کد خبر: 3618
1399/04/07 - 9:22


صدای زنجان به صدا درآمدن آژیر قرمز کرونایی در زنجان و راهکار برون رفت از آن را بررسی می‌کند؛

شفافیت کلید همراهی

با گذشت حدود 4 ماه از شیوع کرونا در کشور و به تبع آن در زنجان، دوباره آژیر وضعیت قرمز در برخی از شهرهای استان همانند زنجان، طارم و خرمدره به صدا درآمده و احتمال برگشت مجدد محدودیت‌ها از سوی مسئولان، نگرانی‌ها را در این زمینه تشدید کرده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- با گذشت حدود 4 ماه از شیوع کرونا در کشور و به تبع آن در زنجان، دوباره آژیر وضعیت قرمز در برخی از شهرهای استان همانند زنجان، طارم و خرمدره به صدا درآمده و احتمال برگشت مجدد محدودیت‌ها از سوی مسئولان، نگرانی‌ها را در این زمینه تشدید کرده است. محدودیت‌هایی که با گذشت چند ماه و سفید شدن وضعیت برای برخی از کسب و کارها برداشته شده بود ولی حالا مسئولان از روند صعودی ابتلا به بیماری کرونا خبر داده و عنوان کردند که طی ماه‌های گذشته ۲۰ درصد تست‌های سرپایی مثبت تشخص داده می‌شد ولی اکنون این رقم به ۴۰ درصد رسیده است.

به گزارش روزنامه صدای زنجان آمارها نشان می‌دهد شمار بسترهای کرونایی این استان از ۳۰ به بالای ۶۰ نفر افزایش یافته است در حالی که پیش از این میانگین بستری‌ها ۳۵ نفر بود.

 رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی: موج جدید شیوع کرونا/ هشدار جدی است

قزلباش، رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان از موج جدید شیوع ویروس کرونا خبر داده و گفته آمارهای مربوط به شیوع ویروس کرونا در استان، حاکی از آن است که میزان این شیوع در حال افزایش بوده و این موضوع می‌تواند هشداری جدی باشد.

این مسئول عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی همشهریان را سبب افزایش میزان مبتلایان به کرونا دانسته و معتقد است در حال حاضر ۳۵ درصد مبتلایان، مربوط به افراد آلوده شده در تجمعات است.

مسئولان، مردم را به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقصر وضعیت موجود می‌دانند به طوری که استاندار زنجان ضمن گلایه از مردم مبنی بر عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، این‌گونه عنوان کرد که اگر مردم استان فاصله اجتماعی و نکات بهداشتی را رعایت نکنند با افزایش مبتلایان به ویروس کرونا در استان مواجه خواهیم شد.

به گفته مسئولان استان در حال حاضر رعایت نکردن نکات بهداشتی و آداب تنفسی و نیز فاصله اجتماعی تست سرپایی غربالگری کرونا در استان بیش از سه برابر رشد داشته است و اگر مردم استان فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند باز هم محدودیت‌ها در استان اعمال می‌شود.

معاون دانشگاه علوم پزشکی: کرونا نه ضعیف شده نه خداحافظی کرده است

 محمدرضا صائینی به حفظ ارتباطات و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در زنجان به دلیل وضعیت نامطلوب بیماری کرونا در استان‌های مجاور زنجان اشاره داشته و بر این باور است که رعایت اقدامات حفاظتی پیشگیرانه از این نوع بیماری در بین زنجانی‌ها در مقایسه با گذشته کمرنگ‌تر شده، چون بر این باورند که ویروس کرونا خداحافظی کرده یا ضعیف شده است.

به گفته معاون دانشگاه علوم پزشکی زنجان ۸۰ تا ۸۵ درصد مردم علامت خفیف بیماری کرونا را دارند و به همین دلیل متوجه بیماری نمی‌شوند. این بیماری در یکسری افراد خیلی سخت بروز می‌کند، در حالی که اگر به توصیه‌ها عمل کنیم این بیماری به راحتی قابل کنترل است.

 الزام همگانی به استفاده از ماسک

راهکار مسئولان کشوری برای فائق آمدن بر موج جدید کرونا، الزام همگانی به استفاده از ماسک و اجرای دقیق دستورالعمل‌های بهداشتی عنوان شده است.

