کد خبر: 4212
1399/06/17 - 14:12


رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحشِ اداره كل حفاظت محیط زیست استان تایید کرد:

مرگ آهوان سهرین در دانشگاه زنجان

در تاریخ 10 شهریور ماه امسال به بنده گزارش داده شده که دو رأس آهوی تحویل داده شده به دانشگاه زنجان تلف شده‌اند که به محض دریافت این گزارش بررسی‌های لازم در مورد تاریخ و چرایی مرگ آن‌ها در حال انجام است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- برخی مطالب منتشر شده در فاضی مجازی حکایت از آن دارد که چند رأس از آهوان منطقه حفاظت شده «دشت سهرین» زنجان تلف شده‌اند که دو رأس از آهوان در دانشگاه زنجان جان خود را از دست داده‌اند که رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحشِ اداره كل حفاظت محیط زیست استان با رد مرگ آهوان در منطقه سهرین، از مرگ دو آهوی تحویل داده شده به دانشگاه زنجان خبر داد.

شنیده‌ها حکایت از این دارد محیط زیست استان سال گذشته دو رأس آهو به دانشگاه زنجان تحویل داده است که هر دوی آن‌ها اسفند ماه سال گذشته تلف شده‌اند و 8 مورد آن نیز در داخل فنسی که نگهداری می‌شدند جان خود را از دست دادند.

برای پیگیری صحت این موضوع با مدیرکل محیط زیست استان تماس گرفتیم که حسین آبسالان در ابتدا موضوع مرگ آهوها را رد کرده و در ادامه پیگیر منبعی بود که خبر را در اختیار صدای زنجان قرار داده است و در نهایت عنوان کرد که برای دریافت اطلاعات بیشتر با رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست استان تماس گرفته شود.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست استان نیز در تماس صدای زنجان عنوان کرد که برای انجام مصاحبه باید با مسئول روابط‌عمومی آن اداره کل هماهنگی انجام شود که در ادامه علی مرشدی، سرپرست روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان به موضوع اهمیت توجه به حفظ محیط طبیعی حیات وحش و جلوگیری از هرگونه تغییرات در آن از مردم درخواست کرد برای حفاظت از حیات وحش در زمان مشاهده بره آهوان تنها در دشت از جابه‌جایی آن‌ها خودداری کنند چرا که ماندن آن‌ها در دشت سلامت آن‌ها را بیشتر تضمین کرده و امکان پیدا کردن بره آهو توسط مادرش بیشتر است.

آهویی در داخل فنس و دشت نمرده است

پس از انجام هماهنگی‌های لازم در ادامه پیگیری صحت موضوع مذکور پرویز رستمی، رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست استان در واکنش به مسائل مطرح شده این‌گونه عنوان کرد: «اصلاً آهویی در داخل فنس نمُرده است. سال گذشته فقط سه آهو در داخل فنس نگهداری می‌شدند که دو رأس آن طبق درخواست دانشگاه زنجان برای نگهداری از آن‌ها در سایت تعیین شده واگذار شد و یک رأس نیز به یکی از دوستداران محیط زیست که علم و توانایی بزرگ کردن و نگهداری از بره آهو را داشت امانت داده شده بود که بعد از بزرگ کردن در حال حاضر با صحت کامل در داخل فنس قرار دارد.»

به گفته این مسئول تحویل دو رأس آهو به دانشگاه زنجان بواسطه درخواست آن‌ها طبق روند قانونی و با مجوز معاونت محیط طبیعی انجام شده است.

وی متذکر شد: زمینه سایت نگهداری از این آهوان در دانشگاه زنجان با شرایط و ضوابط تعیین شده از سوی محیط زیست هم‌خوانی داشت و با بررسی‌های کارشناسان در نهایت بعد از دو سال درخواست دانشگاه مورد پذیرش قرار گرفت و دو رأس آهو در اختیار آن‌ها قرار داده شد.

این مسئول در واکنش به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر مرگ دو آهو در دانشگاه زنجان در اسفند ماه سال گذشته این‌گونه عنوان کرد: «در تاریخ 10 شهریور ماه امسال به بنده گزارش داده شده که دو رأس آهوی تحویل داده شده به دانشگاه زنجان تلف شده‌اند که به محض دریافت این گزارش بررسی‌های لازم در مورد تاریخ و چرایی مرگ آن‌ها در حال انجام است.»

