در روزهایی که بیشتر فیلمسازان از شرایط بد فیلمسازی در این ایام میگویند و اذعان دارند که فیلمسازی باتوجه به اینکه یک کار گروهی است، در این روزها با چالشهایی رو به رو است، «یارا» سومین فیلم کوتاه یک کارگردان جوان ساخته شد.
زهره میرعیسی خانی-
در روزهایی که بیشتر فیلمسازان از شرایط بد فیلمسازی در این ایام میگویند و اذعان
دارند که فیلمسازی باتوجه به اینکه یک کار گروهی است، در این روزها با چالشهایی رو
به رو است، «یارا» سومین فیلم کوتاه یک کارگردان جوان ساخته شد.
«حمید رضا کرمانی» یکی از
کارگردان جوان زنجانی است که آینده درخشانی را میتوان برای او متصور شد. او
تاکنون دو فیلم کوتاه با عنوانهای «عاطفه» و «دایاخ» را ساخته است که در هر دو
فیلم روابط انسانی را به تصویر کشیده است. سومین فیلم او با عنوان «یارا» مراحل
انتهایی تدوین خود را پشت سر میگذارد.«یارا» در طی روزهای شیوع کرونا با رعایت
پروتکلهای بهداشتی ساخته شده است.این فیلم به روابط پدر و پسری میپردازد.
نویسندگی، تهیه کنندگی و
کارگدانی این فیلم را حمید رضا کرمانی به عهده داشته است و محمدولی فروتن، پریسا
دوستی، امیرفراز یگانه، رحمان محمدی،جعفر گنجخانلو و علی اکبر اوصانلو به بازیگری
در این فیلم پرداختهاند.
محمدرضا بیات مدیر
فیلمبرداری، آرزو دهناد مدیر برنامه ریزی، آرمان دانشپناه مدیر تولید، سید حجت
موسوی طراح گریم، مهرداد رنجی طراح صحنه و لباس، خلیل محمدی تدوین، محمد شامی طراح
پوستر، محمد رضا بیات اصلاح رنگ، داریوش صفری صداگذاری، حمید محرمی صدابرداری این
فیلم را به عهده داشتند.
با «حمید رضا کرمانی» در
خصوص این فیلم و شرایط فیلمبرداری در روزهای کرونا به مصاحبه پرداختیم، که میتوانید
در زیر بخوانید:
در خصوص فیلم «یارا» توضیح
بدهید؟ این فیلم به چه موضوعی میپردازد؟
فیلم «یارا» یک فیلم کوتاه
20 دقیقهای است که در مراحل پایانی ساخت خود است و قصه فیلم در مورد پسری است که
به واسطه شغل پدرش ترسیده و دچار بیاختیاری ادرار شده است و اکنون پدرش به دنبال
این است که به هر طریق مشکل پسرش را برطرف کند و آن را به نوعی درمان کند.
دغدغهای که در این فیلم
وجود دارد محبت بین پدر وپسر است و ما در طول فیلم یک شخصیتی را داریم که نسبت به
پسرش بدرفتاری کرده است و نسبت به اشتباه خود نیز بدرفتاری میکند؛ چرا که پسرش به
دلیل اشتباه او بی اختیاری ادرار گرفته است و همه جا آبروی او را برده است و پدرش
به واسطه این دارد با پسرش بدرفتاری میکند اما در انتهای فیلم پدر تحت تاثیر وقایع فیلم قرار میگیرد و دچار تحول میشود و رابطهاش
با پسرش بهبود مییابد.
چرا عنوان «یارا» را برای
اسم این فیلم انتخاب کردهاید؟
«یارا» در زبان ترکی به
معنای زخم است و به دلیل اینکه احساس میکردم این فیلم در خصوص زخمی صحبت میکند
که شاید هیچ وقت خوب نشود این اسم را برایش انتخاب کردم. ضمن اینکه «یارا» در زبان
فارسی به نوعی معنا یاری رساندن را منتقل میکند و پدر در این فیلم به یاری پسرش
میشتابد تا مشکل او را برطرف کند و به نظرم این اسم می توانست آنچه که مد نظر من
در خصوص این فیلم بود را برساند. برای انتخاب این اسم مدت زیادی را وقت گذاشتم و
به نوعی دوست داشتم که یک اسم چند وجهی را برای این فیلم انتخاب کنم که بار معنایی
بالایی داشته باشد که به نظرم تا حدودی موفق شدهام.