هر چند در برخی از کشورها جرایم سنگینی برای نقض قوانین بهداشتی اعمال می‌شود، اما روحانی، رئیس جمهور عنوان کرده « همانگونه که در دوره قبل با همراهی مردم نیازی به اعمال جریمه و استفاده از رفتارهای قهری نداشتیم، در مرحله جدید نیز نیازی به استفاده از قوه قهریه نباشد. مسئولان کمیته‌های امنیتی-اجتماعی و اقتصادی و همچنین بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا دستورالعمل‌های مربوط به این‌که استفاده از ماسک در چه مناطقی از کشور و یا در چه اماکنی اجباری خواهد شد، تهیه کرده‌اند که در صورت تصویب در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ابلاغ و اعلام خواهد شد.»

در حالی از دید مسئولان مقصر اصلی وضعیت پیش آمده مردم هستند و به نوعی توپ را در زمین آنان می‌اندازند که برخی دیدگاه‌ها حاکی از این است که ریشه این مشکلات در برخی اقدامات کارشناسی نشده از سوی مسئولان، وعده وعیدهای عملی نشده و عدم ارائه آمار دقیق از وضعیت کرونا می‌داند که سبب بی‌اعتمادی مردم به مسئولان و عدم همکاری آنان شده است.

جامعه‌‌شناس: دولت در عمل حمایت کند نه در حرف/ در مباحث اقتصادی نمی‌توان وعده وعید داد و عمل نکرد

موضوعی که امیر امیری، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس نیز بر آن اشاره داشته و بر این باور است که باید به مردم حق داد چون مجبورند به کسب و کار خود پردازند، در وضعیت فعلی اقتصادی مردم تاب و تحمل نشستن در خانه را ندارند در چنین مواقعی دولت باید دست مردم را بگیرد و حمایت لازم را در عمل داشته باشد نه در حرف.

به گفته این جامعه‌شناس در کارهای فرهنگی که ثمره آن به صورت مدت‌دار به بار می‌نشیند می‌توان وعده وعید داد ولی در مورد مباحث اقتصادی که با مایحتاج و سفره مردم در ارتباط است نمی‌توان وعده داد و عمل نکرد چرا که اگر دولت نتواند این نیازها را تأمین کند مردم به اجبار در محل کار خود حاضر می‌شوند همان اتفاقی که در مورد کرونا رخ داد و دولت نتوانست بیش از یک ماه مردم را در قرنطینه نگه دارد و شاهد بازگشایی بازارها، ادارات  و کسب‌ وکارهای دیگر بودیم.

 وقتی در ادارات پروتکل بهداشتی رعایت نمی‌شود چه انتظاری از مردم عادی است؟!

وی در واکنش به عدم رعایت موارد بهداشتی از سوی مردم در مکان‌های عمومی و کسب و کارهای خود، به موضوع عدم فرهنگسازی در این زمینه اشاره کرد و افزود: وقتی در مکان‌ها و ادارات دولتی یک تب سنج و یا مواد ضدعفونی‌کننده‌ای برای شناسایی مراجعه‌کنندگان و کارکنان مبتلا به کووید 19 تعبیه نشد چه انتظاری از مردم عادی می‌توان  داشت.

 جبهه‌گیری بین مردم و مسئولان

این جامعه‌شناس در پاسخ به رفتارهای مردم برای مقابله با کرونا و همراه بودن یا نبودن با دولت این‌گونه عنوان کرد: در این زمینه مردم مسئولان را با خود همراه نمی‌بینند و یک نوع جبهه‌گیری رخ داده است، این تقابل و جبهه گیری در نتیجه حمایت‌هایی است که قرار بود از مردم برای جبران خسارت‌هایشان انجام شود ولی در حد وعده باقی ماند و حتی برخی از خانواده‌ها با وجود ارسال پیامک موفق به دریافت کمک یک میلیون تومانی نشدند در حالی که آن هم بلاعوض نبوده و قرار است از یارانه‌شان کسر شود و در واقع کمکی صورت نگرفته است.

به گفته این استاد دانشگاه در صورت ادامه روند فعلی و عدم رعایت مردم و نیز مسئولان در ادارات، وضعیت قرمز ادامه‌دار بوده و هر روز شاهد از دست دادن جان همشهریان خود خواهیم بود از همین رو دولت باید به هر طریقی کمک‌ حال مردم باشد تا مجبور نشوند بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی بر سرکار حاضر شوند.

وی معتقد است افراد شاغل به دلیل بسته بودن مهدهای کودک و مشکل در نگهداری فرزندانشان تحت استرس و فشارهای روانی قرار دارند که آسیب آن به مراتب بدتر از کرونا ویروس است.

