کد خبر: 8197
1400/09/03 - 17:38


رییس دانشگاه علوم پزشکی در نشست خبری مطرح کرد؛

تعرفه‌های پزشکی باید عادلانه باشد

قزلباش: تعرفه‌ها برای ابلاغ شدن فرآیند مشخصی را طی می‌کنند در مشخص کردن تعرفه سال آتی وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه و نظام پزشکی درگیر هستند و پیشنهادات را در مورد این قضیه از صنوف مختلف گردآوری می‌کنند و این پیشنهادات در هیئت دولت بررسی و در نتیجه قیمت نهایی تعرفه ابلاغ می‌شود و اکنون آن چیزهایی که در گوشه و کنار می‌شنوید؛ بیشتر جنبه پیشنهاد دارد و گروه‌های مختلف بر این باورند که این تعرفه باید باشد!

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- نشست خبری دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان، امروز (چهارشنبه 3 آذرماه 1400) برگزار شد. در ابتدای این جلسه پرویز قزلباش، رییس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در پاسخ به سوال صدای زنجان مبنی بر اینکه «طبق اعلام نظام پزشکی تعرفه‌های پزشکی به میزان 120 هزار تومان افزایش خواهد بافت، آیا موافق این قضیه هستید؟» به گفت: تعرفه‌ها برای ابلاغ شدن فرآیند مشخصی را طی می‌کنند در مشخص کردن تعرفه سال آتی وزارت بهداشت و شورای عالی بیمه و نظام پزشکی درگیر هستند و پیشنهادات را در مورد این قضیه از صنوف مختلف گردآوری می‌کنند و این پیشنهادات در هیئت دولت بررسی و در نتیجه قیمت نهایی تعرفه ابلاغ می‌شود و اکنون آن چیزهایی که در گوشه و کنار می‌شنوید؛ بیشتر جنبه پیشنهاد دارد و گروه‌های مختلف بر این باورند که این تعرفه باید باشد!

کیفیت بهتر؛ تعرفه‌های واقعی‌تر

وی با بیان اینکه اما برای اینکه خدمات با کیفیت به‌ویژه در بحث بستری و سرپایی بخش‌های خصوصی و دولتی به مردم برسد نیاز است که تعرفه‌ها به قیمت‌های واقعی خود نزدیک‌تر شوند به هر حال گردش اقتصادی و توجیه اقتصادی، کاهش ضررهایی که بخش دولتی متحمل می‌شود، بسیار در حفظ خدمات موثر است وگرنه وضعیت خدمات در سطح کشور آسیب خواهد دید و طبیعتا ما از این طرفداری می‌کنیم که تعرفه‌ها، تعرفه‌های عادلانه‌ای باشد و به سمت قیمت تمام شده برود اما با وجود اینکه قیمت تمام شده اکنون بسیار بالا است، به نوعی می‌توان گفت که جامعه پزشکی این هزینه را از جیب خود پرداخت می‌کند چون به هیچ وجه تعرفههای موجود منطبق بر قیمت تمام شده نیست و طبیعی است که بالاخره این باید این موضوع به شکل‌های مختلف باید جبران شود و ما به‌عنوان کارشناس معتقدیم که هر چه قدر این موضوع به قیمت تمام شده نزدیک‌تر بشود همان میزان کمک خواهد کرد که خدمات به کیفیت مناسب ادامه پیدا کند و افت کیفیت را نداشته باشیم. ضمن اینکه ما تابع تصمیم دولت هستیم و دولت بر اساس تعرفه‌ای که اعلام می‌کند نظارت خواهد داشت.

