کد خبر: 3834
1399/05/05 - 11:9


در گفتگو با مدیر هنرستان دخترانه سوره به مناسبت هفته مهارت‌آموزی؛

پیچ و خم هنرآموزی

«رباب فغفوری» فارغ التحصیل رشته فلسفه هنر در مقطع دکتری است، او از سال 88 در دانشگاه‌های مختلف درس داده و معتقد است که حلقه مفقوده‌ای در بحث آکادمیک هنر وجود دارد که با توجه به آن می‌توان آموزش رسمی هنر را نظام‌مند کرد.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «رباب فغفوری» فارغ التحصیل رشته فلسفه هنر در مقطع دکتری است، او از سال 88 در دانشگاه‌های مختلف درس داده و معتقد است که حلقه مفقوده‌ای در بحث آکادمیک هنر وجود دارد که با توجه به آن می‌توان آموزش رسمی هنر را نظام‌مند کرد.

او اکنون مدیر هنرستان غیر انتفاعی سوره است و می‌گوید: در حال حاضر با مدرک دکترای هنر،هیئت علمی هیچ دانشگاهی نیستم چرا که دانشگاه‌های زنجان پتانسیل این را ندارد که نیروی جدید جذب کنند و این موضوع از زیر ساخت‌های شهری ما نشات می‌گیرد.

فغفوری ادامه می‌دهد: متاسفانه در زنجان دانش‌آموزانی نداریم که از پایه شروع به تحصیل در رشته هنر بکنند و اکنون از مسئولان شهری مطالبه داشته باشند و اهرم فشاری باشند که رشته‌های هنری در دانشگاه‌های استان آورده و یا به روز شوند.

مدیر هنرستان غیر انتفاعی سوره اظهار می‌کند: از همین رو در اولین قدم، تصمیم گرفتم که در حوزه آموزش رسمی کشور ورود پیدا کردم و مجوز رسمی یک هنرستان را بگیرم.

با 7 دانش آموز کار خود را شروع کردیم

او اظهار می‌کند: هنرستان دخترانه هنرهای زیبا سوره از مهر 97 با 7 دانش‌آموز در سه رشته گرافیک، طراحی و موسیقی با گرایش سازهای ایرانی کار خود را شروع کرد. اکنون که نزدیک دو سال از افتتاح این هنرستان می‌گذرد تعداد این دانش آموزان به 70 نفر رسیده است که این جای بسی خوشحالی دارد.

فغفوری می‌افزاید: ما در زنجان اصلا هنرستان دخترانه دولتی و غیرانتفاعی نداشتیم در حالی که هنرستان پسرانه استان از 8 سال پیش شروع به فعالیت کرده بود در این خصوص قدم اول من در این زمینه این بود که من برای اخذ مجوز به اداره کل فرهنگ و ارشاد مراجعه کردم تا بتوانم هنرستان هنرهای زیبای دختران را راه بیندازم که نتیجه رفت و آمدها این شد که من در بخش غیردولتی کار خود را شروع کنم و با توجه به کمبود اعتبارات اداره کل ارشاد، تلاش کردیم که هنرستان پسرانه استان را دو قسمت کنیم و یک فضای هزار متری را برای این هنرستان فراهم کنیم که به لحاظ دستورالعمل‌های قانونی مدارس این امکان‌پذیر نشد.

هنرستان دختران سوره با دو مجوز کار و دانش و فنی و حرفه‌ای فعالیت می‌کند

این مسئول با اشاره به اینکه اکنون این هنرستان دانش‌آموزان خود را از مقطع پیش‌دبستانی تا متوسطه دوم جذب کرده است، اظهار می‌کند: سال اول، رشته‌های این هنرستان از بین رشته‌های کار و دانش بودند و شامل عکاسی و موسیقی می‌شدند ولی از سال دوم ما توانستیم مجوز رشته‌های فنی و حرفه‌هایی را کسب کردیم و اکنون تمرکز ما بر روی رشته‌های فنی و حرفه‌ای است که این رشته‌ها شامل انیمیشین، طراحی دوخت و فتوگرافیک است. ضمن اینکه به نظر می‌رسد والدین و مسئولین بایستی نسبت به تفاوت رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار و دانش اطلاع بیشتری کسب کنند چرا که فرهنگ نادرستی در این زمینه وجود دارد و افراد تصور می‌کنند که اگر رشته‌ای در زیر شاخه کار و دانش باشد سطح آن رشته پایین است و این تصور به این جهت بوده است که آموزش و پرورش همواره دانش‌آموزانی که یک مقدار در درس‌های خود ضعیف‌تر بودند و در رشته‌های دیگر نمره نمی‌آوردند به سمت شاخه‌های کار و دانش هدایت می‌کرد.

