کد خبر: 3484
1399/03/17 - 9:16


صدای زنجان موضوع طولانی شدن روند ساخت هنرستان هنرهای زیبای دختران را پیگیری می‌کند:

هنری که دخترانه نمی‌شوند

مهرماه سال 94 اولین هنرستان هنرهاي زيباي زنجان برای اولین بار دانش‌آموز پذیرفت. این هنرستان پسرانه بود و در شش رشته سينما، انيميشن و نمايش و نقاشي، موسيقي و گرافيك هنرجو پذیرفت

پایگاه خبری صدای زنجان

دریا دوران ابتدایی را پشت سر می‌گذارد. او عاشق بازیگری است. در گروه تئاتر مدرسه نقشی را گرفته و تمام تلاشش را می‌کند که نقشش را به بهترین شکل بازی کند. او تصمیم دارد که بازیگر شود و از همین رو به مادرش مدام می‌گوید که در آینده بازیگر معروفی خواهد شد.

پدر دریا معتقد است که هر هنری را باید به صورت آکادمیک یاد گرفت و به دریا می‌گوید که برای ادامه این روند باید حتما در دوران تحصیلش به هنرستان برود و بازیگری را بیاموزد غافل از اینکه در شهر زنجان هنرستانی نیست که این رشته را آموزش بدهد.

به گزارش روزنامه صدای زنجان مهرماه سال 94 اولین هنرستان هنرهاي زيباي زنجان برای اولین بار دانش‌آموز پذیرفت. این هنرستان پسرانه بود و در شش رشته سينما، انيميشن و نمايش و نقاشي، موسيقي و گرافيك هنرجو پذیرفت.

ناصر مقدم، مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان، آن دوره در مراسمی در جمع خبرنگاران به ایجاد ارتباط تنگاتنگ بین اداره ارشاد و آموزش و پرورش در حوزه‌های هنری و فرهنگی تأکید کرد و گفت: تعامل و همکاری این دو ارگان بایستی افزایش یابد.

مقدم اظهار كرد: براي راه‌اندازي هنرستان‌ هنرهاي زيباي دختران نيز، برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام شده است و در صورت تخصيص اعتبار، اين هنرستان از سال تحصيلي آينده مي‌تواند فعاليت خود را آغاز كند.

مدیرکل وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان در آن دوران اظهار کرد: هنرستان هنرهای تجسمی دختران در شهرک پونک با 50 درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و تا سال 96 به بهره‌برداری می‌رسد.

اکنون بالغ بر سه سال از تاریخ اعلام شده توسط مدیر کل فرهنگ و ارشاد آن دوره می‌گذرد اما هنوز خبری از افتتاح این هنرستان دخترانه هنرهای زیبا نیست. هنرستانی که قرار بود طی دو سال ساخته شود اکنون پس از 5 سال هنوز نه تنها افتتاح نشده است بلکه همچنان با همان درصد پیشرفت باقی مانده است.

پیشرفت 40 درصدی هنرستان هنرهای زیبای دختران

 معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان از پیشرفت 40 درصدی این مکان سخن به میان آورد و گفت: مجموعه‌ای که اداره کل فرهنگ و ارشاد پیگیر مسائل آن است، برنامه‌ریزی برای احداث و افتتاح هنرستان فنی و حرفه‌ای هنرهای زیبای دخترانه است که با پیشرفت 40 درصدی در منطقه پونک ثابت مانده است.

عدم تامین اعتبار لازم موجب توقف روند ساخت است

محمود علیمحمدی با اشاره به مشکلات موجود در زمینه تامین اعتبارات لازم برای ادامه این پروژه افزود: در این مدت با توجه به کسر اعتبارهایی که در استان به وجود آمده، مجموعه برای راه‌اندازی تکمیل نشده است.

وی ادامه داد: با وجود پیگیری‌های زیادی که در این زمینه انجام شد، متاسفانه در جریان تخصیص اعتبارها با توجه به انقباض اعتبارات، این مجموعه نتوانسته است اعتبارات مورد نیاز خود را به دست آورد.

هنرستان هنرهای زیبای پسران نتوانست میزبان دختران باشد

این مسئول با اشاره به اینکه پیگیر این موضوع بودیم که این مجموعه در هنرستان هنرهای زیبای پسران راه‌اندازی شود، افزود: با توجه به بررسی‌های کارشناسی که در این زمینه به وجود آمد، متوجه شدیم که این شیوه عملا امکان‌پذیر نیست و با توجه به اینکه پسران در ساعت 2 از مدرسه ترخیص می‌شوند، با در نظر گرفتن یک فاصله کوتاه ساعت 3 بایستی هنرستان دخترانه شروع به کار کند که تا ساعت 9 تا 10شب کلاس‌ها ادامه پیدا می‌کند و عملا این موضوع امکان‌پذیر نیست.

