کد خبر: 3546
1399/03/24 - 9:52


صدای زنجان از بی‌توجهی برخی بانک‌ها به دستورالعمل بانک مرکزی در عدم دریافت قسط وام‌‌های قرض‌الحسنه در ماه‌های اسفند 98، فروردین و اردیبهشت سال جاری گزارش می‌دهد؛

وعده‌های کاغذی

وام گیرندگان: بانک‌ها اقساط سه ماهه را در کنار قسط خردادماه از حساب‌مان کسر کردند!/ دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان: بانک‌ها، سریعا اقساط برداشت شده را عودت دهند و نرم‌افزارهای‌شان را اصلاح کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

تعدادی از وام‌گیرندگان در تماس با صدای زنجان اعلام کردند برخی از بانک‌ها با وجود تاکیدات بانک مرکزی در عدم دریافت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه در ماه‌های اسفند98، فروردین‌ماه و اریبهشت‌ماه سال جاری، اقساط این ماه‌ها را در کنار قسط خردادماه برداشت کرده‌اند.

پس از شیوع کرونا و آسیب دیدن مشاغل و اخلال در روند درآمدزایی خانوارها، بانک مرکزی با هدف حمایت از وامگیرندگان، اعلام کرد که پرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه برای مدت سه ماه به تعویق می‌افتد با این وجود با گذشت بیش از 2 ماه برخی بانک‌ها همچنان در اجرای این تصمیم مقاومت می‌کنند.

به گزارش روزنامه صدای زنجان بنا به دستور صریح بانک مرکزی قرار شد اقساط وام‌های قرض‌الحسنه در ماه‌های اسفند ۹۸، فروردین ۹۹ و اردیبهشت ۹۹ دریافت نشود و بدون وضع هر گونه جریمه یا کارمزد به پایان دوره پرداخت اقساط منتقل شود.

بلاتکلیفی مشتریان در قبال برخی بانک‌ها

پیگیری‌ها نشان می‌دهد با وجود اینکه اردیبهشت ماه یعنی آخرین ماه تعویق سه ماهه اقساط قرض‌الحسنه را رد کرده‌ایم، برخی بانک‌ها همچنان به برداشت از حساب مشتریان ادامه داده‌اند. این بانک‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله «عدم ارائه درخواست از سوی وام گیرنده»، «وجود موجودی در حساب وام گیرنده» و «تایید فرم برداشت مستقیم از حساب در زمان سررسید قسط توسط وام گیرنده» و بدون توجه به دستورات بانک مرکزی نسبت به برداشت وجه از حساب مشتریان برای تسویه قسط ماه‌های اسفند و فروردین و اردیبهشت‌ماه اقدام کرده‌اند.

در بررسی‌های میدانی، در اسفند و فروردین ماه، شمار زیادی از وامگیرندگان نسبت به تخلف بانک‌ها در برداشت از حسابشان اعتراض داشتند که در روزهای اخیر از شمار آنها کاسته شده است که این موضوع نشان میدهد بانک‌ها ناچار شده‌اند که این دستور بانک مرکزی را رعایت کنند، هر چند برخی تخلفات همچنان ادامه دارد و مبالغ برداشت شده وام‌گیرندگان همچنان به اشخاص برگردانده نشده است!

مرضیه که به تازگی ازدواج کرده است در گفت‌وگو صدای زنجان می‌گوید: بانک، اقساط وام ازدواج اسفند و فروردین را از حساب ما کسر کرده، در ابتدا تصور کردیم اشتباهی رخ داده و با توجه به دستور بانک مرکزی مجددا پول به حسابمان برگشت داده می‌شود. حتی به بانک هم مراجعه کردیم اما متصدی بانک اعلام کرد چنین چیزی وجود ندارد!

احمد دیگر شهروند زنجانی که بانک قسط اسفندماه 98 وام ازدواج را از حسابش کم کرده است، عنوان می‌کند: با وجود اعتراض، بانک پول را پس نداد، اما قسط فروردین و اردیبهشت را هم برداشت نکرد. قسط خردادماه را بدون جریمه و دیرکرد پرداخت کردیم.

امیر جوانی که نیروی خدماتی یک تالار پذیرایی بوده و به تازگی ازدواج کرده است، می‌گوید: بانک قسط اسفندماه را برداشت کرد اما فروردین و اردیبهشت ماه را نه! الان نمی‌دانم که برای این ماه و ماه‌های آتی که این تعویق سه ماهه به پایان می‌رسد چه باید بکنم! من درآمد ثابتی ندارم، ماه‌هاست تالار تعطیل است، نگران روزهایی که در پیش دارم، هستم!