فغفوری اظهار می‌کند: یکی از امتیازهای مدارس غیر دولتی، کلاس‌های تقویتی است که ما در این هنرستان علاوه بر دروس موجود در چارت سازمانی، دروس ویژه‌ای را بر اساس نیازهای موجود در جامعه ارائه می‌دهیم و این قضیه موجب شده است که در این زمینه بیشتر از سایر هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای استان به  دانش آموزان آموزش ‌دهیم.

وی می‌افزاید: اگر من به عنوان یک سرمایه‌دار می‌خواستم به این عرصه وارد شوم، سراغ رشته‌هایی مثل کامپیوتر، حسابداری می‌رفتم که به لحاظ بار مالی به نفعمان بود ولی عرق من نسبت به دختران این شهر موجب شد تا به این عرصه ورود پیدا کنم. این امر که دانش‌آموزان دختر علی‌رغم روحیه زنانه‌شان مجبورند در رشته‌های نظری ریاضی و تجربی تحصیل کنند موجب خدشه‌دار شدن روحیه لطیفشان می‌شود، منظورم این است که بچه‌ها به این رشته‌ها ورود پیدا می‌کنند بدون اینکه به آن علاقه داشته باشند و آن روحیه شاد  نوجو‌انی خود را  از دست می‌دهند و در نهایت پشت سد کنکور با هم رقابت می‌کنند و وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود و چون شغلی نمی‌یابند، سرخورده می‌شوند و بایستی دوباره مهارت کسب کنند. این فرهنگسازی باید در شهر و در ذهن پدر مادر‌های ما شکل بگیرد که از همان ابتدا به سمت مهارت‌آموزی حرکت کنیم.

سیستم آموزشی با کیفیت، باید به سمت کار‌آفرینی برود

مدیر هنرستان سوره خاطرنشان می‌کند: سیستم آموزشی با کیفیت، باید به طریقی جلو برود که دانش‌آموزان را به سمت کارآفرینی سوق بدهد. مطمئنا با اجرای چنین برنامه‌‌هایی دانش‌آموزان دیگر وقت خود را در دانشگاه‌ها هدر نمی‌دهند و اعتبارات دولتی را زیر سوال نمی‌برند و از همان ابتدا کار و اشتغال خود را شروع می‌کنند.

مدیر هنرستان غیرانتفاعی سوره با اشاره به اینکه در رشته‌های مهارتی دیگر به دنبال استخدام نیستیم، افزود: خود افراد باید اشتعال ایجاد کنند، ضمن اینکه ما در حوزه اشتغال بانوان به دنبال اشتغال نان‌آور نیستیم.

 وی با اشاره به اینکه هدف‌گذاری  و شعار اصلی این مدرسه مهارت‌آموزی، کار‌آفرینی و اشتغال پایدار است، افزود: ابن موضوع با برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های کارآفرینی در این مدرسه عملی می‌شود و دانش آموزان در خلال این آموزش‌ها، یاد می‌گیرند که اشتغال پایدار داشته باشند.

این مسئول با اشاره به اینکه در سطح کشور نگاه بر این است که دانش‌آموز بتواند فرآیند کارآفرینی را بیاموزد، می‌گوید: این قضیه در برخی رشته‌های فنی مهارتی مثل مکانیک خوردرو، برق و ریخته‌گری خیلی زود جواب می‌دهد؛ منتهی در بخشی از رشته‌ها ما باید روی اشتغال‌زایی دانش‌آموزان تا میزان بیشتری کار کنیم برای مثال در بحث رشته‌هایی که مربوط به تولید محتوا است که بچه‌ها باید یاد بگیرند که چگونه کار را در این زمینه شروع کنند و این وظیفه چارت سازمانی یک هنرستان است که به چه نحو در این زمینه کار کند.

