کد خبر: 3650
1399/04/09 - 16:39


قول دولت برای اصلاح دستمزد در نیمه دوم سال

آنطور که سازمان بازرسی اعلام کرده دولت برای اصلاح دستمزد در نیمه دوم سال برنامه دارد، پس باید منتظر برگزاری جلسات شورای عالی کار باشیم؛ این در حالیست که هنوز حق مسکن تصویب نشده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- آنطور که سازمان بازرسی اعلام کرده دولت برای اصلاح دستمزد در نیمه دوم سال برنامه دارد، پس باید منتظر برگزاری جلسات شورای عالی کار باشیم؛ این در حالیست که هنوز حق مسکن تصویب نشده است.

تقریباً از اسفند سال گذشته بحث دستمزد کارگران در جامعه کارگری و کارفرمایی مطرح است و به قدری حواشی این موضوع زیاد بوده که حتی رهبری و نهادهای قضائی نیز به موضوع مزد کارگری ورود کردند.

سکانس نخست: قهر نمایندگان کارگری

اسفند سال گذشته که پس از چندین بار لغو جلسه، بالاخره در هفته آخر سال جلسات شورای عالی کار برای تعیین دستمزد برگزار شد، به دلیل عدم جلب رضایت نمایندگان کارگران در مورد پایه دستمزد، بخشنامه مزد ۹۹ بدون امضای این افراد، و به صورت دو جانبه بین نمایندگان دولت و کارفرمایی با افزایش ۲۱ درصدی پایه مزد برای حداقل بگیران و ۱۵ درصدی +۹۱ هزار تومان برای سایر سطوح مزدی، تصویب شد.

نمایندگان کارگران، با انتقادات گسترده نسبت به عملکرد دولت، معتقد بودند که دولت در قالب یک نماینده کارفرما، در جلسات شورای عالی کار حاضر شده و توجهی به موضوعات مطروحه در مورد مشکلات معیشتی کارگران نداشته است.

سکانس دوم: تذکر رهبری و ورود نهادهای قضائی

پس از افزایش اعتراضات جامعه کارگری به فاصله معنادار سبد معیشت ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی با پایه مزدی یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومانی کارگران و ثبت چندین شکایت در دیوان عدالت اداری، قوه قضائیه با دعوت از نمایندگان کارگری و کارفرمایی، ضمن شنیدن نظرات این دو گروه، قول پیگیری داد.

همچنین رهبری در جلسه‌ای با هفت مجموعه تولیدی تاکید کردند که «حقوق طبیعی نیروی کار باید رعایت بشود. یعنی دستمزد عادلانه، پرداخت منظم و بدون تأخیر، ثبات اشتغال یعنی امنیت شغلی، که این یکی از مسائل بسیار مهم است.»

سکانس سوم: قول وزیر کار برای بهبود دستمزد

در ادامه این ماجراها، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که با برگزاری مجدد جلسه شورای عالی کار در مورد حق مسکن، تصمیم گیری خواهد شد تا با این مؤلفه حقوق کارگران به صورت نسبی بهبود یابد.

پس از ارسال دعوت نامه جلسه شورای عالی کار، نمایندگان کارگری تاکید کردند که اگر قرار باشد در این جلسه، فقط مساله حق مسکن مطرح شود، زیر بار نخواهند رفت و باید به موضوع پایه مزدی نیز ورود شود.

سکانس چهارم: افزایش ۵ درصدی پایه مزدی و تعیین حق مسکن

نتیجه جلسه شورای عالی کار پس از نزدیک به ۷ ساعت، به این قرار بود که حق مسکن از ۱۰۰ هزار به ۳۰۰ هزار تومان افزایش یابد و از آن طرف نیز با کسر ۷۵ هزار تومان از پایه سنوات، ۵ درصد به پایه مزدی افزوده شود. به این ترتیب پایه مزدی در سال ۹۹ نسبت به ۹۸ از ۲۱ درصد به ۲۶ درصد برای حداقل بگیران افزایش یافت. همچنین پایه مزد سایر سطوح نیز ۷۸ هزار تومان افزوده شد. (جزئیات بیشتر)

مطابق با اعلام اعضای شورای عالی کار، این تغییرات از تیر ماه اعمال و به این ترتیب لیست‌های حقوق و دستمزد کارگران از این ماه اصلاحیه می‌خورد.

سکانس پنجم: انتظار برای تصویب حق مسکن در دولت

بر این اساس، با توجه به اینکه شورای عالی کار، صرفاً عددی را برای حق مسکن کارگران به هیأت دولت پیشنهاد می‌دهد، باید این موضوع در دولت تصویب و سپس برای اجرا ابلاغ شود.

متأسفانه با گذشت ۹ روز از تیر ماه هنوز هیأت دولت در مورد حق مسکن کارگران تصمیمی نگرفته است؛ این در حالیست که مطابق با وعده‌های داده شده، تغییرات دستمزد باید از تیر ماه اعمال شود.

سکانس آخر: قول دولت برای اصلاح دستمزد در نیمه دوم سال

حال در آخرین حاشیه پررنگ‌تر از متن دستمزد ۹۹ کارگران، رئیس سازمان بازرسی کل کشور روز گذشته در گفت و گویی با یکی از رسانه‌های کشور، از وعده دولت برای بازنگری در دستمزد طی ۶ ماه دوم سال خبر داده است.

طبق گفته درویشیان «دولت این قول را به ما -سازمان بازرسی کل کشور- داده است که در ۶ ماهه دوم سال این موضوع را مجدداً بازنگری کند و امیدواریم ان‌شاالله روند حقوق‌ها اصلاح شود.»

وی همچنین تاکید کرده است که «نظارت بر اجرا و اعمال افزایش ۵ درصدی پایه مزد و ۲۰۰ هزار تومانی حق مسکن را حتماً پیگیری خواهد کرد.»

آنطور که استاندار تهران چندی پیش اعلام کرد خط فقر در پایتخت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است، درحالی که مجموع دریافتی یک کارگر حداقلی بگیر ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است؛ یعنی تقریباً دو میلیون تومان از خط فقر پایین‌تر.

براین اساس اگر قصد دولت برای اصلاح دوباره دستمزد برای نیمه دوم سال جدی باشد، باید دولت از تقریباً دو ماه دیگر جلسات شورای عالی کار را برگزار کند تا فرصت کافی برای بحث و بررسی و اعمال افزایش احتمالی دستمزد برای نیمه دوم سال وجود داشته باشد. باید منتظر ماند و دید دولت به وعده خود عمل خواهد کرد یا خیر./ 940

انتهای پیام


صدای زنجانافزایش دستمزد 99سازمان بازرسی کشورشورای عالی کار
sedayezanjannews.ir/nx3650


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»