کد خبر: 3445
1399/03/12 - 17:12


صدای زنجان موضوع خسارت‌های وارد شده به عرصه موسیقی استان و نحوه جبران این خسارت‌ها را پیگیری می‌کند؛

ساز ناکوک

با شیوع کرونا بسیاری ازکنسرت‌ها و فعالیت‌های هنرمندان عرصه موسیقی کنسل شد که همین موضوع باعث شد به این قشر از هنرمندان خسارت‌های زیادی زده شود.

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی خانی با شیوع کرونا بسیاری ازکنسرت‌ها و فعالیت‌های هنرمندان عرصه موسیقی کنسل شد که همین موضوع باعث شد به این قشر از هنرمندان خسارت‌های زیادی زده شود.

از طرفی بسیاری از آموزشکده های موسیقی برای مدت زمان طولانی تعطیل شدند و اکنون بعد از گذشت چندین ماه تنها مجوز برگزاری کلاسها به صورت انفرادی و با رعایت پروتکلهای بهداشتی داده شده است.

در این خصوص کیارش میرمحمدرضایی، رییس انجمن موسیقی استان زنجان با اشاره به اینکه به طور کلی تمام رشته‌های هنری در ایام کرونا آسیبی را که نباید می‌دیدند به شکلی دیدند، گفت: در طی این مدت زمان نه تنها رشته موسیقی بلکه همه رشته‌های هنری در سطح کشور و استان آسیب دیدند و همه جامعه هنر هم اعتقاد دارند که نیازمند حمایتی از سوی فرهنگ و ارشاد هستند.

وی ادامه داد: یک سری اقداماتی در قالب برخی سامانه‌ها و اداره‌های مرتبط نظیر خانه موسیقی در جهت کمک به بهبود وضعیت صورت گرفته است که اقدام به پرداخت حق بیمه سه ماه اول سال هنرمندان رشته موسیقی توسط خانه موسیقی، یکی از این موارد است.همچنین سامانه‌هایی نیز جهت برآورد خسارات این حوزه راه‌اندازی شد.همچنین وعده پرداخت وام‌های بلند مدت به هنرمندان آن عرصه داده شده است ولی بسیاری از این اقدامات هنوز عملیاتی نشده است .

این مسئول خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت شرایط بهتری نسبت به سایر هنرها در میان اهالی موسیقی به دلیل امکان برگزاری کلاس‌های آنلاین وجود داشته است و همین مساله تا حدودی مشکلات مدرسین را کم کرده است، ولی دوستانی که در بحث مراسم عروسی و تالارها فعالیت دارند به کل کارشان طی این مدت تعطیل شد و هنرمندان آشیق به شدت از این مساله ضربه دیدند و شرایط مناسبی ندارند. ارکسترها و گروه‌ها و هنرمندانی که در مراکز تفریحی و گردشگری به نواختن موسیقی می پرداختند و از این راه امرار معاش می کردند نیز ضربه بسیار سنگینی دیدند و شاید یک هفته‌ای است که  اوضاع آنها به دلیل بازگشایی مراکز گردشگری و رستوران‌ها به شرایط عادی باز گشته‌ است.

رییس انجمن موسیقی استان افزود:  در طی این مدت فعالیت گروه‌های موسیقی به صفر رسیده است وبه طور کلی تمام هنرمندان این عرصه همگی آسیب دیده‌اند و در این میان مدرسین موسیقی آن هم نه همه و تنها بخشی از آن‌ها توانسته‌اند به وسیله برگزاری کلاسهای آنلاین تا حدود کمی در این چند ماه خود را سر پا نگه دارند و گذران کند.

این مسئول با اشاره به اینکه آسیبهای اقتصادی و غیر اقتصادی کرونا همچنان ادامه دارد، گفت:طی این مدت بسیاری از هنرجویان به آموزشگاه‌ها بازنگشته‌اند و ریزش قابل توجه هنرجو اتفاق افتاده است.