وی با تأکید بر این‌که نمی‌دانیم آمارهایی که از مرگ 8 رأس آهو داده می‌شود از کجا آورده‌اند؟ به ما بگویند برویم علت مرگ آن‌ها را بررسی کنیم، خاطرنشان کرد: «بنده مرگ 8 رأس آهو را تکذیب می‌کنم. اگر یک آهو هم در دشت تلف شود بنده اطلاع پیدا می‌کنم ولی این 8 موردی که عنوان می‌شود نمی‌دانم قضیه‌اش چیست؟»

به گفته رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست استان در سال 94، 200 رأس کله بز طارم بر اثر بیماری ppr تلف شدند، در مورد مرگ هشت رأس آهو نیز اگر کسی تصویر و مدرکی دارد به ما ارائه کند تا بررسی کنیم. برخی گزارش‌ها کذب بوده و مغرضانه است و به صراحت می‌گویم تا آنجایی که بنده اطلاع دارم در دشت 8 رأس آهو نمرده است.»

هیچ بیماری در بین جمعیت آهوان زنجان وجود ندارد

رستمی با اشاره به این‌که در حال حاضر به دلیل وجود بیماری ppr به آهوان دشت حساسیم و در صورت مرگ یک رأس آهو حتماً آن را برای بررسی بیشتر به دامپزشکی می‌بریم چرا که در حال حاضر یک بزغاله در طارم بیمار بود که به دامپزشکی بردیم و با انجام بررسی‌های لازم خوشبختانه بیماری ppr نداشت.

 وی خاطرنشان کرد: طبق بررسی‌های انجام شده خوشبختانه هیچ بیماری در بین جمعیت آهوان استان زنجان وجود ندارد چون در صورت وجود بیماری ppr یک آهو هم زنده نمی‌ماند.

مقصر مرگ دو آهو محیط زیست است یا دانشگاه زنجان؟

برخی کارشناسان بر این باورند که از جمله الگوهای واگذاری آهو پایش و رسیدگی مستمر محیط زیست است از همین رو این اداره کل باید بعد از تحویل دو رأس آهو به دانشگاه زنجان باید به صورت مستمر پایش و گزارش‌گیری می‌کردند و نتیجه ان را به صورت کتبی ارائه می‌دادند و در صورتی که نمونه‌ای از بیماری  و شکستگی و یا مرگ مشاهد شد در مدت 48 ساعت باید به محیط زیست اطلاع داده شود تا علت مرگ مورد بررسی قرار گیرد.

آنان بر این باورند که اگر محیط زیست طبق الگوی واگذاری عمل کرده و پایش‌های مستمری نیز بر آهوان واگذار شده داشته و قصور و کوتاهی انجام نشده باشد دانشگاه زنجان در مرگ این آهوان مقصر شناخته می‌شود در غیر این صورت محیط زیست باید در مورد مرگ این آهوان پاسخگو باشد.

طبق گفته رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست استان تمامی اسناد و مدارک و مجوزهای واگذاری دو رأس آهو به دانشگاه زنجان موجود بوده و بازرسی‌های لازم نیز در طول نگهداری آهوان در دانشگاه زنجان از سوی محیط زیست انجام شده است.

برخی شنیده‌ها حاکی از ان است که تعداد آهوان داخل فنس در محیط زیست استان بیش از 3 مورد بوده در حالی که رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره كل حفاظت محیط زیست استان بر این باور است که سال گذشته همزمان با روی کار آمدن وی در سمت فعلی سه رأس آهو در فنس بوده و این‌که پیش از آن چه تعداد در داخل فنس نگهداری می‌شدند اطلاعی نداشته و صرفاً مسئول پاسخگویی بر عملکرد زمان مسئولیت خودش است.

این مسئول متذکر شد: اگر در داخل فنس 8 رأس آهو داشتیم که طبق درخواست دانشگاه زنجان 4 رأس آهو به آن‌ها تحویل می‌دادیم چون قرار بر این بود که 4 رأس آهو به دانشگاه تحویل داده شود.

الهام احمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآهوان دشت سهرینمحییط زیست زنجاندانشگاه زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4212


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»