کد خبر: 4038
1399/05/21 - 19:1


گزارش صدای زنجان از روستاهای تشنه شهرستان خدابنده؛

حق داریم «سو»استفاده کنیم

نماینده مردم خدابنده در مجلس: وزارت نیرو سد تالوار را تعیین تکلیف کند مشکل بیش از ۱۰۰روستا حل می‌شود/ مدیر امور آب‌ و فاضلاب خدابنده: انصاف نیست یکی انشعاب غیر مجاز داشته باشد و همسایه‌اش اما، بدون آب باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- «بابا آب داد» جمله‌ای آشنا در کتاب‌های آموزشی آن هم در چند دهه است اما انگار دیگر آن جان‌مایه گذشته را ندارد. شاید بابا دیگر جان لازم را برای دادن آب ندارد. شاید هم آب نیست که بابا بدهد. اگر آب نباشد بابا شرمنده است چون دیگر نمی‌تواند که نان هم بدهد و از همین جا  مشخص می‌شود که اگر آب نباشد، حیاتی هم نیست.

در شهرها نبود آب شاید خیلی محسوس نباشد. در روستاها اما کمبود این ماده حیاتی واضح‌تر است. همانگونه که بارها از زبان روستائیان شنیده می‌شود که آب نیست (سو یوخ).

آنها با مظلومیت تمام می‌گویند ما هم حق داریم از آب (سو) استفاده کنیم. همان حقی که روستاهای خدابنده کمتر از آن برخوردار هستند.

همین چند روز پیش بود که به نقل از نماینده شهرستان خدابنده در مجلس شورای اسلامی، در خروجی یکی از خبرگزاری‌ها مشکل آب شرب تعداد ۱۴۰ روستای این شهرستان مطرح شد.

این نماینده گفته این روستاها در همه فصول  به‌ویژه فصل تابستان با مشکل آب شرب مواجه هستند. این در حالی است که یکی از مسئولان آبفای استان، این ادعا را رد کرده و می‌گوید: فقط در ۳۳ روستای شهرستان خدابنده، مشکل تامین آب شرب وجود دارد و البته با قطعی مقطعی آب مواجه هستند نه قطعی همیشگی.

علی‌محمد نادرخانی معاون بهره‌برداری و توسعه آب آبفای استان زنجان با بیان اینکه  برای تامین آب شرب این روستاها، در شبانه روز حدود ۴۰۵  لیتر به ازای هر نفر، آب تولید می‌کنیم، می‌افزاید: تامین آب همه آنها، از چشمه یا قنات است و این توزیع بر خلاف شایعات موجود، از طریق سیستم لوله کشی است نه تانکر و یا روش‌های دستی.

 او علت مشکل کم‌آبی در این روستاها را هم ناشی از آبیاری باغچه و باغ‌های خانگی روستاییان با آب شرب اعلام می‌کند و می‌گوید:  البته در بیشتر موارد هم از انشعاب‌های غیرمجاز برای آبیاری استفاده می‌کنند که مشکل کمبود آب را تشدید می‌کنند.

به گفته نادرخانی، خدابنده حدود ۲۲۵ روستا دارد که البته از این تعداد،  فقط ۱۶۷ روستا تحت خدمات آبرسانی آبفا قرار دارند.

البته او در خصوص علت قرار نگرفتن بقیه روستاهای خدابنده تحت پوشش خدمات آبفا هم می‌افزاید: آنها خودشان تامین آب دارند و نیازی نمی‌بینند که زیر چتر خدمات آبفا باشند.

آبفا مشکل  ۳۳ روستا را حل کند من هم ۱۰۷روستا را

سید البرز حسینی، نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی اما با اظهار تعجب از رقم اعلام شده از سوی آبفا و تفاوت فاحش در خصوص تعداد روستاهای دارای مشکل آب شرب خدابنده، می‌گوید: اینکه حرف مرا تکذیب می‌کنند ایرادی ندارد ولی اگر آبفا مشکل کم‌آبی همین ۳۳ روستایی را که اعلام کرده است حل کند، من هم نه تنها مشکل ۱۰۷ روستای باقیمانده را حل می‌کنم، بلکه حرفم را هم پس می‌گیریم!

