کد خبر: 4535
1399/07/15 - 14:36


صدای زنجان ادعای فروش داروی کرونا در برخی از عطاری‌ها را بررسی می‌کند؛

غمِ نان و دردِ جان

رئیس اتحادیه عطار و سقط فروشان زنجان: عطاری‌ها بی‌تقصیرند، آنان به سفارش مشتری عمل می‌کنند/ مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان: هیچ مجوزی به عطاری‌‌ها برای تجویز دارو داده نشده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- از 85 عطاری مجاز و رسمی و 25 عطاری غیرمجازی که در زنجان فعالیت دارند برخی مشاهدات حاکی از آن است که عده‌ای از این عطاری‌ها اقدام به تبلیغ و توصیه به مشتری‌های خود برای خرید برخی از ترکیبات دارویی به منظور درمان بیماری کرونا می‌کنند و این ترکیبات را به صورت آماده در عطاری خود عرضه می‌کنند.

حال سوال اینجاست که آیا این ترکیبات ارائه شده که برخی مدعی‌اند در درمان کرونا موثر است مورد تأیید نهادهای ذی‌ربط است یا خیر؟ آیا عطاری‌ها مجوز ارائه این داروها را دارند یا این‌که خودسر با استناد به برخی مطالبی که در فضای مجازی منتشر شده و صحت آن‌ها تاکنون مورد تأیید قرار نگرفته می‌خواهند با جان مردم بازی کنند.

جواد میانداری، مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی زنجان در مصاحبه‌ای اعلام کرده که «عطاری‌‌ها اجازه تجویز دارویی را ندارند و هیچ مجوزی هم به آن‌ها در این راستا صادر نشده است. عطاری‌ها تکلیف‌شان مشخص است که چه وظایفی دارند و مردم هم باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهند.»

این مسئول از مردم خواسته تا «به هیچ وجه از عطاری‌ها در مورد بیماری کرونا و دیگر بیماری‌ها مشورت نگیرند چرا که ممکن است این مشورت برای آن‌ها خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد و نکته جالب اینجاست که هیچ ارگانی هم مسئولیت این خطای جبران‌ناپذیر را به گردن نخواهد گرفت زیرا متصدی عطاری پزشک و داروسازنیست. مردم باید توجه داشته باشند به هیچ عنوان از افراد غیرمتخصص مشورتی نگیرند و اگر افراد سودجو پیشنهاداتی ارائه دادند به آن عمل نکنند.»

عطاری‌ها بی‌تقصیرند، آنان به سفارش مشتری عمل می‌کنند

در کنار اظهارات عنوان شده از سوی مسئولین در دانشگاه علوم پزشکی استان مرتضی عزیزپور، رئیس اتحادیه عطار و سقط فروشان زنجان در واکنش به ادعای برخی از عطاری‌ها در مورد داروی کرونا، عطاری‌ها را در این موضوع بی‌تقصیر خواند و بر این باور است که این موضوع هیچ ارتباطی با عطاری ندارد چون مردم طبق برخی از اطلاعات منتشر شده در فضای مجازی و اینترنت به عطاری‌ها مراجعه کرده و تقاضای ترکیب برخی از داروهای گیاهی را کرده و عطاری نیز طبق سفارش مشتری دارو را ارائه می‌کند.

به گفته این مسئول عطاری‌ها صرفاً فروشنده اقلام هستند و در حال حاضر عطاری در زنجان وجود ندارد که ادعایی مبنی بر این‌که دارویی برای درمان کرونا دارد، داشته باشد اگر شهروندان عطاری را سراغ دارند که این ادعا را داشته و داروی کرونا ارائه می‌کند معرفی کنند تا شدیدترین برخوردها را نه تنها از سوی اصناف بلکه غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان انجام دهد.

افزایش قیمت برخی از اقلام در عطاری به دلیل رشد قیمت دلار است نه کرونا

طبق مشاهدات میدانی انجام شده برخی از اقلام موجود در عطاری‌ها که عنوان می‌شود برای درمان کرونا مفید است با افزایش چندین برابری مواجه شده است که رئیس اتحادیه عطار و سقط فروشان زنجان در مورد این گرانی برخی از این اقلام مدعی است افزایش قیمت برخی از اقلام عطاری‌ها به دلیل کرونا نیست چون از آنجایی که 80 درصد اقلام به فروش رفته در عطاری‌ها وارداتی است از همین رو دلیل رشد قیمت چندین برابری اقلام مذکور به سبب افزایش قیمت دلار است.

این مسئول بر این باور است که تنها 20 تا 30 درصد اقلام موجود در عطاری‌ها از تولیدات داخل کشور است که این اقلام نیز در نهایت متأثر از قیمت دلار بوده و با افزایش قیمت آن شاهد رشد قیمت داروهای گیاهی در عطاری‌ها هستیم.