در مورد روند استخدامی‌ها به ویژه ایثارگران به هیچ وجه دانشگاه تعلل نمی‌کند

وی همچنین در پاسخ به این سوال که «علی رغم ابلاغ تبدیل وضعیت استخدامی ایثارگران به دانشگاه‌های تابعه وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی زنجان در رابطه با روند استخدامی و تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی و شرکتی تعلل می‌کند و اعلام می‌کند که تبدیل وضعیت نیروهای طرحی ایثارگری منتفی است» اظهار کرد: در مورد روند استخدامی‌ها به ویژه ایثارگران به هیچ وجه دانشگاه تعلل نمی‌کند به دلیل اینکه همه این‌ها تعریف شده است یعنی در واقع تبدیل وضعیت ایثارگران در قالب شرکتی به یک شکل جدیدی با مجوز وزارت‌خانه صورت می‌گیرد، حتی در بحث اینکه ایثارگران و یا خانواده‌های ایثارگران که قبل از 1400 بودند کارهای استخدامی‌شان انجام شده و یا در حال انجام ست. ضمن اینکه برای سال 1400 و بعد از آن ما منتظر ابلاغ این موضوع هستیم تا اقدام کنیم! مسلما هم در این زمینه  خوشحال هم می‌شویم چرا که پرسنلی که در سیستم کار می‌کند و هنوز جای پایش محکم نشده است انگیزه کمتری برای کار کردن دارد (به غیر از بحث‌های مالی که من واردش نمی‌شوم) ولی این فرد به محض اینکه بفهمد جایگاه بالایی دارد کمک می‌کند به اینکه خدمات بهتری به جامعه هدف بدهد. ما پیگیر این مساله هستیم. ضمن اینکه در سفر وزیر بهداشت به زنجان، نیز یکی از الویت‌های همکاران همین بحث‌ها بود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اذعان کرد: دانشگاه علوم پزشکی بعد از ۲۰ ماه تلاش برای کنترل و مدیریت کرونا روزهای سختی را می‌گذراند و علی‌رغم این دشواری‌ها مجموعه علوم پزشکی همچنان پای کار هستند و تلاش می‌کنند. در دوران شیوع کرونا ۶ نفر از حوزه بهداشت و درمان جان خود را از دست دادند و به عنوان شهید سلامت شناخته شدند و عده‌ای هم به دلیل عوارض بیماری دچار مشکلات جدی هستند.

وی به همکاری حوزه‌های مختلف برای مدیریت بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: طرح شهید سیلمانی اقدام مهمی بود و مجموعه‌های مختلف با همراهی رسانه‌ها تیمی تشکیل دادند تا نسبت به مدیریت، پیشگیری و کنترل کرونا اقدام شود و با توجه به کمبود منابع عملکرد قابل قبولی از این تیم را شاهد بودیم. رسانه‌ها از اوایل شیوع کرونا نقش مهمی در آگاه‌سازی جامعه و اقناع‌سازی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشتند.

فریب روند نزولی کرونا را نخوریم

قزلباش تصریح کرد: طبق آمارها شاهد هستیم امروز روند شیوع کرونا در کشور و زنجان نزولی است اما هشدارهایی را از سطح جهانی داریم که موارد ابتلا به این ویروس حتی درصد بالایی از واکسینه‌شدگان را در بر داشت. با توجه به تجارب کشورهای دیگر هشدار جدی برای ورود به موج ششم وجود دارد و شرایط موجود نباید ما را فریب دهد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه واکسیناسیون در چند ماه اخیر سرعت قابل توجهی به خود گرفت و زنجان جزو سه استان‌ نخست کشور در این زمینه بوده است که بیشترین حجم تزریق واکسن نسبت به جمعیت را داشت، اظهار کرد: ۹۰ درصد بالای ۱۲ سال واکسن نوبت اول و ۸۳ درصد واکسن نوبت دوم را دریافت کردند. مجموع واکسن‌های تزریق شده  در استان بیش از یک میلیون و ۴۳۶ هزار دُز است.

وی موفقیت‌های حاصل شده را نتیجه همکاری ادارت، نهادها و مردم دانست و افزود: تجربه نشان داده که نباید نسبت به این ویروس خوشبین باشیم؛ چون ویروسی است که سیستم‌های ایمنی بدن را دور می‌زند و می‌تواند رفتار جدید را از خود نشان دهد. عده‌ای در بحث واکسیناسیون روی تفکرات مردم تأثیر گذشته و آنان را برای مراجعه به مراکز واکسیناسیون سست کردند اما آگاه‌سازی مراجعه مردم را افزایش داد و اکنون همه می‌دانند واکسیناسیون مرگ و میر را کاهش خواهد داد.

کاهش 38 درصد درآمدهای علوم‌پزشکی در دوران کرونا

 

قزلباش اظهار کرد: مطالعه روی افراد بالای ۱۸ سال نشان می‌دهد، احتمال بستری شدن بر اثر کرونا در افرادی که واکسن دریافت کردند نسبت به کسانی که واکسن نزدند، ۵ برابر کمتر است. میزان فوت در افرادی واکسن نزدند ۶ برابر بیشتر است. میزان ابتلا در افرادی که واکسن تزریق کردند ۳ برابر کمتر دیده می‌شود. وقتی فردی مبتلا شد این احتمال وجود دارد که بستری شود، حال وخیم پیدا کند و حتی جان خود را از دست بدهد، در هر صورت بهترین کار این است که از ابتلا پیشگیری کنیم.

