کد خبر: 2443
1399/03/12 - 10:20


صدای زنجان موضوع طولانی شدن جذب سرمایه گذار برای سرمایه گذرای در سد گلابر را پیگیری می‌کند‌؛

خواهش می‌کنیم سرمایه‌گذاری کنید

سد گلابر بزرگ‌ترین سد حال حاضر استان زنجان است و از نظر اقتصادی و کشاورزی اهمیت زیادی برای این منطقه دارد. این سد با اهداف تامین آب کشاورزی، صنایع و خدمات، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، صنایع جانبی و ایجاد شغل احداث شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

گلابر روستایی زیبا و تاریخی با طبیعتی چشم‌نواز و دلچسب و سد زیبایش منتظر گردشگران و مسافران است تا اوج زیبایی و طروات طبیعت را به آنها هدیه کند.

روستای گلابر در ۵۲ کیلومتری سمت جنوبی زنجان واقع شده است. در این روستا آثاری از قلعه زیبایی در بالای کوه مشرف بر روستا دیده می‌شود.

به گزارش روزنامه صدای زنجان در دامنه غربی این ارتفاعات تل تاریخی مسجد گلابر واقع شده که مورد حفاری قرار گرفته و مجموعه بسیار ارزشمندی از دل خاک نمایان شده است.

۴۰ پله ساسانی، جزیره‌ای در وسط سد، منظره چشم نواز سد گلابر، مسجد قدیمی گلابر و طبیعت زیبای آن از چشم‌اندازهای این روستا محسوب می‌شود.

این مجموعه از یک مسجد و یک خانقاه تشکیل شده که احتمال دارد بقعه باشد. مسجد دارای پلان مربع نسبتا کوچکی است که دور تا دور آن تا ارتفاع ۱.۵ متری از سنگ تراورتن ساخته شده و بر روی آن اسماء جلاله و اسامی ائمه اطهار (ع) و نام حضرت فاطمه (س) همراه با نقوش اسلیمی حکاکی شده است.

سد گلابر نیز بزرگ‌ترین سد شهرستان ایجرود و در حال حاضر استان زنجان است و از نظر اقتصادی و کشاورزی اهمیت زیادی برای این منطقه دارد. این سد با اهداف تامین آب کشاورزی، صنایع و خدمات، افزایش تولیدات محصولات کشاورزی، صنایع جانبی و ایجاد شغل احداث شده است.

روستا گلابر نیز دارای شرایط کامل گردشگری است و می‌تواند روزانه پذیرای 200 گردشگر باشد. ظرفیت ماهیگیری در سد گلابر به گونه‌ای است که حتی از استان گیلان برای ماهیگیری به این منطقه مراجعه می‌کنند.

همچنین طبیعت اطراف سد گلا‌بر بی‌نظیر است و مسلما می‌توان از این ظرفیت برای افزایش گردشگران در این منطقه استفاده شود.

 در جوار روستای گلابر کمپ‌هایی برای استفاده گردشگران احداث شده است. کمپ گردشگری گلابر از سال 1386 احداث آن از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان زنجان آغاز شده است.

در اجرای این پروژه، چشم‌انداز طبیعی و اثر تاریخی آق قلعه «چهل پله» مورد اهمیت بوده، ولی نبود سرمایه‌گذاران از مشکلاتی است که تکمیل این پروژه را به تعویق انداخته است. 72 هکتار زمین تملک شده برای ایجاد سایت گردشگری در اطراف سد ایجاد شده است.

سد گلابر نیازمند سرمایه‌گذار

در ادامه باب الله فتحی، فرماندار ایجرود با اشاره به اینکه سد گلابرمنطقه‌ای است که برای استان دارای اهمیت بالایی است، گفت: این سد بیشتر قابلیت کشاورزی و گردشگری دارد و طرح گردشگری این منطقه نوشته و به تایید رسیده است و در حال حاضر تنها به دنبال سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری بر روی اجرای این طرح هستیم.

وی ادامه داد: طی سال گذشته یکی از سرمایه گذاران در این جهت اقدام کرد اما به نتیجه‌ای نرسیدیم و اخیرا نیز با یکی ازسرمایه گذاران صحبتهایی داشته‌ایم که ممکن است به نتیجه بینجامد.

سرمایه‌گذاری گروهی بر روی سد گلابر

فتحی با اشاره به اینکه این سرمایه‌گذار به صورت گروهی در جهت سرمایه‌گذاری اقدام کرده‌اند، افزود: احساس می‌کنیم اگر مشکلی وجود نداشته باشد با این سرمایه گذاران بتوانیم به توافق برسیم. ضمن اینکه بسیاری از صحبتهای مقدماتی در این زمینه شده است و اطلاعاتی که مد نظر بوده است در اختیار این سرمایه گذاران قرار داده شده  است.

