کد خبر: 4462
1399/07/07 - 12:23


در گفتگو با کارگردان فیلم کوتاه «میهمان»؛

مهاجرت؛ مشکل سینمای استان

فیلم «مهمان» با مضمون ارادت شهروندان مسیحی کشور به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) در مدت زمان 24 دقیقه به کارگردانی «مجتبی حیدری» و «جبار اوجاقلو» و تهیه‌کنندگی حوزه هنری زنجان در سال 1392 تولید شده است. این فیلم در سال 1393 موفق به کسب جایزه دوم جشنواره بزرگ پیامبر اعظم (ص) شده است

پایگاه خبری صدای زنجان

زهره میرعیسی‌خانی- فیلم «مهمان» با مضمون ارادت شهروندان مسیحی کشور به ساحت مقدس پیامبر اکرم(ص) در مدت زمان 24 دقیقه به کارگردانی «مجتبی حیدری» و «جبار اوجاقلو» و تهیه‌کنندگی حوزه هنری زنجان در سال 1392 تولید شده است. این فیلم در سال 1393 موفق به کسب جایزه دوم جشنواره بزرگ پیامبر اعظم (ص) شده است.

«مجتبی حیدری» در آثاری همچون «گوشه‌ها و زاویه‌ها»، «مهمان»، به عنوان «کارگردان»، حضور داشته است. فیلم كوتاه «گوشه‌ها و زاویه‌ها» محصول مشترك حوزه هنری استان زنجان و انجمن سینمای جوانان ایران است و داستان این فیلم كوتاه درباره مردی است كه از گذشته تیره و تارش روی گردانیده و شخصیت باطن خود را تغییر داده است؛ اما دیدگاه مردم همچنان نسبت به وی مانند سابق است.

در خصوص این فیلم با مجتبی حیدری به گفت‌‌وگو نشسته‌ایم که در زیر می‌توانید بخوانید:

در خصوص فیلم «مهمان» کمی توضیح بدهید؟ موضوع و سوژه این فیلم چگونه شکل گرفت؟

پس از نشر هجمه‌ها و توهین‌هایی که در بین برخی جوامع غربی در سال 1391 در خصوص حضرت محمد(ص) اتفاق افتاده بود، با جبار اوجاقلو (کارگردان دوم فیلم «مهمان») تصمیم گرفتیم درباره‌ی چهره‌ی پیامبر و ارادت مسیحیان کشور به شخصیت والای پیامبر اکرم(ص) فیلمی کوتاه با این مضمون تولید کنیم که در نهایت این تصمیم با تولید فیلم «مهمان» در اواخر آبان ماه سال 1392 به نتیجه رسید. داستان این فیلم در خصوص خانمی به نام «آنا» از شهروندان مسیحیان کشور است که تصمیم گرفته در روز ولادت حضرت محمد(ص) به کمک بچه‌های محله شربت نذری توزیع کند. اما به سبب مشکلاتی که پیش می‌آید، تقریبا قصه شربت نذری منتفی می‌شود و آنا غمگین از این داستان، در عالم رویا متوجه حضور پیامبر (ص) در پیرامون زندگی خود می‌شود.

مشکلاتی که به عنوان یک فیلمساز در ساخت این فیلم داشتید، چه بود؟ و چطور می‌توان در موضوعات این چنینی از شعار‌زدگی دوری کرد؟

در ساخت این فیلم ما با چالش‌های زیادی رو به رو شدیم که یکی از آنها تعداد زیاد کودکانی است که باید در این فیلم بازی می‌کردند و پیدا کردن این همه بازیگر کودک در استان زنجان کار آسانی نبود. ضمن اینکه موضوع فیلم به گونه‌ای بود که خطر شعارزدگی در فیلم وجود داشت و باید این موضوعات را مد نظر خودمان قرار می‌دادیم و خوشبختانه مشکلاتی که پیش روی ما بودند را به کمک دوستان تک به تک حل کردیم.