 ضرورت تمرکز بر اعتمادزایی در شرایط بحران

برخی صاحب‌نظران معتقدند در حال حاضر مردم و دولت به نوعی در تقابل هستند و اعتمادی که مردم در اوایل شیوع ویروس کرونا و همکاری‌هایی که داشتند را ندارند و به نوعی همدیگر را مقصر قلمداد می‌کنند از همین رو امیری بر این باور است که هر چند اعتمادزایی بین مردم و مسئولان یک شبه به وجود نیامده و از بین نمی‌رود ولی در شرایط بحرانی باید بر این موضوع بیشتر تمرکز کرده و تلاش بر ایجاد اعتماد و همکاری باشد.

به گفته این جامعه‌شناس، مردم شاهد این هستند که هیچ کدام از پروتکل‌های اعلامی و دستورالعمل‌های صادره از سوی مسئولان در جامعه عملیاتی نشده و نظارتی هم بر عدم اجرا وجود ندارد.

مسئولان آمار دقیق به مردم ارائه کنند

وی تنها راه برون از وضعیت فعلی و همراه کردن مردم با مسئولان و به عکس را اعتمادزایی دانسته و بر این باور است که مسئولان باید آمار و اطلاعات را صادقانه به مردم اعلام کنند چرا که در حال حاضر اکثراً بر این باورند که آمار دقیق از سوی مسئولان اعلام نمی‌شود از همین رو عدم انتشار آمار دقیق یا صحت دارد یا این‌که مردم به لحاظ ذهنی این درگیری را دارند که نکند همانند سایر موارد آمار دقیقی به آن‌ها داده نشود؟ پنهان‌کاری و عدم ارائه اطلاعات درست از سوی مسئولان در محیط‌های بسته و شهرهای کوچک در کمترین زمان آشکار می‌شود و مردم در جریان واقعیات قرار می‌گیرند و همین عامل سبب سلب اعتماد مردم به مسئولان می‌شود.

امیری بر این باور است که به هر میزان مسئولان با مردم صادقانه برخورد کنند نتیجه مثبتی دریافت کرده و پا به پای مسئولان در برطرف کردن آن تلاش می‌کنند. وی افزود: متأسفانه در موضوع کرونا این صداقت وجود نداشته و نمی‌دانم چرا نمی‌خواهیم آمار دقیقی از مبتلایان و مرگ و میر‌های ناشی از کرونا را به مردم بدهیم؟ این‌که بیان آمار واقعی ممکن است روح و روان مردم را آزار ‌دهد قبول ولی حفظ  جان انسان‌ها باارزش‌تر از همه چیز است حتی اگر به قیمت آسیب رسیدن به روح و روان دیگر افراد باشد.

وی با اشاره به این‌که بیان آمار واقعی سبب حساسیت مردم به موضوع و رعایت موارد بهداشتی می‌شود، خاطرنشان کرد: وقتی آمار مرگ و میر و مبتلایان را کمتر از میزان واقعی اعلام می‌کنیم حساسیت مردم نسبت به موضوع کمتر شده و نتیجه همانی می‌شود که در حال حاضر در جامعه شاهد آن هستیم.

به گفته این جامعه‌شناس در نظام‌های دموکراتیک‌تر که مردم و مسئولان خود را یک واحد می‌دانند هر تصمیمی در جامعه براساس هزینه فایده انجام می‌شود، متأسفانه این موضوع در جوامع فعلی ما کمتر مشاهده می‌شود به گونه‌ای که مطالبه‌گری که شهروندان از رسانه‌ها و مسئولان انتظار دارند رخ نداده و اخبار اعلامی از سوی منابع خبری هیچ همخوانی با واقعیت‌های جامعه ندارد از همین رو هم اعتماد مردم نسبت به نظام اطلاع‌رسانی و رسانه‌ها کمتر شده است.

امیری با تأکید بر این مطلب که باید اعتماد را به رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های آزاد و شبکه‌‌های اجتماعی افزایش داده و سنگ‌اندازی در فعالیت‌های آن نشود، بیان کرد: رسانه‌های دولتی با محدودیت‌هایی  مواجهند از همین رو اجازه فعالیت آزادانه همراه با نظارت لازم را به رسانه‌های آزاد در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بدهیم تا اطلاعات صحیح و صادقانه را به مردم برسانند.

