کد خبر: 3695
1399/04/16 - 13:35


صدای زنجان پای درد و دل برگزیدگان هفدهمین جشنواره تصویر سال نشست؛

در قاب دوربین

هفدهمین جشن تصویر سال که در دوم اسفند ماه سال ۹۸ افتتاح و تنها چند روز پس از افتتاحیه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، از ۱۸ خرداد ماه مجددا از سر گرفته شد. حالا بعد از سه - چهار ماه و در شرایطی که این بیماری همچنان ریشه‌کن نشده است، برگزارکنندگان ترجیح دادند مراسم اختتامیه این رویداد فرهنگی هنری را به صورت آنلاین برگزار و برگزیدگان خود را اعلام کنند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- هفدهمین جشن تصویر سال که در دوم اسفند ماه سال ۹۸ افتتاح و تنها چند روز پس از افتتاحیه به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شد، از ۱۸ خرداد ماه مجددا از سر گرفته شد. حالا بعد از سه - چهار ماه و در شرایطی که این بیماری همچنان ریشه‌کن نشده است، برگزارکنندگان ترجیح دادند مراسم اختتامیه این رویداد فرهنگی هنری را به صورت آنلاین برگزار و برگزیدگان خود را اعلام کنند که در این دوره «مهرداد فتحی» و «بهرام بیات» دو عکاس جوان زنجانی؛ توانستند در بخشهای مختلف این جشنواره برگزیده و صاحب رتبه شوند.

مهرداد فتحی از جمله برندگان بخش نگاهی دیگر (خلاقه) این جشنواره بود و بهرام بیات در بخش عکسهای بخش مستند اجتماعی توانست دیپلم افتخار این جشنواره را کسب کند.

آثار بخش عکاسی جوانان زیر 25 سال توسط مجتبی آقایی، کیارنگ علایی و آرش خاموشی داوری و اعلام شد.

 در این خصوص، لیلا بیگلی، رئیس انجمن سینمای جوان استان با اشاره به اینکه جایزه تصویر سال از جمله جشنواره‌های معتبر عکاسی است که چندان جایزه محور نیست، گفت: ما عکاسان توانایی در استان زنجان داریم که «مهرداد فتحی» و «بهرام بیات» از جمله این عکاسان هستند که در سال‌های اخیر در انجمن سینمای جوان فعالیت داشتند و راه خود را برای حرکت در مسیر عکاسی پیدا کرده‌اند.

انجمن سینمای جوان تنها مسیر درست را به هنرجویان خود نشان می‌دهد

وی ادامه داد: می‌توان اذعان داشت که وظیفه انجمن‌هایی نظیر انجمن سینمای جوان این است که راه را به عکاسان نشان بدهد و ما توان اینکه همیشه هنرجویان خود را پشتیبانی کنیم، نداریم و در اصل ما کاری برای این دوستان نکرده‌ایم.

این مسئول افزود: من عکاسان زنجانی را با‌ انگیزه می‌بینم و بین آنها رقابت و رفاقت‌ها وجود دارد. همچنین یک سری مسائل هم وجود دارد که در حاشیه هستند و به نظر می‌رسد اگر عکاسان ما در استان با هم متحدتر باشند این حاشیه‌ها می‌تواند کمتر شود.

باید به دنبال دغدغه‌هایی باشیم که عکاسی شهرمان را ارتقا بدهد

وی با اشاره به اینکه همه ما باید به دنبال دغدغه‌هایی باشیم که عکاسی شهرمان را ارتقا بدهد، افزود: اگر هنرمندان عکاسی دست در دست هم بدهند، مسلما می‌توانند نتیجه بهتری در زمینه عکاسی در استان بگیرند و این موضوع در سایر هنرها نیز صادق است و مهرداد فتحی و بابک بیات دو نفر از برترین‌های حوزه عکاسی زنجان هستند و امیدوارم که در شهر خودمان از این هنرمندان حمایت شود.

برگزاری نمایشگاه و ورکشاپ‌ها یکی از دغدغه‌های هنرمندان عکاس در استان است

بیگلی با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاه و ورکشاپ‌ها یکی از دغدغه‌های هنرمندان عکاس در استان است، افزود: هنرمندان عکاس بسیار نیازمند این هستند که محافل عکاسی در استان شکل تخصصی به خود بگیرد و از آن حالت دوستانه تعارفی بیرون بیاید و به هر حال هنرمندان عکاسی که در استان حضور دارند؛ یکی از اندوخته‌های هنری استان هستند که امیدوارم بتوانیم این هنرمندان در استان حفظ کنیم.