در مورد فعالیت کاری خود و اینکه این فیلم چندمین فیلم شما است کمی توضیح بدهید؟

فیلم «مهمان» در واقع سومین فیلم جدی من است که با همکاری آقای «جبار اوجاقلو» ساخته شده است و خوشبختانه این فیلم در همان سال تولیدش جایزه جشنواره پیامبر اعظم را که یک جشنواره بین‌المللی بود را از آن خود کرد. ضمن اینکه در طی چند روز اخیر یک فیلم جدیدمان با عنوان «گوشه‌ها و زاویه‌ها» که آن را هم با همکاری حوزه هنری زنجان و انجمن سینمای جوان ساخته‌ایم در دو سایت ودیو و هاشور به همراه 39 فیلم دیگر اکران شد که اکران اینترنتی فیلم‌های کوتاه تولیدی انجمن سینمای جوانان ایران، چهل عنوان از تولیدات چندسال اخیر انجمن با عنوان «مجموعه چهل» در پلت‌فرم‌های هاشور و ودیو از ۲۹ شهریور در دسترس عموم مخاطبان قرار می‌گیرد و این اکران فرصت خوبی برای اکران فیلم‌های اینچنینی است .

نظرتان در خصوص مخاطبین فیلم کوتاه چیست؟ برخی معتقدند که فیلم کوتاه مخاطبین خاصی دارد آیا این طور است یا امروزه با توجه به فضای ارتباطی که وجود دارد مخاطبین این فیلم‌ها می‌توانند هر قشری اعم از فرهیخته و عام باشند؟

امروزه مخاطب فیلم کوتاه نسبت به گذشته خیلی گسترده‌تر شده است و مخاطبان همزمان با اینکه سینمای بلند را جدی دنبال می‌کنند، گوشه نگاهی هم به سینمای کوتاه دارند و آن را هم جدی دنبال می‌کنند. خوشبختانه در چند سال اخیر فیلم کوتاه مخاطبان زیادتری پیدا کرده است. ضمن اینکه من معتقدم که هر چه قدر مخاطب‌های این سینما گسترده‌ترشوند قطعا به نفع سینمای فیلم کوتاه خواهد بود و من اعتقادی به این موضوع ندارم که فیلم کوتاه مخاطب خاصی دارد. گفتنی است که اتفاقات خوبی هم در این روزها برای فیلم کوتاه افتاده است که دو سایت اختصاصی «هاشور» و «ودیو» اقدام به اکران آنلاین فیلم کوتاه کرده‌اند. همچنین سایت‌های «فیلمو» و «نماآوا» در کنار فیلم‌های بلندی که پخش می‌کنند، فیلم کوتاه را نیز اکران می‌کند که در این سایت‌ها چند فیلم‌ من نیز اکران می‌شوند. ولی هنوز بحث مالی چندان راه نیفتاده است که برای ما به عنوان تولیدکننده این فیلم به صرفه باشد. موضوعی که فعلا ما را خوشحال می‌کند این است که مخاطبین می‌توانند این فیلم‌ها را ببینند و نظر بدهند و شاهد این باشیم که هر روز مخاطبین جدیدی به حلقه فیلم کوتاه افزوده می‌شود.

از مشکلات سینمای استان زنجان بگویید؟

متاسفانه ما مشکلی که داریم این است که طیف عظیمی از نخبه‌های استان زنجان مهاجرت می‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود که همکاری‌ها سخت انجام بگیرد و ما نمی‌توانیم گروه خودمان را پیدا کنیم. ضن اینکه خود من هم از چندین سال پیش هست که دیگر در زنجان زندگی نمی‌کنم و با اینکه هنوز رفت و آمد دارم اما این شکل کار کردن سخت است برای اینکه شما هر نیروی متخصصی را در زمینه سینما بخواهید، پیدا کنید باید از تهران و یا جاهای دیگر پیدا کنید و پیدا کردن متخصصین در این زمینه سخت‌تر می‌شود و این یکی از مشکلات جدی هست که در این زمینه وجود دارد که امیدوارم که این مساله به طریقی برطرف شود.

برخی جوامع بین‌المللی با زبان هنر به ادیان و مقدسات دیگر کشورها توهین می‌کنند، نظر شما در این خصوص چیست؟

هنر باید ابزاری برای گسترش صلح و دوستی و محبت در میان جوامع باشد، نه اینکه مستمسکی برای توهین و نفرت‌پراکنی باشد. حال که در این بین عده‌ای به نام هنر اقدام به پخش ناسزا و توهین به پیامبر اسلام(ص) نموده‌اند، وظیفه‌ی هنرمندان متعهد کشورمان این است که چهره‌ی رحمانی پیامبر را در شاخه‌های متعدد هنری به تصویر بکشند و این کین‌گستری را خنثی کنند. علاوه بر هنرمندان، رسانه‌ها نیز وظیفه دارند با پخش مناسب آثار هنری، صدای هنرمندان را هرچه بیشتر و بهتر به دست مخاطبان برسانند.

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانفیلم «مهمان»مجتبی حیدریحوزه هنری زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4462


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»