پایگاه خبری صدای زنجان-
معاون حمل و نقل ادارهکل راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان گفت: گرانی لاستیک
و کاهش مسافر مشکلاتی را برای فعالان حمل و نقل بهوجود آورده است.
علی مدقالچی به مشکلات
رانندگان بخش مسافری پس از شیوع کرونا اشاره و اظهار کرد: متاسفانه پس از شیوع این
بیماری بخش قابل از ظرفیت مسافران در ایام نوروز از دست رفت و طبق پیشبینی و
دستورالعملها امسال سفرهای اربعین نیز لغو خواهد شد.
وی تصریح کرد: به دلیل نگرانی
از شیوع کرونا، تبلیغات منفی در مورد ناوگان حمل و نقل عمومی و کاهش سفرهای تفریحی،
مردم ترجیح میدهند با ماشینهای شخصی خود در جادههای برونشهری تردد کنند و از این
حیث با کاهش چشمگیر مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی مواجه شدیم.
معاون حمل و نقل ادارهکل
راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان عنوان کرد: کاهش مسافران از یکسو و گرانی
بیش از حد قطعات خودرو و نگهداری آن از سوی دیگر، به مشکلات رانندگان افزوده است و
درآمد و هزینه آنها با هم تناسب ندارد.
این مسئول با اشاره به اینکه قیمت
یک اتوبوس دست کم ۳ میلیارد تومان است، یادآور شد: پیش از شیوع کرونا هر ۲۰ دقیقه یک
اتوبوس به تهران اعزام میشد و روزانه بیش از ۱۲ دستگاه اتوبوس از زنجان در نقاط
مختلف کشور تردد داشتند و میزان اشغال صندلیها حداقل ۱۵ نفر بود، اما اکنون ظرفیت
مسافر به میانگین ۵ نفر در هر دستگاه رسیده است.
مدقالچی، تعداد مسافران جابهجا
شده در ۵ ماهه نخست امسال را ۳۱۰ هزار نفر برشمرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت
مشابه سال گذشته کاهش ۴۳ درصدی نشان میدهد و با احتساب انجام ۵۸ هزار و ۷۴۰ سفر و
کاهش ۲۸.۸ درصدی سفرها و کاهش ۵۰ درصدی سطح اشغال صندلیها، فعالیت برای رانندگان
بخش حمل و نقل مسافر مقرون به صرفه به نظر نمیرسد.
وی همچنین به مشکل کمبود و
گرانی لاستیک اشاره کرد و افزود: حواله لاستیک به تعدادی از رانندگان ارائه شده ولی
با مراجعه به محل توزیع با نبود لاستیک مواجه میشوند و در صورت موجودی نیز برند و
کیفیت مناسب را ندارند و در بازار آزاد نیز به قیمتهای گزاف عرضه میشود؛ به همین
دلیل مقرر شده اکیپهایی متشکل از سازمان صمت و راهداری و حمل و نقل جادهای این
مشکل را بررسی کنند.
معاون حمل و نقل ادارهکل
راهداری و حمل و نقل جادهای استان زنجان با بیان اینکه از تیرماه سال گذشته نزدیک
به ۴۰ هزار حلقه لاستیک توزیع شده است، اظهار کرد: کل سهیمهای که اکنون برای
استان در سامانه درنظر گرفتند ۴۴۰ حلقه لاستیک است که نسبت به نیاز بسیار کمتر است
در حال حاضر متقاضیانی مانند حمل مواد خطرناک در اولویت دریافت لاستیک قرار
گرفتند.
وی با اشاره به اینکه تعویض
لاستیک در بازار آزاد برای یک تریلی ۱۸ چرخ دست کم ۹۰ میلیون تومان هزینه
دربردارد، تصریح کرد: تخصیص لاستیک در سال ۹۹ نسبت به ۵ ماهه سال ۹۸ حدود ۸۰۰ درصد
کاهش یافته است.
این مسئول یادآور شد: با وجود
ضرر و زیانهای بخش مسافری، در حوزه حمل و نقل کالا در ۵ ماهه امسال نسبت به مدت
مشابه سال گذشته با افزایش ۱۹ درصدی تناژ حمل شده روبهرو بودیم و در این مدت ۳ میلیون
و ۷۱۶ هزار تن بار جابهجا شده است. همچنین ۲۲۸ هزار و ۲۵۰ سفر بر اساس بارنامه
ثبت شده که این مورد نیز حاکی از افزایش ۱۶ درصدی است.
ایسنا
انتهای پیام