کد خبر: 4181
1399/06/11 - 8:21


صدای زنجان ادامه مشکلات چاقوسازان در ارسال مرسوله‌های پستی را بررسی می‌کند

رقص چاقوی فرصت‌طلبان

چاقوسازان: پست زنجان در ارسال چاقو سختگیری می‌کند/ مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان: نگران ارسال زیرزمینی حجم بالای چاقوها به دلیل حساسیت‌های بیش از حد هستیم

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- به دنبال حساسیت‌های ناشی از تصویب طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی در مجلس شورای اسلامی، زمینه برای شکل‌گیری بازار عرضه زیرزمینی چاقوی زنجان فراهم شده است. 

چاقوسازان می‌گویند: 5درصد چاقوی کشور را زنجانی‌ها تولید می‌کنند و بخش اعظمی از طریق صادرات تامین می‌شود با این حال مسئولان همچنان بر چاقوی زنجان تمرکز و فضا را برای رونق بازار این محصول تنگ کرده‌اند!

تصویب طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی در آبان ماه سال ۹۵ در مجلس شورای اسلامی، سبب رکود در بازار چاقوسازی و انواع این محصول دست‌ساز و اصیل در استان شد. موافقان این طرح معتقدند با تصویب آن از وقوع بسیاری از جرم و قتل‌ها کاسته می‌شود اما مخالفان با رد این گونه اظهارات می‌گویند: با ایجاد این موانع، رکود در این صنعت و به فراموشی سپرده شدن آن از سوی آیندگان، صنعت کهن زنجانی‌ها را تهدید می‌کند.

فعالیت بیش از 2 هزار صنعت‌گر در حوزه ساخت چاقو

در حال حاضر آمار دقیقی از تعداد هنرمندان چاقوسازان در دست نیست اما بنا به اظهارات داود بیگدلی، مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان، بیش از 2 هزار تولیدکننده چاقو در شهر و نقاط روستایی زنجان وجود دارد که بیش‌تر آن‌ها در منازل و گاراژها مشغول کار هستند و از این مسیر علاوه بر تامین مخارج خانواده خود، نقش مهمی در حفظ هنر اصیل زنجان ایفا می‌کنند.

 مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان معتقد است برخی از افراد آگاهانه یا ناآگاهانه با انتشار تصاویر خشن از چاقوها در فضای مجازی به این صنعت ضربه زده و نگرش افراد نسبت به این هنر را منفی کرده‌اند.

بیگدلی با اشاره به طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی در آبان ماه سال ۹۵، در مجلس شورای اسلامی و تاثیرات منفی آن در جامعه و فشارهای ناشی از آن از سوی دستگاه‌های نظارتی می‌گوید: این قانون نه تنها برای شهر زنجان بلکه برای کل کشور تبدیل به معضل بزرگی شده است. چاقوسازان زنجانی حتی نمی‌توانند در رسانه‌های دیداری این هنر را تبلیغ کنند.

چرا قانون فقط برای اداره پست زنجان است؟

علی، هنرمند چاقوساز که سال‌های سال است در یکی از سراهای بازار تاریخی زنجان مشغول تولید است در گفت‌وگو با صدای زنجان می‌گوید که روزگار چاقوسازان پس از تصویب طرح الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی چندان تعریفی ندارد.

او با اشاره به افزایش بیش از 5 برابری قیمت مواد اولیه تولید نظیر سمباده، استیل، فولاد، سنگ‌ساب، برنجی عنوان می‌کند: به امید فروش محصولات‌مان چراغ کارگاه را روشن کرده و مشغول تولید چاقو می‌شویم اما در کدام بازار آن را بفروشیم؟ چاقوهایی که 3 ماه پیش تولید کرده‌ام هنوز هم در ویترین مغازه‌های چاقوفروشان جا خوش کرده است. علت آن فقط قوانین سفت و سخت مربوط به چاقو است. مسافران از ترس سختگیری‌های لحاظ شده، چاقو نمی‌خرند.

این چاقوساز با اشاره به عدم همکاری پست زنجان در ارسال بسته‌های حاوی چاقوها می‌گوید: اداره پست زنجان چاقوهای دارای تیغه 7 سانت به پائین (زیر 30 سانت شامل تیغه و دسته) را برای ارسال قبول می‌کند. به دلیل این محدودیت‌ها، ارسال بیشتر چاقوهای زنجان از طریق اداره پست بیجار به مقصد انجام می‌شود. آیا قانون فقط برای زنجان است؟

مردادماه سال قبل بود که یحیی رحمتی، مدیرکل وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در یکی از جلسات شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با انتقاد از عملکرد اداره پست زنجان در ممنوعیت جابجایی چاقو گفت: مسئولان اداره پست تنها با اتکا به حکم دادستانی تهران اقدام به این کار می‌کند، اما واقعیت این است که تاکنون آئین‌نامه اجرایی الحاق دو تبصره به ماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی از سوی مسئولان و مراجع ذی‌صلاح ابلاغ نشده است.