اخطاریه بانک مرکزی به بانک‌های متخلف

افزایش شکایات مردم نسبت به برداشت اقساط از حساب‌های وام گیرندگان توسط بانک‌ها باعث شد بانک مرکزی چندین بار نسبت به این موضوع تذکر دهد بر این اساس، بانک مرکزی در ۱۸ فروردین ماه در اطلاعیهای اعلام کرد: بانک‌ها و موسسه‌های غیربانکی که مبالغ اقساط قرض‌الحسنه سررسید شده در بازه زمانی مصوبه شورای پول و اعتبار را از حساب تسهیلات‌گیرندگان یا ضامن‌ها برداشت کرده‌اند، مسترد کنند.

بانک مرکزی تاکید کرد بخشنامه ۱۵ اسفند ۹۸ درباره مصوبه شورای پول و اعتبار که جهت تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات به دلیل شیوع ویروس کرونا صادر شده است، باید اجرا شود.

بانک‌های زنجان موظف به عودت اقساط وام ازدواج هستند

حسن دادگر، دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان در واکنش به بی‌توجهی برخی بانک‌ها به دستورالعمل بانک مرکزی در استان تصریح می‌کند: نمی‌گوییم این اقدام برخی بانک‌ها عمدی بوده، کار آن‌ها را سهوی تلقی می‌کنیم، اگر چنین اشتباهی در سیستم بانک‌ها رخ دادهT موظفند طبق دستورالعمل صریح بانک مرکزی نسبت به عودت اقساط اسفندماه 98، فرورین‌ماه و اردیبهشت‌ماه سال جاری اقدام کنند.

دادگر با بیان اینکه در 3 ماهه یاد شده مردم نباید اقساط خود را پرداخت می‌کردند به آغاز پرداخت اقساط خرداد مشتریان اشاره می‌کند که در آن مشتریان باید بدون پرداخت جریمه و دیرکردی، میزان تعیین شده برای خردادماه را واریز کنند.

با وجود اینکه دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان بر لزوم الزام بانک مرکزی بر عدم برداشت مبالغ مربوط به اقساط اسفندماه 98، فرورین‌ماه و اردیبهشت‌ماه سال جاری و بازگشت این مبالغ به حساب مشتری در صورت برداشت از سوی بانک مربوطه و پرداخت قسط خردادماه از سوی مشتریان تاکید می‌کند، سمیرا، یکی از مشتریان در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: بانک قسط اسفندماه 98 و فروردین سال جاری را از حسابمان برداشت کرد و پول‌مان را برای برداشت قسط اردیبهشت‌ماه بلوکه کرد، از بلوکه شدن پول اطلاعی نداشتیم چون پیامکی ارسال نشده بود!

برداشت سه قسط وام زادواج در کنار قسط خردادماه به بهانه عدم اصلاح نرم‌افزار پذیرفتی نیست

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان نیز در واکنش به این موضوع تاکید می‌کند: ممکن است برخی بانک‌ها فرصت اصلاح نرم‌افزار را پیدا نکرده باشند و شاید نرم‌افزارها به گونه‌ای طراحی شده که به صورت یکجا سه قسط را در کنار قسط خردادماه برداشته است. بانک مربوطه باید نرمافزار خود را اصلاح می‌کرد اما به هر دلیلی این کار را انجام نداده است و الان نیز موظف است تمامی مبالغ سه ماه یاد شده را به حساب مشتری بازگرداند و تنها قسط خردادماه را بدون جریمه و دیرکرد برداشت کند.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان با یادآوری شروط تعیین شده برای عدم برداشت قسط‌های اسفند98، فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری از حساب مشتریان تاکید می‌کند: بر این اساس مشتریان قسط معوق قبل از بهمن ماه نداشته باشند و به بیانی دیگر قسط آن‌ها باید به روز باشد. اگر اشخاص بدون داشتن قسط معوق، مبالغ مربوط به سه ماه یاد شده توسط بانک مربوطه از حسابشان کسر شده می‌توانند به دبیری کمیسیون هماهنگی بانک‌های استان زنجان (بانک سپه) مراجعه کنند تا مراتب پیگیری شود هر چند این موضوع پس از اتمام مصاحبه با صدای زنجان به مسئولان بانک‌ها اعلام خواهد شد.

تعدادی از افرادی که به تازگی ازدواج کرده‌اند، تازه دامادهای شاغل در واحدهای صنفی به ویژه تالارها که از ماه‌ها پیش تعطیل‌اند و سایر صنوف که بخشی از نیروهای خود را به دلیل تعطیلی ناشی از کرونا تعدیل کردند، می‌گویند وقتی که کارمان تعطیل شده و یا درآمدی نداریم چه فرقی می‌کند که وام ازدواج یا وام خرید کالا گرفته باشیم، مهم این است که پولی نداریم که پول قسط آنها را بدهیم. خواسته آنها این است که بانک مرکزی همان طور که پرداخت قسط های وام‌های قرض‌الحسنه و ازدواج را به تعویق انداخت، پرداخت قسط سایر وام آن‌ها را نیز به تاخیر بیندازد.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناقساط وام های قرض الحسنهشورای بانک های زنجانحسین دادگر
sedayezanjannews.ir/nx3546


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»