 فرماندار: مردم مقصرند/  کرونا را جدی نمی‌گیرند

در حالی این جامعه‌شناس از بی‌اعتمادی مردم به مسئولان و عدم شفاف‌سازی لازم در بیان آمار و اطلاعات مربوط به مبتلایان ویروس کرونا و فوتی‌های ناشی از آن سخن می‌گوید که رضا عسگری، فرماندار زنجان عامل اصلی قرمز شدن وضعیت زنجان را عدم توجه مردم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانسته و بر این باور است که آنان شرایط را عادی جلوه دادند و بیماری کرونا را جدی نمی‌گیرند از طرفی افرادی هم که پروتکل بهداشتی را رعایت می‌کنند مورد سرزنش این افراد قرار می‌گیرند.

به گفته این مسئول طبق بررسی‌های انجام شده عامل اصلی افرادی که مبتلا به کرونا شدند این بوده که یکی از اعضای خانواده پیش‌تر دچار این بیماری بوده و به او منتقل کرده است از همین رو حدود 40 درصد از کسانی که آزمایش کرونای آن‌ها مثبت اعلام شده قبل از بررسی و آزمایش یکی از اعضای خانواده درگیر این بیماری بوده و یا در مراسم عروسی یا ختم شرکت کرده است.

فرماندار زنجان شرکت در اجتماعات را یکی از اصلی‌ترین عامل انتقال ویروس کرونا دانسته و عنوان کرد: علی رغم هشدارهای متعدد متأسفانه مردم جدی نمی‌گیرند و ما نگران این هستیم که همانند دیگر استان‌ها با پیک این ابتلا به کرونا مواجه شده و بیمارستان‌ها ظرفیت لازم را برای پذیرش بیماران کرونایی نداشته باشند.

وی بر این باور است که زنجان نسبت به استان‌های همجوار خود شرایط قابل قبولی را با وجود تعداد فوتی‌های ناشی از این ویروس دارد ولی به شرایط پیک نرسیدیم چون وضعیت را مدیریت‌ کردیم و مردم نیز همکاری لازم را در این زمینه داشتند.

 وضعیت فعلی نگران‌کننده است/ 50 درصد افراد مبتلا به کرونا بدون علامت بودند

به گفته این مسئول روند فعلی در شیوع ویروس کرونا در شهر زنجان نگران کننده بوده چرا که بیش از 50 درصد افرادی که آزمایش کرونای آنها مثبت اعلام شده، هیچ علامتی نداشتند و ناقل این بیماری بودند.

فرماندار زنجان به تشکیل جلسات مختلف برای مدیریت وضعیت فعلی در سیر صعودی مبتلایان به کرونا ویروس اشاره داشته و عنوان کرد که پروتکل‌های بهداشتی لازم ابلاغ شده است ولی در صورت بی‌توجهی مردم و واحدهای صنفی این دستورالعمل‌ها تأثیرگذاری لازم را نداشته و معجزه نمی‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که پروتکل‌های زیادی ابلاغ شده ولی به دلیل نبود نظارت‌های لازم چندان به مرحله اجرا نرسیده است، گفت: « در حوزه سلامت نمی‌توان برای هر شهروند و یا واحد صنفی یک مأمور گذاشت، باید بپذیریم ویروس کرونا به صورت بلند مدت مهمان ناخواسته دنیا شده و مردم باید رفتارها و عادات خود را براساس شرایط جدید تنظیم کنند. در جلسه برگزار شده تأکید بر اعمال نظارت‌های لازم شد از طرفی در فرمانداری نیز گروه بازرسی تشکیل و اهمیت دادن به این موضوع تشدید شده است.»

نه مردم و نه متصدیان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند

عسگری به تشدید نظارت‌های لازم بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در بانک‌ها، سیستم حمل‌ونقل و عمومی، مراکز صنفی اشاره کرد و یادآور شد: هر چند در برخی برنامه‌ها همانند برگزاری امتحانات نهایی پروتکل‌های بهداشتی رعایت شد ولی در برخی از موارد همانند پمپ‌های  بنزین و گاز  با وجود ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی، نه مردم رعایت می‌کنند نه متصدیان آن. از همین رو شرکت نفت و مرکز بهداشت مکلف به تشدید بازرسی‌ها از این مراکز شده و برخوردهای لازم انجام می‌شود.

