کد خبر: 350
1396/09/23 - 19:46


ماحصل جلسه دیروز کارگروه اجتماعی استان

زنجان نباید بهشت متکدیان باشد

معاون سیاسی استاندار: دستگاه‌های مربوطه موظفند تا دهه فجر سال‌جاری متکدیان را از سطح شهر زنجان جمع‌آوری کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

علی‌اکبر فیض‌لو- معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان روز گذشته در جلسه کارگروه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه جمع‌آوری متکدیان از سال گذشته در دستور کار قرار دارد ولی تاکنون انجام نشده است، اظهار‌کرد: مردم زنجان، مردمی دارای احساسات و عواطف انسان‌دوستانه بالایی هستند و در کمک به متکدیان لحظه‌ای دریغ نمی‌کنند، اما بهتر است فرهنگ سازی‌های لازم انجام شود تا مردم احساسات خود را در غالب کمک به موًسسات خیره رسمی، نشان دهند، نباید روند طوری پیش برود که متکدیان زنجان را بهشت خود بدانند. 

سید بیوک موسوی با اشاره به مشکلات و مسائل موجود در گرمخانه زنجان، خاطرنشان‌کرد: تاًمین گرمایش گرمخانه یکی از مشکلات مهم این مکان است که می‌بایست هر چه سریع‌تر با تشکیل یک جلسه بررسی شود و اگر مشکل آن به دست شرکت گاز حل می‌شود، باید به سرعت پیگیری شود.

وی با تاًکید بر سخنان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه نیازمندان را عائله خودتان بدانید، اضافه‌کرد: دستگاه‌های مربوطه تا دهه فجر سال جاری فرصت دارند متکدیان را از سطح شهر زنجان جمع‌آوری کنند و بعد از 22 بهمن نباید در شهر شاهد تکدیگری بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان با اشاره به اینکه هریک از دستگاه‌ها باید وظیفه خود را به درستی انجام دهد، افزود: به گفته مسئولین بسیاری از متکدیان زنجان غیر بومی هستند و چون زنجانی‌ها به ان‌ها کمک می‌کنند ان‌ها در زنجان مانده‌اند، به نظر می‌رسد باید در این زمینه یک فرهنگ‌سازی اساسی انجام شود و همه دستگاه‌ها کمک کنند تا مردم را از مشکلات وجود متکدیان درسطح شهر آگاه کرد.

موسوی با بیان اینکه می‌توان فضا را طوری کرد که متکدیان غیر بومی زنجان را ترک کنند، گفت: می‌بایست اقدامات جدی‌تری هم در زمینه اماده‌سازی گرم‌خانه و هم در زمینه جمع‌آوری متکدیان انجام شود تا شهر زنجان از وجود متکدیان خالی شود، لذا اگر هر‌کدام از ما وظایف خود را به خوبی انجام دهیم، ایم مسئله حل شدنی‌است.

فشار و استرس در 56 درصد زنجانی‌ها طی دو سال گذشته

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان نیز در جلسه شورای اجتماعی استان با اشاره به مهمترین رویکردهای ستاد فرهنگی، اجتماعی، اظهار‌کرد: گسترش نظام آموزش، مشاوره، توانمندسازی و مهارت‌آموزی، فعال‌سازی تشکل‌های مردمی و پیگیری تدوین نظام جامع سلامت، از جمله مسائل قابل بررسی در راستای ساماندهی آسیب‌های اجتماعی استان می‌باشد.

مسیح‌اله سلطانی با اشاره به اجرای برنامه‌های فوق‌العاده برای 4 اولویت‌ اعتیاد، طلاق، مفاسد اخلاقی و اجتماعی و حاشیه‌نشینی در جهت کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سرمایه‌های اجتماعی، خاطرنشان‌کرد: کاهش دسترسی سریع و آسان به مواد مخدر، جمع‌آوری معتادان متجاهر، ایجاد مرکز تربیت مربی، افزایش کارآمدی شبکه درمان معتادین و برنامه‌های پیشگیری و آموزشی در مدارس و محیط‌های دانشگاهی از مهمترین طرح‌ها کنترل اعتیاد به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در جهت کاهش و کنترل طلاق، اضافه‌کرد: طرح‌هایی از قبیل تأسیس مراکز جامع خانواده، یکپارچه‌سازی متون و مباحث آموزشی برای تربیت مربیان و مشاوران و نیز توانمندسازی سرپرست خانوار از طریق کارآفرینی در دستور کار قرار دارد.

سلطانی با اشاره به طرح سنجش سرمایه اجتماعی که نشان‌دهنده تصویری از وضعیت اجتماعی کشور است، افزود: در سال‌های بعد طرح پژوهشی دیگری برای بررسی وضعیت اجتماعی جامعه ایران با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه انجام شد که در این طرح جامعه آماری گسترده‌تری زیر پوشش قرار گرفته و بیش از 82 هزار نمونه جمع‌آوری شده است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری زنجان ادامه‌داد: با بررسی نتایج به دست آمده از طرح پژوهشی تجربه جرائم و مسائل اجتماعی در استان زنجان مشخص شد، 56 درصد افراد در دو سال گذشته دارای فشار و استرس بودند و 36 درصد به افسردگی و مشکلات روحی دچار شدند، همچنین میزان افرادی که در دو سال گذشته گرفتاری مالی ناشی از بدبیاری یا ورشکستگی را تجربه کردند 25 درصد، حدود 23 درصد مورد سرقت واقع شدند و از 18 درصد نیز کلاهبرداری شده است.

