کد خبر: 3673
1399/04/11 - 16:9


صدای زنجان موضوع تعطیلی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان را بررسی می‌کند؛

یک خداحافظی ظریف

شنیده‌ها حکایت از آن دارد به دلیل بی‌توجهی به درخواست‌های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه برای بهبود فضای فیزیکی دفتر و در اختیار گذاشتن خودرو، فعلا این نمایندگی تعطیل است

پایگاه خبری صدای زنجان

لیلا محمدی- فعالان اقتصادی استان که چند روزی است در بخشی از فعالیت‌های خود به علت عدم فعالیت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه دچار مشکلاتی شده‌اند، معتقدند استقرار دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در زنجان به عنوان یک مزیت مطرح بوده که در کنار توسعه صادرات و بازارهای هدف خارجی، زمینه حضور سفیران کشورهای مختلف و هیئت‌های تجاری که تضمینی برای انعقاد قراردادهای دوجانبه محکم است را فراهم می‌کند. از این رو از مسئولان استان درخواست دارند تا در اسرع وقت نسبت به ازسرگیری فعالیت این دفتر اقدام کنند.

بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ به منظور ارائه خدمات کنسولی دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان زنجان با حضور حسن قشقاوی، معاون پارلمانی و امور کنسولی وزارت خارجه افتتاح شد.

تفاهم‌نامه‌ تأسیس دفتر نمایندگی وزارت خارجه در زنجان توسط جمشید انصاری استاندار وقت زنجان و مهدی دانش یزدی، معاون اداری و مالی وزارت امور خارجه منعقد شده بود و در همین راستا این دفتر با هدف ارائه خدمات کنسولی به هم‌استانی‌ها و اتباع خارجی و تسهیل در گسترش روابط تجاری بین کشورها و استان زنجان آغاز به کار کرد.

افزایش تعاملات فرهنگی، اقتصادی و تجاری استان زنجان، انجام بخشی از اموری که فعالین اقتصادی و حتی دانشجویان زنجانی، پررنگ کردن دیپلماسی اقتصادی در قیاس با دیپلماسی سیاسی از جمله اهداف راه‌اندازی دفتر وزارت امور خارجه زنجان بود.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه با آغاز به کار دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در زنجان

شنیده‌ها حکایت از آن دارد به دلیل بی‌توجهی به درخواست‌های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه برای بهبود فضای فیزیکی دفتر و در اختیار گذاشتن خودرو، فعلا این نمایندگی تعطیل است. البته استانداری زنجان در راستای خدمت به مردم و فعالان اقتصادی، موضوع از سرگیری فعالیت دفتر را پیگیر است. در حال حاضر نیازهای فعالان اقتصادی استان بدون فعالیت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه نیز انجام می‌شود اما روال رسیدن به خدمت کند به نظر می‌رسد.

مهدی رنگ‌رونا، نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به تاثیر فعالیت دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان در عرصه تجارت خارجی می‌گوید: با افتتاح دفتر بسیاری از مشکلات تجار و صاحبان صنعت حل شد. قبلا برای تایید اسناد تجاری و ارسال آن به طرف خارجی در برخی مواقع ملزم به تائیدیه وزارت امور خارجه و سفارت کشور مقصد در ایران هستیم. بعد از تایید وزارت خارجه، سفارتخانه کشور مقصد اسناد را بررسی و پس از تائیدیه وزارت امور خارجه، نسبت به تائید آن اقدام می‌کرد.

رنگ‌رونا صرفه‌جویی در زمان و هزینه را از مزایای اصلی و مهم حضور دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در زنجان دانسته و معتقد است: قبل از راه‌اندازی این دفتر در زنجان، با صرف هزینه و زمان زیادی باید در صف‌های طولانی و طویل در انتظار تائید اسناد مربوطه می‌شدیم که با راه‌اندازی نمایندگی وزارت امور خارجه این مشکل مرتفع شده بود.

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان اضافه می‌کند: وجود این دفتر در زنجان، برای افراد ساکن خارج از کشور که بنا به دلایلی نیازمند به تائید اسناد سجلی توسط وزارت خارجه هستند، اقدامی در مسیر خدمت‌رسانی به مردم بود.

جایگاه دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در تحقق اهداف صادراتی استان

فعالان اقتصادی استان معتقدند استقرار دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در زنجان به عنوان یک مزیت مطرح بوده که در کنار توسعه صادرات و بازارهای هدف خارجی، زمینه حضور سفیران کشورهای مختلف و هیئت‌های تجاری که تضمینی برای انعقاد قراردادهای دوجانبه محکم است را فراهم می‌کند.

