جوانان روستایی: سالن ورزشی در روستاها خالی بوده و تبدیل به انبار کود شده است!/ معاون ورزش و جوانان استان: نیازسنجی اشتباه در استقرار سالنها را قبول داریم اما این تعداد، محدودند/ کارشناس ورزشی: نظارت بر سالنهای ورزشی تقویت شود
لیلا محمدی-
نیازسنجی اشتباه در استقرار سالنهای ورزشی در برخی از نقاط استان سبب شده تا
اداره کل ورزش و جوانان استان با همکاری دانشگاه آزاد اسلامی طرح تحقیقاتی امکانسنجی
و نیازسنجی پروژهها را آغاز کرده است تا از هدررفت منابع دولتی جلوگیری کند.
در راستاي عمل به اصل 44 قانون
اساسي و اجرای تنظیم بخشی از مقررات دولت، از سال 81 اماکن ورزشی به بخش خصوصی
واگذار شده است. اجرای قانون ماده 88 فرصتهای خوبی را برای نهاد ورزش بوجود آورد
اما در کنار این فرصتها هم تشکیلات ورزش خصوصاً ادارات ورزش و جوانان (تربیت بدنی)
و هم هیئتهای ورزشی را درگیر چالشهایی کرده است.
کارشناسان معتقدند کاهش تصدیگری
دولت که در آن مدیریت غیردولتی و به عبارتی اداره امور کشور توسط مردم از جمله سیاست
های مسئولان کشور بوده که نتیجه آن مشارکت مردم در سازندگی کشور است.
احمدی، مربی یکی از رشتههای
رزمی در گفتوگو با صدای زنجان معتقد است کاهش بار مالی از مزایای واگذاری سالنهای
ورزشی به بخش خصوصی است که با اجاره اماکن ورزشی بخش زیادی از هزینههای جاری از
قبیل حقوق کارکنان که تحت عنوان متصدی سالن تا قبل از قانون اجاره اماکن توسط
ادارات تربیتبدنی وقت (اداره ورزش و جوانان فعلی) بکارگیری و استخدام میشدند و
سایر هزینهها نظیر بیمه حوادث سالنها، هزینه آب، برق و گاز و غیره از دوش دولت
برداشته و توسط بخش خصوصی (بهرهبردار) پرداخته میشود.
وی درآمدزایی و رشد اقتصادی
ورزشی را از دیگر مزایای واگذاری سالن ورزشی دولتی به بخش خصوصی میداند که علیرغم
کاهش بار مالی با اجاره اماکن ورزشی که بصورت سالانه با بهرهبرداران منعقد میشود،
مبالغی به حساب خزانه دولت واریز میگردد که درصدی از آن تحت عنوان درآمدهای
اختصاصی یا برگشتی اماکن به حساب اداره واریز و هیئتهای مربوطه منظور میشود که
گامی در مسیر نیل به اهداف اقتصاد ورزشی است.
اما امیر، یکی از ورزشکاران پیشکسوت
زنجانی معتقد است قانون واگذاری اماکن دولتی به بخش خصوصی به هیچ عنوان درست نیست
چرا که تربیت بدنی و فعالیت ورزشی در کنار آموزش و پرورش باید رایگان باشد. البته
نمیخوام بگویم بعد از اجرای ماده 88 مربوطه به قانون اجاره اماکن از افراد شهریه
دریافت میشود، نه قبل از آن هم وجود داشت اما باید پذیرفت که با اجرای این قانون،
میزان شهریهها هم چندین برابر شده است.
وی با بیان اینکه با اجرای این
قانون ابعاد تربیتی ورزش به باد فراموشی سپرده شده است و باشگاهها به بنگاههای
اقتصادی تبدیل شدهاند، میگوید: قشر ضعیف با وجود مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور،
از فضاهای ورزشی یا محروم شده یا به سختی خانوادهها شهریه موردنیاز فرزندشان را
تامین میکنند.
