کد خبر: 4414
1399/07/03 - 12:51


صدای زنجان موضوع تعدیل نیروهای فضای سبز شهرداری در روزهای اخیر را بررسی می‌کند؛

حاشا می‌کنیم

رئیس شورای شهر: هدف از نامه شورا تعدیل 18 نفر مد نظر سازمان بازرسی بود/ شهردار زنجان: 50 درصد نیروهای فضای سبز شهرداری تعدیل می‌شوند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- ابتدای مهر ماه امسال بود که بخشی از کارگران فضای سبز شهرداری زنجان کنار گذاشته شدند و به گفته یکی از کارگران بدون اطلاع قبلی همان روز در زمان حضور در محل کار عنوان شده که از کار برکنار شدند.

این تعدیل‌ها در حالی در اولین روز مهرماه امسال رخ داد که اواخر شهریور ماه موضوع برون‌سپاری کارگران فضای سبز شهرداری مطرح بود و با توجه به اعتراض و نارضایتی کارگران از این موضوع رئیس شورای شهر در مصاحبه‌ای به صراحت اعلام کرد که موضوع برون‌سپاری کارگران فضای سبز شهرداری منتفی است.

طبق مطالب منتشر شده و ادعاهای کارگران تعدیل شده، شهرداری عنوان می‌کند که این اقدام را به استناد نامه ارسالی از سوی شورای شهر انجام داده است در حالی که رئیس شورای شهر نظر دیگری داشته و گفته که هدف از ارسال این نامه تعدیل 18 نفر نیرویی بود که امسال به صورت غیرقانونی وارد شهرداری شدند و طبق نظر سازمان بازرسی باید تعدیل شوند.

متن نامه منتشر شده

گفتنی است در نامه منتشر شده با امضای شهردار زنجان آمده است: «با عنایت به نامه رئیس شورای شهر زنجان در مورد لزوم اجرای الزامات و شرایط بکارگیری و تعدیل نیروی انسانی در فضای سبز مناطق مقرر گردیده طبق بند 11 نامه مذکور بایستی تمامی نیروهای فصلی که در سال 99 در فضای سبز بکارگیری و مشغول به کار شدند در پایان شهریور ماه تعدیل و تسویه حساب شوند. لذا در راستای اجرای مصوبات شورای شهر و همچنین روند کاهشی دمای هوا از هم اکنون تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم در این خصوص صورت پذیرد.

لازم به توضیح است مناطق مجوز پرداخت حق‌الزحمه نیروهای فوق را حتی یک نفر بعد از تاریخ یاد شده نداشته و مسئولیت حقوقی و کیفری عدم اجرای دقیق موارد بر عهده مدیران مناطق است.»

در پیگیری این موضوع عباس راشاد این توضیح را داد که «نامه ارسال شده از سوی شورا به شهرداری در مورد ۱۸ نفری بود که در سال ۹۹ بدون مجوز وارد شهرداری شده بودند که از طریق بازرسی رصد شدند که این موضوع طی نامه محرمانه به بنده ارسال شده بود که به صورت محرمانه هم در اختیار شهردار قرار گرفت.»

رئیس شورای شهر معتقد است «تعدیل‌هایی که در حال حاضر در فضای سبز شهرداری به استناد نامه مذکور رخ داده متفاوت از موضوعی است که در نامه مذکور قید شده بود چون تعدادی از افرادی که سابقه ۱۰ ساله در شهرداری داشتند نیز به استناد نامه مذکور تعدیل شدند و این موضوع را در جلسه‌ای که در همین زمینه در شورای شهر برگزار شده بود به شهرداری عنوان کردیم که در نامه ارسالی به صراحت قید شده نیروهایی که در سال ۹۹ جذب شده بودند تعیین تکلیف شوند. سوال اینجاست که آیا فردی که 10 الی 12 سال سابقه فعالیت در شهرداری دارد شامل افرادی که در این نامه قید شده را شامل می‌شود؟ متأسفانه از این نوع کارها در شهرداری انجام می‌دهند و غیراخلاقی هم هست.»

