کد خبر: 3824
1399/05/04 - 11:30


صدای زنجان موضوع اجباری و یا غیراجباری بودن لباس فرم مدارس برای سال تحصیلی جدید را بررسی می‌کند؛

رخت گران علم

سالیان متمادی است که دانش‌آموزان با هر لباسی نمی‌توانند وارد مدرسه شوند و طبق قوانین آموزش وپرورش و مدرسه، موظف هستند با لباس‌های فرم تعیین شده در مدرسه حاضر شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- سالیان متمادی است که دانش‌آموزان با هر لباسی نمی‌توانند وارد مدرسه شوند و طبق قوانین آموزش وپرورش و مدرسه، موظف هستند با لباس‌های فرم تعیین شده در مدرسه حاضر شوند و این موضوع موافقان و مخالفانی دارد، به گونه‌ای که تهیه لباس فرم مدرسه برای خانواده‌ها به دغدغه‌ای تبدیل شده است.

هر ساله با نزدیک شدن به مرداد ماه یعنی پس از ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، دغدغه تهیه لباس فرم برای دانش‌آموزان نیز یکی از مسائلی است که خانواده‌ها با آن درگیر هستند.

تعیین لباس فرم دانش‌آموزان با الگوی مشخص هر مدرسه، رویدادی است که هر سال تکرار می‌شود اما امسال شرایط جامعه و به دنبال آن نظام آموزشی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن متفاوت با سال‌های گذشته است.

مدارس و مراکز آموزشی از اسفند ماه سال ۹۸ تا ۲۷ اردیبهشت ماه سال ۹۹ به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شدند و آموزش‌ها به صورت مجازی تداوم داشت. همچنین احتمال می‌رود که سال آینده نیز همین رویه ادامه داشته باشد.

آموزش و پرورش اعلام کرده که حضور دانش‌آموزان در مدارس را منوط به تصمیم‌گیری ستاد ملی مبارزه با کرونا دانسته است و به همین منظور سه سناریو برای مناطق قرمز (آموزش مجازی)، زرد (آموزش مجازی و حضوری) و سفید (آموزش حضوری) در نظر گرفته است که نشان‌دهنده حضور محدود دانش‌آموزان در مدارس است.

والدین در چنین شرایطی باید هزینه‌های بسیاری هم برای تهیه ابزار هوشمند ارتباطی مانند گوشی تلفن همراه، تبلت و غیره برای دسترسی فرزندان خود به آموزش مجازی نیز متحمل شوند.

همچنین از این نکته نیز نمی‌توان غافل شد که شیوع ویروس کرونا بسیاری از خانواده‌ها را در چند ماه گذشته داغدار و بی‌سرپرست کرده و بیکاری بسیاری از مشاغل را نیز به همراه داشته است. این موارد و همچنین افزایش سالانه قیمت کالاها موجب نگرانی بسیاری از خانواده‌ها برای تهیه لباس فرم فرزندان شده است.

لباس فرم از دغدغه‌ای پیش روی والدین برای سال تحصیلی جدید

یکی از والدین؛ دغدغه خود را در خصوص یونیفرم مدرسه فرزندش چنین مطرح می‌کند: در شرایطی که اوضاع اقتصادی خانواده چندان مساعد نیست و به دلیل شیوع کرونا بر خانواده‌ها فشار بالایی وارد می‌شود، خرید یونیفرم مدرسه‌ای که فرزندم بنا است تا مثل سال گذشته تنها بخشی از سال را بپوشد، اذیت‌کننده است. ضمن اینکه با این شرایط و شیوع کرونا اینکه کلاس‌ها به صورت حضوری برگزار شود یا نه خود دغدغه‌ای است.

وی ادامه می‌دهد: خرید یونیفرم هر سال هزینه‌ای به خانواده‌ها وارد می‌کند و در برخی موارد نیز کیفیت یونیفرم به گونه‌ای است که در کوتاه مدت خراب می‌شود و دوباره سال بعد برای خرید مجدد اقدام کرد.

مدارس مجاز به اجبار خانواده‌ها برای تهیه لباس فرم جدید نیستند

در این زمینه مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اظهار می‌کند: مدارس مجاز به اجبار خانواده‌ها برای تهیه لباس فرم جدید نیستند.

نورعلی عباسپور درباره لباس فرم دانش‌آموزان، ادامه می‌دهد: در آیین‌نامه اجرایی مدارس که دستور کار مدیر مدرسه هست، به صراحت آمده است که تصمیم‌گیری درباره لباس فرم دانش‌آموز با شورای مدرسه است.

این مسئول تصریح می‌کند: در سال‌های گذشته و در اسناد آموزش و پرورش هم هیچ اجباری برای تهیه لباس فرم نیست اما چارچوبی را مشخص کرده است که با عرف جامعه مغایرت نداشته باشد؛ یعنی لباسی که دانش‌آموز برای مدرسه می‌پوشد باید متناسب با فرهنگ دینی و ملی باشد و مواردی را به طور کلی مطرح کرده است و اینکه دانش‌آموز چه لباس فرمی را بپوشد، به شورای مدرسه واگذار شده است.