مدیر هنرستان غیرانتفاعی سوره اظهار می‌کند: در هنرستان‌ها دانش‌آموزان یک واحد درسی به نام کارآفرینی دارند که به نظر من تعداد واحد این رشته کم است و دانش‌آموز نمی‌تواند با دو واحد مسیر کارآفرینی خود را پیدا کند و به نظر می‌رسد این درس کارآفرینی جدی گرفته نمی‌شود و باید روی این موضوع کار کنیم که تا بتوانیم خروجی داشته باشیم. ما در هنرستان خودمان دو نگاه داریم یک گروه افرادی هستند که به هنرستان آمده‌اند تا پس از تحصیل وارد بازار کار شوند و ما موضوع تولید همراه با آموزش را در هنرستان خود آغاز کرده‌ایم و نیاز‌سنجی کردیم و در همین جهت دوره‌هایی را با مشارکت پارک علم و فناوری برگزار کردیم تا دانش‌آموزان به صورت مهارتی کسب و کار را فرا گیرند.

جزو سیاست‌های داخلی این هنرستان است که بحث کار آفرینی را جدی بگیرد

وی خاطرنشان می‌کند: جزو سیاست‌های داخلی این هنرستان است که بحث کار‌آفرینی را جدی بگیرد، در این زمینه برخی دانش‌آموزان نیز کار خود را شروع کرده‌اند و باید در این زمینه بر روی خودباوری دانش‌آموزان کار کرد که دانش‌آموزان توانایی خود را باور داشته باشند به طوری که در حال حاضر حتی لباس‌های فرم دانش‌آموزان هنرستان را نیز دانش‌آموزان رشته طراحی دوخت تولید می‌کنند و به ازای کاری که می‌کنند پول دریافت می‌کنند. ضمن اینکه در ایام شیوع کرونا نیز همین دانش‌آموزان نزدیک 2500 ماسک تولید کردند که به کمپین رزمندگان 8 سال دفاع مقدس اهدا شد. یا دانش‌آموزان فتو‌گرافیک این هنرستان، نسبت به عکاسی از دانش‌آموزان پایه دهم دو مدرسه  اقدام کردند که این کارها سر آغازی برای کارآفرینی این دانش‌آموزان است.

وی با اشاره به اینکه هنر، امروزه به یک کالای لوکس تبدیل شده است، اظهار می‌کند: وضعیت اقتصادی خانواده‌ها در جامعه به گونه‌ای است که  خانواده ابتدا مایحتاج روزانه خود را تامین می‌کنند و اگر هزینه‌ای باقی ماند صرف امورات مربوط به هنر می‌کنند.

زیرساخت‌های علوم انسانی و هنر در کشور نایده گرفته می‌شود

فغفوری ادامه می‌دهد: زیر ساخت‌های علوم انسانی و هنر در کشور نایده گرفته می‌شود و این موضوع خود مهم‌ترین آسیب را به رونقی که دنبال آن هستیم می‌زند چرا که روحیه شاد نوجوان و جوان در خلال آموزش هنر حفظ می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر چند اعتقاد من به ادامه تحصیل دختران هست اما متاسفانه مدرک‌گرایی باعث شده است که همه فکر می‌کنند باید لیسانس و فوق لیسانس خود را بگیرند و پس از آن وارد بازار کار شوند در حالی‌که هدف‌گذاری من برای این مدرسه به عنوان یک هنرستان فنی و حرفه‌ای این است که دانش‌آموزان پس از طی سه سال تحصیلی توانایی ورود به حرفه‌ای را به دست بیاورد باشند تا شغل کوچک خانگی را راه بیاندازند.

برای اولین بار در استان زنجان موسیقی را  غیرآموزشگاهی آموزش می‌دهیم

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار در استان زنجان موسیقی را  غیر آموزشگاهی آموزش می‌دهیم، می‌گوید: دانش‌آموزان موسیقی این هنرستان پس از اتمام تحصیل خود دیپلم رسمی هنرستان  را در زمینه موسیقی خواهند گرفت که خود می‌تواند یک سرمایه فرهنگی غنی برای زنجان باشد.

آموزشگاه‌های موسیقی ما را رغیب خود ندانند

مدیر هنرستان غیر انتفاعی سوره با اشاره به اینکه متاسفانه در استان زنجان تعداد دخترانی که موسیقی آکادمیک گذرانده‌اند به تعداد انگشتان دستمان هم نمی‌رسد، می‌افزاید: امیدوارم که آموزشگاه‌های موسیقی ما را رغیب خود ندانند چرا که در آینده همین دانش‌آموزان وارد کار می‌شوند و منتفع این قضیه خود آموزشگاه‌ها هستند.

