وضعیت ناهنجار آسفالت خیابانها و معابر زنجان با گذشت سه سال از عمر شورای پنجم همچنان خودنمایی میکند
پایگاه خبری صدای زنجان- دقیقاً سه روز مانده تا شورای دور پنجم شهر
زنجان سومین سال حضور خود در پارلمان شهری زنجان سپری کند. شاید سه سال پیش که
مردم نمایندگان فعلی شورای شهر را انتخاب میکردند حداقل انتظارشان داشتن معابری
بدون چاله و لذت چشیدن طعم شیرین خیابانهایی بدون دستانداز با آسفالتی بیعیب
بود. به طور یقین یکی از آسانترین روشها برای جلب نظر مردم به منظور کسب رأی آنان
وعده حل معضلات چندینسالهشان همانند آسفالت شهر و چالههای آن بود که از نظر
کاندیداها دور نماند و وعده وعیدهایی را در همین زمینه به مردم دادند و آنان نیز
با اعتماد به شعارهای این کاندیداها و به امید حل معضل شهرشان آنان را راهی شورای
شهر کردند ولی حالا با گذشت سه سال و حل نشدن این معضل، چاله اعتماد مردم به
نمایندگانشان در شورای شهر عمیقتر شده است.
علی یکی از
شهروندان زنجانی بر این باور است که خیابانهای اصلی و فرعی شهر زنجان در
حال حاضر مملو از چالههای عمیقی است که مخل آسایش و رفت و آمد آنان شده است و هر روز تصادف و حادثه ای در شهر
زنجان رخ میدهد که مقصر و عامل اصلی بروز آن وجود چالههای عمیق در نقاط مختلف
خیابانهای زنجان است.
رحیمی نیز معتقد است با وجود اینکه همه ساله شهرداری
زنجان مبلغ هنگفتی که حدود یک چهارم بودجه عمرانی شهرداری است را به خود
اختصاص میدهد تا صرف ترمیم، لکهگیری، روکش آسفالت معابر و مکانهای عمومی کند
اما با وجود هزینه زیاد برای این موضوع وضعیت آسفالت نه تنها از کیفیت مطلوب
برخوردار نیست بلکه هم اکنون اکثر شهروندان این شهر را رها شده دانسته و خیابانهای
آن را غیرقابل تردد میدانند.
رویه فعلی در آسفالتریزی را قبول ندارم
رئیس شورای شهر زنجان در پاسخ به گلایههای شهروندان از
وضعیت نامناسب آسفالت معابر شهر زنجان و وارد آمدن خسارتهای هنگفت به آنان، رویه فعلی در آسفالتریزی شهر زنجان را غیرقابل
قبول دانسته و عنوان کرد که به هیچ وجه رویه فعلی را قبول ندارم از همین رو سال
گذشته و امسال نیز تغییر رویکرد در آسفالتریزی را مورد تأکید قرار دادم چرا که
روند فعلی متحمل کردن خسارت بر شهر و شهروندان است.
این مسئول به ضرورت ورود دستگاههای ناظر در این قضیه اشاره
داشته و عنوان کرد که رویه فعلی در آسفالتریزی باید اصلاح شود.
وی به استفاده از مصالح جایگزین همانند بتن آر.سی.سی.پی و
یا پیور به جای آسفالت در پارک گلستان اشاره کرد و گفت: در بودجه سال ۹۸ شهرداری
به شهرداران مناطق نیز تأکید شده تا به عنوان نمونه در برخی از مناطق از بتن آر.سی.سی.پی
در آسفالتریزی استفاده کنند تا در صورت مورد قبول بودن در مناطق دیگر نیز از آنها
بهره ببریم.
رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به اینکه در بودجه امسال
نیز همانند سالهای گذشته این موضوع عنوان شده که در راستای اقتصاد مقاومتی روش
آسفالتریزی فعلی که با آب و هوای زنجان سازگاری ندارد باید اصلاح شود چرا که
تخریب هر ساله آنها خسارتهای زیادی به شهروندان وارد میکند، افزود: این موضوع
به شهردار و نهادهای نظارتی نیز تأکید شده است، اینکه هر سال مسیر نادرست در حوزه
آسفالتریزی را طی کنیم مردم میگویند اعضا شورا مشکل عقلی دارند به همین دلیل
مسیر اشتباهی که در سالهای گذشته طی شده و همچنان نیز ادامه دارد باید بسته شود.
