کد خبر: 4430
1399/07/05 - 12:1


معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان با اشاره به برآوردهای مرکز آمار ایران اعلام کرد:

کاهش 17هزار و 528 شاغل در زنجان

ایرج امینی: کرونا این افراد را از ورود به بازار کار محروم کرد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- برآوردهای جمعیت شاغل (15 ساله و بیشتر) استان و کشور در سال‌های 99 و 98 مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تعداد جمعیت شاغل استان زنجان در بهار سال 99 نسبت به بهار سال 98 حدود 17 هزار و 528 نفر کاهش پیدا کرده است.

به نظر می‌رسد علت اصلی کاهش تعداد شاغلان در سطح استان بروز بیماری همه‌گیر کرونا باشد چرا که این بیماری یک سری از افراد در سطح کشور و به تبع آن استان را به علت ماهیت برخی شغل‌ها از ورود به بازار کار محروم کرده است.

عرضه نیروی‌کار یکی از دو مولفه مهم بازارکار است که شناسایی عوامل موثر بر آن می‌تواند، سیاست‌گذاران را در اتخاذ سیاست‌های مناسب برای کاهش نرخ بیکاری کمک نماید. عرضه نیروی‌کار از آن دسته متغیرهایی است که می‌تواند با توجه به تحولات اقتصادی و اجتماعی، تغییرات قابل ملاحظه‌ای داشته باشد و نرخ بیکاری را در سال‌های آتی به شدت افزایش دهد. برای مثال افزایش درصد جمعیت دارای تحصیلات عالی در سال‌های اخیر می‌تواند، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش نرخ‌های مشارکت اقتصادی و نرخ بیکاری جوانان 24‏‏-15 سال داشته باشد.

ایرج امینی، معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان، بازار کار را یکی از بازارهای مهم در اقتصاد دانست که در آن عرضه و تقاضای نیروی کار مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کاهش 3.8 درصدی نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان

وی با اشاره به تحولات بازار نیروی کار استان در بهار 98 و بهار 99 اظهار کرد: بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان حاکی از آن است که این شاخص در بهار 99، نسبت به بهار 98 معادل 3.8 درصد کاهش داشته است. کاهش نرخ مشارکت نیروی کار در بین مردان 4 درصد و در بین زنان 3.5 درصد بوده است. مقایسه نرخ مشارکت نیروی کار بین استان و کشور در بهار سال‌های 98و 99 حاکی از مشارکت بیشتر نیروی کار استان نسبت به سطح متوسط کشوری است.

کاهش 1.8 درصدی نرخ بیکاری

به گفته معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان زنجان، بررسی تغییرات نرخ بیکاری در استان زنجان حاکی از آن است که این شاخص در بهار 99، نسبت به بهار 98درصد 1.8درصد کمتر شده است.

امینی کاهش نرخ بیکاری نیروی کار در بین مردان را 1.8درصد و در بین زنان 3.2درصد اعلام کرد و در مقایسه نرخ بیکاری نیروی کار بین استان و کشور در بهار سال‌های 98و 1399 گفت: آمار استخراج شده حکایت از برتری نسبی استان در زمینه کنترل نرخ بیکاری نسبت به سطح متوسط کشوری است.

امینی با اشاره به جایگاه استان زنجان در بین استان‌های کشور از نظر شاخص‌های اصلی بازار کار در فصل بهار سال‌های 98 و 99 ابراز کرد: بررسی جایگاه بازار نیروی استان در بین استان‌های کشور نشان دهنده موفقیت و یا عدم موفقیت نسبی اجرای برنامه‌های اقتصادی و ظرفیت‌های بالقوه استان می‌باشد. جایگاه استان از نظر نرخ بیکاری در بهار 99 نسبت به فصل بهار یک پله بهبود پیدا کرده و از لحاظ نرخ مشارکت نیروی دو پله تنزل پیدا کرده است و در مجموع می‌توان گفت که استان زنجان از استان‌های موفق در مولفه‌های بازار نیروی کار است.

وی با اشاره به نتایج به دست آمده در رابطه با سهم اشتغال ناقص (کمتر از 44 ساعت در هفته) نیروی کار 15 سال به بالا استان و کشور در بهار سال 98 و 99 تصریح کرد: بررسی نرخ جمعیت دارای اشتغال ناقص زمانی، بیانگر آن است که در بهار سال 99 ، 6 درصد جمعیت شاغل به دلایل اقتصادی (رکودکاری، پیدانکردن کار با ساعت بیشتر و غیره) و دلایل دیگر از جمله اثرات بیماری همه گیر کرونا کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده و آماده برای انجام کار اضافی بوده‌اند. این شاخص در بهار سال 98معادل 5.4 درصد بوده است.

کاهش تعداد شاغلان زنجان

امینی در مورد تخمین‌های صورت گرفته در مورد جمعیت فعال (15 ساله و بیشتر) استان و کشور در سال‌های 98 و 99 نیز گفت: برآوردهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در بهار سال 99 به میزان 44.8 درصد جمعیت در سن کار (15 ساله‌وبیشتر) استان زنجان معادل 365 هزار و 395 نفر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان و بیکاران قرار گرفته‌اند. به بیان دیگر تعداد جمعیت فعال استان زنجان در بهار سال 99 نسبت به بهار سال 98 حدود 26 هزار و 648 نفر کاهش پیدا کرده است. کاهش تعداد افراد فعال کشور در بهار سال 99 نسبت به بهار سال 98 حدود 2 میلیون و 55 هزار و 766 نفر برآورد می‌شود.

برآوردهای جمعیت شاغل (15 ساله و بیشتر) استان و کشور در سال‌های 99 و 98 مرکز آمار ایران نیز نشان می‌دهد که تعداد جمعیت شاغل استان زنجان در بهار سال 99 نسبت به بهار سال 98 حدود 17 هزار و 528 نفر کاهش پیدا کرده است. کاهش تعداد افراد شاغل کشور در بهار سال 99 نسبت به بهار سال 98هم حدود یک میلیون و 543 هزار و 499  نفر برآورد می‌شود.

امینی با اشاره به تخمین‌های انجام گرفته از جمعیت بیکار (15 ساله و بیشتر) استان و کشور در سال‌های 98 و 99 عنوان کرد: برآوردهای مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که تعداد جمعیت بیکار استان زنجان در بهار سال 99 نسبت به بهار سال حدود 9 هزار و 121 نفر کاهش پیدا کرده است. کاهش تعداد افراد بیکار کشور در بهار سال 99 نسبت به بهار سال 98حدود 512 هزار و 267 نفر برآورد می‌شود. به عبارت دیگر با وجود کاهش نرخ بیکاری و تعداد افراد بیکار، به واسطه کاهش نرخ مشارکت نیروی در استان زنجان و در سطح کشور تعداد شاغلان استان زنجان و کشور در بهار سال 1399 نسبت به بهار سال 98به ترتیب 17 هزار و 528 و یک میلیون و 543 هزار و 499 نفر کاهش پیدا کرده‌اند. به نظر می‌رسد علت اصلی کاهش تعداد شاغلان در سطح کشور بروز بیماری همه گیر کرونا باشد چرا که این بیماری یک سری از افراد جامعه را به علت ماهیت برخی شغل‌ها از ورود به بازار کار محروم کرده است. به همین دلیل است که با وجود کاهش نرخ بیکاری در سطح کشور و استان زنجان تعداد شاغلان کاهش پیدا کرده است.

لیلا محمدی

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاننرخ بیکاری زنجانایرج امینیافزایش بیکاری
sedayezanjannews.ir/nx4430


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»