کد خبر: 4464
1399/07/07 - 15:26


معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان:

زنجان در دامنه پیک سوم کروناست

اگر در زنجان اجازه برگزاری مراسمی را بدهیم و یا بر اثر غفلت ما مسئولان مراسمی برگزار شود نه تنها آسیب برای استان در پی دارد بلکه تبعات آن شامل دیگر استان‌های هم‌جوار نیز می‌شود از همین رو وحدت رویه باید در این حوزه وجود داشته باشد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان خبر از قرارگیری زنجان در دامنه پیک سوم کرونا داد و تأکید کرد که در پیک سوم طبق پیش‌‌بینی انجام شده تعداد مبتلایان بیشتر از پیک دوم است.

محمدرضا صائینی امروز در جلسه تقویت همکاری‌های منطقه‌ای در پیشگیری از کرونا که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد با اشاره به این‌که هدف از برگزاری این جلسات استفاده از تجربیات یکدیگر و رسیدن به وحدت رویه در بین استان‌ها است، اظهار کرد: اگر در زنجان اجازه برگزاری مراسمی را بدهیم و یا بر اثر غفلت ما مسئولان مراسمی برگزار شود نه تنها آسیب برای استان در پی دارد بلکه تبعات آن شامل دیگر استان‌های هم‌جوار نیز می‌شود از همین رو وحدت رویه باید در این حوزه وجود داشته باشد.

به گفته این مسئول زنجان در بحث خدمات مراقبت سرپایی به عنوان اولین دانشگاه پیشنهاددهنده و آغازکننده این طرح بود که اثرات مثبت آن را در حال حاضر در کنترل بیماری کرونا در سطح ملی قابل مشاهده است.

31 درصد آزمایش‌های سرپایی انجام شده مثبت گزارش شده است

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان این‌که در حال حاضر 50 هزار آزمایش سرپایی‌ در استان زنجان شده که به لحاظ تعداد نسبت به جمعیت در کشور رتبه نخست را دارد، بیان کرد: 31 درصد آزمایش‌های سرپایی انجام شده مثبت گزارش شده است که عدد قابل توجهی است.

وی با اشاره به این‌که طرح دیگر اجرایی شده در استان در مورد بیماران کووید-19 بود، تصریح کرد: پیمایش بررسی وضعیت بیماری کووید 19 همانند سایر استان‌ها در زنجان نیز در حال انجام است ولی اقدامی که برای نخستین بار در زنجان انجام شده و نتایج آن در حال انتشار است 25 هزار مورد آزمایش روی بیماران مثبت و یا من بعد مثبت می‌شوند با فاصله مشخص انجام  شده است.

میزان آنتی بادی بیماران کووید 19 بعد از دو ماه روند کاهشی پیدا می‌کند

به گفته این مسئول با بررسی‌های انجام شده متأسفانه میزان آنتی بادی بیماران کووید 19 بعد از دو ماه روند کاهشی داشته است که نمونه آن در استان قم نیز قابل مشاهده است چرا که در حال حاضر بیش از 14 درصد بستری‌ها در استان قم مواردی هستند که قبلاً بستری شدند یا نتیجه آزمایششان مثبت بوده است.

صائینی با تأکید بر این‌که موضوع همیاران سلامت در زنجان نتایج مثبتی در پی داشته که با حمایت‌ها و پیشنهاد استاندار در زنجان اجرایی شد، بیان کرد: در حال حاضر 6 هزار نفر به عنوان همیار سلامت در استان به صورت ویژه در بحث کرونا ورود پیدا کرده و وظایفی برای آن‌ها تعیین شده است که مستقیماً مسئول نظارت بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

آثار موج سوم کرونا در زنجان ملموس است

وی با اشاره به این‌که متأسفانه در حوزه رعایت پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی افت قابل ملاحظه‌ای را شاهد هستیم، خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که با پیگیری‌های انجام شده این افت سریعاً جبران شود چرا که متأسفانه  آثار موج سوم کرونا در حال حاضر در سطح استان زنجان ملموس است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان این‌که از حدود یک ماه پیش در استان پیش‌بینی‌هایی را در این زمینه که شاهد افزایش بار بیماری در اوایل مهرماه باشیم کاملاً مشهود بود، بیان کرد: در حال حاضر با توجه به شواهد و آمارهای موجود زنجان کاملاً در دامنه پیک سوم قرار داشته و به این سمت حرکت می‌کنیم.

