کد خبر: 4616
1399/07/24 - 15:57


مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در نشست خبری با اصحاب رسانه طرح کرد:

طلب 100میلیارد تومانی اوقاف از ادارات

موقوفه‌خواری از مشکلات پیش روی اداره اوقاف است

پایگاه خبری صدای زنجان

پایگاه خبری صدای زنجان- مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان اظهار کرد: مطالباتی که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از ادارات دارد بیش از 100 میلیارد تومان است. به دنبال این هستیم که این بدهی‌ها را وصول کنیم و حدود 4 میلیارد تومان نیز از افراد حقیقی و حقوقی بدهی داریم که پرونده آنها تشکیل شده است و در حال پیگیری هستیم که این چهار میلیارد هم وصول شود.

حجت الاسلام مختار کرمی، مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان زنجان در نشست خبری امروز با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته وقف با اشاره به شاخص‌ترین برنامه‌ها اداره‌کل اوقاف استان زنجان در شش ماهه اول سال اظهار کرد: در استان زنجان بیش از 2800 موقوفه با نیت‌های مختلف و 31 هزار رقبه در استان زنجان و 132 امامزاده در استان وجود دارد و 50 درصد از نیات مردم زنجان معمولا برای امام حسین (ع) است و این موضوع حاکی از دلدادگی مردم استان به حضرت سیدالشهدا است و 18 درصد از موقوفات ما در حوزه دارو و درمان است و بقیه موقوفات در سایر موضوعات است.

16 مورد وقف جدید در نیت‌های مختلف

وی با اشاره به اینکه در سال 99، 16 مورد وقف جدید در نیت‌های مختلف انجام شده است، ادامه داد: ما در استان نیاز به موقوفات جدید در حوزه‌های مختلف اجتماعی داریم که باید در این زمینه فرهنگسازی شود تا مردم تشویق به وقف‌هایی شوند که مورد نیاز امروز جامعه است و این موضوع بسیار نکته مهمی است که امروز به یکی از طرح‌های مهم اداره کل اوقاف تبدیل شده تا به موضوعاتی نظیر تامین مسکن، تهیه جهیزیه و کمک به تحصیل دانشجویان اقدام کنند.

این مسئول افزود: ما در سازمان اوقاف و امور خیریه کشور چند وظیفه خاص بر عهده داریم که یکی از مهم ترین آنها حفظ و نگهداری موقوفات است. موقوفات در طول تاریخ همواره مورد تاراج و سرقت افراد مختلف قرار گرفتند و ازهمین رو است که یکی از وظایف این اداره کل به این موضوع اختصاص یافته اگر چه این موضوع مربوط به دوره‌های گذشته بوده و پس از انقلاب از این دست موارد دیده شده است.

یکی از وظایف این اداره اجرای امینانه نیت هاست

وی با اشاره به اینکه این سازمان وظیفه ارتقا برای بهره‌وری بیشتر از موقوفات را نیز به عهده دارد.، افزود: یکی دیگر از وظایف این اداره اجرای امینانه نیتها است ما در این اداره موظف هستیم که نیات واقفین را دقیق و به صورت کامل انجام بدهیم و در نیات آن‌ها امین باشیم و هر چه که واقفین مدنظر دارند را به اجرا برسانیم.

پس از انقلاب 30هزار موقوفه به موقوفات استانی افزوده شده است

به گفته حجت الاسلام کرمی بعد از انقلاب میزان موقوفات افزایش یافته است و بالغ بر 30 هزار موقوفه به موقوفات استان اضافه شده است و این طور نیست که اکنون موقوفه‌ای نداشته باشیم و هنوز هم موقوفات مردمی همچنان ادامه دارد اگر چه باید در این زمینه فرهنگسازی شود تا مردم به  در زمینه موضوعات روز نیز پرداخت داشته باشند.

به شدت با موقوفه‌خواری مبارزه خواهیم کرد

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه برخی افراد حقیقی و حقوقی هستند که موقوفه‌خواری می‌کنند، اظهار کرد: به شدت با موقوفه‌خواری مبارزه خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد که موقوفات را تحت اختیار خود در می آورند و برخی ادارات و سازمانها نیز نسبت به موقوفات تصرفاتی داشتند و دارند و در این حوزه پرونده های زیادی وجود دارد.

100میلیارد تومان؛ مطالبات ادارات به اداره کل اوقاف و امور خیریه

وی با اشاره به اینکه از ادارات و دستگاه‌ها آن توقع نمیروند که به موقوفات دست درازی کنند، افزود: مطالباتی که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان از ادارات دارد بیش از 100 میلیارد تومان است و به دنبال این هستیم که این بدهی‌ها را وصول کنیم و حدود 4 میلیارد تومان نیز از افراد حقیقی و حقوقی طلب داریم که پرونده آنها تشکیل شده و در حال پیگیری هستیم که این چهار میلیارد هم وصول شود.

این مسئول با اشاره به اینکه اداره کل اوقاف و امور خیریه یکی از پرکارترین ادارات استان است، افزود: ما در تمام حوزه فرهنگی، اجتماعی و مذهبی حضور فعالی داریم و بسیاری از ادارات و سازمانها بر اساس نیات منطبق از خدمات ما بهره مند می شوند .

