کد خبر: 4751
1399/08/18 - 15:22


پاسخ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان به برخی ادعاها مبنی افزایش مرگ و میر بستری‌های کرونایی به دلیل تست داروی کرونا:

داروی تحقیقاتی در بیمارستان‌های زنجان استفاده نمی‌شود

بالای 99 درصد از همکاران حوزه درمان بدون کوچک‌ترین کم‌کاری، با مجموعه همکاری کرده‌اند

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان برخی ادعاها مبنی بر این‌که دلیل افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌های زنجان تست برخی داروهای کرونا و ناسازگاری بیماران با این داروهاست را تکذیب کرد.

چند روزی است ادعاهایی مبنی بر این‌که بسیاری از بیماران مبتلا به کووید-19 که در بیمارستان‌های زنجان بستری می‌شوند، می‌میرند و علت مرگ آن‌ها نیز تست برخی از داروهای مربوط به کرونا بر روی این بیماران است که با برخی از آن‌ها سازگار نبوده و سبب مرگشان می‌شود.

طبق آمارهای منتشر شده «۱۵ درصد از بیماران مبتلا به کرونایی که به بیمارستان آمده و بستری می‌شوند، فوت می‌کنند. در حالی که این عدد در کشور‌های دیگر به طور متوسط ۵ درصد است. البته کشور‌هایی هم هستند که میزان مرگ‌ومیر در مبتلایان بستری‌شان بین ۲ تا ۳ درصد است؛ بنابراین ما اولاً جزو پنج کشور اول در حوزه مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا هستیم، دوماً مرگ‌ومیر بیمارستانی‌مان ۱۵ درصد است و سوماً ۴۰ تا ۵۰ درصد از مرگ و میر بیمارستانی‌مان قبل از رسیدن به آی‌سی‌یو است؛ یعنی بیمار یا در اورژانس فوت می‌کند یا در بخش‌های کووید.»

هر چند به اعتقاد رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور «در نگاه اول دلیل بالا بودن مرگ و میر بیمارستانی ما این است که بیماران در شرایط بدحال‌تر و با تشخیص دیر‌تر به بیمارستان ارجاع و بستری می‌شوند. از طرفی مراقبت‌های بیمارستانی ما به دلیل تراکم و ازدحام بیماران، کمبود تخت و کمبود پرسنل بیمارستانی دچار مشکل می‌شود از طرفی در کشور ما پیشگیری به درستی انجام نمی‌شود، میزان تست‌مان کافی نیست، ردیابی و پیگیری افراد مبتلا انجام نمی‌شود و مشکل به بیمارستان منتقل می‌شود.» ولی در کنار این بحث کارشناسی، ادعاهایی در بین شهروندان در مورد تست برخی دارو‌های کرونا بر روی بیماران و ناسازگاری آن با فرد که سبب مرگ وی می‌شود مطرح است.

علیرضا آرمانی‌کیان، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان امروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه استان در پاسخ به این سوال صدای زنجان در مورد صحت ادعاهای مطرح شده مذکور و این‌که آیا در بیمارستان‌های زنجان داروی تحقیقاتی در حوزه کرونا استفاده می‌شود یا خیر، اظهار کرد: «در حال حاضر هیچ دارویی در زنجان به عنوان داروی تحقیقاتی در بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، طبق پروتکل‌های اعلامی از سوی وزارت بهداشت آخرین داروی موجود در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد و خوشبختانه داروی «رمدسیویر» رسیده و مدت‌هاست مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

به گفته این مسئول این دست داروهایی که هنوز قابل قبول نیست ولی با پروتکل‌های جدید، سازمان بهداشت جهانی آن را طبق پروتکل‌ها نپذیرفت ولی بلافاصله با مقاله تجمعی از سوی 35 کشور مبنی بر این‌که «رمدسیویر» جواب نمی‌دهد، اما بررسی دقیق‌تری از سوی FTA انجام شد که سه روز بعد از مقاله منتشر شده از سوی سازمان بهداشت جهانی،  FTA موثر بودن این دارو را پذیرفت.

