کد خبر: 3739
1399/04/25 - 10:25


صدای زنجان خسارت ناشی از تعطیلی پنج ماهه 48 تالار و بیکاری کارگران تالارها در پی شیوع کرونا را بررسی می‌کند؛

بزم کرونا در تالارهای خالی

در حالی که کارگران تالارهای استان از بی‌پولی و بیکاری ناشی از کرونا گله‌ها دارند به گفته رئیس اتحادیه تالارهای عروسی و رستوران‌های زنجان، بیش از یک هفته است در انتظار پاسخ مسئولان حوزه بهداشت مبنی بر بازگشایی تالارها هستند و رئیس اتاق اصناف اقدام مسئولان در تعطیلی تالارها را سنجیده نمی‌داند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- کروناویروس از اسفندماه سال 98 تا به امروز، کارکنان تالارهای پذیرایی و صاحبان این اماکن که بیش از 30 درصدشان به صورت اجاره‌ای اداره می‌شوند را به مرز ورشکستگی کشانده است. رئیس اتحادیه تالارهای عروسی و رستوران‌های زنجان می‌گوید: برای بازگو کردن مشکلات به استانداری رفتیم اما حتی اجازه ورود به این ساختمان را ندادند! 12 تیرماه بود که ستاد کرونا بازگشایی تالارهای پذیرایی را تائید کرد، قرار بود بهداشت نیز تائیدیه بدهد، ما موضوع را پیگیری کردیم اما تا به امروز پاسخی دریافت نشده است!

کرونا فعالیت بسیاری از مشاغل را در سطوح مختلف تحت تاثیر قرار داده اما برخی مشاغل پرخطر همچون تالارداری را با تعطیلی ادامه‌دار و انجماد مواجه کرده است.

خسارت جبران‌ناپذیر کرونا به صنف تالارهای پذیرایی

کروناویروس از اسفندماه سال 98 تا به امروز، کارکنان تالارهای پذیرایی و صاحبان این اماکن که بیش از 30 درصدشان به صورت اجاره‌ای اداره می‌شوند را به مرز ورشکستگی کشانده است. این در حالی است که برخی از افراد سودجو و فرصت‌طلب به صورت زیرزمینی فضاهایی را برای برپایی مراسم عروسی و عزا اجاره می‌دهند!

علی، صاحب یکی از تالارهای شهر زنجان با اشاره به سوء‌استفاده تعدادی از افراد در اجاره دادن فضا برای برگزاری مراسم عروسی و عزا به خانواده‌ها در فضای کرونایی کشور و استان می‌گوید: به دلیل حساسیت‌های ناشی از شیوع کرونا، 5 ماه است که تالارهای پذیرایی تعطیل شده‌اند. آیا کروناویروس فقط آدرس تالاری‌ها را می‌داند؟ یعنی در سایر صنوف خطر ابتلا به کرونا وجود ندارد؟ به نظرم مسئولان در تعطیلی بلندمدت تالارهای پذیرایی به درستی تصمیم نگرفته‌اند و باید برای حمایت از سطح اقتصادی و معیشتی خانواده‌های این صنف دستور بازگشایی تالارها را صادر کنند.

وی تصریح می‌کند: بسته شدن تالارها سبب گرایش مردم به سمت سفره‌خانه‌ها و خانه‌های اجاره‌ای و اماکنی غیراستاندارد و غیررسمی شده است و در این مکان‌ها افراد پذیرایی‌کننده از تخصص لازم برخوردار نیستند و احتمال شیوع ویروس کرونا هم در این گونه اماکن بیشتر است.

احمد یکی دیگر از تالارداران زنجانی است که بیش از 8 سال سابقه کار در این حوزه دارد. او با تاکید بر اینکه این قشر برای رفع مشکلات مالی و اقتصادی خود نیازمند حمایت همه‌جانبه است زیرا تعطیلی ادامه‌دار، ضررهای بسیاری را به صنف تالارداران وارد کرده است، می‌گوید: 5 ماه است تالارها تعطیل شده اما تالارهایی که اجاره‌ای هستند ماهانه اجاره را به صاحبان ملک پرداخت می‌کنند.

وی با بیان اینکه با شیوع ویروس کرونا، از اسفند ماه متقاضیان برگزاری مراسم در تالارها مهمانی‌ها را کنسل کردند و پول‌های خود را پس گرفتند، تصریح می‌کند: این در حالی است که تالارها از پیش پرداخت‌ها برای حقوق کارکنان، هزینه‌های نگهداری و بازسازی تالار استفاده کرده بودند و در این زمان مجبور به فروش دارایی‌های خود برای پس دادن پیش‌پرداخت‌ها شدند.