وی با تأکید بر اینکه پیشنهاد شورای شهر به شهردار این بود
که گفتیم اگر اصرار بر استفاده از آسفالت در معابر هستید باید تمامی زیرسازی تمامی
معابر شهر زنجان را در یک زمانبندی خاص تجدید کنید، بیان کرد: اگر این پیشنهاد را
نپذیرفته و به هزینه بالای آن اشاره کنند باید روش جایگزین دیگری انتخاب کنیم.
آسفالت مریض شهر زنجان نیاز به نسخه آنی دارد
به گفته راشاد آسفالت شهر زنجان به مثابه مریضی است که از
شورای شهر و شهرداری درخواست میکنند که همین الان برای آن نسخه تجویز کنیم به
همین دلیل نمیتوانیم آن را به سال آینده موکول کنیم از طرفی نسخه تجویزی نیز به
گونهای نیست که حتماً صد درصد انجام شود.
وی با تأکید بر اینکه متأسفانه اهرم فشاری بر شهرداری برای
تغییر رویکرد فعلی در آسفالتریزی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: رسانهها میتوانند
این مطالبه مردمی را پررنگ کرده و نقش تأثیرگذاری در تغییر رویکرد فعلی داشته
باشند و مانع وارد آمدن خسارتهای بیش از این به شهروندان و شهرداری شوند.
به باور رئیس شورای شهر زنجان اقتصاد مقاومتی که باید
سرلوحه برنامههای همه قرار گرفته و باید دید عملیاتی به آن داشته باشیم. سوالی که
در اینجا مطرح است اینکه ما برای رفع معضل آسفالت شهر زنجان چه راهکاری باید در
نظر بگیریم؟
شهرداری اگر اصرار بر استفاده از آسفالت دارد باید
راهکار جلوگیری از تخریب همه ساله آن را ارائه کند
وی با اشاره به اینکه شورای شهر دست شهردار را در این
موضوع بازگذاشته و عنوان کردیم که اگر اصرار بر استفاده از آسفالت در معابر شهر
زنجان دارید هیچ اشکالی ندارد ولی در زمستان سال آینده نگویید آسفالت مجدداً تخریب
شد چه کار باید انجام دهیم؟، گفت: در حال حاضر نسخه درمانی و اصلاحی برای برطرف
کردن معضل آسفالت را به شورای شهر ارائه کنید و سال آینده مجدداً همانند امسال
نباشد که بگویید سه ماهه نخست سال همه معابر تخریب شده و باید لکهگیری انجام شود.
راشاد با تأکید بر اینکه نباید اجازه دهیم آسفالت تخریب
شود بعد بیاییم برای آن راهکار ارائه کنیم، خاطرنشان کرد: در زمان آغاز تخریبها
سیاستهای ترمیمی باید انجام شود و اجازه ندهیم مجدداً در سال آینده آسفالت معابر
شهر تخریب شده و پس از آن به فکر راه چاره باشیم.
علاج واقعه قبول از وقوع باید کرد
وی با بیان اینکه پیشنهاد بنده بر این بوده که سیاستها از
پیش باید تدوین شود، خاطرنشان کرد: اولویتهای ما بر استفاده از بتن غلطکی، پیور،
سنگفرش و یا زیرسازی و پس از آن آسفالت بوده است.
رئیس شورای شهر زنجان با اشاره به چرایی تأکید شورای شهر بر
استفاده از پیور در معابر شهر زنجان به جای آسفالت افزود: در حال حاضر در پیادهراه
از پیور به جای آسفالت استفاده شده و زیبایی، مطابقت آن با مبلمان شهر و دوام آن
به وضوح قابل مشاهده است از طرفی با وجود فعالیت کارگاه پیورسازی شهرداری میتوان
با افزایش چندین برابری ظرفیت تولید پیور مورد نیاز معابر شهر را تأمین کرد.
به جای درگیر شدن با سرنوشت قیر در بورس، ظرفیت کارگاه
پیورسازی شهرداری را افزایش دهید
وی یادآور شد: به جای اینکه منتظر این باشیم در بورس چه
اتفاقی برای قیر میافتد خودمان پیور را تولید کرده و مصرف کنیم و تابع زمان هم
نیست چون در زمستان نیز میتوان آن را تولید و بر روی معابر پیادهسازی کرد.
از آنجایی که شهردار زنجان در مورد استفاده از پیور برای
معابر شهر زنجان معتقد بود پیادهسازی پیور بر روی معابر زمانبر بوده و نمیتوان
برای مدت طولانی معبر را برای این کار مسدود کرد، رئیس شورای شهر زنجان بر این
باور است که شهرداری میتواند از یک مسیر مشخصی کار را شروع کرده و اولویتها را
در بخشهای مختلف شهر برای پیادهسازی پیور در نظر بگیرند.
