کد خبر: 4504
1399/07/13 - 11:45


صدای زنجان از سرانجام کف‌سازی بازار قیصریه و امکان جایگزین کردن آن با سنگ جدید گزارش می‌دهد؛

از فرش بازار قیصریه تا عرش سنگ‌های گرانیتی

اما وقتی در این بازار قدم برمی‌داری، می‌توان صدای لق خوردن سنگ‌فرش‌های آن در برخی از راسته‌ها را شنید. صدایی که حکایت از لزوم کف‌سازی این بازار دارد. کف‌سازی که گاه موجب تعلل عابرین و گاری به دست‌ها می‌شود و نگاه برخی از گردشگران را به این بازار و قدمت طولانی‌اش تغییر می‌دهد

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- بازار زنجان قلب بافت قدیمی و تاریخی استان زنجان است که یکی از مهم‌ترین و زیباترین مجموعه‌های تجاری استان زنجان محسوب می‌شود.

مجموعه‌ای که محلی برای جذب گردشگرهای داخلی و خارجی بوده و هر راسته و سرایش، یادگار بخشی از تاریخ این استان است. این بازار طولانی‌ترین بازار سرپوشیده کشور محسوب می‌شود و بومی‌ها به خوبی می‌دانند که این بازار به دو قسمت بازار بالا و پایین تقسیم می‌شود.

اما وقتی در این بازار قدم برمی‌داری، می‌توان صدای لق خوردن سنگ‌فرش‌های آن در برخی از راسته‌ها را شنید. صدایی که حکایت از لزوم کف‌سازی این بازار دارد. کف‌سازی که گاه موجب تعلل عابرین و گاری به دست‌ها می‌شود و نگاه برخی از گردشگران را به این بازار و قدمت طولانی‌اش تغییر می‌دهد.

کف‌سازی، نظر بازاریان را جلب نکرده است

سال گذشته، بخشی از بازار(بازار قیصریه) توسط شهرداری و با نظارت اداره میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان و هیئت امنای بازار زنجان کف‌سازی شد اما گویی این کف‌سازی نتوانسته بود رضایت‌خاطر بازاریان و اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان زنجان را جلب کند به طوری که چندی پیش، مهرداد سلطانی، معاون امور عمرانی استاندار زنجان در گفت‌و‌گو با موج‌رسا در تاریخ یازدهم اسفند سال 98 اظهار می‌کند: فاز نخست کف‌سازی بازار قیصریه زنجان از سوی شهرداری انجام و به اتمام رسیده است اما این کف‌سازی نظر بازاریان را جلب نکرده و اعتراضاتی به این موضوع نیز شده است.

به گفته این مسئول در فاز دوم کف‌سازی بازار که از سوی شهرداری زنجان آغاز می‌شود، ضروری است نظرات و دیدگاه‌های بازاریان مورد توجه قرار گیرد.

به اعتقاد معاون امور عمرانی استاندار زنجان، بیشتر بازاریان به نوع و کیفیت کف‌سازی اعتراض داشتند که این موارد به شهرداری گوشزد شده است.

سلطانی با اشاره به اینکه بازار زنجان به دلیل قدمت و ارزش تاریخی آن مورد توجه است، افزوده بود: از ابتدای سال جاری مرمت و کف‌سازی این بازار مورد توجه قرار گرفت و تا‌کنون یک فاز آن اجرایی شده است و اجرای فاز دوم کف‌سازی بازار زنجان منوط به کسب رضایت بازاریان بوده و از سوی شهرداری انجام می‌شود. همچنین در اجرای فاز دوم کف‌سازی بازار تغییراتی داده می‌شود تا کف‌سازی به نحو مطلوبی انجام و نظر بازاریان را جلب کند.

کف‌سازی قیصریه را جمع کرده و تبدیل به سنگ کنیم

چندی از این موضوع نگذشته بود که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان در 14 مردادماه سال 99 با اشاره به موضوع کف‌سازی بازار زنجان، گفت: کف‌سازی بسیار زشتی در راسته قیصریه بازار زنجان انجام شده است که اداره‌کل میراث فرهنگی به جد مخالف پی‌ور سیمانی پیش‌ساخته در یک اثر تاریخی ۲۵۰ ساله است، به همین خاطر بنا داریم این کف‌سازی را جمع کرده و تبدیل به سنگ کنیم.