میرمحمدرضایی افزود: تقریبا 90 درصد آموزشگاه‌های استان به صورت استیجاری است و در واقع ساختمان آموزشگاه در مالکیت شخص دیگری است که همین موضوع موجب ضرر و زیان بسیاری از آموزشکده های موسیقی شده است چرا که  در این شرایط بد اقتصادی و بدون ریالی درآمدزایی، آنها مجبور به پرداخت کرایه ساختمان هستند. ضمن اینکه برخی از آموزشگاه‌ها کارمند و منشی دارند که باید بیمه و حقوق این افراد را نیز پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه چندین مرتبه مسئولین فرهنگ و ارشاد از لحاظ مالی خسارت‌های وارد شده به این بخش را بررسی کردند تا ببینند که چه میزان خسارت به این قشر وارد شده است، گفت: تاکنون هیچ نوع تسهیلاتی چه به صورت وام و چه به صورت منبع درآمدزایی و یا هر چیز دیگری اتفاق نیفتاده است.

رییس انجمن موسیقی استان با اشاره به اینکه پس از برگزاری جلساتی با دوستان در علوم پزشکی مبنی بر میزان ماندگاری این بیماری، به این نتیجه رسیدیم که کسی نمی‌تواند میزان ماندگاری این بیماری را به صورت دقیق پیش‌بینی کند و بگوید که چه مدت زمانی ما در گیر این مساله هستیم و تا چه میزان این موضوع طول خواهد کشید، گفت: صندوقی با عنوان صندوق اعتباری هنر وجود دارد که وظیفه این صندوق حمایت از قشر هنرمند است که به طور کلی این صندوق اجازه و توان کمک به همه واحدهای مرتبط با فرهنگ و هنر نظیر انجمن موسیقی و نمایش را ندارد چرا که اصلا دستور کار این صندوق اعتباری موضوع دیگری است و این صندوق وظیفه دارد در جلسات ورود کند و مشکلات هنرمندان را مطرح نماید. ضمن اینکه دولت هم از روزهای اول در جریان این مشکلات هست و مکررا از طرف تهران دستوراتی مبنی بر بر آورد خسارت مطرح می‌کند که این اتفاق هم در چند مرحله افتاده است وخسارت‌ها را برآورد شده است.

میرمحمد رضایی با اشاره به کمک‌های محدود 40 نفره به گروه‌های هنری که بیشترین آسیب را دیده‌اند، گفت: این اتفاق به صورت محدود افتاده است و اداره فرهنگ و ارشاد از هر گروه هنری تنها 5هنرمند را مورد حمایت قرار داده است.

وی ادامه داد:  با توجه به اینکه برگزاری برنامه های فرهنگی نظیر سینما و کنسرت جزو نیازهای اولی افراد شناخته نمی شود و مردم همواره تهیه خوراک  و پوشاک خود را دراولیت سبد خانواده قرار می‌دهند  و در مراحل بعدی نیازهای فرهنگی و لموزشی خود را در صورتی که وضع اقتصادی مناسب باشد پیگیر می شوند، مسلمن است که با اولین مشکلات مالی که به خانواده‌ها اعمال شود، اولین چیزهایی که از دور خارج می شوند حذف  برنامه های فرهنگی نظیر کنسرتها است که خود این مساله باعث می شود تا قشر فرهنگ و هنر آسیب بیشتری در این زمینه ببینند.

این مسئول با تاکید بر حمایت از هنرمندان موسیقی آشیقی، افزود: تاکید من برای  جبران خسارت‌های این قشر، همواره بر جبران خسارتهای هنرمندان موسیقی آشیقی است و همواره بر روی در الویت قرار دادن هنرمندان موسیقی محلی تاکید دارم چرا که این افراد به دلیل سن وسالی که دارند، میزان در آمد و شرایط  به نظر من قابل مقایسه با سایر دوستان عرصه موسیقی نیست و بارها و بارها در جلسات مختلف اعلام کردند که یک فکر اساسی به هنرمندان موسیقی عرصه آشیقی و به طور کلی موسیقی محلی و مقامی داشته باشند چرا که شرایط در آمدزایی این افراد بسیار متفاوت است و  از همین رو الویت جبران خسارت‌ها باید این گروه باشند و در مرحله بعد خسارت هنرمندان فعال عرصه موسیقی در مناطق گردشگری و رستوران‌ها که تنها ممر درآمدشان این مکان‌ها است جبران شود.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانموسیقیانجمن موسیقی زنجانمیرمحمدرضایی
sedayezanjannews.ir/nx3445


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»