بنا به گفته مسئولان در حال
حاضر 133 سالن ورزشی قابل واگذاری در استان به ثبت رسیده است که تعدادی از سالنهای
روستایی به دلیل فصلی بودن شغل ساکنان آن خالی مانده است، تا جایی که برخی از این
سالنها تبدیل به انبار کودشیمیایی شده یا در برخی موارد تبدیل به مکانی اجارهای
برای برگزاری جشن و مراسم عروسی شده است.
رضا، یکی از روستائیان در گفتوگو
با صدای زنجان با بیان اینکه همه ساله در فصل بهار و تابستان اکثرا جوانان در زمین
زراعی مشغول کشاورزی هستند و سایر فصول را برای تامین مخارج زندگی راهی کلانشهرها
میشوند، میگوید: سالن ورزشی در روستاها تقریبا خالی است یا تبدیل به انبار کود
شده است. در برخی موارد نیز این سالنها برای برگزاری مراسم جشن و عروسی اجاره
داده میشود!
تبدیل سالنهای ورزشی واگذار
شده به انبار کود غیرممکن است
به گفته بهنام صاحبی، معاون
توسعه منابع و پشتیبانی اداره کل ورزش و جوانان زنجان و دبیر ماده 88 تعداد سالنهای
قابل واگذاری در استان 133 مورد است.
صاحبی در واکنش به تبدیل تعدادی
از سالنهای ورزشی در روستاها به انبار کودشیمیایی و اجاره آنها برای برگزاری
مجالس عروسی میگوید: این مورد را تکذیب میکنم چنین موردی مربوط به سالنهای ورزشی
واگذار شده به متقاضیان نیست. قطعا این سالنها تکمیل نشده و به شکل پروژه است، به
این معنی که به علت کمبود اعتبار، تکمیل نشده و پیمانکار آن را به یکی از اهالی
روستا سپرده تا نگهبان تجهیزات پروژه باشد و فرد نیز بخشی از مکان را به انبار تبدیل
کرده است.
واگذاری سیستماتیک سالنهای
ورزشی
معاون توسعه منابع و پشتیبانی
اداره کل ورزش و جوانان استان با بیان اینکه طبق ماده 88 روال واگذاری سالنهای
ورزشی از طریق مزایده بوده و هر متقاضی که بیشترین مبلغ را پیشنهاد دهد، در
چارچوب قانون عقد قرارداد با وی صورت میگیرد، اضافه میکند: در برخی مناطق نیز
اگر متقاضی وجود نداشته باشد، سالن طبق اصول اعلامی به دهیاران در روستاها واگذار
میشود.
صاحبی با تاکید بر اینکه در
فرآیند واگذاری سالنها به هیچ عنوان تقلبی صورت نمیگیرد، میگوید: نزدیک 2 سال
است که روال واگذاری به شکل سیستماتیک و از طریق سامانه الکترونیکی ستاد انجام میگیرد.
در این رابطه نیز به صورت اطلاعیههای مربوط به واگذاری سالنهای ورزشی دولتی به
بخش خصوصی، از طریق فرمانداریها، دهیاریها و ادارات و در فضای مجازی در سطح
گسترده انجام میشود.
نیازسنجی اشتباه در استقرار
سالنهای ورزشی
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر
تعیین تکلیف برخی از سالنهای ورزشی خالی در روستاها که جز هدررفت منابع مالی دولتی
حاصلی ندارد، تصریح میکند: در وهله نخست باید بگوییم این سالنها امسال ساخته
نشده و مربوط به دولتهای قبل است، هدررفت منابع دولتی در بلااستفاده ماندن تعدادی
از سالنهای ورزشی در روستاها که رقمشان بسیار محدود هست را قبول دارم، باید بپذیریم
که در استقرار سالنهای ورزشی مطالعات اجتماعی و اقتصادی صورت نگرفته است. به
منظور جلوگیری از اشتباهات گذشته در رابطه با استقرار سالنها و اماکن ورزشی در
استان زنجان، طرح تحقیقاتی امکانسنجی و نیازسنجی پروژهها را با کمک دانشگاه آزاد
اسلامی شروع کردیم.