این مسئول البته با یادآوری اینکه  قدردان همه آنهایی که در تامین آب شرب شهرستان زحمت کشیده و بخشی از مشکلات را در طول سال‌ها حل کرده‌اند، است، می‌افزاید: اما واقعیت  امر و آنچه که انکارناپذیر است این است که از ۱۲ ماه سال، به جز دو سه ماهی که بارندگی هست، حداقل در طول ۷ تا ۸ ماه سال، مشکل کم‌آبی داریم.

او از سرکشی به حوزه‌های انتخابی خود و رصد مشکلات از جمله کم‌آبی، از زمان آغاز به کار مجلس جدید هم می‌گوید و می‌افزاید: به عنوان نماینده و خادم مردم، در این مدت، حداقل در ۲ مقطع یک هفته‌ای، سرکشی به حوزه‌ها را با همراهی مسئولین امر داشتم که البته شاهد این ادعا هم، فرماندار  و رئیس اداره آبفای شهرستان است.

نماینده مردم خدابنده به صراحت اعلام می‌کند که در این مدت سرکشی، روستایی نبوده است که رفته باشیم و مشکل آب نداشته باشد و رئیس آبفای شهرستان هم، تقریبا در همه حوزه‌ها همراه و شاهد قضیه بوده است.

حسینی با انتقاد شدید از برخی مسئولان که نتایج ناکارآمدی مدیریتی را به عدم همراهی مردم برای حل مشکلات نسبت می‌دهند، می‌افزاید: اینکه ما همه مشکلات را به گردن مردم و شیوه مصرف آنها بیندازیم درست نیست و نباید کمبود آب روستایی را ناشی از آبیاری باغچه و چند درخت حیاط خانه روستائیان بدانیم.

او با اشاره به اینکه روستائیان  ناچار هستند که برای رفع نیاز‌های خود در حیاط‌شان صیفی‌جات و درخت داشته باشند، می‌گوید: اصلاً عرف فرهنگ روستا همین است که باید باغ و باغچه و دار و درخت داشته باشند.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی، تاکید می‌کند که تغییر رفتار الگوی مصرف در یک جامعه، نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که باید در درازمدت روی آن کار شود.

حسینی مشکل آب و فاضلاب استان در حوزه خدابنده را، وضعیت قرمز این منطقه اعلام می‌کند و می‌گوید: در این خصوص با هیچکس تعارف نداریم و اگر ادعا می‌کنند که فقط در ۳۳ روستا مشکل داریم و با حل آن، مشکلات کم‌آبی خدابنده حل می‌شود، اظهارات نادرستی است.

او مشکل آب شرب روستایی خدابنده را یکی از عمده مشکلات شهرستان می‌داند و می‌افزاید: این مشکل تک بعدی نیست بلکه، از یک ساختار و تصمیم مدیریتی شروع و به مباحث تامین منابع مالی ختم می‌شود.

تالوار را تعیین تکلیف کنید

نماینده مردم خدابنده، با تاکید بر لزوم تدبیر اساسی برای تامین آب شرب بهداشتی میان‌مدت و بلند‌مدت شهرستان خدابنده، می‌گوید: مشکلات موجود، مشخص و حقیقتاً غیر قابل انکار است و روستاهایی داریم که فقط با یک ساختار و تصمیم مدیریتی، مشکلشان حل می‌شود.

حسینی  البته راهکارهایی هم می‌دهد و می‌افزاید: از وزارت نیرو هم تعیین تکلیف سد تالوار را مطالبه کردیم چون تامین آب شرب از آب ذخیره پشت این سد، به راحتی می‌تواند مشکل ۱۰۰ تا ۱۱۰ روستا را حل کند.

