کد خبر: 26
1396/04/31 - 19:46


رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تاکید کرد:

لزوم تغییر در باورهای ذهنی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: باید در باورهای ذهنی تغییراتی را برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد.

پایگاه خبری صدای زنجان

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تاکید کرد:

لزوم تغییر در باورهای ذهنی برای تحقق اقتصاد مقاومتی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: باید در باورهای ذهنی تغییراتی را برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی ایجاد کرد.

 شهرام طهماسبی اظهار کرد: اقتصاد مقاومتی بیش از اینکه یک موضوع اقتصادی باشد یک پدیده فرهنگی است که برای اجرایی شدن اهداف آن لازم است تغییرات اساسی در باورهای ذهنی ما ایجاد شود.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان این مسئول ادامه داد: ویژگی‌های بارز اقتصاد مقاومتی جهاد بودن، انعطاف‌پذیری، فرصت‌ساز، تولید محور بودن، درون‌زا، پیشرو، برون‌گرا وکارآفرین است.

طهماسبی ابراز کرد: متأسفانه ما بعد از انقلاب بسیاری از فرصت‌های بزرگ را از دست دادیم. مثل فرصت‌های به دست آمده در فروپاشی شوروی و تشکیل کشورهای جدید، سرمایه‌گذاری و تولید در میدان‌های مشترک گازی با همسایگان، فرصت جنگ در منطقه خاورمیانه و فرصت فاصله بین اروپا‍‍ و آمریکا مزیت بسیاربزرگی است که لازم است از آن بهره‌گیری شود.

وی افزود: مشارکت عمومی مردم و جهادی عمل کردن لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است و در کار جهادی یعنی انجام دادن کار به گونه‌ای که منافع شخصی فدای منافع عمومی شود.

طهماسبی خاطرنشان کرد: برون‌گرایی مقابل درون‌گرایی است، درون‌گرایی یعنی انزواطلبی، یعنی ما کاری به کار دنیا نداشته باشیم و دیواری به دور خود بکشیم و بگوییم ما نیازهای خودمان را تأمین می‌کنیم و خودکفا هستیم. در حالی که خودکفایی تنها در زمان جنگ کاربرد داشت و امروز ما نمی‌توانیم با این تفکر کشور را اداره کنیم.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان یادآور شد: در مسئله برون‌گرایی باید دو موضوع را مدنظر قرار دهیم. یکی کیفیت و دیگری قیمت. باید کالاهای تولیدی هم از نظر کیفی و هم از نظر قیمت، قدرت رقابت با دیگر کشورها را داشته باشد و هم‌اکنون یکی از راه‌های خروج رکود این است که سراغ کالاهایی برویم که بتوانیم آن‌ها را صادر کنیم و در این راستا باید نیروی کار کیفی برای بازارها تربیت کنیم.

وی اظهار کرد: تاکید اقتصاد مقاومتی به حداکثر رساندن مشارکت مردم، تسهیل و تشویق همکاری‌های جمعی، ارتقای درآمد و نقش طبقات کم‌درآمد و متوسط، علمی کردن و دانش‌بنیانی اقتصاد و تغییر شیوه‌های تولید از سنتی به علمی، محور قراردادن رشد بهره‌وری، ایجاد بستر رقابت بین مناطق و استان‌ها، کاهش شدت انرژی و تقویت سرمایه انسانی است.

دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان زنجان در ادامه افزود: تقویت تولید داخلی، ترویج مصرف کالاهای داخلی، حمایت هدفمند از صادرات و تشویق سرمایه‌گذاری خارجی برای تولیدات صادرات محور وتوسعه پیوندهای راهبردی با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان از مهم‌ترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است.

طهماسبی تاکید کرد: اصلاح ساختار دولت و حذف دستگاه‌های موازی، اصلاح نظام درآمدی دولت با افزایش سهم درآمدهای مالیات، افزایش سالانه سهم صندوق توسعه ملی از منابع صادرات نفت و گاز تا قطع وابستگی بودجه به نفت و نیز تبدیل اقتصاد مقاومتی به گفتمان فراگیر و رایج ملی از عناصر مهم تاثیرگذار در پیشبرد برنامه‌های اقتصادمقاومتی درکشور است.

وی با اشاره به نتایج و پیامدهای حاصل از اجرای‌ برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، خاطرنشان کرد: اشتغال‌زایی با رویکرد بهره‌‌وری، حضور و مشارکت فعال مردم، انجام سرمایه‏‌گذاری‌های داخلی و خارجی درکشور، ایجاد درآمدهای پایدار و بالا رفتن رشد اقتصادی و نیز بهبود توزیع درآمد در راستای کاهش فقر، از جمله پیامدهای اجرای اقتصاد مقاومتی است که امیدواریم بر اساس برنامه عملیاتی تنظیم شده به تفکیک دستگاه‌های اجرایی شاهد تحقق اقتصاد مقاومتی در استان باشیم.

 

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx26


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»