اقدامات در حوزه رفع معضل آسفالت به شهروندان گزارش داده
شود
رئیس شورای شهر زنجان معتقد است به جای اینکه چند ماه
بگذرد و پس از تخریب معابر به فکر ترمیم بیافتیم از الان براساس اولویتها برخی از
معابر شهر زنجان را پیور بزنیم و به صورت دورهای گزارش کار را به مردم ارائه کنیم
تا آنها نیز بدانند که شهرداری و شورا نیز همانند آنها دغدغه آسفالت دارد نه اینکه
در فضای مجازی از ما سوال کرده و انتقاد کنند و بعداً بگوییم که این کار را میتوانیم
انجام دهیم.
شهردار زنجان بر این موضوع که در مورد آسفالت و یا پیور
کردن معابر شهر زنجان تابع بودجه تصویب شده از سوی شهرداری هستیم.
راشاد در پاسخ به این سوال که در بودجه امسال شهرداری زنجان
پیادهسازی چه میزان پیور در معابر شهر زنجان به شهرداری تکلیف شده است، بیان کرد:
در سیاستهای کلی به شهردار گفتیم به دلیل مشکلات اقتصادی کشور و تغییر قیمتها
اصلاحاتی را به شورا ارائه کنند که این رویه در مورد آسفالت نیز باید پیادهسازی
شود.
افزایش اعتبار قیر حلال مشکل آسفالت معابر نیست
به گفته این مسئول در یک بخشی به دلیل افزایش قیمت قیر و
مصالح، اعتبار آسفالت را افزایش دادند که خوب بود ولی این حلال مشکل نیست.
وی با اشاره به اینکه در سالهای گذشته روزانه امکان توزیع
100 هزار تن آسفالت در شهر وجود داشت، خاطرنشان کرد: این میزان در حال حاضر به
دلیل افزایش قیمتها خیلی کاهش پیدا کرده و به کمتر از نصف رسیده است هر چند
شهردار اصلاحات لازم را به شهرداری ارائه داده ولی پیشنهاد ما بر جراحی جدی معضل
آسفالت زنجان است.
عمر مفید آسفالت در ایران سه سال است
منصور مرادلو، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر
زنجان نیز در این ارتباط با اشاره به انجام مطالعاتی در زمینه کیفیت آسفالت شهر
زنجان خاطرنشان کرد: سوالات بسیاری از این قبیل مطرح است که چرا کیفیت آسفالت
ایرانی و روکش آن در خیابانها تا این اندازه نازل است؟ آیا آسفالت تولیدی کشور
کیفیت لازم را ندارد؟ آیا پیمانکاران دقت لازم را در روکش کردن به کار نمیبندد و
یا دلسوزی لازم را در این باره ندارند؟ آیا زیرسازی خیابانها نامناسب است، آیا
نکات فنی لازم برای آسفالت کردن رعایت نمیشود، آیا نظام مالی و مقرراتی پیمانکاری
آسفالت کشور مشکل دارد؟.
وی بر این باور است که بررسیها نشان میدهد عمر
مفید آسفالت در ایران به حدود سه سال میرسد، یعنی عمر آسفالت کشورهای
پیشرفته چهار برابر ایران بوده و به عبارت دیگر هزینهای که در ایران صرف میشود،
چهار برابر کشورهای پیشرفته است.
نظام ناسالم مالی و مقرراتی پیمانکاری، سبب کاهش کیفیت
آسفالت تولیدی
به گفته رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر زنجان
برخی کارشناسان معتقدند که نظام ناسالم مالی و مقرراتی پیمانکاری، سبب کاهش کیفیت
آسفالت تولیدی و روکشهای آسفالت در خیابانها و جادههای کشور میشود و این مساله
در بخشهای مختلف خود را نشان میدهد.
این مسئول تصریح کرد: پیمانکاران معتقدند بودجه و هزینه در
نظر گرفته شده برای انجام یک پروژه روکش آسفالت در قالب مناقصه واقعی نیست و
بسیاری از پیمانکاران چون میخواهند حتماً کار را بگیرند و برنده این مناقصه
باشند، مجبورند به شرایط غیر واقعی تعیین شده تن دهند تا شرکتشان کاری برای انجام
دادن داشته باشد./ روزنامه صدای زنجان
انتهای پیام