تفکیک گرمخانه از اردوگاه متکدیان

معاون خدمات شهری شهردار زنجان از جمع‌آوری 524 متکدی در زنجان خبرداد و گفت: از مجموع کسانی که در سطح شهر جمع‌آوری شده تعداد 270 نفر مرد و 187 نفر زن هستند که 303 نفر از آن‌ها به گرمخانه زنجان منتقل شدند.

غلامحسن احمدی به حضور 76 کودک زیر 12 سال در جمع متکدیان جمع‌آوری شده اشاره کرد و افزود: 26 نفر از متکدیان جمع‌اوری شده در سنین نوجوانی هستند و 452 نفر از آن‌ها نیز بزرگسال‌اند.

وی با اشاره به وضعیت گرمخانه زنجان خاطرنشان‌کرد: در حال‌حاضر تمامی امکانات لازم در گرم‌خانه زنجان فراهم شده و تنها مسئله این مجموعه گرمایش است که به دلیل نبود شبکه گاز‌رسانی در این محل به مشکل خورده است.

معاون خدمات شهری شهردار زنجان با اشاره به دستورالعمل راه‌اندازی گرمخانه، اظهار‌کرد: با توجه به دستور‌العمل، فراهم‌کردن امکانات اولیه گرمخانه بر عهده شهرداری زنجان بوده و هزینه‌های جاری آن باید از اعتبارات استانی تاٌمین شود.

احمدی با بیان اینکه‌ برخی از افراد را نمی‌توان در گرمخانه کنارهم اسکان داد، گفت: اغلب متکدیان یا بیماری ایدز دارند یا اعتیاد و نمی‌توان ان‌ها را در کنار افراد سالم و کودکان اسکان دارد و به نظر می‌رسد  بحث تفکیک گرمخانه از اردوگاه متکدیان را باید مورد بررسی قرار‌داد.

سرپرست فرمانداری زنجان نیز در این جلسه با اشاره به وضعیت متکدیان در استان، اظهار‌کرد: با توجه به مصوبه شورای عالی اداری استان، مسئولیت تاٌمین محل، فراهم کردن تجهیزات، شناسایی متکدیان و انتقال ان‌ها به محل مربوطه، به شهرداری واگذار شده، همچنین تحت پوشش قرار دادن و سرپرستی آن‌ها نیز بر عهده بهزیستی و کمیته امداد امام (ره) می‌باشد.

بهروز مهدوی با اشاره به وضعیت گرمخانه زنجان، اظهار‌کرد: نبود سسیستم گرمایشی،  نبود سیستم بایگانی پرونده متکدیان و نبود نیروی انسانی و پزشک در این محل از مهم‌ترین مواردی است که در این مجموعه به چشم می‌خورد که در جهت رفع ان‌ها باید تلاش کرد.

ملاقات فرزندان طلاق با والدین در مهد کودک

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان از انتخاب مکانی برای ملاقات فرزندان طلاق با والدین، خبرداد و گفت: در گذشته فرزندان طلاقی که پدر و مادر آن‌ها سرپرستی ان‌ها را بر عهده نمی‌گرفتند، آواره شده بودند که طی جلسه‌ای با حضور نیروی انتظامی، بهزیستی، آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی، نحوه انجام ملاقات‌های آن‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

مقدم با اشاره به ضرورت ایجاد مکان ملاقات آن‌ها خارج از کلانتری‌ها، خاطرنشان‌کرد: با پیگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان زنجان مهد کودک انامهر جهت انجام این ملاقات‌ها شناسایی و مورد بررسی و بازدید قرار گرفت و نهایتاٌ انجام ملاقات در این مکان تایید شد.

خانواده اصلی‌ترین نهاد فرهنگ‌ساز

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان نیز در این جلسه با بیان اینکه موضوع طلاق یک بحث چند علتی است، اظهار‌کرد: طلاق مباحثی از قبیل آموزشی، اجتماعی و فرهنگی است که آموزش‌های لازم در این زمینه در مدارس به اولیا و دانش‌آموزان داده می‌شود.

مرتضی تمجیدی خانواده را اصلی‌ترین نهاد فرهنگ‌ساز دانست و گفت: یکی از دلایل طلاق سبک زندگی است که صدها جلسه آموزشی در این زمینه برگزار شده اما به نظر می‌رسد این جلسات کافی نیست و در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از طلاق، می‌بایست آموزش‌های لازم به اولیاء و دانش‌آموزان داده شود.

 

# اجتماعی؛ متکدیان؛ طلاق؛ دهه فجر

اقدام کننده: روزنامه صدای زنجان

sedayezanjannews.ir/nx350


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»