عباسپور با تأکید بر اینکه در قوانین آموزش و پرورش این موضوع وجود ندارد که به خانواده‌ها خرید لباس فرم تحمیل ‌شود، اظهار می‌کند: اما از آن سو در بخش سلبی عنوان شده است که دانش‌آموز باید متناسب با شرایط فرهنگی و تربیتی برای مدرسه لباس بپوشد و از سوی دیگر معتقدیم لباس و رنگ لباس هم در تربیت فرزندان تأثیر دارد.

وی با بیان اینکه در شورای مدرسه، نماینده انجمن اولیا و مربیان حضور دارد، می‌گوید: البته در شرایط فعلی و در صورتی که به دلیل کرونا امکان حضور دانش‌آموزان در مدرسه نباشد، دانش‌آموزان در کلاس‌های آنلاین شرکت می‌کنند و در این شرایط هم با لباس رسمی مدرسه حضور دارند.

مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در واکنش به این جمله که «برخی مدارس لباس فرم را تا ۳۰۰، ۴۰۰ هزار تومان هم قیمت داده‌اند»، خاطر نشان می‌کند: در شرایط عادی که هیچ تحمیلی نیست و در شرایطی مانند کرونا که دانش‌آموزان زمان طولانی را تعطیل بودند حتما اجباری نیست و این معلوم است؛ در سال گذشته هم از سوی دفتر وزیر ابلاغ شد مبنی بر اینکه دانش‌آموزی که لباس فرم سال گذشته را دارد و مشکلی ندارد، مجبور به تهیه لباس مجدد نیست.

وی با بیان اینکه مدارس مجاز به اجبار خانواده‌ها برای تهیه لباس فرم جدید نیستند، می‌گوید: در صورتی که مدارس این موضوع را رعایت نکنند، خانواده‌ها می‌توانند شکایت خود را با سامانه‌ای که به این منظور پیش‌بینی شده است به آدرس shekayat.medu.ir  مطرح کنند و قطعا رسیدگی و پیگیری می‌شود.

هیچ‌گونه الزامی در تهیه لباس فرم دانش‌آموزان وجود ندارد

در این خصوص نیز ابراهیم رفیعی مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به اینکه هیچ‌گونه الزامی در تهیه لباس فرم دانش‌آموزان وجود ندارد، می‌گوید: لزوم استفاده از لباس فرم توسط اعضای انجمن اولیا مربیان مدرسه تصویب می‌شود و در اصل خود اولیا تعیین‌کننده هستند و سایر دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها در این خصوص جنبه کمکی به اجرای بهتر این موضوع دارد.

وی ادامه می‌دهد: در ستادی مشابه با حضور نمایندگانی از سازمان صمت، اصناف تولیدی پوشاک و سایر مراجع ذیصلاح، شرکت‌های معتبر تولیدی پوشاک، نرخ قیمت پارچه و لباس تعیین تکلیف می‌گردد و  مدارس تنها در زمینه وضعیت ظاهری و رنگ لباس فرم ورود دارند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان زنجان اظهار می‌کند: توجه به این نکته هم نیز اهمیت پیدا می‌کند که زمانی که اکثریت اولیای مدرسه راغب به اجرای آن می‌باشند، معمولاً مدیران‌مدارس تلاش می‌نمایند تا عده معدود که مخالف طرح هستند را نیز همراه کنند و برای تمام دانش آموزان لباس فرم یکسان تهیه شود.

رفیعی می‌افزاید: این نکته را نیز باید گفت که برای دانش‌آموزان بی‌بضاعت ضمن حفظ شان و آبروی آنان به صورت رایگان لباس فرم تهیه می‌شود.

والدین در خصوص تخلفات مربوط به لباس فرم مدارس را به سازمان دانش‌آموزی اطلاع بدهند

در این خصوص فیروز مهدی، رئیس سازمان دانش‌آموزی زنجان نیز با اشاره به اینکه در کمیته تخصصی یونیفرم مدارس که متشکل از نمایندگان اتحادیه پوشاک و آموزش و پرورش بوده است مقرر شده که امسال یونیفرم مدارس به هیچ عنوانی الزامی نباشد، می‌گوید: تنها مورد استثنا برای این موضوع ورودی‌های جدید مدارس هستند که اول ابتدایی، هفتم و دهم را شامل می‌شوند این دانش‌آموزان به  تبع اینکه باید طبق شرایط مدرسه جلو بروند باید لباس فرم مدارس خود را تهیه کنند ولی در خصوص سایر دانش‌آموزان هیچ‌گونه الزامی برای خرید لباس فرم مدرسه وجود ندارد و اختیاری است و یا دانش‌آموزان می‌توانند از لباس‌های فرم سال گذشته خود استفاده کنند و تمام این موارد دست اولیای مدرسه است و به هیچ عنوان هم در این زمینه اجباری وجود ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که «اگر مدرسه‌ای در این زمینه تخلف کند و دانش‌آموزان را مجبور به خرید لباس فرم کند، چگونه باید با آن برخورد کرد‌؟» گفت: در این زمینه حتما باید والدین به سازمان دانش‌آموزی اطلاع بدهند و ما شدیدا در این زمینه پیگیر خواهیم بود.

انتهای پیام

اقدام کننده: س.س

صدای زنجانلباس فرم مدارسسال تحصیلی جدیدوزارت آموزش و پرورش
sedayezanjannews.ir/nx3824


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»