کد خبر: 3534
1399/03/21 - 14:0


تشدید نظارت بر ورودی و خروجی دام در ییلاقات زنجان

مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان از تشدید نظارت‌ها در ورودی و خروجی مناطق ییلاقی با هدف حفظ آب و خاک، اکوتوریسم و مسائل زیست محیطی خبر داد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل منابع طبیعی استان زنجان از تشدید نظارت‌ها در ورودی و خروجی مناطق ییلاقی با هدف حفظ آب و خاک، اکوتوریسم و مسائل زیست محیطی خبر داد و از بهره‌برداران خواست تا برای جلوگیری از تخریب مراتع و عرصه های ملی، جوامع محلی ظرفیت چرای دام در مراتع را رعایت کنند.

خلیل آقاجانلو، مدیرکل منابع طبیعی استان بهره برداری از مراتع را منوسط به اخذ پروانه چرا دانست و اظهار کرد: بر همین اساس نیز طبق سنوات گذشته افراد ذینفع شناسایی شده و پروانه چرا با در نظر گرفتن ظرفیت مرتع صادر می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان با بیان اینکه برای ضروری است بهره‌برداران جهت جلوگیری از تخریب مراتع و عرصه های ملی، جوامع محلی ظرفیت چرای دام در مراتع را رعایت کنند، از کنترل دقیق مبادی ورودی و خروجی دام در ییلاقات خبر داد و گفت: در مناطق روستایی نیز با کمک گزارشات مردمی و گشت‌هایی که در عرصه حضور دارند این امر رصد می‌شود.

آقاجانلو به نقش دهیاران و شورای روستاها در کنترل چرای دام و ممانعت از ورود دام مازاد به مراتع اشاره کرد و گفت: با تلاش همکاران در این اداره کل درصدد هستیم تا ساکنان مناطق مختلف را با دیگر ظرفیت‌های مراتع آشنا کنیم.

وی با اشاره به نقش مراتع ابراز کرد: مراتع علاوه بر تامین علوفه دام ها در حفظ آب و خاک، اکوتوریسم و مسائل زیست محیطی، کشت گیاهان دارویی نقش موثری دارد. در حال حاضر به صورت آزمایشی و ترویجی کاشت گل محمدی به صورت دیم در زنجان آغاز شده است.

وی اصلاح و احیای مراتع را یکی از برنامه‌های محوری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان در جهت حفظ مراتع عنوان کرد و گفت: بر همین اساس عملیات قرق، کودپاشی، بذر پاشی، و کپه کاری از جمله اقداماتی است که همه ساله و با اعتبارات صندوق توسعه ملی و اعتبارات استانی اجرا می‌شود./941

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمنابع طبیعی زنجانورود و خروج دامخلیل آقاجانلو
sedayezanjannews.ir/nx3534


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»