وی افزود: بسیاری از این هنرمندان عکاس در جشنواره‌های داخلی و خارجی جوایزی بردند که بهرام بیات چند وقت پیش در یکی از جشنواره‌های عکس ایتالیا جایزه گرفت و مهرداد فتحی نیز در بسیاری از جوایز راه یافته بود و همیشه این فروتنی را داشته است که در هیچ کجا این موارد را ذکر نکند و این بسیار جای خوشحالی برای من دارد. ضمن اینکه اگر بتوانیم برای این هنرمندان مکانی را فراهم آوریم که نشست‌های تخصصی عکاسی داشته باشیم و بتوانیم از اساتید سایر شهرها دعوت کنیم قطعا قدم بزرگی برای پیشرفت هنر عکاسی در استان برخواهیم داشت.

هنرجویان باید برای آموزش هزینه کنند

این مسئول با اشاره به اینکه برگزاری این ورکشاپ‌ها و دعوت از اساتید خارجی و داخلی قطعا هزینه‌بر است، افزود: بخشی از این هزینه‌ها می‌تواند از هنرجویانی که در این ورکشاپ‌ها شرکت می‌کنند؛ دریافت شود اما نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این ست که کمتر هنرجویی برای شرکت در این ورکشاپ‌ها اقدام می‌کند. دوستان هنرجو باید بدانند که برای آموزش باید هزینه کنند.

جشنواره تصویر سال یکی از با سابقه‌ترین جشنواره‌های کشور است

در ادامه مهرداد فتحی، برگزیده هفدهمین جشنواره تصویر سال با اشاره به اینکه این جشنواره از با سابقه‌ترین جشنواره‌های عکاسی کشور است که توسط «کیارستمی» پایه گذاری شده است، افزود: این جشنواره بالغ بر 17 سال است که به طور مرتب برگزار می‌شود و امسال نیز این جشنواره با وجود مشکلاتی که در زمینه شیوع کرونا داشت فراخوان داد و برگزیدگان خود را شناخت و در اواخر تابستان اگر شرایط کرونا بهتر شود نمایشگاه خود را برگزار خواهد کرد.

عکس برگزیده در بخش نگاه دیگر این جشنواره باید به دور از نگاه‌های کلیشه‌ای باشد

وی ادامه داد: مجموعه عکس «آبولا» در این جشنواره توانست جایزه بخش نگاه دیگر (خلاقه ) این جشنواره را کسب کند و می‌توان اذعان کرد که این مجموعه تنها مجموعه عکس چاپ شده این جشنواره بود.

فتحی خاطرنشان کرد: عکسی که در بخش نگاه دیگر این جشنواره منتخب می‌شود بایستی از نگاه‌های کلیشه‌ای که معمولا در عکاسی وجود دارد دوری کند و به یک ایده منحصر به فرد بپردازد که با توجه به اینکه در این بخش می‌توان از نرم‌افزار نیز برای خلاقانه شدن بیشتر عکس استفاده کرد، نگاه ‌ها تا حدودی شخصی‌تر می‌شود.

عکاسی در استان انحصاری است

این هنرمند عکاس با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد عکاسی زنجان انحصاری و تنها در دست برخی از افراد باشد، اظهار کرد: با توجه به اینکه داوری‌های عکاسی و فعالیت‌های مهم عکاسی تنها در دست افراد خاصی است به نظر می‌رسد جوانان امثال من در استان اصلا حضور فیزیکی ندارند و کمتر دیده می‌شوند.

عکاسی زنجان نیازمند کارگاه‌های تخصصی

این عکاس جوان با اشاره به اینکه نبود انجمن تخصصی عکاسی در استان از جمله معضلاتی است که در استان وجود دارد، اظهار کرد: در این زمینه اداره فرهنگ و ارشاد استان نیز هیچ علاقه‌ای برای ثبت این‌گونه مجموعه‌های تخصصی ندارد و در حال حاضر تنها انجمن سینمای جوان است که در این زمینه فعالیت‌هایی دارد و تا همین سه سال پیش کارگاه‌های تخصصی برگزار می‌کرد‌ که این کارگاه‌ها نیز به دلیل عدم استقبال دوستان به مرور تعطیل شد.

قیمت بالای دوربین و تجهیزات، سدی در برابر عکاسان تازه‌کار

وی خاطرنشان کرد: در این دوران نیز با وجود افزایش قیمت دوربین و تجهیزات عکاسی نیز، شرایط برای جذب و ورود علاقه‌مندان عکاسی به مراتب سخت‌تر شده است. زمانی که پایین‌ترین قیمت برای یک دوربین معمولی در حدود ده میلیون تومان است چه طور می‌توان توقع داشت که علاقه‌مندان این هنر بتوانند به راحتی در این مسیر گام بردارند و به این حوزه ورود داشته باشند.

