کد خبر: 3799
1399/04/31 - 11:53


فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان خبر داد:

کشف پنج شیء تاریخی در زنجان مربوط به هزاره قبل از میلاد و دوره هخامنشی

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان از کشف 139 قلم اشیای تاریخی در زنجان از ابتدای سال جاری خبر داد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان - فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان از کشف 139 قلم اشیای تاریخی در زنجان از ابتدای سال جاری خبر داد و گفت: اخیرا هم پنج شیء تاریخی در زنجان مربوط به هزاره قبل از میلاد و دوره هخامنشی کشف شده است.

ابوالفضل مرادی با اشاره به آمار کشف اشیای تاریخی در زنجان اظهار کرد: در مرحله نخست 6 ماه پیش یک باند دستگیر شدند که از آنان 47 پلاک طلا و یک کمربند چرمی کشف شد که قدمت آنها مربوط به دوره ساسانی بود.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه پیگیری‌ها در این رابطه ادامه داشت تا اینکه اخیرا پنج نفر دیگر نیز دستگیر شدند که اجناس مکشوفه را به یک عتیقه فروش تهرانی فروخته بودند، افزود: اشیایی که این افراد کشف شد، شامل یک عدد ریتون سفالی با سر بزکوهی با قدمت دوره اشکانی، یک عدد ریتون سفالی به شکل حیوان با قدمت هزاره اول قبل از میلاد، یک عدد ظرف شیشه‌ای ظریف با قدمت دوره ساسانی، سه عدد سنجاق سر از جنس طلا به شکل حیوان افسانه‌ای از دوره هخامنشی است.

وی گفت: همچنین  یک عدد صورتک از جنس نقره متعلق به دوره ساسانی، یک عدد چنگال با سر به شکل قاشق کوچک از جنس نقره متعلق به دوره ساسانی نیز از دیگر اشیای کشف شده است.

فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان زنجان تصریح کرد: اشیای تاریخی کشف شده از نظر قیمتی بسیار ارزشمند بوده و در بازار این اجناس به قیمت بالایی معامله می‌شود.

وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون پنج دستگاه فلزیاب، 139 قلم اشیای تاریخی کشف شده و 18 متهم نیز دستگیر شدند.

مرادی افزود: قاچاقچیانی که نسبت به کشف این اشیای تاریخی اقدام می‌کنند، اغلب قصد خروج این اجناس را از کشور دارند، تا در حراجی‌های خارج از کشور به فروش برسانند./فارس/

انتهای پیام


صدای زنجانکشف پنج شیء تاریخیفرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگیابوالفضل مرادی
sedayezanjannews.ir/nx3799


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»