به گفته وی مصالحی که در یک اثر تاریخی به کار برده می‌شود باید هم‌خوان با آن اثر تاریخی باشد. به همین خاطر سایر راسته‌ها را نیز به کمک مجموعه هیئت امنای بازار زنجان، اداره‌کل میراث فرهنگی استان و شهرداری زنجان سنگ‌فرش خواهیم کرد. با توجه به اعتبارات اداره‌کل میراث فرهنگی استان و شهرداری زنجان، عملیات سنگ‌فرش کردن راسته‌ها به صورت مرحله به مرحله آغاز خواهد شد.

با این حال، سوالی که پس از طرح این موضوع از سوی مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی استان برای بسیاری پیش آمد، این بود که چطور می‌توان کف‌سازی که میلیون‌ها تومان هزینه در بر داشته است را دوباره بیرون کشید و از نو به کف‌سازی این قسمت پرداخت؟ ضمن اینکه اگر بنا بود این کار صورت گیرد بهتر نبود پیش از اینکه کف‌سازی این قسمت از بازار به اتمام برسد، برنامه‌ای برای آن ریخت؟

اگر شهرداری اعتبار لازم را داشت فکری به حال کف‌سازی بازار قیصریه می‌کند

با پیگیری‌های انجام گرفته خبرنگار صدای زنجان، در این خصوص سید محمد علویون، عضو هیئت امنای بازار زنجان با اشاره به اینکه کف‌سازی بازار قیصریه به اتمام رسیده است و مطمئنا کف‌سازی این قسمت از بازار دوباره بیرون کشیده نخواهد شد، گفت: سایر راسته‌های بازار فعلا کف‌سازی نشده‌اند و مطمئنا در وهله اول باستی بهسازی کف سایر راستاهای بازار را ادامه داد و اگر یک زمانی اصلاح و بهسازی کف کل بازار به پایان رسید و شهرداری اعتبار لازم را داشت، فکری به حال کف‌سازی بازار قیصریه کرد و کف‌پوش این قسمت از بازار را همرنگ کف‌پوش جدید گرانیتی در نظر گرفت.

سنگ جدید در نظر گرفته شده برای کف‌سازی بازار گرانیت است

وی با اشاره به اینکه کفپوش قبلی در نظر گرفته شده برای کفسازی بازار پی‌وربوده است، گفت: سنگ جدید در نظر گرفته شده برای کف‌سازی بازار گرانیت است و در حال حاضر قرارداد اصلاح و بازسازی مربوط به کف‌سازی راسته حجت‌الاسلام منعقد شده است.

کف‌پوش بخش بازار قیصریه عوض نخواهد شد

 در این خصوص سعید عباسی، معاون عمرانی شهرداری با اشاره به اینکه کف‌پوش بخش بازار قیصریه دیگر عوض نخواهد شد، گفت: زمانی که این طرح در حال اجرا بوده است، بنده در مجموعه شهرداری نبودم و تصمیم‌گیری در خصوص کف‌سازی بازار پیش از ورود من به این حوزه بوده است و بالغ بر یک سال از این موضوع گذشته است منتهی چون این موضوع در برخی موارد مطرح شده بود، من بر حسب وظیفه‌ای که داشتم اسناد را بررسی کردم که ببینم اگر در جایی تخلفی شده است پیگیری لازم را داشته باشم که پس از بررسی اسناد متوجه شدم این موضوع با تایید اداره کل میراث فرهنگی وقت اتفاق افتاده است، ضمن اینکه به نظر می‌رسد این موضوع به تیم قبلی اداره میراث فرهنگی و گردشگری استان مرتبط است و این موضوع هم در زمان طرح و هم در زمان اجرای تیم قبل بوده است و بنده و مدیر کل میراث فرهنگی جدید در این موضوع حضور نداشتیم.

وی ادامه داد: با توجه به آنچه که اکنون در کف‌سازی بازار شاهد هستیم، بعید می‌دانم به این زودی‌ها این کف‌پوش تعویض شود چرا که قسمت‌های دیگر بازار احتیاج مبرم‌تر و به‌روزتری نسبت به ترمیم و اصلاح دارد و اگر این کارها انجام بگیرد و بودجه اضافه بیاید،شاید این اتفاق در آینده بیفتد و کف‌سازی بازار قیصریه مجدد صورت بگیرد.

