کد خبر: 4536
1399/07/15 - 15:35


معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری از طرح‌های اشتغال دولت برای جلوگیری از تخلیه روستاها و مهاجرت معکوس خبر داد

کاهش جمعیت روستاها به منفی 0.1 رسید

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهور در سال 96 در رابطه با اشتغال روستایی که پس از تائید رهبری 1.5 میلیارد از صندوق توسعه ملی خارج و اختیار بخش اشتغال کشور و مختص روستائیان قرار گرفت، گفت: خوشبختانه بر اساس آمارها میزان کاهش جمعیتی روستایی از سال 96 تا کنون از منفی 0.7 به منفی 0.1 کاهش یافته است که نشان از طرح‌های اثربخش اشتغالزایی روستایی دولت بوده است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به پیشنهاد رئیس جمهور در سال 96 در رابطه با اشتغال روستایی که پس از تائید رهبری 1.5 میلیارد از صندوق توسعه ملی خارج و اختیار بخش اشتغال کشور و مختص روستائیان قرار گرفت، گفت: خوشبختانه بر اساس آمارها میزان کاهش جمعیتی روستایی از سال 96 تا کنون از منفی 0.7 به منفی 0.1 کاهش یافته است که نشان از طرح‌های اثربخش اشتغالزایی روستایی دولت بوده است.

محمد امید، در آئین افتتاح نخستین پایانه صادراتی تخصصی فرش دستبافت کشور که با هدف هم افزايي، توانمندسازي و همکاری بخش خصوصي و ذینفعان زنجیره تأمین در راستای تسهیل و کاهش هزينه هاي پنهان فرايند پایانی صادرات برگزار شد، فرش دستبافت ایران را کالای نفیس و ارزشمند در عرصه جامعه جهانی اعلام کرد و گفت: فرش در ایجاد زنجیره اشتغال قطعا نقش بسزایی دارد که باید به آن توجه کرد.

امید با اشاره به نگاه مثبت دولت فعلی به توسعه اشتغال روستایی عنوان کرد: طی سال‌های اخیر زیرساخت‌های روستایی فراهم شده در کشور، ایران را در زمره کشورهای بسیار توسعه‌یافته قرار داده است به طوری که 95 درصد زیرساخت‌های روستایی در کشور (میانگین زیرساخت‌های روستایی کشور در دنیا) فراهم شده است. اما علی‌رغم اقدامات صورت گرفته توسط دولت‌های قبل در حوزه ایجاد زیرساخت‌های روستایی، شاهد تخلیه روستاها و سیر روند کاهشی جمعیت بودیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با بیان اینکه تنها با اشتغالزایی روند کاهشی جمعیت و تخلیه روستاها متوقف می‌شود به پیشنهاد سال 96 ارائه شده از سوی رئیس جمهور در حوزه اشتغال روستایی اشاره کرد که پس از تائید رهبری 1.5 میلیارد از صندوق توسعه ملی خارج و اختیار بخش اشتغال کشور و مختص روستائیان قرار گرفت.

وی اضافه کرد: خوشبختانه بر اساس آمارها تا قبل از سال 96 و اختصاص اعتبارات یاد شده، میزان کاهش جمعیتی روستایی که هر ساله 0.7 درصد بود (این میزان فقط مربوط به این دهه نیست) متوقف شده است. از سال 96 تاکنون بر اساس آمارهای مرکز آمار ایران این میزان از منفی 0.7 به منفی 0.1 کاهش یافته است که نشان از طرح‌های اثربخش اشتغالزایی روستایی دولت بوده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ضمن ابراز امیدواری برای تزریق اعتبارات موردنیاز به بخش اشتغال روستایی گفت: در صورت تحقق این مهم، مطمئنا در آینده شاهد رونق بیش از پیش روستاها خواهیم بود و حتی می‌توانیم مهاجرت معکوس را رقم بزنیم.

مشکل کشور در بحث اشتغال، پول نیست

امید فرش دستبافت را یکی از ظرفیت‌های مهم برای رونق اشتغال روستایی و جهش تولید دانست و با اشاره به ثبت 5 تا 6 میلیون بافنده در کشور ابراز کرد: 10 درصد از منابع شوراهای روستایی به پیشنهاد همکاران ما در حوزه توسعه روستایی و مناطق محروم، به بخش فرش و صنایع دستی اختصاص یافت که از میزان 4 درصد جذب شده و 6 درصد هنوز جذب نشده است.

وی با تاکید بر اینکه مشکل کشور ما در بحث اشتغال پول نیست، بر لزوم برنامه‌ریزی و هماهنگی برای اجرای طرح‌های اشتغالزا در روستاها تاکید کرد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ادامه داد: با وجود اینکه فرش دومین کالا پس از نفت بود اما هیچ پایانه صادراتی نداشت و به بیانی دیگر مورد مغفول قرار گرفته بود در حالی که سایر صنایع دارای چنین پایانه‌هایی بودند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به آمارهای دستگاه‌هایی نظیر دیوان محاسبات زنجان را در حوزه صنعت فرش دستبافت جزو استان‌های خوب دانست و از اقدام مسئولان برای ایجاد نخستین پایانه صادراتی تخصصی فرش دستبافت کشور در استان قدردانی کرد.

941

انتهای پیام

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانمعاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوریمحمد امیدپایانه صادرات فرش زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4536


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»