کد خبر: 3611
1399/04/05 - 10:3


راه‌های زنجان در انتظار قیر و اعتبار

تبدیل راه‌های اصلی به بزرگراه در زنجان نیازمند تامین اعتبار و تخصیص قیر است تا فعالیت پیمانکاران شتاب بگیرد و کمتر شاهد سوانح دلخراش در مسیرها پرترافیک استان باشیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان تبدیل راه‌های اصلی به بزرگراه در زنجان نیازمند تامین اعتبار و تخصیص قیر است تا فعالیت پیمانکاران شتاب بگیرد و کمتر شاهد سوانح دلخراش در مسیرها پرترافیک استان باشیم.

ارتقا و توسعه راه فرعی به راه اصلی، کاهش تصادفات و تلفات جاده ای، توسعه صنعت حمل و نقل، توسعه صنایع اقتصادی و کشاورزی، کاهش زمان و هزینه در سفر، توسعه معادن، حفاظت از محیط زیست و پیشگیری از آلودگی، تخریب، توسعه فرهنگی و حفظ آثار میراث فرهنگی و تاریخی که دسترسی به آن از طریق راه مواصلاتی مورد پژوهش است، از مهمترین اهداف این پروژه های بزرگراهی در استان زنجان است.

به گزارش ایرنا توسعه و بهسازی مسیرهای ارتباطی استان زنجان، علاوه بر بهبود کیفیت تردد تاثیرات مستقیمی در شرایط اقتصادی، اجتماعی و گردشگری خواهد داشت و در صورت بهبود شرایط تردد در این محور حمل و نقل کالاهای کشاورزی به سهولت و با سرعت بیشتری انجام خواهد شد.

در کنار همه این مزایا پروژه های ارتقای راه اصلی به بزرگراه که از سال ۸۷ در استان زنجان آغاز شده به دلیل کمبود اعتبارات با کندی مواجه است که در حال حاضر با وجود بدهی راه و شهرسازی استان به پیمانکاران کارگاه ها همچنان بدون توقف فعال است اما شتاب بیش از گذشته و استفاده به موقع کاربران جاده ای از این داشته ها نیازمند تامین اعتبار است.

استان زنجان ۶ پروژه راه سازی مهم ملی دارد و همزمان هفت جاده با این پروژه ها ساخته می شود که چهار جاده مسیر اصلی برای ارتباط با استان های همجوار اردبیل، گیلان، آذربایجان غربی، کردستان و همدان است و سه جاده به بزرگراه تبدیل می شود که این جاده ها در شبکه بزرگراهی درجه یک کشور و آسیایی قرار دارند.

قیر قیمت ثابتی ندارد

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، در جلسه کارگاه مسیر زنجان بیجار گفت: هرکاری هم بکنیم با این تعداد پروژه هایی که در سطح استان ها پخش شده نمی توانیم در زمان مقرر آنها را به بهره برداری برسانیم.

محمدرضا کدخدازاده به اولویت بندی پروژه ها اشاره کرد و افزود: ابتدای امسال و سالهای گذشته نیز این مهم را لحاظ کردیم که پروژه هایی که به لحاظ ترافیکی، امنیتی و ایمنی دارای اولویت و یا در دست اتمام است در اولویت هستند که باید اعتبارات به این سمت هدایت شود.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته در حوزه راه ها ۲۴۰ طرح داشتیم، ادامه داد: هر کدام از این طرح ها ۱۰ تا ۱۲ پروژه در داخل خود داشتند که به طور کلی حدود ۲ هزارو ۳۰۰ پروژه را شامل می شد که اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای آن لحاظ شده بود.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه مجلس یازدهم تازه نفس است، گفت: امیدواریم با شکل گیری این مجلس فعالیت پروژه ها مفیدتر از گذشته باشد و نمایندگان تلفیق بودجه، بودجه و مشکلات اعتباری راه ها را مد نظر داشته باشند.

کدخدازاده یادآوری کرد: در هر استانی راه های کریدوری و کریدور ترانزیتی اولویت دارد که باید توسط نمایندکان مجلس هم توجه ویژه ای به آنها شود.

وی اظهار داشت: اعتبارات در قانون بودجه تصویب شده اما ناامید نیستم چرا که سالهای گذشته از یکی از بندهای اسناد خزانه استفاده می کردیم که مازاد بر اعتبارات نیز می توانیم این موارد را اخذ و در اختیار پروژه ها قرار دهیم.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: این همه فرایند تجمعی است که همه نمایندگان مجلس در استان، مسئولان باید این مهم را پیگیری کنند.

