کد خبر: 3470
1399/03/14 - 20:5


صدای زنجان از آخرین ساعت‌های ثبت‌نام برای پیش‌فروش خودرو در زنجان گزارش می‌دهد؛

6 میلیون ثبت‌نام برای 25 هزار خودرو

متقاضیان: سنگ مفت؛ گنجشک مفت! یا قرعه به نام‌مان می‌شود یا نمی‌شود!/ شهروندان غیرمتقاضی: ممکن است قطعات خودروها چینی باشد، همان خودروهای مدل قدیمی را می‌خریم!/ نمایندگی فروش گروه سایپا و ایران خودرو در زنجان: خودروها را به موقع تحویل می‌دهیم

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- داستان ثبت‌نام برای پیش‌فروش خودرو، ساعت‌های پایانی خود را سپری می‌کند و اخبار از ثبت‌نام نزدیک به 6 میلیون نفر برای شرکت در قرعه‌کشی 25 هزار خودرو حکایت دارد.

هجوم مردم به سایت‌های فروش گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا در طرح فروش فوری عاملی شده تا رکود بازار خرید و فروش خودرو تشدید شود. این روزها خبری از خریدار در بازار نیست و به نوعی همه درگیر طرح فروش خودرو هستند، البته در این بین کسانی هم هستند که هیجانی برای شرکت در طرح فروش فوق‌العاده خودرو نداشته و معتقدند قطعات بکارگرفته شده در ساخت خودروها ممکن است چینی باشد در نتیجه اگر نیاز به خرید خودرو هم داشته باشند خودروهای مدل قدیمی را ترجیح می‌دهند!

مهلت یک هفته‌ای برای ثبت‌نام در طرح فروش فوق‌العاده خودرو گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا امروز چهارشنبه 14 خردادماه پایان می‌یابد و بر اساس گزارشات منتشره روند ثبت متقاضیان در طرح فروش فوق العاده خودرو به حدی به سرعت انجام می‌شود که به نظر می‌رسد امروز رکورد ثبت‌نام خودرو شکسته و بیش از 6 میلیون نفر متقاضی خرید 25 هزار خودرو در کشور باشند.

سیاه و سفید بازار خودرو

با وجود اینکه نمایندگی‌های فروش خودرو گروه صنعتی ایران خودرو و سایپا در زنجان بر لزوم تحویل خودرو به متقاضیان حائز شرایط در مدت زمان مقرر تاکید دارند، سه دیدگاه در زنجان نسبت به این طرح فروش فوق‌العاده وجود دارد. دیدگاه نخست مربوط به متقاضیان خرید خودرو است که معتقدند نباید از قافله عقب بمانند و برای همین نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده‌اند. دیدگاه دوم هم که به این طرح نظر مثبتی ندارند و به اصطلاح دو به شک هستند و می‌گویند خودروهایی که قرار است تحویل مردم شود، دارای قطعات چینی است، در نتیجه خودروهای مدل پائین برای خرید را بهترین گزینه می‌دانند. دسته سوم نیز شهروندانی هستند که در سال‌های قبل نسبت به ثبت‌نام اقدام کرده‌اند اما به هر دلیلی هنوز موفق به دریافت خودرو نشده‌اند، آن‌ها نگرانند که طرح فروش فوق‌العاده، عاملی برای تأخیر دوباره در تحویل خودروشان شود.

یکی از شهروندان زنجانی که اقدام مسئولان برای فروش فوق‌العاده خودرو را گامی مؤثر برای شکستن تابوی قیمت‌ می‌داند، می‌گوید: کاری به این ندارم که در قرعه‌کشی این طرح انتخاب می‌شوم یا نه اما به نظرم، وقتی سنگ مفت است و گنجشک مفت، چرا از قافله عقب بمانم! من و همکارانم ثبت‌نام کردیم، یا قرعه به نام‌مان می‌شود یا نمی‌شود.

او با اشاره به قیمت بالای خودرو و افتادن نبض بازار در دست دلالان عنوان می‌کند: اگر در این طرح صاحب خودرو هم نشدم مشکلی نیست، همین که بازار خودرو آرام شود و دست دلالان کوتاه، برای من کافی است.