او با اشاره به تعطیلی حدود 5 ماه که تالارها و تحمیل هزینه‌های نگهداری واحدهای صنفی، اجاره و هزینه‌های کارگری و موارد دیگر به صاحبان این اماکن می‌گوید: اجاره تالارها از ۵۰ میلیون تومان تا حدود چند صد میلیون تومان است و تالارها طی این پنج ماه ۵۰۰ میلیون تا چند میلیارد تومان ضرر کردند، اما با وجود همه شرایط هنوز واحدهای صنفی هیچ کمکی از دولت دریافت نکردند و سازمان‌های ذیربط نیز معافیتی برای تالارها در نظر نگرفته‌اند.

جدال با بی‌پولی در شرایط کرونایی

کارگران تالارهای پذیرایی هم معتقدند که تعطیلی تالارها، زندگی‌شان را با چالش مواجه کرده است. بیشتر این کارگران روزمزد هستند و قبل از کرونا مجبور بودند برای تامین هزینه‌های زندگی خود در یکی از تالارهای پذیرایی کار کنند اما از روزی که کروناویروس به سمت زنجان تاخت و به تبع آن تالارهای پذیرایی تعطیل شد آنها حتی فرصت آن را هم پیدا نکردند که در کار دیگری مشغول شوند.

آن طور که از شرایط استان مشخص است به نظر تالارها تا اطلاع ثانوی تعطیل خواهد بود و با وجود موج‌سواری این ویروس، امید چندانی برای بازگشت به کار برای کارگران وجود ندارد، اگرچه آنها چاره‌ای جز صبر ندارند.

بهزاد، یکی از کارگران تالارهای پذیرایی می‌گوید: در دوران کرونا و تعطیلی تالارها برای تامین زندگی و مخارج روزانه ناچار به گرفتن قرض از اقوام و خویشاوندانش شده و آرزو می‌کند که راهکاری برای رفع این مشکلات پیدا شود.

او می‌گوید: اسفندماه سال 98 اکثر روزهای فروردین و اردیبهشت‌ماه برای برگزاری مراسم عروسی و افطاری رزرو کرده بودیم، من کمک آشپز هستم و روزمزد! اگر تمامی این مراسم برگزار می‌شد، می‌توانستم قرض‌هایم را ادا کنم. کرونا همه چیز را خراب کرد، 5 ماه است، کسی خبر ندارد کارگران تالارهای پذیرایی خاک می‌خورند یا نان! من هم شرایط حساس کشور و استان را درک می‌کنم، اما مسئولانی که حساس به ابتلای مردم به کرونا هستند بدانند، ما کارگران تالارهای پذیرایی از کرونا نمیریم، حتما از بی‌پولی و بیکاری خواهیم مُرد!

وی با بیان اینکه اکثر کارگران و کارکنان تالارهای پذیرایی بدون بیمه مشغول به کار هستند، عنوان می‌کند: ما به دلیل نیازمان به کار، به بیمه نشدن هم راضی بودیم، اما مسئولان به بهانه کرونا 5 ماه است دستور تعطیلی داده‌اند، بی‌آنکه خبری از سطح معیشت ما کارگران روزمزد که اسم‌مان در لیست بیمه تامین اجتماعی آمده باشد تا حداقل از حمایت‌های دولتی که خبری از آن نیست، بهره‌مند شویم.

48 تالار ورشکسته شدند

تالارداران در انتظار تدبیر مسئولان هستند تا هم بر اثر شیوع کرونا بیش از این متضرر نشوند و هم از فعالیت احتمالی برخی افراد سودجو در این زمینه جلوگیری شود.

بنا به گفته مهدی بازرگان، رئیس اتحادیه تالارهای عروسی و رستوران‌ها در حال حاضر 48 تالار در سطح شهر زنجان فعال هستند که در هر یک از این تالارها به طور متوسط 70 الی ۳۵ نفر مشغول به کار هستند اما از اسفندماه سال ۹۸ تا به امروز بنا به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا به ناچار خانه نشین شده‌اند.

بازرگان با بیان اینکه پس از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن تالارهای پذیرایی، تقریبا تمامی تالارهای پذیرایی زنجان دچار ورشکستگی مطلق شده‌اند، می‌گوید: حدود 30 درصد تالاهای زنجان به صورت اجاره‌ای اداره می‌شوند که وضعیت‌شان بدتر از سایر تالاهاست.