این فیلم در شرایط کرونا
ساخته شده است؟ از مشکلاتی که در زمینه ساخت فیلم در این ایام با آن روبه رو بودید
بگویید
این فیلم در ایام شیوع کرونا
ساخته شد و از همین رو ما حتی برای پیشگیری از ابتلای عوامل فیلبرداری، به دانشگاه
علوم پزشکی رفتیم و از آنها در این زمینه کمک خواستیم که متاسفانه در در این زمینه
نیز از سوی دانشگاه علوم پزشکی حمایت نشدیم، اما خودمان سعی کردیم تمام پروتکلهای
بهداشتی را رعایت کنیم تا مشکلی به وجود نیاید. عوامل فیلم در همه مراحل ماسک و
دستکش داشتند و اصولا هر جایی که
فیلمبرداری میکردیم، پس از فیلمبردار یک گروهی به صورت پویش مردمی آن
منطقه را ضدعفونی میکردند تا مشکلی در زمینه ابتلای اهالی آن منطقه به کرونا پیش
نیاید ضمن اینکه با توجه به شرایط موجود اجازه ورود به غسالخانه قبرستان را نداشتیم؛
از همین رو برای فیلمبرداری بخشی از فیلم که در غسالخانه اتفاق میافتاد مجبور شدیم
که خود یک غسالخانه بسازیم.
فیلمبرداری «یارا» چه مدت
زمان طول کشید؟
مدت فیلبرداری این فیلم
کوتاه تقریبا 5 شبانه روز طول کشیده است. ما شب کار بودیم و از ساعت 4 بعد از ظهر سر
صحنه میرفیتیم و تا 5 صبح مشغول کار بودیم و طی این 5 روز فیلمبرداری این فیلم به
پایان رسید. در این ایام به مناطق شلوغ شهر رفت و آمد داشتیم و در این مدت رعایت
پرتکلهای بهداشتی را فراموش نکردیم.
در ساخت این فیلم آیا ارگانی
از شما حمایت کرد؟
خیر، متاسفانه یا خوشبختانه
هیچ ارگانی در ساخت این فیلم ما را حمایت نکرد. ضمن اینکه وما کلی تلاش کردیم تا
یکی از سازمانهای فرهنگی که غالبا از هنرمندان برای ساخت فیلم حمایت میکند، کمکهای
مالی و معنوی دریافت کنیم ولی هیچ ارگانی از ما حمایت نکرد و من از این جهت خیلی
دلم پر است چرا که حتی به اندازه یک ریال از تمام 30 تا 40 میلیونی که در ساخت این
فیلم هزینه شده است از سوی هیچ ارگانی حمایت نشدیم.
به نظر میرسد تجهیزات
فیلمبرداری یکی از موضوعات پر اهمیت فیلمسازی باشد در خصوص تجهیزاتی که در این
زمینه استفاده کردید، صحبت کنید؟
ما در ساخت این فیلم، از
تجهیزات درجه یک حال حاضر سینمای ایران استفاده کردیم و همه تجهیزات، از تجهیزات
سینمایی به روز بود. ضمن اینکه روزانه هزینهای در حدود 3و نیم میلیون تومان بابت
اجاره این تجهیزات هزینه شده است که مسلما
در کیفیت فیلم تاثیر گذاشته است.
آیا برای اکران این فیلم
فکرهایی دارید؟
با توجه به شرایط موجود و
شیوع کروناهنوز هیچ برنامه خاصی در خصوص اکران این فیلم نداریم ولی همین که وضعیت بهبود
یابد و سینماها مجددا باز شوند، یک اکران خصوصی خواهیم داشت تا عوامل فیلم بیایند و
فیلم ساخته شده را ببیند و تقدیر و تشکری هم از همه دوستانی که در ساخت این کار همکاری داشتند، صورت
بگیرد.
با توجه به اینکه زبان این
فیلم ترکی است، آیا میتوان این فیلم را یک فیلم بومی دانست؟
بله، با توجه به اینکه لباس
و پوشش افراد در اقصی نقاط کشور شبیه هم شده است و مردم در حال حاضر شبیه هم لباس
میپوشند زبان مهمترین مولفه و شاخصه برای این است که بگوییم فیلمی بومی است یا
غیربومی؟ زبان به تنها شاخصه در این زمینه تبدیل شده است که تشخص داده شود که فیلمی
بومی است یا خیر؟ و همین طور که گفتید فیلم یارا به صورت ترکی ساخته شده است و شخصیتها
در 80 درصد فیلم به زبان ترکی صحبت میکنند. همچنین لوکیشینهای فیلم نیز در بومی
در نظر گرفته شدن این فیلم بی تاثیر نیست و فضای این فیلم، بیشتر فضای بومی استان
هستند که قبرستان، غسالخانه، قهوه خانه و مسجد بوده است.
انتهای پیام