وی با اشاره به اینکه با شیوع کرونا و شوک وارد شده به مجموعه بهداشت و درمان سعی کردیم بقیه خدمات در سایه کرونا آسیب نبیند، ادامه داد: ما در شرایطی وارد مبارزه با بیماری کرونا شدیم که هیچ بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشده بود. روزهایی را پست سر گذاشتیم که به ازای هر فرد مثبت، ۱۲ نفر را پیگیری می‌کردیم و این حجم کار نیاز به نیرو و منابع زیادی داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی استان زنجان با اشاره به اینکه این دانشگاه بخشی از هزینه‌های خود را از درآمدهای داخلی کسب می‌کند، بیان کرد: در سال ۹۹، ۳۸ درصد درآمدهای علوم‌پزشکی به دلایلی مثل ترس مردم از مراجعه به مراکز درمانی و ابتلا به کرونا، کاهش یافت و این در حالی است که برای تأمین یکی از دواروهای مورد استفاده برای بیماران کرونایی مثل رمدسیور بیش از ۳۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

100درصد جمعیت روستایی زیر پوشش کامل پزشکی

در ادامه این نشست محمدرضا صائینی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در افزایش اطلاعات و آگاهی مردم اطلاع‌رسانی نقش مهمی دارد، گفت: رسانهها رد زمینه اطلاع رسانی به مردم نقش به سزایی داشتند و این موضوع بسیار اهمیت دارد چرا که ما در زمینه موضوع مطلع نیستیم، نمی‌توانیم بر روی آن موضوع کنترل و مدیریت داشته باشیم

وی با بیان اینکه در سطح استان ۶۵۰ واحد در مناطق شهری و روستایی خدمت ارائه می‌کنند، افزود: به ازای هر ۱۵ هزار نفر جمعیت یک دندانپزشک در مناطق روستایی مستقر است و خدمات رایگان ارائه می‌شود. برای همه مردم استان پرونده الکترونیک تشکیل شده و رهگیری بیماران در دوران کرونا نیز از این طریق انجام گرفته است. انجام تست قند و چربی خون برای حدود ۶۰ هزار نفر جمعیت سهمیه در نظر گرفته شده بود اما تعداد بیشتری در استان زیر پوشش قرار گرفتند.

این مسئول خاطرنشان کرد: در زمینه ارائه خدمات پزشک خانواده روستایی گام‌های خوبی برداشته شده است و ۱۰۰ درصد جمعیت زیر پوشش کامل پزشکی قرار داشته و خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می‌کنند. در حال حاضر خدمات بهداشتی در روستاها رایگان بوده و همه شهرهای استان زنجان تحت پوشش پرونده الکترونیکی هستند.

با اشاره به ارائه بسته خدمتی برای همه گروه‌های سنی، گفت: برنامه فوق‌العاده‌ای در حوزه جمعیت وجود دارد که باید حوزه سلامت در کنار حاکمیت در این زمینه نقش آفرینی کند چرا که در سنوات گذشته با افت جمعیت مواجه بودیم که باید دستگاه‌های مختلف به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

وی گفت: با شیوع بیماری کرونا اولین جلسات کرونا در بهمن ماه قبل از ورود بیماری کرونا در زنجان برگزار شد و رهگیری که از زنجان آغاز شد به داد کشور رسید.این مسئول با بیان اینکه آزمایشات وسیع و رهگیری افراد تا ۱۰ نفر در استان انجام و اولین آزمایشگاه کووید ۱۹ در دانشکده پزشکی استان زنجان راه‌اندازی شد، افزود: روزانه تا ۳ هزار نمونه پی سی آر در استان انجام شد که این موضوع خود کار آسانی نبود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تصریح کرد: مراقبین سلامت پیگیر اوضاع بیماران کرونایی بودند که در زنجان ۳۲ مراکز منتخب کووید ۱۹ راه‌اندازی شد که در حال حاضر ۳۰ مرکز خدمات رسانی می‌کنند. همچنین زنجان مرکز تامین و توزیع شمالغرب کشور بوده و پرکارترین روزهای خود را طی کرده است تا واکسن را به سلامت به مقصد رساندیم.

وی ادامه داد : در حال حاضر پوشش واکسیناسیون افراد بالای ۱۲ سال در نوبت اول ۸۹ درصد و دوز دوم ۸۲.۷۳ صدم بوده و واکسیناسیون کامل به ۷۳.۵ درصد رسیده است.

این مسئول از شیوع بیماری آنفولانزا در آذرماه خبرداد و گفت: احتمال افزایش موارد ابتلا به آنفولانزا و هم دوره بودن با پیک ششم کرونا، به دلیل رعایت کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها و افزایش برگزاری اجتماعات وجود دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر با روند کاهشی رشد جمعیت مواجه هستیم، گفت: برنامه حوزه جمعیت استان طراحی و تدوین شده است.