قرارداد بازسازی و اصلاح کف‌پوش راسته حجت‌الاسلام بازار منعقد شده است

این مسئول با اشاره به اینکه در حال حاضر قرار‌داد بازسازی و اصلاح کفپوش راسته حجت‌الاسلام بازار منعقد شده است، گفت: اعتباری بالغ بر 400 میلیون تومان در این زمینه کنار گذاشته شده است و اکنون میراث فرهنگی و هیئت امنای بازار، کف‌پوش جدید بازار را پسند کردند و قرارداد مربوط به آن را امضا کرده‌ا و نوع سنگ را خود مشخص نموده‌اند تا بعدها مشکلی در این زمینه وجود نداشته باشد.

عدم همکاری بازاریان در راسته حجت‌الاسلام برای کف‌سازی بازار

عباسی ادامه داد: هرچند ما با مشکلی در این زمینه مواجه هستیم که عدم همکاری بازاریان است و بازاریان در راسته حجت‌الاسلام در جلوی مغازه‌های خود، سکوهایی را ایجاد کرده‌اند که در حال کار است و این سکوها باید برداشته شود تا کف‌سازی انجام گیرد که تا این لحظه به دلیل عدم همکاری کسبه، موفق به شروع کار نشده‌ایم.

7تا 8 میلیارد تومان تومان هزینه تخمینی کف‌سازی بازار

معاون عمرانی شهرداری زنجان در پاسخ به سوال اینکه «برآورد شما از مجموع هزینه‌ای که برای کف‌سازی کل بازار است، چه میزان است؟» گفت: نمی‌توان برآورد دقیقی در این زمینه داشت اما با توجه به اینکه یک راسته حجت الاسلام که طولی بالغ بر 600 تا 500 متر دارد هزینه‌ای بالغ بر 400 میلیون تومان می‌برد می‌توان با این روند، رقمی را به صورت تقریبی برآورد کرد که در حدود 7 تا 8 میلیارد تومان است.

بازار زنجان نیازمند یک توجه استانی

این مسئول با اشاره به اینکه بازار تاریخی زنجان بالاخره افتخار استان و مردم زنجان است و از همین رو نیازمند این است که یک توجه استانی به آن صورت بگیرد، گفت: اعتبارات درونی شهرداری به هیچ وجه کفایت نگهداری از این اثر فرهنگی و تاریخی را نمی‌دهد و واقعا لازم و ضروری است که اعتباراتی دولتی برای این منظور در نظر گرفته شود و اعتبارات در بازار هزینه شود. اگر بخواهیم منتظر باشیم شهرداری که به هر حال متولی امورات معابر شهری را دارد بخواهد به بازسازی و اصلاح کف‌سازی بازار ورود کند موفقیتی حاصل نمی‌شود و من شخصا برای بازار زنجان به عنوان یک شهروند نگران هستم و استانداری و میراث فرهنگی وگردشگری که دستی بر آتش دارند و متصدی مربوطه هستند حتما باید اعتبارات جدی را برای بازار اختصاص بدهند همانند سلطانیه، داش‌کسن و سایر آثار باستانی که در استان وجود دارد.

تمام اعتبارات مربوط به کف‌سازی بازار از اعتبارات درونی شهرداری است

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تمام اعتبارات مربوط به این کف‌سازی بازار هم سال گذشته و هم امسال از اعتبارات درونی شهرداری و از جیب شهروندان زنجانی است، گفت: شهروندان اعتبارات را می‌پردازند و در این زمینه با توجه به اینکه بازار نیز جزو میراث فرهنگی زنجان محسوب می‌شود و این حوزه یک وزارتخانه دارد که اعتبارت ویژه کشوری برای آن در نظر گرفته می‌شود، ولی این اعتبارت کشوری به بازار تعلق نیافته است و یا طبق آن چیزی که من در جریان هستم به شهرداری داده نشده است و به نظر می‌رسد اصحاب رسانه باید در این زمینه پیگیر باشند اعتبارتی که برای کف سازی بازار در نظر گرفته شده است برای چه مواردی هزینه شده است؟

متاسفانه خبرنگار روزنامه صدای زنجان علیرغم پیگیری و تماس‌های مکرر با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی نتوانست با این مسئول در این رابطه به گفتگو بپردازد و این سوالات که «آیا بودجه‌ای از سوی وزارت میراث فرهنگی برای بازسازی و اصلاح کف بازار استان تخصیص یافته است و یا خیر؟» و «سرانجام کف‌سازی بازار قیصریه چه خواهد بود؟» بی‌جواب ماند.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانبازار زنجانکف سازی بازار زنجانمیراث فرهنگی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4504


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»