کد خبر: 4105
1399/05/28 - 9:17


صدای زنجان موضوع پائین بودن متوسط درآمد خانوارهای شهری استان از متوسط کشوری را بررسی می‌کند

دخل و خرج

شهروندان: مسئولان! آمارها را مقابل چشم‌تان بگذارید و برای بهبود وضعیت معیشتی خانوارها دست به کار شوید/ معاون مدیریت و برنامه‌ریزی استان: باید روی کاغذ بحث کنیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بر اساس آمارهای ارئه شده از سوی مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، متوسط درآمد سالانه خانوار شهری در سال 98 حدود 44 میلیون و 600 هزار تومان و متوسط هزینه سالانه خانوار شهری حدود 39 میلیون و 300 هزار تومان بوده است که از تراز نبودن دخل و خرج زنجانی‌های شهرنشین حکایت دارد.

پارسال طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار با مراجعه به خانوارهای شهری و روستایی هدف، اجرا شد که بر اساس آن متوسط هزینه‌کل خالص سالانه یک خانوار شهری در استان ۳۹۲ میلیون و ۷۳۰ هزار ریال بود که نسبت به رقم مشابه سال قبل ۱۶ درصد افزایش را نشان می‌دهد. همچنین متوسط درآمد اظهارشده سالانه یک خانوار شهری با ۲۷.۴ درصد افزایش نسبت به سال ماقبل، ۴۴۶ میلیون و ۸۶۸ هزار ریال بوده است.

برای بهبود وضعیت معیشتی خانوارها دست به کار شوید!

طبق آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به رسانه‌ها، متوسط هزینه‌کل خالص سالانه یک خانوار روستایی در استان ۲۵۶ میلیون و ۸۸۴ هزار ریال بوده که نسبت به رقم مشابه سال ماقبل ۱۳.۲ درصد افزایش یافته است. همچنین متوسط درآمد اظهار شده سالانه یک خانوار روستایی در استان ۳۱۸ میلیون و ۹۴۰ هزار ریال بوده که نسبت به سال قبل ۲۴.۶ درصد افزایش یافته است.

بررسی متوسط هزینه‌کل سالانه یک خانوار شهری نشان می‌دهد که استان تهران با ۷۲۷ میلیون و ۱۷۵ هزار ریال بیشترین و استان کرمان با ۲۶۳ میلیون و ۲۰۷ هزار ریال کمترین هزینه را در سال گذشته داشته است. همچنین متوسط هزینه کل یک خانوار شهری در استان زنجان ۸۱ میلیون و ۶۴۹ هزار ریال از متوسط کشور پایین بوده که در رتبه ۱۴ قرار داشته است.

با این حساب، آمارهای مربوط به متوسط درامد و هزینه سالانه خانوارهای شهری ارائه شده از سوی مسئولان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان از تراز نبودن دخل و خرج زنجانی‌های شهرنشین حکایت دارد.

اکبر، کارگر ساختمانی دارای مدرک تحصیلی لیسانس در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به اینکه امروز دغدغه خانواده‌ها، نخواندن دخل و خرج‌ها با هم است، می‌گوید: آمارهای مسئولان هم می‌گوید که سر ماه پولی برای پس‌انداز نمی‌ماند اما نمی‌دانم وقتی باید به مردم درباره عوامل تاثیرگذار آن توضیح دهند، می‌گویند عوام از این آمارها سر در نمی‌آورد و بحث بسیار علمی است!

وی با بیان اینکه گسترش شهرنشینی و تغییر معادلات اقتصادی سبب شده تا مدیران شهری به عنوان مدیران توسعه اقتصادی نیز مطرح شوند، تاکید می‌کند: آمارهای استخراج شده مربوط به متوسط درآمد و هزینه سالانه خانوارها دردی از جامعه دوا نمی‌کند، این آمار مربوط به استان زنجان ناامید کننده است. مسئولان باید برای بهبود سطح معیشت زندگی مردم با درنظر گرفتن آمارهای ارائه شده، برنامه‌ریزی کنند. اما این مهم مورد غفلت دولتمردان و حتی مسئولان استانی بوده است.

مهین، فرهنگی بازنشسته نیز در گفت‌وگو با صدای زنجان با بیان اینکه من و همسرم با حقوق معلمی سالیان سال گذران عمر کرده‌ایم تا در دوران سالمندی به رفاه معقولی برسیم، می‌گوید: مسئولان به فکر ما نیستند، چرا آمارهایشان را مرور نمی‌کنند و علت آن را ریشه‌یابی کرده و برای بهبود وضعیت خانوارها برنامه تدوین نمی‌کنند؟ خانواده ما به سختی و با چشم‌پوشی از بسیاری از نیازها و علاقمندی‌هایش زندگی می‌کند تا هزینه‌ها را کنترل کند.

این شهروند تاکید می‌کند: مسئولان اعم از کشوری و استانی اگر به دنبال خدمت خالصانه به مردم هستند باید این امارها را مدنظر قرار داده و پس از بررسی عوامل تاثیرگذار در ارتقا سطح معیشتی خانوارها، سبب بهبود وضعیت آماری کشور و استان شوند.