 او با بیان اینکه سازمان آب منطقه‌ای و آب‌ و فاضلاب استان باید با مساعدت هم، حداقل در حوزه خدابنده، بحث استفاده از سهمیه آب شرب و نیز آب مورد نیاز صنعت، از سد تالوار را با وزارت نیرو تعیین تکلیف کنند، می‌گوید: البته بحث آب کشاورزی استثناست چون بالاخره این سد در یک مقطع زمانی، به خاطر تغییرات تصمیمات مدیریتی، آورده‌ای نداشته است. اما آب شرب و صنعت قابل حل است.

حسینی با اشاره به بارندگی‌های مناسب اخیر و ذخیره‌سازی حجم قابل توجه آب پشت سد تالوار، می‌افزاید: 28 کیلومتر از خط انتقال آن، ساخته شده که آب را تا پای زمین‌های کشاورزی منطقه می‌آورد و البته باید برای انتهای آن هم فکر اساسی شود.

بخشی از مشکلات، ناشی از تصمیمات مدیریتی است

این نماینده، با تاکید بر اینکه بخشی از مشکلات، ناشی از تصمیمات مدیریتی بوده و با اشرافیت مدیریتی و هزینه کم،  می‌توان مشکل ۳۰ تا ۴۰ روستا را حل کرد، می‌گوید: بخش اعظمی از مشکلات هم به این دلیل است که مجتمع‌های آبرسانی می‌زنند که البته در موارد زیادی هم به نتیجه نمی‌رسند.

وی با بیان اینکه این مجتمع‌ها در بسیاری از نقاط، دچار مشکلات خط انتقال و آزادسازی حریم می‌شوند، می‌افزاید: در مواردی که مجتمع‌های آبرسانی از زمینهای مردم عبور می‌کنند، راضی کردن صاحب زمین برای عبور یک خط انتقال از یک محدوده خاص، نزدیک به ۵ تا ۶ ماه طول می‌کشد.

حسینی با تاکید بر اینکه  مواردی مثل مشکلات خط انتقال و آزادسازی حریم را دستگاه‌های اجرایی شهرستان و استان باید با هم حل کنند، می‌گوید: باید بپذیریم که در خدابنده مشکلات جدی داریم که باید هم استاندار و معاون عمرانی او و هم دستگاه‌های متولی این حوزه پیگیر باشند.

لزوم یکسان‌سازی آب‌بها در روستاها

او البته به این هم اشاره می‌کند که حوزه آب هم، خواسته‌هایی دارد که باید به صورت کارشناسی پیگیری شود که اصلاح قیمت آب از آن جمله است تا نه خود آبفا که هزینه می‌کند متضرر شود و نه مردم آسیبی ببینند.

 نماینده مردم خدابنده، می‌گوید: یکسان‌سازی آب‌بها در روستاها فرمولی است که باید روی آن کار شود و اتفاق بیفتد.

حسینی با بیان اینکه شبکه آبرسانی روستاها و شهرها مشکل جدی دارد، می‌افزاید: آقایانی که ادعا می‌کنند مشکل نداریم خودشان اذعان دارند که نزدیک به ۳۰۰ تا ۳۵۰ کیلومتر شبکه آبرسانی داخل روستاها، مشکل جدی دارد و حداقل باید آنها را تعویض کنند.

این نماینده، شبکه آبرسانی فرسوده را آوار بزرگتری بر نداشته‌‌ها می‌داند و می‌گوید: شبکه‌های انتقال آب فرسوده، بخشی از منابع آب را هدر می‌دهند که نیازمند توجه اساسی است.

آمار تانکرها موجود است

در حالی که آب فاضلاب استان می‌گوید در هیچ روستایی توزیع آب با تانکر نداریم و همه آب شرب مورد نیاز روستاییان از طریق سیستم لوله‌کشی منتقل می‌شود، نماینده خدابنده در مجلس شورای اسلامی اما همچنین در خصوص توزیع احتمالی آب با تانکر در روستاهای دارای مشکل آب شرب هم می‌گوید: واقعیت این است که خود آنها به توزیع آب با تانکر، اذعان دارند و آمار مربوط به تعداد تانکرهایی هم که امسال گرفته‌اند، موجود است.