فرماندار ایجرود با اشاره به اینکه پیش از این سرمایه‌گذار و اقدام جدی در این زمینه رخ نداده بود، خاطرنشان کرد: در این مرحله بایستی سازمان آب منطقه‌ای و اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی ورود پیدا کنند.

این منطقه نیازمند یک سرمایه گذاری 250 تا 300 میلیاردی است

وی با اشاره به اینکه این منطقه نیازمند یک سرمایه گذاری 250 تا 300 میلیاردی است، گفت: این طرح دارای سه فاز است و برای هر فاز هم موضوعات و پروژه‌های مختلفی  در نظر گرفته شده است که باید اجرایی شود و اینکه در کدام فاز کدام پرژه و طرح اجرا شود، از موضوعاتی است که بایستی به آن توجه داشت.

در حدود 10 سال زمان از آغاز این پروژه تا تکمیل آن در فازهای مختلف زمان لازم باشد

فتحی خاطرنشان کرد: برای اجرایی شدن این طرح یک دوره زمانی بسیار طولانی نیازمند هستیم و شاید در حدود 10 سال زمان از آغاز این پروژه تا تکمیل آن در فازهای مختلف لازم باشد

هم‌افزایی دستگاه‌ها برای آغاز و ادامه این پروژه نیاز است

فرماندار ایجرود خاطرنشان کرد: این پروژه در حال حاضر فقط درحد اسم است و اگر این پروژه شروع شود نیازمند ورود دستگاه‌های دیگر به بحث سرمایه‌گذاری در این امر خواهیم بود و در این زمینه هم‌افزایی باید داشته باشیم و از کمک بانک‌ها و دیگر دستگاه‌ها بهره ببریم.

بر اساس میزان پیشرفت پروژه می‌توان انتظار جذب گردشگر داشت.

وی با اشاره به اینکه ما تلاشمان این است که این پروژه را شروع و به سرانجام برسانیم، افزود: مسلما نمی‌توان به طور کلی از میزان جذب گردشگر در این منطقه صحبت کرد چرا که در هر مرحله میزان گردشگر متفاوت خواهد بود و بر اساس میزان پیشرفت پروژه می‌توان انتظار جذب گردشگر داشت.

سد گلابرمی‌تواند به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود

وی با اشاره به حجم آب پشت سد، افزود: ظرفیت این سد بالای یک میلیون مکعب آب است و این سد دارد به ظرفیت نهایی خود نزدیک می‌شود و قطعا از این نعمت اگر بتوانیم استفاده کنیم این مکان می‌تواند به یک جاذبه گردشگری تبدیل شود و مورد استقبال گردشگرهای خارجی نیز قرار بگیرد.

متاسفانه هیچ سرمایه‌گذاری تا این لحظه بابت سرمایه‌گذاری در سد گلابر به این اداره مراجعه نکرده است

در این زمینه امیر ارجمند، مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در پاسخ به این سوال که «چرا تاکنون سرمایه‌گذاری برای این سد پیدا نشده است»، گفت: مالکیت و حریم و محدوده سدهای استان در اختیار آب منطقه‌ای استان زنجان است وخوشبختانه این اداره پکیج سرمایه‌گذاری خیلی خوبی را برای سرمایه‌گذاری در حوالی سد گلابر آماده کرده است.

وی ادامه داد: در جهت تبلیغ به سرمایه‌گذاری بر روی این مرکز، یک مقطع زمانی بیلبورد سرمایه‌گذاری سد گلابر در سایت اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی بارگزاری شده بود و قریب یک سال این تبلیغ در این سایت موجود بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: متاسفانه هیچ سرمایه‌گذاری تا این لحظه بابت سرمایه‌گذاری در سد گلابر به این اداره مراجعه نکرده است. البته چند سرمایه‌گذار در سالهای گذشته به این حوزه ورود کردند و در مورد ویژگی‌ها و محسنات این منطقه در جهت سرمایه گذاری به آن‌ها توضیحاتی داده شد و از این منطقه بازدیدهایی صورت گرفت و با سازمان آب هم در این زمینه صحبت‌هایی شد ولی هنوز تا به این لحظه ما موفق به جذب سرمایه‌گذار در منطقه نشده‌ایم.

همچنان این سد به عنوان جاذبه گردشگری به سرمایه‌گذاران معرفی می‌شود

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: همچنان این پروژه را در پروژه‌های سرمایه‌گذاریمان اعلام می‌کنیم و به سرمایه گذارانی که برای سرمایه گذاری به ما مراجعه می‌کنند، معرفی می‌نماییم.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانسد گلابرجذب سرمایه گذارمیراث فرهنگی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx2443


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»