رایزنی‌ با مدیر کل آموزش و پرورش برای اختصاص این مدرسه‌

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خاطرنشان کرد: فعلا در خصوص انتقال این مرکز دست نگه داشتیم و پیگیری‌هایی هم از آموزش و پرورش داشتیم تا یکی از مدارس استان را برای این کار در اختیار ما قرار بدهد که در این زمینه نگاه مدیر کل آموزش و پرورش هم بر روی این موضوع بسیار خوب است.

تکمیل برخی از رشته‌های هنری در دستور کار هنرستان‌ها

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نسبت به تکمیل برخی از رشته‌ها در این هنرستان اقدام کرده‌ایم، گفت: ما برای سال‌های آینده هم در هنرستان هنرهای زیبای زنجان و هم در یکی از هنرستان‌های ابهر رشته نقاشی را اضافه کردیم که این خبر خوبی است و با توجه به اینکه در دانشگاه زنجان ما رشته نقاشی را داشتیم ولی در هنرستان‌های سطح استان این رشته وجود نداشت، با راه‌اندازی این موضوع، هنر‌آموزان این رشته از همان دوره تحصیلی برای حضور در دانشگاه زنجان آماده می‌شوند.

تفاوت هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کارو دانش

علیمحمدی با اشاره به فعالیت هنرستان هنرهای زیبای سوره در زنجان خاطرنشان کرد: هنرستان دخترانه هنرهای زیبای سوره یک مجموعه وابسته به اداره کل آموزش و پرورش استان زنجان است که در خیابان صفا واقع است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان خاطرنشان کرد: این مجموعه، یک مجموعه کار و دانش است که مجوز‌های لازم را از اداره کل آموزش و پرورش دریافت کرده است و فعالیت‌هایش را در آموزش‌های عکاسی و گرافیک و موسیقی ادامه می‌دهد.

وی با اشاره به تفاوت هنرستان هنرهای سوره با هنرستان هنرهای زیبای دخترانی که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان پیگیر آن است، گفت: آموزشگاه کار و دانش با هنرستان فنی و حرفه‌ای تفاوت‌هایی دارند که  این تفاوت‌ها وابسته به دروس و ساختار این هنرستان‌ها است که هنرستان سوره مجوز کار و دانش را دارد ولی مجوزهایی که توسط اداره آموزش و پرورش به ارشاد تفویض اختیار شده است مجوزهای مربوط به فنی و حرفه‌ای است، بنابراین هنرستان هنرهای زیبای دخترانی که این اداره پیگیر آن است، مروبط به رشته‌های فنی و حرفه‌ای است.

چهار رشته از شش رشته موجود در هنرستان‌های کشور در زنجان فعال است

سال گذشته نیز محمد الله‌یاری‌فومنی؛ مدیرکل دفتر آموزش و توسعه فعالیت‌های فرهنگی و هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از هنرستان هنرهای زیبای استان بازدید کرد و در طی این بازدید اظهار کرد که در سطح کشور، ۴۰ هنرستان هنرهای زیبا وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در شش رشته فعالیت می‌کند و چهار مورد از این رشته‌ها در زنجان دایر است.

این مسئول ادامه داد: طی سال‌های گذشته، آموزش هنر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دچار نوساناتی بوده است و امیدواریم که به جایگاه اصلی خود برسد؛ چراکه توسعه همگانی هنر، کمک شایانی به کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌کند.

هنر نباید در اختیار طبقه خاصی از جامعه باشد

وی با تاکید بر اینکه هنر صرفاً نباید در اختیار طبقه خاصی از جامعه باشد، از راه‌اندازی سامانه ارتباطی هنرستان‌های هنرهای زیبا خبر داد و افزود: در حال حاضر ۲۴ استان از هنرستان هنرهای زیبا برخوردار است.

این مقام مسئول با بیان اینکه علاوه بر آموزش‌های رسمی در هنرستان‌ها، آموزش‌های غیررسمی نیز دایر است، تصریح کرد: در استان زنجان ۲۴ آموزشگاه موسیقی و ۲۴ آموزشگاه تجسمی و خوشنویسی فعال است، گفت: همچنین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای خود را تجمیع کرده و از ۱۴۰ به ۳۶ مجوز تقلیل داده‌ است.

اگر چه دریا پس از مشورت با مربی پرورشی مدرسه خود برای ادامه فعالیت خود به یک مرکز آموزشی آزاد تئاتر رفت تا در زمینه تئاتر حرفه‌ای‌تر ورود پیدا کند اما هستند دخترانی که با تمام علاقه خود به رشته‌های هنری در این استان، دوست دارند که در هنرستان این رشته‌ها را به صورت آکادمیک‌تر دنبال کنند.

دریا می‌گوید: خیلی دوست دارد که رشته بازیگری را در یک مدرسه و به صورت حرفه‌ای دنبال کند. در باور او نمی‌گنجد که یک رشته‌ هنری برای پسران در مرکز استان وجود دارد ولی دختران همچنان محروم از آموزش در این رشته‌اند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهنرستان هنرهای زیبای دخترانارشاد زنجانمحمود علیمحمدی
sedayezanjannews.ir/nx3484


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»