فرماندار زنجان یکی از راهکارها برای برون از وضعیت فعلی و جلوگیری از تشدید شیوع ویروس کرونا در بین مردم زنجان را استفاده از پویش‌های مردمی برای مستمر بودن تذکرات در سطح جامعه در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی دانست و بیان کرد: در روزهای نخست شیوع این بیماری پویش‌های مردمی برای ضدعفونی شهر و نیز کنترل مبادی ورودی شهر شکل گرفت در حال نیز نیازمند این هستیم که همه حساسیت موضوع را به همدیگر تذکر داده و رعایت موارد بهداشتی را از خودشان شروع کنند.

وی در پاسخ به این سوال که برخی عامل وضعیت فعلی را اقدامات کارشناسی نشده از سوی مسئولان دانسته و کم‌رنگ شدن همکاری مردم را ناشی از وعده‌های حمایتی محقق نشده می‌دانند که منجر به بی‌اعتمادی آنان به مسئولان شده است، خاطرنشان کرد: « محدودیت‌هایی که در ابتدا اعمال شد برای حساس کردن جامعه به این ویروس لازم بود. از طرفی نمی‌شود ماه‌ها همه صنوف و کسبه را تعطیل کرد چرا که هنوز متخصصان امر به جمع‌بندی واحدی از رفتار ویروس کرونا نرسیدند از همین رو چاره‌ای جز از سرگیری فعالیت‌ها در قالب چارچوب‌ها و ضوابط تعیین شده نبود.»

وی با اشاره به این‌که برخی از صنوف همچنان از سوی دانشگاه علوم پزشکی پرخطر اعلام شده و همانند تالارها مجوز فعالیت داده نشده است، بیان کرد: در حوزه حمایت مالی از این صنف تمهیدات لازم اندیشیده شده است از طرفی در ارائه حمایت‌های لازم وفای به عهد شده و تسهیلات و گشایش‌هایی صورت گرفته است.

عسگری با تأکید بر این‌که مردم عادی با این محدودیت‌ها مواجه نبوده و توصیه ما هم بر رعایت موارد بهداشتی از سوی این افراد است، افزود: این موضوع ارتباطی با تعطیلی یک واحد در مقطعی از سال نداشته که به لحاظ اقتصادی متحمل آسیب شدند.

به گفته این مسئول مشکل فعلی اینجاست که مردم با مسافرت کردن، شرکت در مجالس ختم و عروسی و تجمع‌های گروهی شرایط را عادی جلوه می‌دهند و افزایش این ارتباطات و دید و بازدیدها که ارتباطی به عدم توجه مسئولان به تعهدات خود در قبال صنوف آسیب‌دیده از کرونا ندارد که آن را بهانه قرار دهیم. عموم افراد مبتلا به کرونا نیز با شرکت در این مراسمات درگیر این ویروس شدند.

ربط دادن علت بی‌توجهی مردم به مباحث اقتصادی منطقی نیست/ نگرانی جدی است

به گفته فرماندار زنجان رفتارهای مردم عادی‌سازی شده و ربط دادن علت بی‌توجهی مردم به مباحث اقتصادی منطقی نیست، نگرانی جدی بوده و مردم تصور نکنند که خطر ابتلا کمتر شده است چرا که این ویروس به صورت تراکمی در شهر حضور دارد و در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی هر لحظه امکان ابتلا به کرونا وجود دارد.

وی ضمن گلایه از مردم مبنی بر عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده نکردن از ماسک، حضور در مکان‌های تجمعی همانند آرامستان‌ها، خاطرنشان کرد: مردم حساسیتی که در اوایل شیوع کرونا داشتند را همچنان ادامه دهند و در این بین امکان وارد آمدن خسارت بر برخی از صنوف نیز وجود دارد که باید از همراهی آن‌ها در طول چند ماه گذشته قدردانی کرد.

افزایش همدلی و همبستگی راهکاری است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان برای مقابله با موج جدید شیوع بیماری کرونا در استان اعلام کرده و گفته از اقدامات جدی که امروز می‌توان انجام داد، بحث کاهش ساعات کاری کارکنان و دورکاری آن‌ها، اعمال محدودیت‌ها در ورودی و خروجی شهر و … است.

به گفته این مسئول حوزه سلامت استان، اگر خواهان کنترل این بیماری هستیم، باید مواردی چون استفاده اجباری از ماسک، برگزار نکردن مراسم در آرامستان‌ها و تالارهای عروسی و … را در اولویت قرار دهیم.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانشیوع دوباره کروناعلوم پزشکی زنجانفرماندار زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3618


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»