اخیرا نقشه راه صادراتی استان زنجان رونمایی شد. بر اساس این نقشه راه، کشورهای هدف با توجه به حجم مراودات و میزان روابط تجاری، سیاسی و اقتصادی و موضوعاتی نظیر مسائل بانکی تقسیم‌بندی شده‌اند.

به گفته مسئولان مربوطه، هدف از تدوین نقشه راه تجارت خارجی استان، توسعه بازارهای صادراتی و ورود به بازار کشورهای جدید است چرا که تحقق شعار سال با افزایش صادرات امکان‌پذیر خواهد بود.

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان با اشاره به هماهنگی‌های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در استان برای حضور هدفمند هیئت‌های تجاری و سفرای کشورهای مختلف در ایران معتقد است: اخیرا نقشه راه توسعه صادراتی استان که مورد تاکید مسئولان ارشد هم هست، رونمایی شد. اهداف صادراتی تعریف شده در قالب نقشه راه با این دفتر محقق می‌شود. به نظر می‌رسد امسال با مسئولان این دفتر کارهای جدی زیادی داریم که قطعا در توسعه صادراتی استان تاثیرگذار خواهد بود. ما در این مسیر به شناسایی بازارهای هدف، بهره‌گیری از تحلیل‌های اقتصادی رایزن‌ها و وابسته‌های اقتصادی که از طریق این دفتر انجام می‌گیرد، نیاز اساسی داریم.

نائب رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان ضمن تاکید بر لزوم همکاری بیش از پیش بخش خصوصی و دولتی برای تحقق اهداف تبیین شده در نقشه راه استان امیدوار است تا با پیگیری استانداری زنجان زمینه برای فعالیت مجدد دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه فراهم شود.

وی که تایید یا عدم تایید اشخاص توسط دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه را تضمینی برای نتیجه‌بخش بودن حضور و اعزام هیئت‌ها و میزبانی از سفیران کشورهای مختلف جهان در استان می‌داند، می‌گوید: وجود این دفتر از الزامات بخش خصوصی است. بخش خصوصی برای راه‌اندازی این دفتر تمامی تلاش خود را کرده است ما برای تحقق برنامه‌های صادراتی، نیازمند فعالیت چندبرابری این دفتر هستیم و تعطیلی این دفتر به هیچ عنوان درست نیست.

پیگیری ازسرگیری فعالیت دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه از طریق استانداری

امکان مصاحبه صدای زنجان با خدابخش مرادی نافچی، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار جهت انعکاس اقدامات صورت گرفته برای فعالیت مجدد دفتر میسر نشد اما چند روز پیش وی در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها در پاسخ به علت تعطیلی دفتر وزارت امور خارجه در زنجان گفته بود: تعطیلی این دفتر علت خاصی ندارد و بحث، مربوط به مشکل فضا بوده است و تعطیلی در کار نیست. بحث پیگیری فعالیت این دفتر در دستور کار استانداری است و فعالیت این مرکز بازهم انجام خواهد شد.

منتظر بازگشایی مجدد دفتر هستیم

علی یگانه‌فرد، رئیس اتاق بازرگانی استان نیز در این رابطه در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه این نمایندگی تعطیل نشده اما بدون مسئول باقی مانده است، از جایگاه این دفتر در رونق صادراتی و حضور موفق فعالان اقتصادی استان در عرضه تجارت خارجی گفت.

رئیس اتاق بازرگانی استان با اشاره به مزیت‌های دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه معتقد است: وجود این دفتر در اجرای سازماندهی شده امورات مربوط به حوزه تجارت و تسریع در روند آن تاثیرگذار است. علاوه بر آن این دفتر به عنوان رابط بین تجار و هیئت‌های تجاری ایرانی و کشورهای خارجی می‌تواند در تحقق اهداف تجاری نقش‌آفرینی کند.

رئیس اتاق بازرگانی استان با بیان اینکه تمامی استان‌ها موفق به استقرار دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه نشده‌اند، ابراز امیدواری کرد تا مسئولان امر به این موضوع توجه ویژه داشته و با نگاه مثبت به این ظرفیت زمینه را برای شروع به کار مجدد این دفتر فراهم کنند.

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاندفتر نمایندگی وزارت خارجه در زنجاناتحادیه صادرکنندگان زنجاناتاق بازرگانی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx3673


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»