حسینی با انتقاد ازعدم فعالیت مطلوب در خصوص فرهنگ‌سازی شیوه و الگوی مصرف مناسب آب هم می‌افزاید: در این حوزه کار خاصی انجام نمی‌شود در حالیکه با مصرف درست، سرمایه‌گذاری دولت در تولید آب، باید برگشت بخورد.

تامین آب روستایی نیازمند کمیته ویژه‌

 و با اظهار تاسف از ادعای بعضی از مسئولان مبنی بر نبود مشکل، می‌گوید: نفی مشکل درست نیست چون اول باید وجود مشکل را بپذیریم تا بتوانیم برایش راه حل ارائه دهیم.

نماینده خدابنده در مجلس، با تاکید بر لزوم قبول مشکل آب شرب تعدادی از روستاهای این شهرستان از سوی مسئولان، می‌افزاید: باید پیگیر مشکلات آنها شویم چرا که در برخی از روستاها واقعاً منابع آب زیرزمینی نیست و هر نقطه از این روستاها، برای رسیدن به آب کنده می‌شود به آب نمی‌رسند.

حسینی تاکید می‌کند: مشخص است که  تامین منابع آب برخی از روستاها مانند روستاهای بخش افشار، باید از مناطق دیگر و با خطوط انتقال آب، انجام گیرد.

 او البته گیر و گرفتاری تامین منابع آب برخی از موارد را هم  در واحد اداری می‌داند و می‌گوید: گاهی خط انتقال آب کنار جاده است و راهداری اجازه عبور خط را نمی‌دهد در حالی که باید با مساعدت  آنها، مشکل مردم حل شود.

به اعتقاد نماینده خدابنده در مجلس، تامین آب بخش روستایی شهرستان، کمیته ویژه‌ای می‌خواهد که در این خصوص کار کنند و مشکلات مربوط به این بخش را به صورت اساسی حل کنند.

حسینی با بیان اینکه قبول داریم در بسیاری از موارد حل شده و خط انتقال آب و مجتمع آبرسانی هم احداث شده است، می‌افزاید: اما باز هم با توجه به شرایط فعلی، برخی از روستاها فقط ۲ تا ۳ ساعت در شبانه روز آب دارند.

او می‌گوید:‌ در برخی جاها مجتمع آبرسانی و نیز چاه‌هایی با ۱۲۰ متر در عمق زمین هم زده‌اند ولی به آب نرسیدند و حالا باید هزینه دیگری بکنند و کنار آن چاه، چاه دیگری بزنند.

نماینده خدابنده در مجلس، با اشاره به اینکه ایراد گرفتن و انتقاد کردن راحت است و می‌توان در مورد همه چیز منتقد بود اما پیدا کردن راه حل و راهکار برای حل آن مشکل نیاز به همفکری و هم‌افزایی دارد، می‌افزاید: قصد نداریم با مقصرخواندن و یا زیر سوال بردن کسی‌، زحمات همکاران مجموعه حوزه آب را نفی کنیم بلکه هدف کمک به حل مشکلات است.

به گفته او  می توان قبول کرد که یک روستا راه نداشته باشد اما نمی‌توان قبول کرد که آب نداشته باشد چون ضرورت وجود آب به عنوان نیاز اولیه هر فرد روشن است.

هیچ تعهدی برای تامین آب باغچه و احشام آنها نداریم

مدیر امورآب و فاضلاب شهرستان خدابنده اما در خصوص اینکه ۱۴۰ روستا با کم‌آبی مواجه هستند می‌گوید: نماینده‌ها معمولاً سعی می‌کنند واقعیت‌ها را کمی بزرگ‌تر جلوه دهند تا یک امتیاز و اعتباراتی برای حوزه انتخابی خود بگیرند که کاملا طبیعی است و نیت آن نماینده هم خیر است.