معاون توسعه منابع و پشتیبانی
اداره کل ورزش و جوانان استان ادامه میدهد: بر اساس ماده 6 قانون بودجه باید برای
تعیین تکلیف سالنهای ورزشی خالی و موضوع تغییر کاربری آنها را باید به وزارتخانه
متبوع ارسال کنیم تا مجوزهای مربوطه از هیئت وزیران اخذ شود.
صاحبی با اشاره به استقبال
علاقمندان به ورزش از سالنها در مناطق روستایی میگوید: در برخی از روستاها نظیر
سهرین، تعداد علاقمندان به ورزش که در سالن ورزشی حضور مییابند از شهر زنجان نیز
بیشتر است و تعداد سالنهای ورزشی در روستاهای زنجان بسیار محدود و انگشتشمار
است.
هر چند مسئولان تلاش میکنند
با ایجاد تغییرات در قانون ماده 88 نواقص آن مرتفع شود اما کماکان برخی ضعفهای
ساختاری و کارکردی مرتفع نشده است، در معاملات متوسط و کلی که افراد حقیقی میتوانند
در مزایده اماکن ورزشی شرکت کنند افراد غیر ورزشی که تجربه چندانی در مدیریت اماکن
ندارند وارد این مقوله میشوند و ضمن عدم توانایی در نگهداری اموال بیتالمال
مشکلات عدیده ای را برای ادارات ورزش و جوانان و مربیان ایجاد میکنند. از سوی دیگر
این افراد رقابت در مزایده مبالغ اجاره اماکن ورزشی را بالا برده و به تبع آن هزینه
ورزش کردن را بالا میبرد که در نتیجه آن افراد دارای وضعیت معیشتی متوسط و ضعیف
نخستین گروهی هستند که باید دور علائق ورزشی خود را خط بزنند.
عوامل تاثیرگذار در فعالیت
سالنهای ورزشی
ابراهیم اسدی، مدرس دانشگاه نیز
در گفتوگو با صدای زنجان با بیان اینکه متاسفانه در برخی موارد شاهد آن هستیم که
سالنهای ورزشی بدون انجام هیچ مطالعهای در برخی نقاط استان ساخته شده که متقاضی
استفاده از فضای ورزشی وجود ندارد، میگوید: در برخی از روستاها افراد بهار و
تابستان در مزارع مشغول کارند و در فصول سرد سال برای اشتغال به شهرهای بزرگ
مهاجرت میکنند. این مهم باید در برنامهریزی مسئولان در استقرار سالنها مورد
توجه قرار گیرد.
اسدی با اشاره به حضور کمرنگ
علاقمندان به ورزش در سالنهای ورزشی که از مشکلات اقتصادی خانوارها نشات میگیرد،
اضافه میکند: برخی از سالنها به علت مشکلات اقتصادی بسته شدهاند و شهر و روستا
هم ندارد. در برخی نیز نیازسنجی یا انجام نشده یا اگر شده اشتباه بوده است و سالن
ورزشی نباید مستقر میشد
وی بر لزوم پیگیری ادارات ورزش
و جوانان در شهرستانها نسبت به پیگیری وضعیت فعالیت سالنهای ورزشی معتقد است:
بکارگیری مربی متخصص نیز میتواند در فعالیت سالنهای ورزشی نقش مهمی ایفا کرده و
در بین جوانان منطقه انگیزه ایجاد کند.
مدرس دانشگاه ضمن تاکید بر
لزوم نظارت بر سالنهای ورزشی جهت جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی و بهبود وضعیت
بهداشتی آنها تصریح میکند: برخی از سالنهای ورزشی که به دهیاران واگذار میشود،
میتواند برای برگزاری بازیهای بومی و محلی، بهترین مکان باشد. به نظرم اگر کسی
دغدغه ورزش دارد باید به این مهم توجه جدی داشته باشد.
اسدی با اشاره به پیگیری مداوم
وضعیت سالنهای ورزشی در سرتاسر استان توسط مدیرکل ورزش و جوانان تاکید میکند: با
حساسیت مسئولان اداره کل ورزش و جوانان به نظر میرسد تعداد سالنهای ورزشی
بلااستفاده به حداقل برسد.
انتهای پیام