افزایش تقاضا شاید یکی از دلایل افزایشی گرانی برخی اقلام در عطاری‌ها باشد

عزیزپور افزایش تقاضا را نیز یکی از دلایل افزایش قیمت اقلام موجود در عطاری‌ها دانسته و متذکر شد: شاید به دلیل مصرف بالای برخی از اقلام در عطاری‌ها و به تبع آن افزایش تقاضا، ناهمخوانی بین تقاضا و عرضه ایجاد شود که این عامل مهمی برای رشد قیمت برخی از اقلام به فروش رفته در عطاری‌ها شود.

در حالی طبق بررسی‌های انجام شده برخی از عطاری‌ها داروهای تبلیغ شده در فضای مجازی برای درمان کرونا را به صورت آماده دارند و مصرف آن را به مشتری‌های خود توصیه می‌کنند که رئیس اتحادیه عطار و سقط فروشان زنجان این اقدام عطاری‌ها را خلاف قانون دانسته و از شهروندان خواست در صورت مشاهده، این‌گونه موارد را با سامانه تلفنی 190 بهداشت مطرح کرده تا بازرسان بهداشت و اتاق اصناف با متخلفان برخورد کند.

با وجود تمامی اظهارات عنوان شده، استفاده از طب سنتی در کنار طب رایج برای درمان مبتلایان به ویروس کرونا از زمان شیوع این ویروس مطرح بوده و پاسخ‌هایی نیز به این سوال داده شده است.

در طب سنتی داروی خاصی تأیید نشده است

محمودرضا شمس اردکانی، مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت  فروردین ماه امسال در پاسخ به سوال مذکور این‌گونه عنوان کرده بود که « چینی‌ها بیشترین سابقه را در این مدت کسب کردند و با توجه به این که این بیماری برای اولین بار همه‌گیری داشته است و تاکنون هیچ داروی کلاسیکی برای آن توصیه نمی‌شود، در زمینه طب سنتی نیز داروی خاصی تأیید نشده است. آن چه ما براساس گزارش همکاران چینی خود متوجه شده‌ایم این است که درمان طب سنتی  از ابتدا برای ۴۰ تا ۵۰ درصد موارد در کنار طب رایج استفاده می‌شد که اثرات قابل قبولی داشت. آن‌ها مشاهده کرده بودند در مراکزی که درمان سنتی در کنار درمان کلاسیک استفاده شده است کمترین موارد مرگ و میر بر اثر این بیماری اتفاق افتاده است.»

اردکانی در ادامه سخنان خود به انجام برخی از موارد علمی و کارآزمایی بالینی در برخی از بیمارستان‌ها اشاره داشته و گفته بود « امیدواریم به زودی بتوانیم نتایج خوبی را به اطلاع مردم برسانیم. در حال حاضر دو دارو در حوزه طب سنتی در حال طی کردن مراحل کارآزمایی بالینی قرار دارد و تاکنون نتایج خوبی داشته است اما همچنان منتظر هستیم و تا به قطعیت رسیدن موضوع صبر می‌کنیم سپس اثربخشی این دارو از طریق مراجع قانونی مانند وزارت بهداشت به مردم اطلاع داده می‌شود.»

هر چند مکرراً عنوان شده که تاکنون هیچ دارویی با محوریت طب سنتی برای درمان کرونا از سوی سازمان غذا و دارو مجوز دریافت نکرده است و به گفته رئیس سازمان غذا و دارو، موارد زیادی مطرح شده، اما هیچ مستندی به سازمان غذا و دارو ارائه نشده و به دارویی مجوز داده نشده است ولی با این وجود در سایت‌های اینترنتی و فضای مجازی تبلیغات داروی کرونا همچنان برای افرادی که از هر روزنه‌ای برای نجات از چنگ ویروس کرونا استفاده می‌کنند فریبنده بوده و هر آن ممکن است در دام این سودجویان گرفتار شده و جان خود را به خطر اندازند.

کرونا بازار سوداگری جدیدی راه انداخته است و اگر برای عده‌ای غم نان و جان دارد برای عده‌ای هم آب و هم نان داشته است و بازار سوداگری را حسابی داغ کرده است. اما آنچه می‌تواند کاسبی این گروه را به خطر اندازد هوشیاری جامعه و نظارت بیشتر متولیان امر است. همچنین افزایش آگاهی جامعه درباره کروناویروس راهی است که می‌تواند از تب و تاب بکاهد و آن را برای مقابله با بیماری آماده‌تر سازد.

روزنامه صدای زنجان

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانداروی کروناعطاری های زنجانعزیزپور
sedayezanjannews.ir/nx4535


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»