سعید بدیعی‌فرد البته این را هم یادآور می‌شود که  بحران کم‌آبی فقط منحصر به این ۱۴۰روستای مد نظر نماینده نیست بلکه در همه روستاها  مشکل داریم.

وی با بیان اینکه عمده مشکل آب روستاهای خدابنده  مقطعی است، می‌افزاید: فصل گرما، انشعابات غیر مجاز، آبیاری باغ و باغچه، و البته امسال هم مصرف زیاد آب به خاطرمسائل بهداشتی ناشی از بیماری کرونا، مزید بر علت شده تا  مشکل کم‌آبی در روستاها را دامن بزند.

 مدیر امورآب و فاضلاب شهرستان خدابنده با اشاره به اینکه با انشعابات غیر‌مجاز برخی از روستاها، برخوردهای لازم را داریم، می‌گوید: انشعابات غیرمجاز مشکلی است که طی سالیان متمادی به وجود آمده و امکانات ما در حدی نیست که بتوان همه آنها را یک شبه، یک ماهه و یا حتی یک ساله، ساماندهی کرده و یا به مراجع قضایی ارجاع بدهیم.

سعید بدیعی‌فرد با بیان اینکه، در بیش از۷۰ درصد روستاهای ما تولید آب ۲ برابر الگوی ملی است، می‌افزاید: اما مسئله و حلقه مفقوده این است که یا الگوی مصرف با واقعیت سازگاری ندارد یا اینکه مردم واقعاً رعایت نمی‌کنند، درست است که در فرهنگ و عرف روستا باید باغچه و درخت باشد ولی باید هوای منابع طبیعی را هم داشته باشیم.

 وی به صراحت با تاکید بر اینکه ما موظف به تولید و تامین آب شرب روستائیان هستیم و هیچ تعهدی برای تامین آب باغچه و احشام آنها نداریم، می‌گوید: انصاف نیست بعضی‌ها، علاوه بر باغ‌هایی که در خارج از خانه روستائی خود دارند، فقط به این خاطر که دوست دارند محیط خانه هم شبیه باغ باشد، در آنجا هم باغچه‌های بزرگ پر از دار و ‌درخت داشته باشند.

نماینده باید دنبال اعتبار ملی، برای احداث سد باشد

مدیر امورآب و فاضلاب خدابنده با اظهار تاسف از اینکه در بخش‌های مختلف این شهرستان، تعداد چاه‌های غیرمجاز بیش از چاه‌های مجاز است، می‌افزاید: مگر در جایی مثل خدابنده، چند چاه عمیق می‌تواند روی مدار باشد.

بدیعی‌فرد البته این را هم می‌گوید که نماینده باید دنبال اعتبار ملی، برای احداث سد باشد تا بتواند آب شرب ۷ شهرستان و بیش از ۲۲۰روستا را تامین کند چون ما این امکان را داریم که از سد گلابر، آب شرب بخش مرکزی و سجاس و یا از سد تالوار کردستان، آب شرب  بخش بزینه‌رود و بخش افشار را تامین کنیم.

 او با اشاره به اینکه وضعیت دولت برای دادن اعتبار چند صد میلیاردی به منظور عملیاتی کردن پروژه‌هایمان مساعد نیست، می‌افزاید: برای کوتاه مدت اما، باید در خصوص رعایت الگوی مصرف کار فرهنگی بکنیم و با قاطعیت با افرادی که از این قضیه سوء استفاده می‌کنند برخورد شود.

  مدیر امورآب ‌و فاضلاب خدابنده خاطرنشان می‌کند: در همین راستا، هفته پیش و در جلسه کمیته بحران استان، مصوب شد یک پیمانکار صرفا برای شناسایی و قطع انشعابات غیرمجاز، تعیین شود.