فعلاً اجازه مصرف غیربیمارستانی داروی «رمدسیویر» داده نشده است

وی با بیان این‌که داروی رمدسیویر طبق تجربه حاصله و توصیه‌های جهانی و پروتکل‌های وزارت بهداشت که انجام می‌دهیم در تعداد قابل توجهی از بیماران ما این دارو جواب داده و به میزان نیاز در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده شده است، تصریح کرد: احتمالاً در آینده وزارت بهداشت این دارو را در اختیار داروخانه‌ها و مراکز خصوصی نیز قرار دهد ولی تا به امروز اجازه مصرف غیربیمارستانی این دارو داده نشده است.

به گفته این مسئول با توجه به پروتکل‌های درمان سرپایی که خواهد آمد در مواردی که می‌توانند در منازل درمان شوند به جهت محدودیت تخت‌های بیمارستانی دیگر به بیمارستان مراجعه نکنند.

نمی‌توانیم در بیمارستان را بر روی بیماران بدحال غیرکرونایی ببندیم

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد عدم ارائه خدمات به بیماران بدحال در بیمارستان ولی عصر زنجان این‌گونه عنوان کرد: نمی‌گوییم هیچ کم و کسری در بیمارستان‌های زنجان نداریم چون همانند دیگر دستگاه‌ها در شرایط فعلی دانشگاه نیز مشکلات خاص خود را دارد ولی این‌گونه نبوده که بخواهیم در ارائه خدمات به بیماران کوتاهی کنیم.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان این‌که سامانه‌ای برای کنترل تخت‌های بیمارستان‌ها طراحی شده و از طریق ستاد مدیریت توزیع بیماری‌ها مدیریت می‌شوند و بیمارستان‌های دانشگاهی و غیردانشگاهی در لحظه تعداد تخت‌های خالی مورد کنترل قرار می‌گیرد، خاطرنشان کرد: همه امکانات در بیمارستان‌ها بکارگیری شده و در اختیار بیماران قرار می‌گیرد.

این مسئول افزود: کرونا در اغلب موارد خوش‌خیم بوده و به مراتب برخی بیماری‌ها از قبیل سکته‌ها  و بیماران اورژانسی حادتر است به همین دلیل نمی‌توانیم در بیمارستان را بر روی این بیماران ببندیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف علوم پزشکی توزیع امکانات به بهترین نحو در بین بیماران است تا هیچ بیماری آسیب نبیند و تداخلی در این بین ایجاد نشود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان بر این امر متذکر شد که پذیرش بیمار بر اساس پروتکل‌های تعریف شده انجام می‌شود، مردم باید متوجه باشند که بستری شدن در بیمارستان در مواقعی که ضروری نیست مخاطراتی مانند عفونت‌های بیمارستانی را متوجه بیمار می‌کند.

منفی بودن تست pcr در بیماری کووید-19 فاقد ارزش است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به متغیر بودن نحوه فعالیت ویروس در بدن افراد مبتلا  یادآور شد: هر چند در اغلب موارد فرد مبتلا بعد از دو هفته مراقبت، آماده از سرگیری فعالیت می‌شود ولی در برخی موارد فعالیت ویروس تا 90 روز هم در بدن برخی ادامه می‌یابد که باید مراقبت شود. از طرفی منفی بودن تست pcr در بیماری کووید 19 فاقد ارزش است و باید به علائم بالینی بیمار توجه کرد و اقدامات درمانی هم با توجه شرایط ادامه یابد.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان در مورد کمبود تجهیزات بیمارستانی نیز متذکر شد: در حوزه تجهیزات بیمارستان‌ها قبل از شیوع ویروس کرونا نیز آی.سی.یوها لیست انتظار داشتند و در حال حاضر نیز مطمئناً با محدودیت مواجهیم ولی بعد از شیوع بیماری کرونا 50 تخت آی سی یو با افزایش دو برابری مواجه شد و این یعنی نیاز به نیروی انسانی و پرستار متخصص بیشتری را می‌طلبید.