رئیس اتحادیه تالارهای عروسی و رستوران‌های زنجان که معتقد است نبود برنامه و اقدامات غیرکارشناسی سبب شده تا با گذشت 5 ماه از تعطیلی، این اماکن تعطیل بمانند، عنوان می‌کند: تالارهای پذیرایی در برگزاری مراسم تخصص دارند اما با بسته شدن این مکان‌ها، فضای برای ورود افراد فرصت‌طلب به میدان باز شده است.

بازرگان معتقد است که تالارها ظرفیت پذیرش بیش از 400 تا 700 میهمان را دارند و تمامی کارکنان این اماکن از تخصص لازم برخوردار هستند و بدون‌شک برگزاری مهمانی‌ها با تعداد محدود جای نگرانی ندارد زیرا تمامی فضا ضدعفونی می‌شود. کارکنان علاوه بر تخصص از گواهی بهداشت و سلامت لازم برخوردار هستند و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از مهمانان پذیرایی می‌کنند.

بازرگان اضافه می‌کند: با نمایندگان دستگاه‌های نظارتی و بهداشتی بازرسی میدانی داشتیم، در یک روز حدود 35 مراسم در خارج از فضای تالار برگزار می‌شد، حتی آن را صورتجلسه کردیم. ما راضی بودیم در شرایط گرونایی کشور 30 درصد ظرفیت تالارها اشغال باشد و بقیه خالی بماند، حتی راضی بودیم دستمزد نماینده بهداشت مستقر در تالار را هم تقبل کنیم اما حتی کسی به حرف‌مان گوش نکرد.

رئیس اتحادیه تالارهای عروسی و رستوران‌های زنجان با اشاره به شرایط دشوار زندگی کارگران تالارهای پذیرایی که به اجبار پنج ماه خانه‌نشین شده‌اند، می‌گوید: بسیاری از کارگران حتی فرصت رفتن به شغل دیگر را پیدا نکرده‌اند. عده معدودی نیز در شغل دیگری مشغول به کار شده‌اند.

بازرگان با بیان اینکه در حال حاضر تمامی صنوف به جز صنف تالار فعالیت می‌کنند، اضافه می‌کنند: گمان نمی‌کنم بعد از بازگشایی تالارهای پذیرایی، کارگران با اطمینان در سر کار خود حاضر شوند چرا که هر لحظه احتمال تعطیلی و بیکاری طولانی‌مدت آن‌ها را نگران خواهد کرد. ما در این مدت بسیاری از کارگران حرفه‌ای‌مان را از دست دادیم!

وی با اشاره به تحقق نیافتن وعده‌های مسئولان در اعطای تسهیلات به تالارهای پذیرایی و بهره‌مندی فعالان این عرصه از مزایای بیمه بیکاری می‌گوید: صنف تالارپذیرایی برای دریافت تسهیلات در سایت کارار ثبت‌نام کردند اما تا به امروز خبری نشده است! قرار بود اسفندماه 98 بیمه بیکاری مشمول فعالان این صنف شود اما تا به امروز ریالی هم به حساب اشخاص پرداخت نشده است!

رئیس اتحادیه تالارهای عروسی و رستوران‌های زنجان با اشاره به بی‌توجهی مسئولان به مطالبات صنف تالارهای پذیرایی در ایام تعطیلی ناشی از کرونا که به صاحبان این مراکز و کارگران آن خسارت مالی شدیدی وارد کرده است، تصریح می‌کند: برای بازگو کردن مشکلات به استانداری رفتیم اما حتی اجازه ورود به این ساختمان را ندادند! 12 تیرماه بود که ستاد کرونا بازگشایی تالارهای پذیرایی را تائید کرد، قرار بود بهداشت نیز تائیدیه بدهد، ما موضوع را پیگیری کردیم تا به امروز پاسخی دریافت نکرده‌ایم.

رئیس اتحادیه تالارهای عروسی و رستوران‌های زنجان ادامه می‌دهد: الان پنج ماه است تالارها تعطیل‌اند، اگر این وضع ادامه یابد باید جمع کنیم و برویم! بهتر بود قبل از اتخاذ تصمیم تعطیلی تالارها، شرایط سنجیده می‌شد، تالارهای پذیرایی همانند سایر صنوف می‌توانستند با رعایت اصول و پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شوند تا مردم در باغ‌های اطراف شهر و منازل بدون رعایت نکات بهداشتی به صورت زیرزمینی مراسم برپا نکنند و آمارهای ابتلا به کرونا را افزایش ندهند.