زنجان در حوزه درآمد سالانه از متوسط کشوری در سطح پائینی قرار دارد

طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار با قدمتی ۵۰ ساله از مهم‌ترین طرح‌های آمار ایران است که هدف کلی آن برآورد متوسط هزینه‌ها و درآمد یک خانوار شهری و یک خانوار روستایی در سطح کشور و استان است.

اهمیت این طرح در امکان بررسی الگوی مصرفی خانوارها، روند مصرف کالاها و خدمات، مطالعه روابط متقابل ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی خانوارها، ارزیابی آثار سیاست‌های اقتصادی در زمینه تامین عدالت اجتماعی و بررسی توزیع درآمد و غیره است.

ایرج امینی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان در رابطه در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار عنوان می‌کند: سال گذشته متوسط درآمد سالانه خانوار شهری حدود 44 میلیون و 600 هزار تومان بوده است. در این حوزه از متوسط کشوری پایئن‌تر هستیم.

امینی در رابطه با متوسط هزینه درآمد خانوار شهری استان زنجان می‌گوید: متوسط هزینه سالانه خانوار شهری در استان زنجان حدود 39 میلیون و 300 هزار تومان گزارش شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان متوسط درآمد و هزینه خانوار روستایی استان زنجان طبق آمارهای مربوط به سال قبل را به ترتیب حدود 32 میلیلون تومان و حدود 25 میلیون و 700 هزار تومان اعلام می‌کند.

بنا به گفته معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، بر اساس نتایج طرح آمارگیری هزینه و درآمد خانوار، متوسط درآمد سالانه خانوار شهری کشور 54 میلیون و 100 هزار تومان و متوسط هزینه سالانه خانوار شهری نیز حدود 47 میلیون تومان بوده است.

امینی در پاسخ به این که با آمار ارائه شده مربوط به خانوار شهری در حوزه درآمد و هزینه سالانه، دخل و خرج خانوارهای شهری در استان زنجان به هم نمی‌خورد و مبلغی به عنوان پس‌انداز سر سال برای خانوارها باقی‌نمی‌ماند، اعلام می‌کند: در حوزه درآمد سالانه از متوسط کشوری پائین‌تر هستیم اما این که دخل و خرج خانوارهای شهری زنجان به هم نمی‌خورد یا سر ماه یا در پایان سال مبلغی به عنوان پس‌انداز برای خانوارها نمی‌ماند نیز نمی‌تواند درست باشد چرا که آمارهای استخراج شده با انتخاب خانوارهای دارای سطح متوسط انتخاب شده‌اند و کارشناسان پس از رعایت تمامی اصول بین‌االمللی آمارگیری تهیه، تدوین و استخراج شده است. به شخصه معتقدم باید روی کاغذ حرف بزنیم، آمارهای ارائه شده مربوط به خانوارهای دارای سطح مالی متوسط است، منکر وجود خانوارها با سطح مالی ضعیف نیستیم اما همه خانوارها نیز سطح مالی‌شان بد نیست.

این آمارها متوسط درآمد و هزینه خانوارها را در نظر گرفته است

این مسئول با بیان اینکه زنجان بالاترین نفرات فعال در بازار بورس را داراست، اضافه کرد: مسکن، خودرو، طلا و بورس جزو 4 بازار اصلی محسوب می‌شوند. در بازار بورس که طی یک الی 2 سال گذشته رشد 12 برابری داشته است، نفرات بسیاری از استان زنجان فعالیت می‌کنند که جزو فعال‌ترین سهام‌داران هستند. در مطالعه و بررسی آمار باید فقط افراد دارای سطح متوسط به پائین و پائین را نبینیم. مطمئنم افرادی در استان هستند که ماهی 100 هزار تومان درآمد داشته و افرادی هم هستند که روزانه 50 میلیارد تومان درامد کسب کرده‌اند.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان با اشاره به سپرده‌های موجود بانک‌ها عنوان کرد: میزان سپرده‌گذاری‌های انجام شده در بانک‌ها حاکی از آن است که خانوارهایی هم داریم که پس‌انداز دارند اما خانواده‌هایی هم هستند که اصلا پس‌اندازی در طول سال نداشته‌اند.

امینی با تاکید بر اینکه ما در پاسخ اصلی به این گونه تصورات عمومی باید روی کاغذ حرف و با تکیه به امارها حرف بزنیم، افزود: سالانه بر اساس معیار بین‌المللی، یک هزار و 400 خانوار در سطح استان به عنوان نمونه تصادفی انتخاب شده و پس از تکمیل فرم‌های مربوطه، نسبت به طبقه‌بندی داده‌ها، بررسی و انتشار آن اقدام می‌کنیم./ روزنامه صدای زنجان

 انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانکاهش میانگین درآمد زنجانمدیریت و برنامه‌ریزی زنجانایرج امینی
sedayezanjannews.ir/nx4105


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»