ارتقای رتبه اداره کل اوقاف استان از رتبه 31 کشوری به رتبه دوم

حجت الاسلام کرمی افزود: اداره کل اوقاف و امور خیریه استان زنجان در رتبه‌بندی کل کشور رتبه 31 کشور بود که این رتبه در پایان سال 98 ابتدا به رتبه هفدهم و سپس طی شش ماهه اول سال جاری به رتبه دوم کشوری ارتقا یافت.

به دنبال ارائه خدمات اجتماعی به مردم هستیم

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال ارائه خدمات اجتماعی به مردم هستیم، خاطرنشان کرد: اگر ما بتوانیم خدمات اجتماعی بی‌نظیری نظیر ساخت بیمارستان، ورزشگاه و غیره به مردم ارائه بدهیم که این خدمات برای مردم قابل لمس باشد هم برای وقف تبلیغات کرده‌ایم و هم رضایت مردم و جامعه را در پی عهده خواهیم داشت و مسلما این امر در ترویج فرهنگ وقف نیز بی‌اثر نخواهد بود.

اشتغالزایی در حوزه کشاورزی و صنعت در دستور کار این اداره است

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه ما به دنبال خدمات اجتماعی و ایجاد اشتغال که مورد تاکید مقام معظم رهبری است هستیم، افزود: تلاش بر این است که به تولید کشور در حوزه‌های کشاورزی و صنعت نیز کمک کنیم.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان با اشاره به اینکه در بخش فرهنگی نیز اداره کل اوقاف و امور خیریه فعال است، خاطرنشان کرد: اغلب افراد تصور می‌کنند اداره اوقاف و امور خیریه در لیست ادارات فرهنگی قرار دارد و ما خود این موضوع را پذیرفته‌ایم اما این گونه نیست و در حقیقت ماهیت اداره اوقاف، اقتصادی و مالی است ولی یک معاونت فرهنگی و اجتماعی داریم که کارها بزرگی را به انجام می‌رساند.

وی با اشاره به اینکه معاونت فرهنگی ما جزو تمام کارگروه های فرهنگی و اجتماعی استان است، افزود: یکی از وظایف مهم این معاونت ارسال مبلغ به مراسم مختلف مذهبی و اجتماعی است.

زنجان؛ شهر خیرین

حجت الاسلام کرمی با اشاره به اینکه مردم استان زنجان در بحث خیری الگو هستند، افزود: با جود اینکه این همه مراکز خیری در استان ساخته شده است اما استان زنجان به واسطه‌ی داشتن مردم مهرپرور همواره‌ این ظرفیت را دارد که باز هم مراکز خیری در آن تشکیل شود و ما نیز باید از این ظرفیت به نفع جامعه و مردم بهره ببریم.

این مسئول با اشاره به اینکه هر ساله در قالب طرح مهر تحصیلی با توجه به نیات واقفان بسته‌های نوشت‌افزار تهیه و به دانش‌آموزان نیازمند اهدا می‌شود، ادامه داد: امسال هم از محل موقوفه‌های مرتبط، یک هزار بسته طرح بصیرت عاشورایی امسال با تغییر رویکردهایی با توجه به شرایط شیوع کرونا در ماه‌های محرم و صفر برگزار شد و از ظرفیت فضای مجازی در این راه بهره‌گیری به عمل آمد.

ارائه ۱۳۷ هزار و ۲۷۰ خدمت در طرح بصیرت عاشورایی

وی از ارائه ۱۳۷ هزار و ۲۷۰ خدمت در طرح بصیرت عاشورایی خبر داد و افزود: در این راستا ۲۴ میلیارد و ۹۴۳ میلیون ریال اعتبار هزینه شد و طرح‌های کمک‌ مومنانه و استفاده از مراکز افق امامزادگان برای فعالیت‌های فرهنگی مورد توجه قرار گرفت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان همچنین از توزیع ۳ هزار پرچم در قالب طرح « هر خانواده، یک هیئت، هر خانه یک حسینیه» خبر داد و گفت: در این زمینه نیز ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شد.

وی ادامه داد: ۲ هزار بسته گوشت از نیات موقوفات و مراکز افق بقاع متبرکه توزیع و در این زمینه نیز ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شد. البته اوقاف سعی دارد در کنار کمک‌ به نیازمندان، طرح‌های اقتصادی برای بهره‌وری موقوفات و ایجاد اشتغال را هم اجرا کند.

حجت الاسلام کرمی با اشاره به اینکه در طرح بصیرت عاشورایی ۱۰ هزار بسته گوشت توسط حسینیه اعظم زنجان به مبلغ ۴ میلیارد ریال توزیع شد، اظهار کرد: در ایام عاشورا و تاسوعا قربانی‌های اهدایی به حسینیه اعظم زنجان در طرح نذر نیابتی ۶۸۶ راس دام بود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان زنجان خاطرنشان کرد: حمایت از محافل بزرگ قرآنی، حمایت از بسیجیان برای برگزاری محافل قرآنی، حمایت از گروه‌های جهادی برای تهیه و توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی، حمایت از هیات‌های مذهبی نیز از دیگر اقداماتی است که اوقاف در طرح بصیرت عاشورایی انجام داده است.

 

زهره میرعیسی‌خانی

انتهای پیام

 

اقدام کننده: دبیر تحریریه

صدای زنجاناوقاف زنجانحجت الاسلام مختار کرمیطلب اوقاف
sedayezanjannews.ir/nx4616


درباره ما تماس با ما آرشیو اخبار آرشیو روزنامه گزارش تصویری تبلیغات در سایت

«من برنامه نویس هستم» «بهار 1398»