دیگر شهروند زنجانی هم که هیجانی برای شرکت در طرح فروش فوق‌العاده خودرو ندارد، معتقد است: قطعات بکار رفته در ساخت خودروها ممکن است چینی باشد در نتیجه اگر نیاز به خرید خودرو نظیر پژو ELX و پژو پارس و پژو 405 هم داشته باشم ترجیح می‌دهم مدل 89 و 88 بخرم تا ضرر نکنم.

منتخبان در سازوکار قرعه‌کشی، مبلغ را می‌پردازند

یکی از نمایندگی‌های سایپا در زنجان نیز با بیان اینکه پیش ثبت‌نام و فرآیند انتخاب نوع خودرو جهت شرکت در قرعه‌کشی (بدون واریز وجه) در طرح فروش فوق‌العاده محصولات شرکت ایران خودرو و یا سایپا (بدون واریز وجه) تا پایان امروز 14 خردادماه 99 در سایت فروش اینترنتی این دو شرکت ادامه دارد، عنوان کرد: به جهت آن که زمان پیش ثبت‌نام و انتخاب خودرو هیچ تاثیری در روند قرعه‌کشی ندارد، تاکید می‌شود برای شرکت در طرح فروش فوق العاده و حضور در قرعه‌کشی نیاز به پرداخت هیچ وجهی نیست.

ثبت‌نام کنندگان سال‌های قبل نگران نباشند

بنا به اظهارات اپراتور یکی از نمایندگی‌های فروش ایران خودرو کمترین و بالاترین مبلغی که متقاضی منتخب در قرعه‌کشی بر اساس نوع خودرو بپردازد، 68 تا 80 میلیون تومان است.

وی در مورد تکلیف شهروندانی که قبل از اجرای این طرح در سال‌های قبل نسبت به ثبت‌نام برای تحویل خودرو اقدام کرده‌اند نیز گفت: در محصولات پرفروش ایران‌خودرو تاخیری در تحویل نداشته‌ایم. ممکن است این تاخیر مربوط به خودروهای دارای متقاضی پائین نظیر پژو 207 باشد که روال تحویل همچنان در جریان است و به ازای پول پرداختی، سود مشارکت و جریمه تاخیر به متقاضیان از سوی شرکت تولیدکننده پرداخت می‌شود.

امروز چهارشنبه 14 خردادماه آخرین مهلت ثبت نام متقاضیان برای طرح فروش فوق العاده 25 هزار دستگاه خودرو است و بعد از آن روند قرعه کشی ثبت نام کنندگان آغاز و برندگان  باید براساس اعلام شرکت های خودروساز تا 48 ساعت مبلغ خودروها را واریز کنند. البته سرپرست امور صنایع وزارت صمت اعلام کرده «اگر متقاضی در مرحله ثبت نام برای فروش فوق العاده خودرو اطلاعات غلط ثبت کند تا سه سال اجازه شرکت در هیچ طرح خودرویی را نخواهند داشت.»

به گفته او «اینکه کسانی در قرعه کشی برنده شوند، اما توان تامین وجه را نداشته باشند محدودیتی برای شرکت در قرعه کشی‌های بعدی نخواهند داشت، البته خودروسازان محدودیت‌هایی در این باره اعمال کردند که به آن‌ها تذکر داده شد و امروز این محدودیت در اطلاعیه فروش دو خودرو ساز اصلاح شده است»

کسانی که که حائز شرایط نمی‌شوند، می‌توانند در طرح‌های دیگر که طرح پیش فروش و مشارکت در طرح یک سال و دو سال و فروش‌های فوق العاده که تا پایان سال است، شرکت کنند، البته فروش فوق العاده در مناسبت‌های مختلف اطلاع رسانی و حداقل تا پایان سال سه بار اجرا می‌شود ضمن اینکه برنامه بعدی وزارت صمت پیش فروش یک ساله با 75 هزار دستگاه خودرو است که هفته بعد اطلاع‌رسانی می‌شود.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانثبت نام فوق العاده خودروسایپاایران خودرو
sedayezanjannews.ir/nx3470


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»