کد خبر: 3568
1399/04/01 - 9:28


در گفت‌ وگو با برگزیده پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا؛

«یک ویروس تاجدار» انتخاب شد

دبیرخانه پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا، در حالی اسامی آثار برتر این جشنواره را اعلام کرد که نام یک فیلمساز نوجوان زنجانی نیز در لیست آنها دیده می‌شود

پایگاه خبری صدای زنجان

دبیرخانه پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا، در حالی اسامی آثار برتر این جشنواره را اعلام کرد که نام یک فیلمساز نوجوان زنجانی نیز در لیست آنها دیده می‌شود.

به گزارش روزنامه صدای زنجان اعضای هیئت داوران «پویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونا»، متشکل از میرعباس خسروی‌نژاد، نگین امین‌زاده و الهام معروفی، از میان 45 فیلم منتخب راه‌یافته به بخش پایانی این پویش، اسامی 10 فیلم کوتاه را به‌عنوان آثار برتر و یک فیلم کوتاه را به‌عنوان «استعداد جوان»، معرفی کردند. پارسا محمدی فیلمساز نوجوان انجمن سینمای جوانان دفتر زنجان موفق شد با فیلم «یک ویروس تاجدار» جایزه ویژه هیئت داوران در بخش استعداد جوان را به مبلغ ۴میلیون تومان دریافت کند.

در این خصوص لیلا بیگلی، رئیس انجمن سینمای جوان استان با اشاره به اینکه یک ویروس تاجدار از بین 339 اثر انتخاب شد و در بین 49 اثر همراه با اثر شادی علیمحمدی به مرحله نهایی راه یافت، گفت: اکنون این اثر به عنوان برگزیده جشنواره فیلم کوتاه با موضوع مقابله کرونا قرار گرفته است و پارسا محمدی نوجوان بااستعداد و خلاقی است که  بسیار سخت‌کوش بوده و با نوجوانان این دوره که می‌بینیم کمی متفاوت است.

وی ادامه داد: پارسا محمدی استاپ‌موشن کار می‌کند و اولین بار که آثارش را برایم آورد، آثارش را به المپیاد فیلمسازی ارسال کردم که 13 اثر از او به این المپیاد ارسال شد و داوران این جشنواره بسیار خوششان آمد و از استعداد و توانایی او متعجب بودند.

رئیس انجمن سینمای جوان استان با اشاره به اینکه پارسا محمدی، فیلمسازی را به صورت خودآموز آموخته بود و فیلم‌های ساخت او با هنرجویانی که دوره گذرانده بودند متفاوت بود و خودش هم این موضوع را می‌پذیرفت، افزود: او در جشنواره اصفهان در دوره‌ها و ورکشاپ‌های مختلف شرکت داشت که زیر نظر «عبد‌الله علیمراد» که یکی از اساتید مطرح در زمینه انیمیشن است و کوه جواه از کارهای او است و کوه جواهر تنها فیلم کوتاه ایران است که در جشنواره کن جایزه گرفته است.

بیگلی با اشاره به اینکه انیمیشین در استان زنجان بسیار پتانسیل و ظرفیت‌های بالایی دارد، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ما در دانشگاه‌های زنجان رشته انیمیشن نداریم، این میزان پتانسیل جای تامل دارد و باید برای این پتانسیل برنامه‌ریزی کرد.

این مسئول با اشاره به اینکه به دنبال این هستیم که اولین جشنواره ملی انیمیشن کوتاه را در استان برگزار کنیم، اظهار کرد: پارسا محمدی از اعضای کوچک انجمن سینمای جوان استان است و دوره‌های چندانی ندیده است و تنها با توجه به استعدادی که از او سراغ داشتم با اعلام فراخوان جشنواره کرونا به او زنگ زدم و مثل دیگر افرادی که در خصوص این جشنواره به آنها اطلاع‌رسانی کرده بودم به او نیز فراخوان این جشنواره را اطلاع دادم که خوشبختانه او نیز در این زمینه ورود پیدا کرد و یک ویروس تاجدار را ساخت. ضمن اینکه از سوی این انجمن چندان حمایتی از  او صورت نگرفته است و تنها اگر کمکی به لحاظ معنوی از دستمان بر می‌آمد به او کمک می‌رساندیم که فیلم  او توانست در این جشنواره جایزه ببرد و این در واقع استعداد و توانایی او را نشان می‌دهد .