این مسئول با تأکید بر متفاوت بودن ضریب نیاز پرستار در دو بخش عادی و آی‌سی، یو از 2.2 تا 0.8درصد خاطرنشان کرد: شرایط به وجود آمده ناشی از اپیدمی ویروس کرونا، سبب کمبود نیرو در مراکز درمانی شده است.

آماده پذیرش پرستار غیربومی هستیم

وی به کمبود پرستار در بیمارستان‌های زنجان اشاره داشته و عنوان کرد: آماده پذیرش پرستار و  اسکان و ارائه سرویس ایاب و ذهاب حتی از شهرها و استان‌های دیگر هستیم ولی همه استان‌ها درگیر این بیماری بوده و به نیروی بومی خود نیاز دارند.

آرمانی‌کیان با اشاره به این‌که تعداد پرستاران بومی که تحصیلات تخصصی داشته باشند خیلی محدود است، خاطرنشان کرد: حتی در جذب 90 پرستاری که انجام شد 75 نفر آن‌ها نیروهای تبدیل وضعیت بودند و از 15 نفر باقی مانده 6 نفر غیربومی بودند که نیامدند و در نهایت 3 پرستار جدید به سیستم اضافه شده و در حال فعالیت هستند.

نیاز ویژه به پرستار آی.سی.یو داریم

این مسئول اعلام کرد که بیمارستان‌های زنجان نیاز ویژه به پرستار آی سی یو کار و پزشک در حوزه‌های مختلف داریم ولی نیاز حاد فعلی بیمارستان‌ها پرستار است.

به گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی استان درخواست برخی از تجهیزات را از قبیل سه دستگاه سی تی اسکن از وزارت بهداشت هستیم که با توجه به درخواست وامی که وزارتخانه از سازمان بهداشت جهانی کرده امیدواریم تمامی تجهیزات درخواستی به زودی تأمین و در اختیار سیستم درمانی قرار گیرد.

وی با تأکید بر این‌که اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند به هر میزان که تجهیزات و نیروی درمانی تأمین کنیم باز هم کارساز نبوده و بهترین رویکرد در این زمینه این است که مردم در صورت بیماری با پزشک معالج خود مشورت کرده و از درمانگاه‌های 16 ساعته بهره‌ ببرند و درمان خانگی را در اولویت قرار دهند.

آرمانی‌کیان در توصیه‌ای از مردم خواست تا در مراحل ابتدایی بیماری آرامش خود را حفظ کرده و در منزل استراحت کنند ولی در صورت وخیم بودن شرایط جسمانی در کمترین زمان به بیمارستان مراجعه کنند.

آمار مبتلایان کادر درمانی به کرونا در زنجان بالاست

وی در مورد تعداد ابتلای کادر درمانی به بیماری کرونا نیز متذکر شد: با توجه به این‌که آمارها در این بخش مواج است امار دقیقی از تعداد مبتلایان کادر درمانی به بیماری کرونا ندارم ولی آمارها در این بخش بالاست.

به گفته این مسئول یکی از مشکلات فعلی ما در بیمارستان‌ها این است که با وجود در اختیار گذاشتن وسایل حفاظتی، در یک روز به دلیل ابتلا به کرونا 10 الی 15 نیروی درمانی اصلی از سیستم خارج می‌شوند و در برخی موارد به دلیل وخامت حالشان در آی سی یو بستری می‌شوند.

آرمانی‌کیان در پاسخ به سوالی در مورد خارج شدن کادر درمانی از این شغل به دلیل شیوع کرونا خاطرنشان کرد: بالای 99 درصد از همکاران حوزه درمان بدون کوچک‌ترین کم‌کاری، با مجموعه همکاری کرده‌اند.

الهام احمدی

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانآرمانی کیانداروی کروناعلوم پزشکی زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4751


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»