تدوین طرح جمعیتی

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان از طراحی یک برنامه در حوزه جمعیت خبر داد و گفت: موضوع جمعیت به نقش حاکمیت برمی‌گردد و در این بین حوزه سلامت نیز در کنار سایر دستگاه‌های متولی، نقشی را برعهده دارد. در سال‌های اخیر از لحاظ رشد جمعیت کاهش فاحش داشتیم که باید برنامه‌ریزی و اقدامات لازم در این خصوص انجام شود.

این مسئول با تأکید بر اینکه علاوه بر پیشگیری از بیماری‌های واگیردار باید موضوع بیماری‌های غیرواگیر نیز مورد توجه قرار گیرد، ابراز کرد: بسیاری از مردم در دوران شیوع کرونا کم تحرک و دچار چاقی شدند، برخی از مراجعه به پزشک برای کنترل وضعیت جسمی خودداری کردند و این موضوع حوزه سلامت را به شدت تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی به انجام آزمایشات وسیع و رهگیری بیماران کرونایی اشاره کرد و افزود: این طرح به شکل پایلوت در استان اجرا و الگوی کشور شد. روزانه ۳۵۰۰ آزمایش PDR انجام دادیم که  ۲۰۰ هزار تومان هزینه کیت و ۳۵۰ هزار تومان هزینه انجام تست در مراکز خصوصی است که این کار در مراکز دولتی رایگان انجام شده است.

در دوران کرونا ۴۰ درصد به حجم تخت‌های ویژه اضافه شد

علیرضا آرمانی‌کیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان نیز در این جلسه گفت: ۲۰۹۶ تخت بیمارستانی در استان داریم که ۲۶۵ آن تخت ویژه است. در دوران کرونا ۴۰ درصد به حجم تخت‌های ویژه اضافه شد که هزینه بالایی دربرداشت، این بخش ۲,۵ برابر تخت‌های عادی نیاز به نیرو دارد. در سال گذشته بیش از ۵۰۱ هزار نفر به بیمارستان مراجعه و بیش از ۳۰ هزار نفر عمل جراحی انجام دادند.

به گفته آرمانی‌کیا، در شرایطی که اوایل کرونا یک بیمارستان‌هراسی رواج یافته بود و مردم برای جلوگیری از ابتلا به کرونا از حضور در بیمارستان‌ها خودداری می‌کردند، کادر درمان ایثارگرانه لباس رزم به تن کردند و در خط مقدم مبارزه با این ویرس حاضر شدند. علاوه بر بستری‌های مرسوم، ۶۰۰۰ نفر بستری موقت داشتیم که دستگاه‌های اکسیژن در اختیار آن‌ها قرار می‌گرفت و در منازل و چک می‌شدند و در مقاطعی نیز به بیمارستان مراجعه می‌کردند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان گفت: ۷۷ هزار و ۷۴۷ نفر در سال ۹۹ در مراکز درمانی استان زنجان بستری شدند و ۵۰۱ هزار و ۶۱ نفر به اورژانس مراجعه کردند.

آرمانی‌کیان با اشاره به سامانه توزیع بیمار و مشکلاتی مانند کمبود مالی، نیروهای متخصص، تورم در دوران شیوع کرونا، اظهار کرد: اکنون ۹۱ تخت به بیماران دیالیزی اختصاص داده شده و ۶۰ پایگاه اورژانس داریم که میانگین حضور بر بالین بیمار ۱۱ دقیقه بوده و ۵۱ مرکز آزمایشگاهی، ۴۵ درمانگاه تخصصی، عمومی و دندانپزشکی در سطح استان وجود دارد که نیازمند نظارت بود.

حدود ۶۰ درصد دانشجویان بالینی در دوران کرونا در بیمارستان‌ها حضور داشتند

 در ادامه حسین عمارلو، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی استان نیز در ادامه با بیان اینکه ۵ هزار دانشجو در دانشگاه علوم پزشکی زنجان مشغول تحصیل هستند، اظهار کرد: دانشجویان این دانشگاه به علت رغبت عمومی در حال افزایش بوده و این دانشگاه حدود ۴۴۰ هیئت علمی دارد.

وی با بیان اینکه حدود ۲ هزار دانشجو غیربومی و خوابگاهی ‌هستند، خاطرنشان کرد: در دوران کرونا همچنان دانشگاه علوم پزشکی زنجان به فعالیت آموزشی خود پرداخت و حدود ۶۰ درصد دانشجویان بالینی بودند و در بیمارستان‌ها حضور داشتند و به خدمات درمانی نیز کمک میکردند.

انتهای پیام/

خبرنگار: زهره میرعیسی خانی


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانپرویز قزلباشمحمدرضا صائینیتاج کی
sedayezanjannews.ir/nx8197


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»