کدخدازاده ادامه داد: در سطح استان زنجان پروژه های مهم مشخص و به عنوان اولویت اعلام تا اعتبار مناسبی تزریق شود.

وی به موضوع قیر اشاره کرد و افزود: یکی از مواردی که سالانه برای پروژها کمک می کرد قیر بود که امسال متاسفانه نیست و علاوه بر این قیمت آن نیز تثبیت نشده است.

کدخدازاده خاطرنشان کرد: سالانه با قیرسازان توافق نامه ای منعقد می کردیم، اسناد خزانه در اختیار آنها قرار می دادیم و قیر می گرفتیم که امسال به دلیل نبود قیمت ثابت این کالا و نرخ دلار پایه قیر در بورس عرضه می شود نرخ آن حالت مزایده ای شده است و به نرخ ثابتی فروش نمی کنند.

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور گفت: با توجه به ظرفیت های قانونی پیگیر واحدهای سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذار هستیم که هرکدام از پیمانکاران شاغل و کسانی که آماده سرمایه گذاری هستند به ما معرفی شوند تا از ظرفیت ماده ۵۶ و تبصره ۱۹ و به صورت بی او تی یا برگشت سرمایه و دیگر روش ها استفاده کنیم.

کدخدازاده با بیان اینکه اعتبارات را باید هرچه سریعتر در اختیار پیمانکاران قرار دهیم افزود: اعتبارات سال ۹۹ اعلام شده اما در حال حاضر نقد نشده است.

 وی یادآوری کرد: موضوع نظام مهندسی به حدی ارتقا یافته که مشاوران، مهندسان و کارفرمایان توانمندی دارند که می توانند با نظارت دقیق کارها را به پیش ببرند.

پروژه های راه زنجان سالانه ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان نیز با بیان اینکه برای تخصیص قیر به پروژه های بزرگراهی استان کمک شود، گفت: وزارت راه و شهرسازی ۷۰۰ تن قیر درخواست کرده که امسال در اختیار استان ها قرار گیرد اما افزایش قیمت دلار موجب می شود در اجرای پروژه ها به نتیجه مطلوب نرسیم.

بیات منش با بیان اینکه سال های گذشته قیر ردیف بودجه ای جداگانه داشت، افزود: این مساله کمک قابل توجهی به چرخش کار کارگاه های راهسازی داشت.

وی با بیان اینکه اعتبارات عمرانی در سطح کلان کاهش یافته است، اظهار داشت: در حالیکه افزایش قیمت های چندین برابری را داریم اما سالهاست که افزایشی در اعتبارات عمرانی  نداریم و این مهم همچون سالهای گذشته تخصیص می یابد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه بهترین شیوه سرمایه گذاری و تولید و اشتغال در پروژه های عمرانی دولت است.

بیات منش ادامه داد: پروژه های راه استان زنجان توجه ویژه ای را  می طلبد و کل اعتبارات عمرانی برای ۶ پروژه راه در استان ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان است که این مهم با استانها مشترک بوده و با تخصیص ۴۰ تا ۵۰ درصدی کاهش می یابد.

وی تاکید کرد: تکمیل پروژه های در دست اجرای حوزه راه استان زنجان سالانه نیازمند ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار است تا بتوانیم چهار تا پنج ساله آنها را تکمیل کنیم.

پروژه های چندین ساله  موجب انباشت ضرر و زیان شده است

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: پروژه های ما در سطح کشور فرسایشی شده چرا که برخی از پروژه هایی که مقرر بود ۲ ساله به پایان برسد ۱۰ ساله شده است.

مرتضی خاتمی بر تسریع تخصیص اعتبار به این پروژه ها تاکید کرد و افزود: این مهم موجب جلوگیری از انباشت ضرر و زیان می شود که چنانچه سالها قبل انجام می شد در حال حاضر با مشکلات تخصیص قیر و افزایش نرخ دلار مواجه نمی شدیم.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ترافیک جاده زنجان بیجار افزایش یافته و از طرفی نیز سوانح رانندگی زیاد شده است حداقل در این بخش تا شهر زرین آباد تکمیل و زیر بار ترافیک قرار گیرد.

نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی گفت: مجموعه هایی که ترافیک این مسیر را زیاد کرده اند باید به اجرای سریعتر این پروژه کمک کنند.

خاتمی تاکید کرد: قرار است مجلس به زودی در مساله قیر وارد شود و رییس مجلس تاکید بر رفع این مشکل دارد که در این بخش تسهیل می شود.

درآمدهای ناشی از فروش اموال باید به پروژه ها تزریق شود

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این جلسه گفت: مجلس باید در درآمدهای دولت همکاری کند، روش دولت با فروش اموال و بردن آن به بورس، درآمد را به سمت هزینه های جاری می برد که باید این روش متوقف و مالیات جایگزین شود.