در بحث کنکور دانش‌آموزان هنرستان سرمایه‌گذاری می‌کنیم

فغفوری اظهار می‌کند: برای اولین بار در سطح هنرستان در بحث کنکور دانش‌آموزان هنرستان سرمایه‌گذاری می‌کنیم و می‌توانم در این زمینه قول بدهم که در سال‌های آتی در حوزه هنر و کنکور هنر یکی از مدارسی باشیم که رتبه‌های برتر کنکور هنر را دارد چون یک خانواده وقتی برای فرزندش هزینه می‌کند این نشان‌دهنده این است که یک هدفی دارد و همین جوری وارد هنرستان نشده است. در زمینه شاخه فنی و حرفه‌ای و کار و دانش، مسئولین و والدین باید آگاهی خود را بالا ببرند و به واقع آن‌ها را بشناسند.

فغفوری تصریح می‌کند: از چند سال گذشته در حوزه رشته فنی و مهارتی کنکور حالت شناور به خود گرفته است و این باعث شد که گرایش دانش‌آموزان به سمت رشته‌های هنرستانی بیشتر شود چون پیش از دانش‌آموزان تصور می‌کردند که تنها می‌توانند در مقطع کاردانی و در دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای تحصیل کنند ولی در چند سال گذشته این تغییر کرد و دستورالعمل‌های اجرایی در این زمینه صادر شد که این محدویت‌ها را برداشته است و دانش‌آموزان این مقطع اکنون می‌توانند تا مقطع دکترا نیز ادامه تحصیل بدهند.

به دنبال ارتقای سطح کیفی آموزش دانش‌آموزان هستم

این مسئول با اشاره همواره به دنبال ارتقای سطح کیفی آموزش دانش‌آموزان بودم، اظهار کرد: من سال‌ها به صورت حق‌التدریس در دانشگاه‌های مختلف به دانشجویان تدریس کردم و از این رو همواره به دنبال این بودم که دریابم چرا دانشجویان در دانشگاه‌ها تا این حد بی‌انگیزه هستند و وقتی به حوزه آموزش و پرورش ورود پیدا کردم دریافتم که این بی‌انگیزگی از سال‌های تحصیلی و دانش‌آموزی نشات می‌گیرد و به دلیل ضعف آموزشی خودمان هست

هنر باید به سمتی پیش برود که با دنیای مهندسی پیوند بخورد

وی با اشاره به اینکه همانطور که در زمینه برق، الکترونیک و آی‌تی سرآمد هستیم، می‌توانیم با فراهم آوردن زیر‌ساخت‌های هنری نیز در استان به قطب فرهنگ و هنر تبدیل شویم، می‌افزاید: هنر باید به سمتی پیش برود که با دنیای مهندسی پیوند بخورد و اگر این اتفاق بیفتد مسیرها برای اشتغال دانشجویان و هنرآموزان کوتاه‌ترمی‌شود .

فرهنگ‌سازی در زمینه گرایش جوانان به رشته‌های هنر بسیار اهمیت دارد

فغفوری با اشاره به اینکه فرهنگ‌سازی در زمینه گرایش جوانان به رشته‌های هنر بسیار اهمیت دارد،خاطرنشان می‌کند: در عصر حاضر والدین توقع دارند فرزندانشان تنها به رشته‌های ریاضی و تجربی ورود پیدا کنند و گاها با وجود اینکه علاقه فرزندانشان به سمت هنر است آنها را از ادامه تحصیل در این رشته منع می‌کنند که این خود آسیب بزرگی است که باید در این زمینه نیز در سطح کشور فرهنگسازی شود تا والدین در انتخاب رشته فرزندانشان تنها علایق او را در نظر بگیرند.

وی ادامه می‌دهد: متاسفانه خانواده‌ها تصور می‌کنند دانش‌آموزی که معدل نمراتش پایین است به هنرستان می‌روند در حالیکه مهم‌ترین تمرکز و هدف ما جذب دانش آموزان برتر است.

انتهای پیام

 

اقدام کننده: س.س

صدای زنجانهنرآموزیزیرساخت‌های علوم انسانی و هنرهنرستان
sedayezanjannews.ir/nx3834


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»