کد خبر: 4587
1399/07/21 - 11:56


رئیس شورای شهر زنجان:

المان میدان 15 خرداد اواخر مهرماه عملیاتی می‌شود

طراح میدان 15 خرداد همان طراح میدان انقلاب است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- المان میدان 15 خرداد اواخر مهرماه امسال به گفته رئیس شورای شهر زنجان در حالی عملیاتی می‌شود که المان لاله این میدان، خرداد ماه امسال تخریب شد که به گفته یکی از اعضای شورای شهر زنجان این تخریب بدون مصوبه رسمی شورای شهر انجام شد.

عباس راشاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری صدای زنجان با اشاره به این‌که طرح نهایی ارائه شده از سوی طراح در شورای شهر مصوب شده و قرارداد نهایی برای اجرایی شدن آن منعقد شده است، اظهار کرد: این طرح از اواخر مهرماه عملیاتی می‌شود.

رئیس شورای شهر زنجان با تأکید بر این‌که طراح میدان 15 خرداد همان طراح میدان انقلاب است، افزود: برای عملیاتی شدن المان میدان 15 خرداد طراح مهلت خواسته ولی شهرداری تأکید بر آغاز عملیات اجرایی این میدان دارد هر چند شرایط جوی مشکلی در اجرای طرح ایجاد نمی‌کند از طرفی می‌توان المان را در یک فضای بسته اجرایی کرد.

یکی از ایرادهای وارده بر المان سابق میدان 15 خرداد حجیم بودن و ارتفاع زیاد این المان و خطرات احتمالی آن در زمان وقوع خطراتی همانند زلزله بود ولی طبق گفته رئیس شورای شهر زنجان ارتفاع المان فعلی 22 متر است در حالی که ارتفاع المان سابق 12 متر بود.

طرح المان میدان 15 خرداد انتزاعی و رئال است

وی با اشاره به این‌که طرح نهایی ارائه شده برای میدان 15 خرداد برای نخستین بار در زنجان اجرایی شده است، بیان کرد: این طرح به صورت انتزاعی و رئال طراحی شده است به طوری که تداعی‌کننده چهار واقعه 15 خرداد و شهادت تعداد زیادی از هموطنان در این واقعه، رحلت حضرت امام و جایگاه اساسی 15 خرداد در انقلاب اسلامی است.

به گفته راشاد در طرح نهایی میدان 15 خرداد زنجان مفهوم خیزش و رویش با تأکید ویژه بر عدد 3 یادآور ماه خرداد و با استفاده از 15 المان عمودی یادآور روز پانزدهم به تصویر کشیده شده است.

وی با اشاره به این‌که طراح المان 15 خرداد در توضیح طرح نهایی ارائه شده این‌گونه عنوان کرد: گنبد فیروزه‌ای خفته روی کف میدان که گویی بخش بیرون زده کره‌ای کامل است مفهوم شهادت را به تصویر کشیده و ارتباط فرمی طرح میدان را با المان میدان انقلاب زنجان بیش از پیش تداعی می‌کند.

رئیس شورای شهر زنجان عنوان کرد: در المان طراحی شده جوش و خروش مردم حول هدفی ارزشمند و واحد را در نقطه مرکزی میدان نمایش می‌دهد، سه عنصر مشبک در نقطه طلایی المان با رنگی متفاوت جای گرفته است که با طرحی برگرفته از نقوش هندسه اسلامی ایران علاوه بر تأکید بر جنبه معنوی و اعتقادی این حرکت متعالی می‌تواند مفهوم شهادت و تبعید را در فضاهای تهی مشبک‌ها به تصویر بکشد.

گفتنی است تخریب شبانه المان لاله این میدان در خرداد ماه امسال انتقاداتی را به همراه داشت تا جایی که یکی از اعضای شورای شهر این تخریب را بدون دریافت مصوبه از شورای شهر عنوان کرده بود ولی رئیس شورای شهر زنجان در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرده بود عملیات تخریب المان لاله میدان 15 خرداد سال گذشته با مصوبه کمیته فرهنگی شورای شهر برای ساخت المانی متناسب با میدان 15 خرداد اجرایی شده است.

جنگ روایت‌ها بر شورای شهر زنجان حاکم است

رئیس شورای شهر زنجان چندی پیش نیز در مصاحبه با پایگاه خبری صدای زنجان در واکنش به برخی حاشیه‌های ایجاد شده در مورد تخریب المان لاله میدان 15 خرداد این‌گونه عنوان کرده بود: «هر اتفاقی که در زنجان رخ دهد افراد از آن روایت‌هایی را مطرح می‌کنند این روایت‌ها دست شورا نیست برای مثال در میدان ۱۵ خرداد هدف ما تخریب یک المان شهری نبود می‌خواستیم آن مکان هم مانند میدان انقلاب ساماندهی شود ولی روایت غالب این شد که شورا المان شهری را تخریب کرد در حالی که این درست نبود.»

به گفته راشاد، دنیا دنیای جنگ روایت‌هاست و در حال حاضر هم اتفاقاتی که در شورای شهر رخ می‌دهد جنگ روایت‌هاست و به شدت ادامه دارد از همین رو مباحثی بیان می‌شود  که اصلاً صحت ندارند.

942

انتهای پیام


اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجانالمان میدان 15 خرداد زنجانعباش راشادشورای شهر زنجان
sedayezanjannews.ir/nx4587


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»