مصطفی طاهری افزود: نباید از هزینه های جاری به عمرانی هزینه شود، باید ۲ فوریتی داشته باشیم تا هر چیزی از اموال دولت به فروش می رسد به پروژه ها هزینه شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی و نقدینگی زیاد جامعه باید مورد استفاده قرار گیرد چرا که در مسیر شمال به جنوب از طارم تا گرماب و برعکس بخش خصوصی وجود دارد که باید تسهیل گری برای ورود این بخش وجود داشته باشد تا در بروکراسی اداری گیر نکند.

تکمیل بزرگ راه زنجان به بیجار موجب کاهش سوانح می شود

فرماندار شهرستان ایجرود در ادامه این جلسه گفت: مسیر زنجان بیجار پرترافیک و پرخطر و سوانحی که در این مسیر اتفاق می افتد دلخراش است.

باب الله فتحی اظهار داشت: راه و شهرسازی برای فعالیت پروژه های این مسیر تلاشهای فراوانی انجام داده اند.

وی تاکید کرد: از زرین آباد تا کیلومتر پنج بسیار مهم است که در حال حاضر زیرسازی پنج کیلومتر آن به پایان رسیده و زیرسازی ۶ کیلومتر دیگر آغاز می شود.

فرماندار شهرستان ایجرود ادامه داد: مسیر زنجان - بیجار به دلیل دسترسی به استان کردستان و آذربایجان غربی بسیار مهم و حساس است و از طرفی نیز ایجرود جزو ۳۱ شهرستان کمتر توسعه یافته کشور محسوب می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در ادامه افزود: در کیلومتر ۲۲ و ۲۳ محور زنجان بیجار کیلومتر ۲۲ و ۲۳ راهدارخانه پاپایی قرار دارد که فضاهای خوبی در گردنه ها و مسیرهای صعب العبور استان برای ارائه خدمات به کاربران جاده ای فراهم شده است.

بیات منش با بیان اینکه پروژه بزرگراه مسیر زنجان بیجار به طول ۲۸ کیلومتر در اختیار شرکت پایدارسازان بود که در مراحل پایانی اجرای پروژه قرار دارند.

وی ادامه داد: در این محور قطعه پیمان سپاری شده که شرکت عمران نیرو مجری اجرای آن است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: زنجان بیجار و زنجان به تکاب مسیرهای اصلی هستند که قرار است منابع ملی به مسیر دوم تزریق شود.

بیات منش اظهار داشت: شرکت پایدارسازان از کیلومتر هفت مسیر زنجان به بیجار در حال تبدیل راه اصلی به بزرگراه هستند.

پیمانکار این شرکت در ارائه گزارش خود افزود: کل طول پروژه ۷۶ و نیم کیلومتر(قطعه دوم) است که از این میزان ۲۰ کیلومتر به بهره برداری رسیده و پنج کیلومتر آماده بهره برداری و ۲۶ کیلومتر دیگر نیز در دست احداث قرار دارد.

وی اظهارداشت: ۲۵ و نیم کیلومتر این مسیر نیز در مرحله انجام مناقصه قرار دارد.

پیمانکار شرکت پایدارسازان با بیان اینکه پیشرفت ریالی پروژه ۷۶ و پیشرفت فیزیکی آن ۷۵ درصد است، ادامه داد: ۱۳۵ میلیارد ریال مطالبه پیمانکار و ۲۰۰ میلیارد ریال نیز برای تکمیل پروژه نیاز داریم.

وی قیر مورد نیاز برای ادامه پروژه را ۲ هزار تن بیان کرد و افزود: برای این مسیر ۷۶ دستگاه پل نیاز است که از این تعداد ۷۱ دستگاه احداث و پنج پل دیگر در دست ساخت قرار دارد.

پیمانکار شرکت عمران نیرو نیز در ادامه به قطعه سوم پروژه اشاره کرد و افزود: پیشرفت ریالی و فیزیکی این قطعه بیش از ۹ درصد است که مطالبه پیمانکاران در این قطعه ۲۵ میلیارد ریال و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل ۱۰۰ میلیارد ریال و قیر مورد نیاز نیز یک‌هزار تن است.

وی اضافه کرد: برای این قطعه ۳۶ دستگاه پل نیاز داریم که از این تعداد ۲ دستگاه در دست ساخت قرار دارد و تاکنون هیچ پلی تکمیل نشده است./ 940

انتهای پیام


صدای زنجانبزرگراه های زنجانقیر و اعتبارراه و شهرسازی
sedayezanjannews.ir/nx3611


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»