وی افزود: انیمشین در استان زنجان جایگاه بسیار خوبی دارد، از جمال رحمتی و کیارش زندی گرفته تا فیلمسازانی که در استان فعالیت می‌کنند همچون ورا نیک‌منش و مهدی حسنی و لیدا فضلی و آقای صیادی و کسانی که ممکن است نام آنها را فراموش کرده باشم و این موضوع بیانگر این است که شاید ما بتوانیم یک جشنواره در خور انیمیشن زنجان در استان برگزار کنیم  تا ماندگار شود.

در ادامه پارسا محمدی نوجوان فیلمساز زنجانی با اشاره به اینکه من تقریبا دو الی سه سال است که استاپ‌موشن کار می‌کنم، گفت: تقریبا یک سال است که حرفه‌ای در این زمینه ورود پیدا کرده‌ام و در جشنواره‌ها شرکت دارم و انیمیشن یک ویروس تاجدار را در زمستان سال 98 ساختم و برای شرکت در پویش فیلم‌سازی مقابله با کرونا ارسال کردم.

وی ادامه داد: این انیمیشن افراد را با ویروس کرونا آشنا می‌کند و یک انیمشین مفهومی نیست و بیشتر حالت مستند دارد که در رابطه با عملکرد ویروس‌ها واکنششان در رابطه با یک سلول جانوری است که در این خصوص توضیحات کاملی را می‌دهد و چگونگی مقابله با ویروس را داخل این انیمیشن به تصویر کشیده است.

 محمدی افزود: انیمیشین‌های استاپ‌موشن معمولا با المان‌های طبیعی ساخته می‌شوند و من در این انیمیشین با خمیر بازی فریم به فریم کار را پیش بردم اما برای اتصال و به هم چسباندن فیلم‌ها، از نرم‌افزار خاصی استفاده کردم.

وی با اشاره به اینکه در سومین دوره المپیاد نوجوانان شرکت داشته‌ام، افزود: برای آینده تصمیم دارم در سایر جشنواره فیلم کوتاه شرکت کنم و سعی می‌کنم ابزارآلات بیشتر و بهینه‌تری را برای ساخت انیمیشن به کار بگیرم.

این انیمیشین‌ساز نوجوان با اشاره به اینکه من مسیر ساخت فیلم و انیمیشن را به صورت خودآموز طی کردم و در کلاس‌های آموزشی تاکنون شرکت نداشته‌ام، اطلاع چندانی در زمینه چگونگی و نحوه برگزاری کلاس‌های آموزشی ندارم، گفت: اما مطمئنم که فرهنگسراهای استان و انجمن سینمای جوان این موقعیت را برای کارآموزان و هنرجویان رشته فیلمسازی فراهم آورده است.

وی با اشاره به اینکه در زمینه ساخت این استاپ‌موشن‌ها بسیار تلاش کردم، گفت: پدر و مادرم در این زمینه بسیار کمک کردند و به من برای ادامه این راه امید دادند. اما نکته‌ای که باید در این زمینه به آن اشاره بکنم این است که در راه استاپ‌موشن و ساخت انیمیشین یکی از بزرگترین عناصری که می‌تواند یاری‌گر یک هنرجو باشد، مساله علاقه است چرا که ساخت انیمیشین بسیار سخت است و زمان زیادی نیز از افراد می‌گیرد.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپویش فیلم‌سازی با موضوع مقابله با کرونالیلا بیگلیپارسا محمدی
sedayezanjannews.ir/nx3568


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»