کد خبر: 317
1396/09/11 - 19:46


توصیه یک روانشناس به اهل ورزش:

وقتی نتیجه جای کیفیت را می‌گیرد، اضطراب می‌گیرید

یک ورزشکار: آی‌کیوی بالا، قهرمان ورزشی نمی‌سازد

پایگاه خبری صدای زنجان

مریم محمودی- روانشناسی ورزشی، دانشی میان‌رشته‌ای است که به بررسی داده‌های دو دانش، حرکت‌شناسی و روان‌شناسی می‌پردازد. روانشناسی ورزشی هم‌زمان به بررسی چگونگی مشارکت تأثیرات ورزش و تمرین‌های ورزشی، بر عوامل روان‌شناختی و جسمی می‌پردازد.

عصر پنج‌شنبه هفته گذشته در همایش روانشناسی ورزشی در ورزشگاه انقلاب زنجان مدیرکل ورزش و جوانان استان، با بیان اینکه ورزش یک علم است و مربیان و ورزشکاران ما باید مسلط به علم ورزش باشند، افزود: ما نیز باید همانند سایر کشورهای دنیا مسلط به علم ورزش باشیم.

علی جوان ادامه داد: اکثر کشورها که در ورزش قوی هستند، از لحاظ علمی، کالبدشکافی شده‌اند و رشته‌ها را می‌شناسند.

 جوان اظهار کرد: چیزی که می‌تواند ورزشکار ایرانی را در میادین ورزشی نشان دهد، علمی است که مربیان باید داشته باشند.

وی ابراز کرد: هراندازه که بتوانیم در زمینه رشته‌های ورزشی به علم مسلط باشیم فراز و نشیب‌های موجود در ورزش پیش نمی‌آید.

مدیرکل ورزش وجوانان استان با بیان این‌که ورزش علم است و باید مربیان و ورزشکاران به علم ورزش مسلط باشند، تصریح کرد: اتفاقات خوبی در ورزش کشور رخ داده است ولی آن چیزی که هنوز جای کار دارد، علم ورزشی است.

جوان ادامه داد: امروزه ورزش به‌عنوان یک حرفه و صنعت مطرح و دارای تراز مثبتی است و کسانی که وارد ورزش می‌شوند و می‌خواهند کارنامه خوبی داشته‌باشند باید مسلط به علم ورزشی باشند.

وی با اشاره به اینکه اکثر رشته‌های ورزشی از ۵۰ سال گذشته تا مقطع دکترا در دانشگاه تهران تدریس می‌شدند افزود: امروزه ما علم ورزشی را داریم ولی دارای عملکرد خوبی نیستیم؛ که این‌ها را باید باهم ادغام کنیم.

جوان ادامه داد: مربیان و ورزشکاران باید به سمت علم بیایند به‌خصوص در رشته روانشناسی ورزشی که کم‌تر در این زمینه کار شده است.

دکتر نسرین ریاحی نایب رئیس کمیته روانشناسی استان و روانشناس نیز در این همایش با اشاره به این‌که قدرت تفکر انسان باعث شده است که درطول سال‌ها رشد و تکامل پیدا کند و بتواند موقعیت‌های مختلفی را در خودش ایجاد کند، اظهار کرد: همین قدرت تفکر گاهی موجب مشکلات و مسائلی در زندگی انسان می‌شود.

ریاحی افزود: درزندگی امروز ما، به‌دلیل وجود محرک‌ و مشکلات مختلف قدرت تفکر هم می‌تواند مخرب و هم کمک‌کننده باشد.

وی اظهار کرد: یکی از نکاتی که یک ورزشکار باید داشته باشد تمرکز و توجه است.

نایب‌رئیس کمیته روانشناسی استان از موارد کاهش توجه به عوامل بیرونی هم‌چون صدا، نور و عوامل درونی مانند نگرانی افکار اشاره کرد و افزود: همه این‌ عوامل می‌تواند توجه ما را از آن چیزی که وجود دارد، منحرف کند.

ریاحی ادامه داد: مراقبت از تنفس، تمرکز در نشستن و خوردن، توجه را تقویت می‌کند و ورزشکاران باید به این موارد اهمیت بدهند.

سونا رزاقی مربی تکواندو و قهرمان جهان و روانشناس در ادامه همایش اهمیت هوش هیجانی در ورزش را ۸۰ درصد عنوان کرد و گفت: کسانی که آی‌کیوی بالایی دارند صرفاً نمی‌توانند ورزشکار حرفه‌ای شوند چراکه آی‌کیو فقط ۲۰ درصد در ورزش به موفقیت کمک می‌کند.

رزاقی از دیدگاه‌های ترکیبی هوش هیجانی، به خودآگاهی هیجانی، قاطعیت توانایی پذیرش احساسات، حرمت نفس و.‌.. اشاره کرد.

وی تصریح کرد: یک ورزشکار باید احساسات خود را بشناسد و توان کنترل آن را داشته باشد و هم‌چنین بتواند به بحران مقابله کند که همه این‌ها از راه‌های تقویت هوش هیجانی است.

احسان فکور روانشناس و ورزشکار حاضر در جلسه نیز هدف روانشناسی ورزشی به‌ویژه در جامعه ایرانی را ارتقای مهارت ذهنی و روانی ورزشکاران دانست و افزود: سرسختی ذهنی و روانی یکی ازآیتم‌های بسیار مهم روانشناسی ورزشی است که امروزه به آن پرداخته می‌شود.

فکور ادامه داد: در جامعه و ورزش نتیجه‌گرایی مرسوم شده است و متأسفانه خانواد‌ه‌های ما فرزندان خود را تشویق می‌کنند و به سمت نتیجه‌گرا بودن سوق می‌دهند.

وی اظهار کرد: ماحصل نتیجه‌گرایی این است که یک فرد نتیجه‌گرا همیشه خود را با نتیجه دیگران مقایسه می‌کند و این موجب افزایش استرس و اضطراب می‌شود. روانشناسی بیش‌تر به‌دنبال کیفیت و عمکلرد است.

 

# روانشناس؛ ورزش؛ نتیجه؛ اضطراب

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx317


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»