وی با بیان اینکه این ماده در سال ۶۵ مصوب و پس از اصلاحات متعدد در سال ۹۶ نهایی شد، ابراز کرد: تمامی تلاش نمایندگان زنجان و طارم در مجلس این بود که صنعت‌گران چاقو از این قانون زیان نکنند به همین دلیل رایزنی‌های فراوانی کردند تا اصلاحات مدنظر بر تبصره‌های الحاقی به ماده ۶۱۷ قانون مجازت اسلامی را اعمال کنند. این قانون نهایی شده در رابطه با حمل قمه، قداره و پنجه بوکس است و به هیچ عنوان شامل چاقوهای آشپزخانه که در حوزه حمل و نقل مشکل دارند نمی‌شود.

داود بیگدلی، مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان در این رابطه نیز با بیان اینکه متاسفانه اداره کل پست زنجان در حالی نسبت به ممنوعیت ارسال سفارشات چاقو اقدام کرده که سایر استان‌ها بدون هیچ محدودیتی می‌توانند نسبت به ارسال پستی چاقو اقدام کنند، معتقد است: در حال حاضر به دلیل این سختگیری‌ها که علت آن مشخص هم نیست سفارشات چاقوی زنجان از طریق اداره پست بیجار ارسال می‌گردد.

وی با اشاره به مشکلات فعالان حوزه چاقو در رابطه با پست مرسولات از طریق اداره پست زنجان می‌گوید: مسئولان گاهی اوقات در ارسال بسته‌ها همکاری می‌کنند و گاهی مانع این کار می‌شوند. قبلا هم جامعه به چاقو دیدگاه منفی داشت اما این قانون وضعیت را بدتر کرد. هم اکنون چاقوهای زیر 30 سانتی‌متر شرایط ارسال از طریق پست زنجان را دارند. البته همین‌ها را هم پست مرکزی و تعدادی معدودی از دفاتر پیشخوان شهر قبول می‌کنند.

سختگیری‌های تهرانی‌ها؟

وی با بیان اینکه متاسفانه تمامی بسته‌های پستی زنجان به مقصد تهران با حساسیت بازرسی می‌شود، تصریح می‌کند: این حساسیت نیز در راستای تصویب قانون مربوط به چاقو است. به نظرم این نامهربانی با فرهنگ اصیل زنجانی‌هاست.

مستندی برای ارسال چاقوها از طریق پست بیجار ارائه دهید

در شرایطی که فعالان و صاحب‌نظران حوزه چاقوسازی از ارسال چاقوهای زنجان از طریق ادرات پست سایر استان‌ها خبر می‌دهند، رضا حمیدپور، مدیرکل پست استان زنجان می‌گوید: من به هیچ عنوان این مطالب را رد نمی‌کنم. شاید باشد اما تا به امروز مستنداتی مبنی بر ارسال چاقوهای زنجان از طریق اداره پست بیجار استان کردستان به ما ارائه نشده است.

بنا بر اظهارات بیگدلی، مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان، خریدوفروش چاقو در زنجان آزاد است اما با توجه به اینکه عمده محل درآمد چاقوسازان از محل فروش محصولات به مسافران و گردشگران است، این صنعت به علت ممنوعیت خرید و حمل چاقو در خارج از زنجان، ضربات سهمگینی خورده است. مسافران به علت ممنوعیت‌های این قانون، دیگر سمت چاقوی زنجان نمی‌آیند که این مهم یکی از مشکلات اساسی صنعت چاقو است.

رضا حمیدپور، مدیرکل پست استان زنجان در این رابطه با تاکید بر اینکه سختگیری‌های مربوط به ارسال چاقو در راستای اجرای مصوبه مجلس است و اگر قرار به بررسی این موضوع باشد باید از طریق مراجع ذی‌صلاح در سطح ملی پیگیری شود، عنوان می‌کند: اداره پست به هیچ عنوان حق دست زدن به مرسوله‌ها را ندارد، توقیف بسته بر اساس حکم قضایی و از طریق نماینده دادستان انجام می‌گیرد و مسئولان پست به هیچ عنوان در این زمینه دخیل نیستند.