بهرام بیات نیز با اشاره به اینکه در چندین بخش از این جشنواره اثر ارسال کرده است، اظهار کرد: برخی از این عکس‌ها به مرحله نمایشگاهی و مولتی‌مدیا که در خانه هنرمندان تهران برپا بود راه یافتند، منتهی عکس «آشیق فتاح» در بخش عکاسی مستند توانست دیپلم افتخار و تندیس این جشنواره را کسب کند که جای بسی خوشحالی است که دو عکاس از زنجان توانستند در بخش‌های مختلف به این جشنواره راه پیدا کرده و برای استان افتخار‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به اینکه جشنواره تصویر سال به دبیری سیف الله صمدیان، یکی از برترین عکاسان کشور و از دوستان صمیمی «زنده یاد عباس کیارستمی»، بیش از 17 دوره است که برگزار می‌شود، گفت: این جشنواره بیشتر بر روی هنرمندان زیر ۲۵ سال متمرکز است و به نوعی این هنرمندان را تشویق و حمایت می‌کند تا گامی در جهت ارتقای هنر عکاسی برای نسل آینده بردارد.

جشنواره تصویر سال بر روی هنرمندان زیر 25 سال تمرکز بیشتری دارد

این هنرمند عکاس با اشاره به اینکه ۲ اسفند ماه سال ۹۸ نمایشگاه این جشنواره در خانه هنرمندان تهران افتتاح شد، افزود: متاسفانه با توجه به شیوع کرونا تنها پس از گذشت سه روز از برپایی این نمایشگاه، این نمایشگاه تعطیل شد و نتایج این جشنواره با بازگشایی مجدد این نمایشگاه در ۱۸خرداد ماه در تاریخ ۶ تیر ماه به صورت آنلاین و از طریق فضای مجازی اعلام شد و امسال هیچ گردهمایی در این زمینه صورت نگرفت. همچنین لازم به ذکر است که آثار بخش عکس مسابقه جوانان زیر ۲۵ سال  توسط مجتبی آقایی، کیارنگ علایی و آرش خاموشی داوری و اعلام شد.

کیفیت آثار ارسالی بسیار بالا بود

بیات با اشاره به اینکه امسال سطح کیفیت آثار ارسالی بسیار بالا بود و عکاسان آثار خوبی را به این جشنواره ارسال کرده بودند و همین موضوع رقابت را بسیار سخت‌تر می‌کرد، ادامه داد: توصیه من برای هنرجویان علاقه‌مند به یادگیری هنر عکاسی این است که پیش از شروع حتما در زمینه عکاسی مطالعه داشته باشند و بسیار عکس ببینند و به کادربندی و مسائل دیگر عکاسان مطرح دنیا توجه داشته باشند چرا که این موضوع به مرور در نوع دید و نگاه عکاسی آنها تاثیر خواهد گذاشت. ضمن اینکه باید اذعان داشت که برخی از افراد استعداد ذاتی خوبی در این زمینه دارند و با توجه به اینکه تنها 3 تا 4 ماه از آموزش آنها می‌گذرد، شاهد هستیم که نوع دید عکاسی آنها دید حرفه‌ای است و این موضوع موجب پیشرفت سریع‌تر آنها خواهد شد. تجربه و تمرین در یادگیری عکاسی نیز بی‌تاثیر نیست و عکاس به مرور زمان می‌آموزد که چه عکسی را با چه کادربندی بگیرد.

قیمت بالای تجهیزات عکاسی معضلی برای عکاسان

وی همچنین در خصوص قیمت بالای تجهیزات عکاسی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه هیچ یک از تجهیزات عکاسی که یک عکاس استفاده می‌کند ایرانی نیست، طبیعی است که با توجه به شرایط بد اقتصادی و بالا رفتن قیمت دلار، قیمت دوربین و تجهیزات عکاسی نیز افزایش یابد و این موضوع برای من که به عنوان یک عکاس فعالیت دارم و بخشی از در‌آمد خود را از این طریق تامین می‌کنم دشوار خواهد بود چرا که به سختی می‌توان تجهیزات را ارتقا داد و اگر خدایی نکرده مشکلی برای  دوربین و تجهیزات نیز پیش بیاید معدود افرادی توانایی این را خواهند داشت که تجهیزات جدیدی را جایگزین کنند و این معضل به نوعی پایان یک عکاس را رقم خواهد زد./ صدای زنجان/ 940

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانهفدهمین جشنواره تصویر سالمهرداد فتحیبهرام بیات
sedayezanjannews.ir/nx3695


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»