همین رو این شرکت برنامه زمان‌بندی برای احداث تصفیه‌خانه جدید ارائه کرد که در حال احداث است.

کرونا، عامل تأخیر راه‌اندازی تصفیه‌خانه دوم راشاکاسپین

وی با بیان این‌که بخشی از فاضلاب مربوط به تصفیه خانه فعلی به تصفیه خانه جدید منتقل می‌شود تا ظرفیت تصفیه‌خانه افزایش پیدا کند، بیان کرد: موعد راه‌اندازی این تصفیه‌خانه فصل بهار بود که به دلیل شیوع کرونا این امر به تعویق افتاد.

این مسئول محیط زیست استان فاضلاب خروجی واحدهای صنعتی که به زنجانرود سرریز می‌شود را غیراستاندارد خواند و متذکر شد که با افزایش ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها خروجی به استاندارد می‌رسد چرا که حوضچه‌ها احداث شده و با نصب تجهیزات و وارد کردن لجن فعال این تصفیه خانه نیز آغاز به کار می‌کند.

وی در واکنش به وضعیت زیست محیطی رودخانه زنجانرود این‌گونه عنوان کرد که رودخانه زنجانرود براساس شاخص کیفیت در وضعیت بدی قرار دارد و قسمت اعظم آن مربوط به فاضلاب‌های انسانی مربوط به شهر زنجان است چرا که قبل از ورود فاضلاب راشاکاسپین نیز از رودخانه زنجانرود نمونه‌برداری انجام شد که وضعیت بدی داشت.

به گفته اسدی اولویت کار در حوزه ساماندهی زنجانرود مدیریت فاضلاب‌های خروجی است که معمولاً در بافت‌های قدیمی شهر و مناطق بی‌سیم و اسلام‌آباد بیشتر مشاهده می‌شود از همین رو تأکید ما بر اولویت شبکه‌گذاری فاضلاب در این مناطق است که در حال حاضر مدول اول تصفیه‌خانه راه‌اندازی شده و با آغاز به کار مدول دوم تصفیه‌خانه بیشتر فاضلاب شهر پوشش داده می‌شود.

وی متذکر شد که موضوع به استاندارد رساندن خروجی فاضلاب‌های ورودی به زنجانرود را از شرکت آب و فاضلاب و راشاکاسپین پیگیر هستیم، فاضلاب شهرک صنعتی هم معمولاً استانداردهای لازم را دارد و از طرفی بخش اعظم فاضلاب آن‌ها نیز برای آبیاری فضای سبز شهرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متصل شدن فاضلاب‌های خانگی به سیستم فاضلاب شهری

متصل شدن فاضلاب‌های خانگی به سیستم فاضلاب شهری و جلوگیری از ورود این فاضلاب‌ها به نهرها و آب‌های سطحی و در نهایت سرریز شدن آن به رودخانه زنجانرود یکی دیگر از موارد مطرح شده در زمینه ساماندهی زنجانرود و جلوگیری از آلایندگی آن عنوان شده است موضوعی که فرماندار زنجان نیز به آن اشاره داشته و از عدم اجرایی شدن سیستم فاضلاب در همه نقاط شهر زنجان سخن گفت.

اکرمی، مدیر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان نیز از برنامه تمامی مناطق سطح شهر برای اتصال به شبکه فاضلاب شهری سخن گفت و مدعی شد که در اجرای این طرح جلوتر از برنامه پیش‌بینی شده هستیم. از طرفی در مناطق جنوبی شهر که با معضل بالاآمدگی آب مواجه‌اند اجرای سیستم فاضلاب در اولویت قرار گرفت و در حال حاضر بخش قابل توجهی اجرایی شده است.

به گفته این مسئول اجرای سیستم فاضلاب از محل اعتبارات ملی است ولی برای تسریع در انجام آن 15 میلیارد تومان در سال گذشته از اعتبارات داخلی شرکت برای این موضوع اختصاص یافت.

مشکلی در ظرفیت تصفیه‌خانه نداریم

اکرمی تأکید کرد که آب و فاضلاب در مورد تصفیه‌خانه و میزان ظرفیت آن مشکلی نداشته و در صورتی که دو برابر فاضلاب فعلی نیز به تصفیه‌خانه هدایت شود گنجایش لازم وجود داشته و ظرفیت خالی موجود است، برای آینده که کل شهر به شبکه فاضلاب شهری متصل شود نیاز به مدول دوم تصفیه‌خانه است که در حال حاضر کلنگ‌زنی شده و در مدت سه سال به بهره‌برداری می‌رسد.

بنیاد مسکن پیمانکار پروژه ساماندهی زنجانرود است

برای جلوگیری از ورود مواد آلاینده به زنجانرود از طریق جاری شدن آب‌های سطحی نصب آشغال‌گیر یکی از دیگر از اقدامات پیش‌بینی شده برای ساماندهی زنجانرود عنوان شد که مسئولیت نصب آن بر عهده شهرداری است در حالی که معاون عمرانی شهردار زنجان بر این باور است که در آخرین جلسه ساماندهی زنجانرود قرار بر این شد که از محل منابع استانی هفت مورد آشغالگیر نصب شود و پیمانکار آن هم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده و کل ساماندهی زنجانرود و احداث آشغالگیرها بر عهده این نهاد باشد و شهردار در این پروژه صرفاً بهره‌بردار باشد.

معارض‌ها مانع نصب آشغال‌گیر شدند

در راستای نصب این آشغال‌گیرها، نوری، سرپرست سابق معاونت امور زیربنایی شهرداری زنجان وجود معارض را یکی از مشکلات عدم نصب این آشغال‌گیرها یاد کرد و گفت: پیش از این شهرداری برای جانمایی دو مورد آشغالگیر اقدام کرده بود که بار نخست شهرک شهید بهشتی مجاور راه‌آهن به این موضوع معترض شده و عنوان کردند که نصب آشغالگیر تهدیدی بر منازل آن‌هاست.

به گفته این مسئول شهرداری برای بار دوم 50 درصد فرایند نصب آشغال‌گیر را پیش برد و خاکبرداری، تثبیت بستر و هدایت آب‌های خروجی از کانال را انجام داد ولی در این مرحله راه‌آهن مدعی شد که زمین متعلق به آن‌هاست و از همین رو تمامی فعالیت‌های شهرداری کنار گذاشته شد.

نوری عنوان کرد که پس از ادعاهای راه‌آهن در مالکیت زمین و مشکلات پیش‌آمده، در جلسه ساماندهی زنجانرود پیمانکار پروژه بنیاد مسکن تعیین شد که پس از اتمام آن تحویل شهرداری می‌شود.

حالا پس از 9 سال با واگذاری پروژه ساماندهی زنجانرود به بنیاد مسکن باید دید این نهاد چه میزان قابلیت پیشبرد این پروژه را داشته و می‌تواند در کنار جلوگیری از وارد آمدن خسارت به کشاورزان و جلوگیری از تهدیدات آلایندگی این رودخانه بر سلامتی مردم به سریال ناتمام ساماندهی این رودخانه پایان دهد.

انتهای پیام
اقدام کننده: عیسی سهرابی

صدای زنجانفرمانداری زنجانسازمان جهاد کشاورزی استان زنجانساماندهی زنجانرود
sedayezanjannews.ir/nx2345


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»