مدیرکل پست استان با بیان اینکه در حال حاضر هیچ مشکلی در ارسال چاقوهای زیر 7 سانت دارای کاربرد در آشپزخانه و مصارف خانگی، از طریق اداره پست زنجان وجود ندارد، می‌گوید: ارسال چاقوهای بالای 7 سانت شامل قمه، قداره و شمشیر که ابزار خشونت محسوب می‌شوند، بنا به حکم قانونی ممنوع است.

مشکلی در صادرات چاقوهای تزئینی شناسنامه‌دار وجود ندارد

مدیرکل پست استان زنجان با اشاره به لزوم حمایت از صنعت‌گران چاقوساز می‌گوید: متاسفانه برخی از فرصت‌طلبان، کار افرادی که در صنعت ساخت چاقوهای تزئینی فعالیت می‌کنند را خراب کرده و حرفه آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کنند. بسیاری از اظهارات مبنی بر سختگیری در عدم ارسال چاقوهای تزئینی صنعتگران زنجان درست نیست. البته برای حمایت از این صنعتگران، با پیگیری‌های صورت گرفته از طریق گمرک، چاقوهای تزئینی شناسنامه‌دار به خارج از کشور صادر شده است.

رقص چاقوی فرصت‌طلبان

مدیرکل پست استان زنجان با اشاره به اینکه حجم بالایی از چاقوهای تولید شده زنجان از طریق باربری و مبادی غیررسمی از استان خارج می‌شود، تاکید می‌کند: بخش کمی از تولیدات چاقو بر اساس شرایط تعیین شده از طریق اداره پست به مقصد ارسال می‌شود.

داود بیگدلی، مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان هم با بیان اینکه چاقوهای بالای 30 سانت که جنبه تزئینی دارند، شامل انواع شمشیر، قداره و قمه از طریق اتوبوس‌ها به مقصد ارسال می‌شود، تاکید می‌کند: به دلیل اجرای سفت و سخت قانون، زمینه برای سوءاستفاده فراهم شده است. در حال حاضر تولید و عرضه چاقو به صورت زیرزمینی در جریان می‌باشد که احتمال تخلف را بالا می‌برد.

چاقوی زنجان آلت قتاله نیست

مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان با اشاره به مشکلات تمامی صنوف در پی شیوع کروناویروس و تمرکز فعالان اقتصادی در تبلیغ مجازی کالاها و فروش از طریق بسترهای ایجاد شده در فضای مجازی می‌گوید: چاقوسازان هم مثل همه شغل‌ها حق دارند کالای تولیدی‌شان را بفروشند، اما مسئولان امنیتی در راستای اجرای قانون مربوط به چاقو، تبلیغ انواع چاقو از جمله شمشیر عربی تزئینی را مصداق ترویج فرهنگ خشونت دانسته و اجازه تبلیغ کالایمان را نمی‌دهند. تولیدکننده چاقو را برای فروش به ما سپرده است تا با مبلغ حاصل از فروش آن زندگی خود را بگذراند. تبلیغ چاقوی زنجان ترویج خشونت نیست، چاقو هنر و صنعت شهر زنجان است و آلت قتاله نیست.

بیگدلی با تاکید بر لزوم رعایت قانون کشور معتقد است: سختگیری‌هایی که در حال حاضر در رابطه با چاقوی زنجان اتخاذ می‌شود به هیچ عنوان منطقی نیست چرا که تنها 5 درصد چاقوی موردنیاز کشور را هنرمندان زنجان تولید می‌کنند، بخش ناچیز حدود 2 تا 3 درصد نیز توسط استان مشهد و کرمان تامین می‌شود و بخش اعظمی از آن وارداتی است. اما با وجود سهم حداقلی در بازار چاقو، هنرمندان چاقوساز زنجان به بهانه اجرای قانون، از سوی مجریان قیچی می‌شوند که به هیچ عنوان مورد قبول نیست.

لطفا صنعتگران را نکوبید!

مدیرعامل شرکت تعاونی چاقوسازان زنجان با اشاره به تلاش‌های مسئولان استان برای رفع مشکلات تولیدکنندگان پس از اجرای قانون سختگیرانه چاقو می‌گوید: مسئولان زنجان پیگیری‌های متعددی داشته‌اند اما این قانون آنچنان محکم است که هنوز گره‌ای از مشکلات آن‌ها باز نشده است. محدودیت همیشه بوده و ادامه خواهد داشت اما حرف ما این است نباید صنعتگران را بکوبیم، چاقوساز نجیب و زحمت‌کش است نباید دید جامعه را به نسبت به شغل آن‌ها منفی کنیم./ روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناداره پست زنجانصادارت چاقوی زنجانماده ۶۱۷ قانون مجازات اسلامی
sedayezanjannews.ir/nx4181


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»