طبق پیش‌بینی‌ها تعداد مبتلایان در پیک سوم بیشتر از پیک دوم کرونا است

وی با تأکید بر این‌که اگر اقداماتی که در حوزه کنترل و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را انجام ندهیم به طور یقین پیک سوم کرونا بلندتر از پیک دوم بوده و حتی مدت پیک هم بیشتر می‌شود، افزود: در پیک سوم طبق پیش‌‌بینی انجام شده تعداد مبتلایان بیشتر از پیک دوم است.

به گفته صائینی بازگشایی مدارس نیز تأثیرگذار بوده هر چند تعداد افرادی که در مدارس به صورت حضوری تحصیل می‌کنند بسیار پایین‌تر از حد معمول است، ولی همین تعداد کم درگاه جدیدی را برای حضور دانش‌آموزان باز کرده و می‌تواند افزایش موارد بیماری داشته باشد.

وی در پیشنهادی به بازدید از استان‌های همجوار و تبادل تجربیات موفق یکدیگر اشاره داشته و یادآور شد: وجود وحدت رویه در کنترل و پیشگیری از کرونا و اعمال محدودیت‌های لازم نیز با مورد توجه قرار گیرد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به این‌که تیم‌های واکنش سریع در بحث موارد مثبت کووید 19 ورود کرده و گندزدایی و آموزش اولیه درب منازل را انجام می‌شود، بیان کرد: تمامی افرادی که آزمایش آن‌ها مثبت تلقی می‌شود رونوشت ابلاغیه تعهد معرفی این افراد به نقاهتگاه برای قرنطینه به دادستان  و فرماندهی همان شهرستان ارسال می‌شود تا در صورت نیاز برای برخورد با افرادی که از بحث قرنطینه خارج شوند از ظرفیت‌ نهادهای مذکور استفاده شود.

وی با بیان این‌که تا به این لحظه تقریباً اکثریت موارد مثبت قرنطینه را پذیرفتند ولی موارد معدودی که به هر علتی قرنطینه را رعایت نکرده‌اند سعی شده تا از طریق آموزش‌ها و ارتقا فرهنگ عمومی آگاهی این افراد را بالا ببریم.

درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌های استان بالاتر از میزان کشوری است

صائینی با تأکید بر این‌که یکی از اقدامات مهم انجام شده در استان در حوزه کنترل بیماری کووید 19 راه‌اندازی دفاتر بازرسی و نظارت است، عنوان کرد: این دفاتر با حساسیت بسیار بالایی در سطح استان در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کنار کارشناسان بهداشت محیط به طور مستقیم ورود کرده و گزارش‌ها در این بخش 4 بار در هفته در ستاد کرونا ارائه می‌شود از همین رو هر ارگان دولتی و غیر دولتی در صورتی که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی آن‌ها زیر 85 باشد به طور یقین از سوی استاندار به نوعی برخورد می‌شود که با حساسیت بیشتر نسبت به رعایت پروتکل‌ها اقدام کنند که از جمله آن‌ها بانک‌ها بود.

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان پیشخوان‌های دولت یکی از مشکلات ما در شرایط کرونایی بوده که خوشختانه در این حوزه قدم‌های بلندی برداشته شد.

این مسئول با اشاره به این‌که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نانوایی‌های استان در حدود 76 درصد است که در سطح ملی استان زنجان در ردیف اولین‌ها قرار دارد، افزود: طبق گزارش ارائه شده نانوایی‌ها در سطح کشور کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را با حدود 40 درصد دارند در حالی این وضعیت در زنجان به مراتب مطلوب‌تر است.

942

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمحمدرضا صائینیپیک سوم کرونامعاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4464


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»