کارگران تعدیل شده براساس فرم امتیازبندی به زودی به کارشان برمی‌گردند

راشاد در پاسخ به این سوال که تکلیف کارگران تعدیل شده شهرداری چه می‌شود؟ متذکر شد که این کارگران تعدیل شده براساس فرم امتیازدهی که از سوی شورای شهر تهیه شده به‌زودی به کارشان برمی‌گردند. شهردار کار عجیبی انجام داده و به چیزی استناد کرده که هیچ ارتباطی با کار انجام شده ندارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا 18 نفر مد نظر سازمان بازرسی از شهرداری تعدیل شدند یا این‌که به جای آنان کارگران دیگر از کار برکنار شدند، گفت: «لیست افراد تعدیل شده در حال احصا بوده و اصلاً نمی‌دانیم چه کسانی را تعدیل کردند. در این قضیه شهردار به چیزی استناد کرده که عجیب و غریب است، این‌که چرا این کار را شهردار کردند نمی‌دانم؟»

رئیس شورای شهر زنجان متذکر شد: این‌که آقای شهردار به نامه‌ ارسالی از شورا استناد کرده و در عمل کار دیگری انجام داده غیراخلاقی است.

330 نفر اوایل امسال با شهرداری قرارداد بستند

افشارچی یکی از اعضای شورای شهری که در جلسه تشکیل شده در شهرداری بعد از تعدیل کارگران فضای سبز حضور داشت معتقد است که «شهردار اردیبهشت ماه به شورا گفت نمی‌توانم نیروی فضای سبز جذب کنم سازمان بازرسی هم عنوان کرد که باید به بخش خصوصی واگذار شود شهردار فرصت شش ماهه خواست تا جذب نیرو را انجام دهند و پس از آن به بخش خصوصی واگذار کنند که شورای شهر نیز این درخواست شهردار را تأیید کرد.»

به گفته افشارچی در حال حاضر ۷۱۴ نفر با قرارداد فضای سبز در شهرداری مشغول به فعالیت هستند که قرارداد منعقد شده با آن‌ها طبق نظر سازمان بازرسی خلاف قانون بوده است، ۳۳۰ نفر بعد از عید قرارداد بستند و مابقی هم قبل از عید ثابت بودند.

وی متذکر شد که در حال حاضر شورای شهر به شهردار عنوان کرده اگر می‌تواند از نهادهای مربوطه مجوز بگیرد، امکان جذب نیروهای مورد نیاز را دارد و شورای شهر در این زمینه هیچ مشکلی ندارد.

تنها ملاک برای تعدیل یا ماندگاری نیرو در شهرداری فرم امتیازدهی است

این عضو شورای شهر زنجان معتقد است اگر شهردار کمتر از ۷۱۴ نفر موجود را نیاز دارد با توجه به شرایط تعیین شده و فرم امتیازدهی می‌تواند افرادی که کمترین امتیاز را دارا باشند را تعدیل کند. این موضوع از سوی تمام اعضای شورا امضا شد که جذب نیرو در فضای سبز شهرداری براساس فرم امتیازدهی تعیین شده انجام شود.

افشارچی متذکر شد که شورای شهر در نگه‌داشت نیروهای شهرداری، تسویه و یا برون‌سپاری به هیچ عنوان نمی‌تواند اظهارنظر کند چون پیش‌تر سازمان بازرسی در نامه‌ای محرمانه به شورا عنوان کرده بود که حق دخالت در قانون برونسپاری را نداریم. از همین رو بنده در جایگاهی نیستم که به شهردار بگویم جذب یا برون‌سپاری نیروی انسانی داشته باشد ولی برای این امر ملاک عمل و فرم امتیازدهی تهیه و ابلاغ کردیم.

وی با تأکید بر این‌که در سال‌های گذشته از آنجایی که هیچ معیار و ملاکی وجود نداشت افرادی که آشنا داشتند در شهرداری می‌ماندند و مابقی تعدیل می‌شدند، گفت: در حال حاضر ملاک ماندگاری در شهرداری همان فرم امتیازدهی است.

