کد خبر: 4013
1399/05/20 - 11:7


نوزادان مادران مبتلا به کرونا در زنجان از بانک شیر تغذیه می‌شوند

مسئول کلینیک شیردهی مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت‌الله موسوی زنجان گفت: در صورتی که حال عمومی مادر کرونایی با تشخیص قطعی پزشک بد باشد، تغذیه نوزاد به طور موقت از بانک شیر و یا با شیر خشک انجام می‌شود.

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مسئول کلینیک شیردهی مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت‌الله موسوی زنجان گفت: در صورتی که حال عمومی مادر کرونایی با تشخیص قطعی پزشک بد باشد، تغذیه نوزاد به طور موقت از بانک شیر و یا با شیر خشک انجام می‌شود.

رباب بیات با بیان اینکه شیر دوشیده شده از مادران در بانک شیر نگهداری می‌شود، افزود: از نظر علمی بهترین تغذیه برای شیرخواران و نوزادان شیر مادر است که از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی هم می‌تواند برای جامعه مفید باشد.

وی اضافه کرد: از نظر زیست محیطی تولید شیر مصنوعی اثرات خود را دارد و با توجه به میزان متانی که گاو از خود تولید می‌کند، میزان آب مصرفی برای دام، قوطی‌های شیر خشک و دیگر عوامل می‌تواند تاثیرات منفی بر محیط زیست داشته باشد.

این مسئول ادامه داد: بهترین بازه زمانی برای تغذیه با شیر مادر تا ۲ سالگی است و در ۶ ماه اول تولد نوزاد نیازی به استفاده از ماده غذایی دیگر به جز شیر مادر ندارد.

وی اظهار داشت: بر این مبنا، تغذیه نوزاد باید به طور منظم با شیر مادر باشد چرا که ترکیب آن به لحاظ آب و ویتامین‌ها برای کودک مناسب است البته  اگر ثابت شود، نوزاد رشد مناسبی نداشته است، ممکن است تغذیه کمکی زودتر آغاز شود.

مسئول کلینیک شیردهی مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی استان زنجان با اشاره به وضعیت کرونایی حاکم ادامه داد: چند سوال شایع در مورد شیردهی در ایام بیماری کووید-۱۹ وجود دارد که آیا مادر مبتلا در دوران بیماری می‌تواند کودک را با شیر خود تغذیه کند این در حالی است که در شرایطی که مادر سالم با خیال آسوده و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌تواند شیردهی را ادامه دهد.

وی اضافه کرد: تغذیه با شیر مادر در هر شرایط اقتصادی و اجتماعی شانس بقاء نوزاد را ارتقا می‌دهد و مزایای طولانی مدت برای سلامت و تکامل نوزادان دارد.

بیات افزود: از طرف دیگر انتقال ویروس کرونا از طریق تغذیه مستقیم از پستان مادر و از طریق شیر مادر اثبات نشده است لذا دلیلی بر قطع شیردهی و یا جلوگیری از آن  وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در صورت ابتلای قطعی مادر به بیماری کووید -۱۹ در شرایطی که حال عمومی مادر خوب باشد می‌تواند شیر خود را با شیر‌دوش دستی یا برقی بدوشد و شیردهی به نوزاد توسط فرد دیگری انجام شود و یا شیردهی بطور مستقیم از سینه مادر با رعایت احتیاط  و استانداردها ادامه یابد./ایرنا/

انتهای پیام


صدای زنجانکرونامادران مبتلا به کروناتغذیه نوزاد
sedayezanjannews.ir/nx4013


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»