در انتظار بازگشایی تالارهای پذیرایی با ظرفیت 50 درصد هستیم

سیدمحمود موسوی، رئیس اتاق اصناف استان که از تعطیلی طولانی‌مدت تالارهای پذیرایی چندان رضایتی ندارد در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید: از 15 اسفندماه 98 تعطیلی تالارهای پذیرایی به دنبال شیوع کروناویروس تعطیل شد که تا به امروز ادامه دارد. تالاری که به علت تعطیلی ماه رجب، شعبان و رمضان که جزو ماه‌های پرترافیک به لحاظ برگزاری جشن‌ها و دورهمی‌ها نظیر افطاری‌ها است، نتوانسته فعالیت کند قطعا دچار خسارت و زیان اقتصادی غیرقابل وصفی شده است.

موسوی با اشاره به اظهارات ریاست جمهوری مبنی بر بلامانع بودن فعالیت تالارهای پذیرایی با رعایت اصول و پروتکل بهداشتی می‌گوید: متاسفانه تا امروز دستور ایشان در زنجان اجرایی نشده است.

وی با اشاره به اینکه ما هنوز نمی‌دانیم زنجان جزو استان‌های سفید است یا قرمز اضافه می‌کند: وقتی در جلسات مسئولان ذیربط در رابطه با آمار داروهای اختصاص یافته به بیماران کرونا ارائه می‌دهند، تعداد داروها به تعداد انگشتان یک دست نمی‌رسد، این یعنی شاید وضعیت زنجان به لحاظ شیوع کرونا سفید است که وزارتخانه متبوع نسبت به ارسال داروی بیماران به این تعداد بسنده کرده است، اما وقتی نوبت به پیگیری بازگشایی تالارها می‌رسد، مسئولان می‌گویند چون زنجان جزو استان‌های قرمز است باید کمی برای اتخاذ این تصمیم صبر داشته باشیم! ما الان نمی‌دانیم استان سفیدیم، زدیم یا قرمز!

رئیس اتاق اصناف استان با اشاره به برپایی مراسم عزا و عروسی در منازل بدون رعایت اصول بهداشتی عنوان می‌کند: ما از مسئولان خواستیم برای تضمین سلامتی مردم و جلوگیری از مشکلات مربوطه، تالارها بازگشایی شده و این مراکز با 50 درصد ظرفیت فعالیت کنند اما تا امروز موفق نشدیم.

موسوی با اشاره به محدودیت‌های بسیار شدید به صنف سالن‌های آرایشی زنانه و تالارها و دیدگاه‌های متفاوت جامعه نسبت به فعالیت یا عدم فعالیت این دو صنف در شرایط کرونایی در مورد زمان بازگشایی تالارهای پذیرایی زنجان می‌گوید: ستاد کرونا در رابطه با بازگشایی تالارهای پذیرایی با نظارت اصناف و مرکز بهداشت با ظرفیت فعالیت 50 درصدی مربوط به حدود یک هفته پیش، مصوبه‌ای ارائه کرد اما به علت قرمز شدن وضعیت زنجان، مسئولان اجرای این مصوبه را تا بهبود یافتن شرایط متوقف کردند.

موسوی معتقد است مسئولان در اعلام تعطیلی تالارهای پذیرایی عجله کرده‌اند و بهتر بودن قبل از اتخاذ این تصمیم عجولانه نسبت به ارائه راهکار اصولی که سبب افزایش تعداد مبتلایان به کرونا نشود، اقدام می‌کردند. مسئولان تالارهای پذیرایی را با این هدف که از تجمع افراد جلوگیری کرده و مانع برگزاری مراسم عزا و به ویژه مراسم عروسی شوند، دستور تعطیلی تالارها را دادند غافل از اینکه این مراسم می‌تواند در خانه‌ها و باغ‌های اطراف شهر برگزار شود! اگر در تالارها و پیش چشمان ناظران برگزار می‌شد قطعا همه کارها اصولی‌تر بود. اما واقعا کنترل ویروس در خانه‌ها و باغ‌ها به دور از چشم بازرسان به هیچ عنوان مقدور نیست.

انتهای پیام

اقدام کننده: س.س

صدای زنجانکرونابیکاری کارگران تالار
sedayezanjannews.ir/nx3739


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»