به گفته افشارچی افرادی که چند روز پیش تعدیل شدند دوباره با فرم مذکور چک می‌شوند در صورت داشتن امتیاز لازم براساس فرم تعیین شده و تعداد افراد مورد نیاز در شهرداری، مجدداً به سر کارشان بازمی‌گردند.

شهرداری همه ساله نیروهایی که همان سال جذب کرده بود را تعدیل می‌کرد

شهردار زنجان اما در توضیح ماجرای تعدیل نیروهای فضای سبز شهرداری و اظهارات رئیس شورای شهر زنجان در مورد 18 نفری که طبق نظر سازمان بازرسی باید تعدیل می‌شدند این‌گونه عنوان کرد: «اصلاً بحث 18 نفر در این قضیه مطرح نیست.»

حبیب یگانه بر این باور است که شهرداری همه ساله در فصول گرم سال نسبت به جذب نیروها در حوزه فضای سبز اقدام می‌کند. امسال هم طبق همان دستور کار از اواخر اردیبهشت ماه نسبت به جذب نیروهای فضای سبز اقدام کرده است با مساعد بودن شرایط جوی و امکان فعالیت در بخش فضای سبز ماندگاری این نیروها تا مهرماه به طول می‌انجامد.

شهردار زنجان مدعی امسال نیز همانند سال‌های گذشته تعدیل نیروها انجام شده ولی تنها تفاوت آن در این است که هر ساله نیروهای جذب شده را شهرداری خودش تعدیل می‌کرد ولی امسال طبق دستورالعمل ارسالی از سوی شورای شهر در مورد نحوه تعدیل و امتیازبندی به شهرداری ارسال شده است که آن مبنای کار تعدیل نیروهاست.

وی معتقد است شهرداری در حال حاضر طبق روش کار تعیین شده از سوی شورای شهر اقدام به این کار کرده و در ماه‌های آینده نیز همین تعدیل را خواهیم داشت تا به کف نیروهایی که در زمستان مورد نیاز است برسیم.

به گفته این مسئول اوج تعداد نیروهای موقت در شهرداری تیرماه و حداقل این نیروهای فضای سبز در دی ماه است.

وی ضمن اشاره به این موضوع که شهرداری همه ساله نیروهایی که در همان سال جذب کرده بود را تعدیل می‌کرد، در پاسخ به این سوال که در حال حاضر افرادی با سابقه بیش از ۱۰ سال نیز تعدیل شده‌اند، بیان کرد: فرمی از سوی شورای شهر ارسال شده که در آن میزان سابقه، جانبازی، ایثارگری و از چه سنی در شهرداری فعالیت دارد مد نظر قرار گرفته و افراد براساس این فرم رتبه‌بندی می‌شوند.

مجبوریم در ماه‌های آینده مابقی نیروهای مازاد را تعدیل کنیم

شهردار زنجان بر این باور است که در کلیات موضوع تعدیل انجام شده تفاوتی با سال‌های گذشته ندارد چون به هر حال مجبوریم در ماه آینده مابقی نیروهای مازاد را تعدیل کنیم حالا ممکن است فردی یک ماه زودتر تعدیل شود یکی دیرتر.

وی در پاسخ به این سوال که آیا نیروهایی که براساس فرم تدوین شده شرایط لازم را برای ماندگاری در شهرداری داشته باشند دیگر بروسپاری نمی‌شوند، گفت: برون‌سپاری موضوع متفاوتی از تعدیل نیروی‌های فضای سبز شهرداری است از همین رو برنامه برونسپاری در دستور کار شهرداری قرار دارد.

یگانه در پاسخ به این سوال که شورای شهر به صراحت خبر از منتفی بودن برونسپاری فضای سبز شهرداری را داده در حالی شما عنوان می‌کنید برونسپاری در دستور کار شهرداری قرار دارد، افزود: در مورد اظهارنظر شورای شهر باید از اعضا سوال کنید هر تصمیمی که شورای شهر در این زمینه گرفته و به شهرداری ابلاغ کند همان را ما اجرایی می‌کنیم.