بدیعی‌فرد با بیان اینکه مشکل کمبود آب، مختص روستاهای دورافتاده است، از خرید یک دستگاه تانکر صفرکیلومتر با ارزش بیش از یک‌ میلیارد برای رفع مشکل این روستاها خبر می‌دهد و می‌افزاید: با آمدن راننده انتقالی از تهران به شهرستان (به دلیل محدودیت در جذب نیرو از خارج از مجموعه) در چند روز آینده، مشکل روستاهای دور افتاده و کم جمعیت، از نظر تامین آب حل می‌شود.

فقط یک روستا با تانکر آبرسانی می‌شود

او با تاکید بر اینکه در دو سه سال اخیر با وجود بارندگی‌های خوب، استفاده از تانکر برای آبرسانی نداشتیم، می‌گوید: در حال حاضر فقط به روستای سرشبار با تانکر آبرسانی می‌کنیم  اما در سال‌های ۹۱ تا ۹۴ روزانه ۳۰ تا ۴۰ سرویس با تانکر۲ هزار لیتری، به روستاها آب‌رسانی می‌شد.

 مدیر امورآب و فاضلاب خدابنده با اشاره به اینکه که در حال حاضر همین یک تانکر برای شهرستان کفایت می‌کند، می‌افزاید: البته در شرایط بحرانی مثل سیل و زلزله، در صورت نیاز از تانکرهای استان استفاده می‌کنیم.

بدیعی‌فرد به صراحت اعلام می‌کند که ۸۰ درصد روستاهای بخش افشار مشکل آب دارند که البته  در فصل تابستان هم تشدید می‌شود چون این روستاها مهاجرپذیر بوده و مشترکین غیردائم زیادی دارند که در فصل تابستان به خاطر زراعت و رسیدگی به زمین‌هایشان، به روستاهای خود بر می‌گردند.

در سهرورد ۶ ساعت قطعی برق داشتیم

او اجرای برنامه قطعی آب در اکثر روستاها مخصوصاً روستاهای بزینه‌رود و مجتمع‌های آبرسانی  به منظور ذخیره‌سازی آب در مخزن و رسیدن آن به دست مردم را از علل قطعی آب عنوان می‌کند و می‌گوید: علت دیگر قطعی آب، قطع شدن برق است چون قطعی برق باعث می‌شود چاه‌های آب خاموش شود و مردم  همزمان دچار قطعی آب و برق شوند.

مدیر امورآب‌ و فاضلاب خدابنده، از اداره برق هم درخواست می‌کند که حداقل از قطع برق ایستگاه‌های پمپاژ آبرسانی، چاه‌ها و محل تامین، خودداری کرده و این محل‌ها را از برنامه لیست قطعی برق حذف کند.

بدیعی‌فرد البته این را هم اضافه می‌کند که تصمیم‌گیری در خصوص قطع برق مناطق مختلف، بصورت استانی است و ما در شهرستان زورمان برای تغییر لیست محل‌های قطع برق، نمی‌رسد.

 او می‌گوید: همین چندروز پیش (۱۷مرداد) در خود سهرورد ۶ ساعت قطعی برق داشتیم.

 مدیر امورآب‌ و فاضلاب خدابنده با گله‌مندی از نبود تخصیصی‌ها در سال گذشته و کم بودن میزان اعتبارات عمرانی حفر چاه، مخزن و اجرای خط‌ انتقال شبکه، از استانداری و سازمان مدیریت برنامه‌ریزی هم درخواست می‌کند، حداقل امسال تخصیص اعتبارات مربوط به آب شرب را به صورت کامل و صد در صد بدهند.

او با تاکید بر اینکه آب حق‌الناس است و باید به صورت عادلانه بین مردم توزیع شود، می‌گوید: از مردم  می‌خواهیم که الگوی مصرف را رعایت کنند چون انصاف نیست که یکی انشعاب غیر مجاز داشته باشد و همسایهاش اما، بدون آب باشد./ روزنامه صدای زنجان

 انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآب و فاضلاب زنجانسیدالبرز حسینیبی‌آبی روستاهای خدابنده
sedayezanjannews.ir/nx4038


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»