اخراج نکردیم، تعدیل کردیم

وی در واکنش به گلایه کارگران تعدیل شده شهرداری مبنی بر اخراج شدنشان از کاری که سال‌ها در آن فعالیت داشتند؛ یادآور شد: «اخراج» کلمه درستی نیست ما کف نیروها را در شهرداری در فصول سرد سال داریم از همین رو از این پس باید به سمت پر کردن انبارهای نمک برای فصل زمستان برویم. اقتضای فصل این است که به فکر فراهم‌سازی اقدامات لازم برای فصل سرد سال باشیم. آن زمان که نیاز بوده نیرو به صورت موقت جذب شده و در حال حاضر هم به دلیل عدم نیاز تعدیل شدند.

شهردار زنجان در پاسخ به این سوال که آیا این افراد نگران نباشند چون در صورت داشتن امتیاز مد نظر طبق لیست ارائه شده از سوی شورا به کارشان برمی‌گردند؟ خاطرنشان کرد: «خیر بنده نگفتم این افراد به کارشان برمی‌گردند. بنده می‌گویم طبق لیست مذکور افراد تعدیل می‌شوند اتفاقاً در ماه‌های پیش رو تعداد زیادی از نیروهای موقت تعدیل می‌شوند تا به کف نیروها برسیم.»

50 درصد نیروهای فضای سبز تعدیل می‌شوند

به گفته این‌ مسئول حدود ۵۰ درصد نیروهای فضای سبز تعدیل می‌شوند، یادآور شد: در حال حاضر حدود ۷۰۰ نفر نیرو در فضای سبز مشغول به کار بودند که ۵۰ درصد آن‌ها در ماه‌های مختلف تعدیل می‌شوند.

در کنار اظهارات شهردار زنجان، منصور مرادلو دوم مهر ماه یک روز پس از تعدیل کارگران فضای سبز شهرداری زنجان در گفت‌وگو با یکی از رسانه‌های استان اعلام کرده بود «کارگرانی که در روزهای قبل بدون رعایت امتیازبندی تعدیل شده‌اند با ملاحظه امتیازبندی به کار خود بازگشته و طبق جدول مشخص شده مشغول به خدمت خواهند بود، شهرداری‌های مناطق نیز موظف به رعایت نگهداشت نیرو طبق لیست اعلامی هستند این موضوع سبب اجرای عدالت و شفافیت می‌شود.»

به گفته عضو شورای شهر زنجان براساس این امتیازبندی عدالت در حق کارگران رعایت شده و کسانی که کمترین سابقه و امتیاز را دارند تعدیل می‌شوند و هر یک از کارگران هم که به این امتیازبندی اعتراض داشته باشد، می‌تواند آن را به شورا و شهرداری اعلام کند تا بررسی‌های لازم در مدارک انجام شود.

ساماندهی نیروها در شهرداری پس از 19 سال

وی معتقد است پس از 19 سال این ساماندهی نیروها در شهرداری انجام شده و مطمئن است که با این ساماندهی حقی از کارگران ضایع نمی‌شود.

طبق اظهارات مرادلو در نهایت یک مهر ماه امسال  برای امتیازبندی کارگران بر مبنای رعایت سابقه اشتغال در شهرداری، تاهل، سن ورود به شهرداری، شرایط ایثارگری، مدرک تحصیلی و دوره‌های مهارتی، برای اقدام قبل از تعدیل نیروها به شهرداری ارسال شده است و شهرداری موظف است که طبق امتیازبندی اقدام کند.

حالا باید منتظر ماند و دید شهرداری چگونه ساماندهی نیروهای خود را پس از 19 سال به شیوه جدید و برحسب فرم امتیازبندی تعیین شده با رعایت عدالت و انصاف بدون ضایع شدن حق کارگران واقعی شهرداری انجام می‌دهد.

برخی صاحب‌نظران بر این باورند که به طور یقین افکار عمومی منتظر نتیجه این اقدام هستند تا در نهایت مشخص شود این ساماندهی چه میزان توانسته پای یقه‌سفیدها و افرادی که بدون مجوز وارد شهرداری شده‌اند را کوتاه کند.

الهام احمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانحبیب ملایی یگانهعباس راشادکارگران فضای سبز شهرداری
sedayezanjannews.ir/nx4414


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»